کد خبر : 2797

تلاش برای کاهش مصرف سوخت خودروها به نتیجه می رسد؟

جنگ جهانی کاهش مصرف بنزین

جنگ جهانی کاهش مصرف بنزین

مصرف سوخت به ویژه بنزین در ایران روندی شتابان و نگران کننده را طی می کند. اما رشد مصرف بنزین تنها به ایران محدود نمی شود و در کشورهای صنعتی نیز از چند سال پیش توجه به کاهش مصرف سوخت بیشتر در خودروها و حتی مساله استفاده از سوخت های جایگزین بنزین همچون اتانول نیز مطرح است.

به گزارش خودروتک، توجه به کاهش مصرف سوخت نخستین بار پس از تحریم نفتی کشورهای عربی در دهه 70 میلادی که منجر به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در کشورهای غربی شد، جلب شد و موسسات تحقیقاتی و ارگان‌های نظارتی دولتی آمریکا مقدار مصرف سوخت را برای خودروهای سبکی که جدید ساخته می‌شدند بعد از آن تاریخ منتشر کرده است.

خودروهای سبک شامل تمام خودروهای شخصی و خودروهایی است که ۳۸۰۰ کیلوگرم یا کمتر وزن داشته باشند. برچسب مربوط به مصرف سوخت روی شیشه خودرو نصب می‌شود تا مصرف‌کنندگان از مقدار مصرف سوخت خودروی خود مطلع شوند و همچنین باعث می‌شود که مصرف سوخت خودرو‌ها راحت‌تر زیر نظر قرار بگیرد.

چشم‌انداز مصرف سوخت هر چند سال یک بار با توجه به رشد و توسعه خودرو‌سازی و صنایع وابسته باز بینی و تعیین می‌شود. در سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفته شد تا با کمک موسسات محیط زیستی و نظارتی وزن خودروها برای کاهش مصرف سوخت کمتر شود و به کمک تکنولوژی‌های جدید در ساخت بخش‌های مختلف خودرو، مصرف سوخت ۵ تا ۱۰ درصد کاهش بیابد.

استفاده از رینگ و تایر سبک‌تر، ترمز‌های سبک‌تر و موتور و جعبه دنده‌هایی که وزن کمتری دارند روی مصرف بهینه سوخت اثر مستقیم می‌گذارد. خودروهای امروزی از مواد محکم‌تر با وزن کمتری استفاده می‌کنند و این موضوع در خودروهای اسپرت و با به‌کارگیری از فیبرکربن و پلاستیک فشرده قدرت جذب ضربه افزایش می‌یابد و جراحت‌های ناشی از تصادفات نیز کاهش می‌یابد. وقتی وزن یک خودرو کاهش می‌یابد و در مقایسه سایر بخش‌های خودرو تقویت می‌شوند راندمان و عملکرد خودرو افزایش می‌یابد.

17/ 23 کیلومتر با هر لیتر تا 2025

موسسات نظارتی محیط زیستی و ترافیکی با تعریف چشم‌اندازی برای مصرف اقتصادی و بهینه سوخت در خودروها در واقع سندی راهبردی را در پیش روی خودرو‌سازان قرار داده‌اند تا با ایجاد تغییرات لازم، مصرف سوخت در خودرو‌ها با کاهش زیادی مواجه شود.

هدف رسیدن به مصرف سوخت ۵/ ۵۴ مایل با یک گالن بنزین است که معادل ۱۷/ ۲۳ کیلومتر با هر لیتر سوخت در نظر گرفته می‌شود. خودروسازان بر این باورند که آنها تمام کارهایی که باید برای کاهش مصرف سوخت انجام می‌داده‌اند مانند اصول آیرودینامیکی، وزن خودرو، سیستم تزریق سوخت و سایر تغییرات را انجام داده‌اند اما برای رسیدن به این استاندارد این موارد کافی نیستند و اقدامات اساسی‌تری باید صورت پذیرد.

به نظر می‌رسد استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی تنها راه رسیدن به این چشم‌انداز سوختی تا سال ۲۰۲۵ است که در حال حاضر گران است و امکان استفاده عمومی برای آن را نمی‌توان متصور شد. موضوعی که اهمیت دارد این است که کاهش بهای نفت به نوعی تمایل خودرو‌سازان‌ را برای رسیدن به چشم‌انداز تعریف شده کاهش می‌دهد. سختگیری‌های زیاد در رابطه با کاهش مصرف سوخت و ایجاد فشار به خودرو‌سازان باعث رسوایی فولکس واگن در تقلب در نمایش گاز‌های خروجی از اگزوز شده است.

به عقیده کارشناسان خودرو سازان باید به جای تعلل در رسیدن به استانداردهای لازم تلاش بیشتری برای کاهش مصرف سوخت انجام دهند؛ چراکه به قیمت نفت نمی‌توان امید داشت. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال‌های آینده ۷۰ درصد از جمعیت دنیا در شهرها سکونت خواهند داشت و این خود نشان می‌دهد چشم‌انداز‌های مصرف سوخت اجتناب‌ناپذیرند.

بازار فروش خودرو‌های سبز

خودرو‌های برقی و هیبریدی در کنار پاک بودن تمام امکانات خودروهای هم کلاس بنزینی خود را در اختیار دارند. این امکانات بالا در کنار سبز بودن باعث می‌شود طرفداران خاص خودشان را داشته باشند. این خودروها که با پیشرفت‌های گسترده‌ای نسبت به سال‌های قبل وارد بازار‌های جهانی شده‌اند و پاسخگوی نیاز‌های یک زندگی شهری هستند.

در بخش‌هایی از دنیا این خودروها فروش بیشتری دارند. در این میان ایالت کالیفرنیا را می‌توان مهد خودروهای الکتریکی نامید. این ایالت به دلیل قوانینی حمایتی که دارد پایخت خودروهای برقی در آمریکا به‌حساب می‌آید. از میان 064/ 114 خودروی برقی موجود در آمریکا، در کالیفرنیا فقط 166/ 62 هزار خودروی سبز وجود دارد که این آمار 5/ 54 درصدی قابل توجه است. در میان برند‌های مختلف خودروهای سبز، تسلا مدل S با فروش 5/ 42 درصدی نسبت به کل آمریکا پر‌طرفدار‌ترین خودروی سبز در این ایالت به‌شمار می‌آید و بعد از آن مرسدس بنز E-Class و BMW 5-Series در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در بازار‌های جهانی هم BMW با فروش بیش از 50 هزار خودروی هیبریدی سری i خود را به‌عنوان هیبرید‌سازی قدر در بازارهای جهانی معرفی کرده است. این خودرو ساز آلمانی فروش سری i را در سال 2013 با فروش 477/ 1 دستگاه آغاز کرد و توانست 793/ 17 دستگاه در 2014 و 513/ 29 دستگاه را در سال 2015 به‌فروش برساند. این شرکت در اولین ماه سال 2016 توانست 255/ 1 دستگاه خودروی سبز و هیبریدی را به‌فروش برساند که در نوع خود پیشرفتی خوب و شروعی محکم در سال جدید بوده است.

نحوه نظارت بر مصرف سوخت

آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا EPA و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا NHTSA هر ساله گزارش‌هایی در رابطه با وضعیت مصرف سوخت منتشر می‌کنند. EPA مسوول اجرای استانداردهای CAFE است و همچنین انتشار نتایج تست‌های هر خودرو ساز و هر مدل خودرو را نیز بر عهده دارد. در مقابل اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا هم صدور گواهی نامه‌ها و مجوز‌های لازم را در تایید داشتن استاندارد CAFE بر عهده دارد.

در صورت تخلف خودرو‌سازان‌ در رابطه با مسائل محیط زیستی و ایمنی این دو موسسه وارد عمل می‌شوند. موسسه EPA بر‌اساس دسته‌بندی‌های مشخصی گزارش خود را در رابطه با خودرو‌های سبک به‌صورت سالانه منتشر می‌کند. این دسته‌بندی‌ها شامل نوع خودرو و مدل آن می‌شود. این گزارش به دو صورت ارائه می‌شود، نوع تعدیل شده و تعدیل نشده. گزارش تعدیل نشده از دل آزمایش‌های آزمایشگاهی بیرون می‌آید و گزارش‌های تعدیل شده معمولا ۲۰ درصد پایین‌تر از گزارش‌های تعدیل نشده مصرف سوخت را نشان می‌دهند.

در شرایط تعدیل شده شرایط واقعی خودرو لحاظ می‌شود شرایطی مانند سرعت خودرو، استفاده از تهویه مطبوع و شرایط آب و هوایی و شرایط جاده. تمام این بررسی‌ها و گزارش‌ها باعث می‌شود وضعیت مصرف سوخت خودروها رصد شود. تمام این فرآیندها و گزارش‌ها باعث می‌شود خودرو‌سازان روی روش‌های کاهش مصرف سوخت بیش از گذشته تمرکز کرده و بتوانند در بازار خودروها حضور خود را تضمین کنند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها