کد خبر : 6342

چرا تویوتا خودروی تمام برقی ندارد؟

چرا تویوتا خودروی تمام برقی ندارد؟

تویوتا را می توان یکی از پیشگامان و پیشتازان ساخت خودروهای پاک دانست. این کمپانی ژاپنی بر روی خطوط تولید خود انواع مدل های هیبریدی و یک مدل هیدروژنی به نام میرای (Mirai) دارد.

به گزارش خودروتک، با وجود تولید طیف گسترده ای از مدل های هیبریدی، تویوتا هنوز علاقه ای به توسعه مدلی تمام برقی از خود نشان نداده است. این مساله کمی عجیب به نظر می رسد، زیرا بسیاری از خودروسازان استراتژی هایی را در راستای تولید اتومبیل های برقی تدوین کرده اند و حتی برخی برندها مثل شورولت، مرسدس بنز، ب ام و و حتی هیوندای اکنون یک مدل الکتریکی در سبد محصولات خود دارند.

جک هولیس (Jack Hollis) مدیر منطقه ای تویوتا در آمریکای شمالی اخیرا به این مساله پرداخته و نکات جالبی را مطرح کرده است. به گفته آقای هولیس نمایندگی های تویوتا بر این باور هستند که آنها نخواهند توانست به راحتی مدل های تمام برقی را به فروش رسانده و موفقیت تجاری را تضمین کنند.

وی در این باره افزوده: اگر نمایندگی هایمان احساس می کردند که تقاضای قابل توجهی برای اتومبیل های الکتریکی وجود دارد، امروزه مسلما ما یک یا چند مدل تمام برقی در جاده ها داشتیم.

بد نیست اشاره کنیم تویوتا تجربه ساخت یک خودروی تمام برقی را دارد. این کمپانی در سال 1997 و تقریبا همزمان با عرضه پریوس هیبریدی، نسخه کاملا الکتریکی RAV4 را نیز توسعه داد. نیروبخش این کراس اوور یک موتور برقی 67 اسب بخاری بود و می توانست به لطف باتری نیکل هیدرید فلز 27.4 کیلووات ساعتی، 153 کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد.

rav-4-ev

تولید تویوتا RAV4 برقی تا سال 2003 ادامه داشت و پس از آن دیگر از رده خارج شد. در سال 2012 خودروساز ژاپنی تصمیم گرفت تا با همکاری تسلا، نسل دوم این کراس اوور سبز را ارایه کند.

نسل دوم RAV4 الکتریکی نیروی خود را از پیشرانه ای به قدرت 154 اسب بخار دریافت می کرد و با تکیه بر باتری لیتیوم یونی 41.8 کیلووات ساعتی، توانایی پیمایش 166 کیلومتر مسافت را دارا بود. با توجه به عدم موفقیت این نسل، تویوتا تنها بعد از دو سال، تولید RAV4 الکتریکی را متوقف کرد.

Toyota-RAV-4-EV

همانطور که مشاهده می کنید، تویوتا با مدل های تمام برقی بیگانه نیست، اما نسبت به سودآوری آنها فعلا با تردیدهایی روبرو شده است. آقای هولیس در این باره گفته: تویوتا RAV4 برقی یکی از اولین خودروهای برقی در بازار ایالات متحده بود، بنابراین ما تکنولوژی لازم را داریم و می توانیم چنین مدلی را عرضه کنیم؛ اما مثل دیگر مباحث اقتصادی مربوط به عرضه و تقاضا، اگر تقاضا برای چیزی کم باشد، آیا شما تمایلی به تولید آن خواهید داشت؟

مدیر منطقه ای تویوتا در آمریکای شمالی به سوبسیدهای دولت ایالات متحده اشاره کرده و افزوده با وجود تمامی مشوق ها، مدل های برقی تنها 1 درصد از سهم بازار این کشور را تشکیل می دهند که رقم ناچیزی است.

آقای هولیس در بخش پایانی مصاحبه خود در اظهار نظری جالب گفته تویوتا فعلا دست نگه داشته و جهت حرکت بازار را رصد می کند تا ببیند کدام یک از تکنولوژی های پیل سوختی، پیشرانه های تمام برقی، هیبریدی شارژی یا هیبریدی ساده مشتریان بیشتری را جذب می کنند. هر یک از این تکنولوژی ها که مشتریان بالاتری داشته باشند، توسط تویوتا به کار گرفته خواهند شد.

تویوتا

با توجه به صحبت های آقای هولیس، می توان نتیجه گرفت که تویوتا در مقایسه با دیگر خودوسازان استراتژی کاملا متفاوتی را دنبال می کند. در حالیکه فولکس واگن قصد دارد در سریع ترین زمان ممکن مدل های برقی را جایگزین نمونه های بنزینی و دیزلی کند، این خودروساز خوشنام ژاپنی با خشاب های پر در گوشه ای ایستاده و تحولات را دقیق زیر نظر گرفته است تا در زمانی مقتضی با اسلحه ای مناسب وارد کارزار شود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها