کد خبر : 7689

ساخت ابرکارخانه تسلا در چین آغاز شد

ساخت ابرکارخانه تسلا در چین آغاز شد

اولین گیگافکتوری تسلا در خارج از ایالات متحده‌ی آمریکا با حضور ایلان ماسک در شانگهای چین کلنگ‌زنی شد. این کارخانه تابستان امسال تکمیل می‌شود.

به گزارش خودروتک، تسلا مراسم کلنگ‌زنی گیگافکتوری ۳ را در شانگهای چین با حضور ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت برگزار کرد. به گزارش فوربس، تسلا این سایت را سال گذشته با قیمت حدود ۱۴۰ میلیون دلار خرید و قصد دارد کارخانه‌ی ساخت خودروی الکتریکی ۸۶۰ هزار مترمربعی خود را در آن احداث کند. این اولین گیگافکتوری تسلا است که در خارج از ایالات متحده‌ی آمریکا ساخته می‌شود. ایلان ماسک در توییتر اعلام کرد اولین مرحله‌ی تولید در این سایت تا نیمه‌‌ی دوم سال ۲۰۱۹ تکمیل می‌شود.

ایلان ماسک تسلا / elon musk tesla

تسلا مشتاق است گیگافکتوری ۳ را در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل کند تا بتواند مدل‌های انتخابی را به‌صورت محلی بسازد. نخستین خودرو برقی که باید در شانگهای ساخته می‌شود، تسلای مدل 3 خواهد بود که قبل از پایان سال در چین تولید می‌شود. درحالی‌است که زمان تولید کراس‌اور تسلا مدل Y هنوز مشخص نشده و احتمالا تا سال ۲۰۲۰ به مرحله‌ی تولید می‌رسد.

Tesla Gigfactory / تسلا گیگافکتوری

ایلان ماسک در توییتر درباره‌ی گیگافکتوری ۳ نوشت: قصد داریم تا تابستان امسال، مراحل اولیه‌ی ساخت کارخانه را تکمیل کنیم. همچنین، تولید مدل ۳ تا پایان سال ۲۰۱۹ آغاز می‌شود و این خودرو برقی از سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید. خودروهای مقرون‌به‌صرفه باید در قاره‌ای ساخته شوند که تقاضای آن وجود دارد.

tesla model 3 / تسلا مدل 3

توافق تسلا با مقام‌های دولت چین به این شرکت اجازه خواهد داد سایت گیگافکتوری ۳ در هر سال ۵۰۰ هزار خودرو برقی تولید کند. این شرکت می‌گوید درس‌های آموخته‌شده در فرایند تولید تسلای مدل ۳ در طول سال ۲۰۱۸، این امکان را می‌دهد ساخت انواع مدل‌ها در چین با سرعت بیشتری پیش برود. هنگامی‌که این کارخانه راه‌اندازی شود، در ابتدا ۳۰۰۰ دستگاه تسلای مدل ۳ در هر هفته تولید می‌کند و با رسیدن به ظرفیت کامل، حجم تولید آن با کارخانه‌ی این شرکت در فریمونت کالیفرنیا برابر می‌شود. 

ماسک همچنین اظهار کرد: چین در‌حال‌تبدیل به رهبر جهانی در استفاده از خودرو الکتریکی است و این بازار برای هدف تسلا، سرعت‌بخشیدن حرکت جهانی به‌سمت انرژی پایدار، اهمیت زیادی دارد.

tesla model 3 / تسلا مدل 3

گفته می‌شود ساخت این کارخانه در شانگهای حدود ۲ میلیارد دلار برای تسلا هزینه خواهد داشت. تولید خودرو برقی در چین به‌صورت محلی، به این شرکت کمک می‌کند تأثیر جنگ تجاری میان آمریکا و چین را به‌حداقل برساند. نیروی کار ارزان و هزینه‌های ارزان‌تر باعث شده طی سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا در چین سرمایه‌گذاری کنند و کارخانه‌هایی در آن بسازند. این کار باعث می‌شود هزینه‌ی ساخت محصولات به‌شدت کاهش یابد و قدرت رقابتی فراوانی برای آنان فراهم شود. حضور تسلا در چین همچنین باعث رقابت با استارتاپ‌های چینی مانند نیو (Nio) و بایتون (Byton) و ایکس‌پنگ موتورز (XPeng Motors) خواهد شد.

سال گذشته، چین تعرفه‌ی واردات خودرو از آمریکا را به ۴۰ درصد رساند. با آغاز جنگ تجاری و اقدام متقابل دونالد ترامپ، چین این میزان را به ۱۵ درصد تغییر داد و میان دو کشور آتش‌بس تجاری اعلام شد. جدا از جنگ تجاری، فروش محصولات برقی تسلا در چین مزیت بسیاری برای این کشور به‌همراه خواهد داشت؛ زیرا دولت چین قصد دارد به‌تدریج استفاده از خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی احتراق داخلی را کاهش دهد و تسلا می‌تواند در این راه کمک زیادی به چین کند.

tesla model 3 / تسلا مدل 3

شایان ذکر است با انتشار خبر کلنگ‌زنی گیگافکتوری تسلا در شانگهای، ارزش سهام شرکت‌های قطعه‌سازی  چینی همکار تسلا، ازجمله تیانجین‌موتور و VT Industrial Technology افزایش یافت. 

آلن کانگ، تحلیلگر حوزه‌ی خودرو در شانگهای در این زمینه گفت: فروش تسلا در چین طی چند ماه گذشته، به‌دلیل قیمت زیاد ناشی از تعرفه‌ها کاهش یافته و رقابت در‌حال‌افزایش است. با ساخت گیگافکتوری شانگهای، وضعیت برای تسلا بهتر خواهد شد.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها