کد خبر : 7633

جنگ مرسدس بنز و ب ام و در بازار فروش

جنگ مرسدس بنز و ب ام و در بازار فروش

نبرد بی‌پایان «بنز» و «ب ام و»، دو رقیب قدیمی در بازار خودروهای لوکس، هنوز ادامه دارد؛ بدون این‌که برنده‌ای قطعی داشته باشد.

به گزارش خودروتک، رقابت بنز و ب ام و در سرزمین لوکس سازان، بدون برنده قطعی ادامه دارد؛ آمارها هم از شرایط مساوی حکایت دارند.

دو خودروساز آلمانی که در قلمرو خودروهای لوکس مشغول حکومت کردن هستند، در میان 20 برند ارزشمند و 10 خودروساز بزرگ دنیا قرار دارند.

سدان لوکس در بازار جهانی

در سال 2018، مثل سال‌های قبل، سگمنت E یا خودروهای سواری لوکس (Executive Cars) در انحصار برندهای آلمانی بود. در اینجا علاوه‌بر بنز و ب ام و، آئودی هم حضور دارد.

در ابتدا باید گفت که فروش جهانی این خودروها در سال 2018 نسبت به سال پیش آن با کاهشی یک‌درصدی همراه بود. در سال 2018 حدود 2.4 میلیون دستگاه خودرو از این سگمنت به فروش رسید که نسبت به سال 2017 حدود یک درصد کاهش و نسبت به سال 2014 حدود 5 درصد رشد فروش داشت. هیوندای، شورولت، اشکودا و لینکلن برندهایی بودند که در سال جاری کاهش فروش داشتند. البته برندهای موردبحث ما در همین شرایط فروششان بیشتر شد.

ب ام و در سال 2018 توانست 441 هزار سدان لوکس بفروشد و در جایگاه اول قرار بگیرد. فروش 2018 ب ام و نسبت به سال پیش حدود 7.7 درصد رشد داشت.

اگر به سراغ پرفروش‌های برند برویم با سری 5 و سری 7 مواجه می‌شویم. سری 7 حدود 59 هزار دستگاه فروخت تا دهمین سدان لوکس بازار و دومین سدان لوکس ب ام و شود.

پرفروش‌ترین مدل این برند سری 5 بود که توانست با رشد 11.5 درصدی نسبت به سال پیش 380 هزار دستگاه بفروشد. سهم سری 5 از سدان‌های لوکس ب ام و حدود 86 درصد است. بااین‌وجود این مدل در جایگاه دوم پرفروش‌ترین سدان‌های لوکس قرار می‌گیرد و جایگاه اول هنوز در اختیار رقیبش است.

بنز با دو مدل این بازار را در اختیار دارد. فروش کلی مرسدس در این سگمنت طی سال 2018 حدود 401 هزار دستگاه بود که آن را در جایگاه دوم قرار می‌داد. البته جایگاه پرفروش‌ترین سدان لوکس جهان با اختلاف زیادی در اختیار E Class مرسدس است.

همان‌طور که گفتیم حضور مرسدس در این سگمنت تنها با E Class است؛ یعنی این مدل همه فروش 401 هزار دستگاهی را طی سال گذشته خودش کسب کرده است و با این رقم در جایگاه پرفروش‌ترین جهان قرار گرفت. رشد فروش این مدل نسبت به سال 2017 حدود 2.8 درصد بود.

آئودی هم با فروش 271 هزار دستگاه سدان لوکس سومین برند پرفروش بازار شد. پرفروش‌ترین مدل این شرکت یعنی A6 هم با فروش 247 هزار دستگاهی سومین مدل پرفروش جهان لوکس‌های سواری شد.

آئودی پنجمین برند خودرویی ارزشمند در جهان است.

اختلاف کم در بازار آمریکا

خودروهای لوکس در بازار آمریکا اهمیت بالایی دارند و میزان فروش در این کشور شاخص مهمی در ارزش سهام و برند شرکت است. امسال باز هم مرسدس بنز توانست پرفروش‌ترین برند لوکس بازار آمریکا شود.

در سال 2018 حدود دو میلیون دستگاه خودروی لوکس در آمریکا فروخته شد که نسبت به سال پیش آن کاهشی 0.3 درصدی داشت. از چهار جایگاه اول سه جایگاه در اختیار برندهای آلمانی است. بنز در رتبه اول قرار می‌گیرد؛ ب‌ ام و در رتبه دوم و آئودی در رتبه چهارم. این وسط لکسوس جایگاه سوم خود را حفظ کرده است.

مرسدس بنز با فروش 316 هزار دستگاه در بازار آمریکا توانست پرفروش‌ترین برند لوکس بازار باشد. اگرچه این فروش از کاهشی 6.3 درصدی نسبت به سال 2017 پدید آمد ولی خیلی برای جایگاه بنز خطر‌آفرین نبود.

ب‌ ام و سال خوبی داشت و رشدی 1.7 درصدی را نسبت به 2017 تجربه کرد. جایگاه دوم این برند به کمک فروش 311 هزار دستگاهی شکل گرفت تا تنها با اختلاف 5 هزار دستگاهی در رتبه دوم قرار بگیرد.

لکسوس در تعقیب دو آلمانی بود و 298 هزار دستگاه فروخت. در جایگاه چهارم هم آئودی قرار داشت که 223 هزار دستگاه فروخت و جایگاه چهارم سال‌های اخیرش را حفظ کرد.

آکورا با فروش 159 هزار دستگاه و کادیلاک با 154 هزار دستگاه‌ رتبه‌های بعدی بخش لوکس بازار را در اختیار گرفتند.

نمایش ادامه دارد

پس از یک‌صد سال رقابت این دو هنوز یکدیگر را تعقیب می‌کنند و برنده‌ای قطعی وجود ندارد. یکی فروشش بیشتر است و آن یکی ارزشش؛ اطمینان، ایمنی، فناوری، قابلیت و طراحی از خصیصه‌های هر دو این برندهاست که دائماً بر سر آن در رقابت هستند. شاید این خصیصه‌ها برای اصیل‌زاده‌های آلمانی بیشتر از آمار فروش اهمیت داشته باشد. می‌دانیم که سهم این دو برند از بازار در میان برترین‌ها نیست ولی از لحاظ ارزش برند، دومین و سومین جایگاه برندهای خودرویی باارزش جهان در اختیار این دو است.

به این مسئله اذعان کردیم که فروش برای این دو نام‌آشنای آلمانی اولویت اصلی نیست. حالا سراغ آمارهای فروش این دو برند می‌رویم و درعین‌حال تاکید می‌کنیم که چنین آمارهایی دلیل بر برتری یکی بر دیگری نیست. کما اینکه آمارها هم تاکید می‌کنند نبرد ادامه دارد.


منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها