کد خبر : 6255

تنش شدید رنو و نیسان بعد از ماجرای کارلوس گون

تنش شدید رنو و نیسان بعد از ماجرای کارلوس گون

درحالی‌که تنش‌های زیادی بین نیسان و رنو درباره‌ی کارلوس گوسن ایجاد شده، خودروساز ژاپنی قصد دارد ساختار مدیریتی خود را بازسازی کند.

به گزارش خودروتک، در هفته‌های گذشته، موضوع دستگیری کارلوس گوسن، رئیس سابق هیئت‌‌مدیره‌ی نیسان و میتسوبیشی به یکی از عناوین خبری مهم‌ رسانه‌های ژاپنی و اروپایی تبدیل شده است. ماجرا تاحدی پیچیده شد که مدیران رنو و مقام‌های فرانسوی در اعتراض به دستگیری گوسن از مسئولان ژاپنی درخواست کردند که به تأثیرات مخرب این موضوع توجه کنند. درمقابل، مدیرعامل نیسان از شرکای خود در اتحاد رنو-نیسان خواست که دلایل منطقی آن‌ها را برای دستگیری گوسن درباره‌ی سوءاستفاده‌ی مالی مدنظر قرار دهند. 

Nissan Renault Carlos Ghosn / رنو نیسان کارلوس گوسن

فیلیپ لاگایت، رئیس موقت هیئت‌مدیره‌ی رنو، روز جمعه اعلام کرد این شرکت رئیس هیئت‌مدیره را عزل نخواهد کرد. هم‌اکنون، کارلوس گوسن با وجود برکناری از مسئولیت ریاست هیئت‌مدیره‌ی نیسان و میتسوبیشی، سِمَت مدیرعاملی خود را در هیئت‌مدیره‌ی رنو حفظ کرده است. گزارش رسانه‌های ژاپنی می‌گوید گوسن مرتکب تخلف مالی شده، هرچند او از زمان دستگیری اظهارنظری عمومی نکرده است.

Nissan Renault Carlos Ghosn / رنو نیسان کارلوس گوسن

هیروتو سایکاوا، مدیرعامل نیسان پس از جلسه‌ی هیئت‌مدیره‌ی این شرکت اعلام کرد: امیدواریم هیئت‌مدیره به توضیحمان گوش فرادهد. تاکنون، برنامه‌ریزی برای تقویت مدیریت شرکت پس از بحران برکناری گوسن تأیید شده است.

منابع مطلع می‌گویند نیسان به وکلای رنو درباره‌ی یافته‌های خود درباره‌ی سوءاستفاده‌ی ادعایی گوسن توضیح داده؛ اما مدیران رنو اذعان می‌کنند هنوز به اطلاعات کامل دسترسی ندارند. نیسان همچنین اعلام کرد یافته‌های خود را با هیئت‌مدیره‌ی میتسوبیشی نیز به‌اشتراک گذاشته است. میتسوبیشی آخرین عضو این اتحاد خودروسازی ژاپنی‌فرانسوی است که توانست با حضور در اتحاد به وضعیت دشوار خود سامان بخشد. 

Nissan / نیسان هیروتو سایکاوا

سایکاوا درباره‌ی اتهامات رئیس موقت هیئت‌مدیره‌ی رنو گفت: می‌دانیم هنوز جزئیات کامل تخلف مالی کارلوس گوسن به تمام اعضای هیئت‌مدیره‌ی رنو نرسیده است. 

درحالی‌که ارزش فروش محصولات نیسان تقریبا ۶۰درصد بیشتر از رنو است، در سلسله‌مراتب تصاحب سهام درمقایسه‌با رنو سهم کمتری دارد؛ زیرا سهام رنو در شریک ژاپنی خود به ۴۳.۴درصد می‌رسد. شایان ذکر است نیسان ۱۵درصد سهام (بدون حق رأی) را در رنو دارد. دولت فرانسه هم که با ۱۵درصد یکی از سهام‌داران عمده‌ی رنو شناخته می‌شود، تأثیر زیادی در اتحاد رنو-نیسان دارد. 

Nissan Renault Carlos Ghosn / رنو نیسان کارلوس گوسن

کارلوس گوسن را که ماه گذشته‌ مقام‌های ژاپنی دستگیر شد، هفته‌ی گذشته در دادگاه توکیو حضور یافت و فعلا‌ در بازداشت به‌سر می‌برد. خودروساز ژاپنی نیز به‌دلیل دست‌داشتن گوسن در رسوایی مالی، او را تحت‌تعقیب قضایی قرار داده است.

پس از آنکه تیری بولور، جانشین مدیرعامل رنو، از هیئت‌مدیره‌ی نیسان درخواست برگزاری نشست اضطراری سهام‌داران کرد، هیئت‌مدیره‌ی نیسان روز دوشنبه تشکیل جلسه داد. در این جلسه، سایکاوا حاضر نشد بیشتر درباره‌ی گزارش درباره‌ی صحبت‌های مطرح‌شده اظهارنظر کند. 

Nissan  / نیسان

هیروتو سایکاوا گفت: نیسان به‌دنبال ایجاد کمیته‌ی ویژه‌ای برای بهبود ساختار مدیریتی خود است. همچنین، تشکیل کمیته‌ی مشورتی نیز برای پیشنهاد رئیس جدید هیئت‌مدیره در دستورکار آن قرار دارد. انتظار می‌رود کمیته‌ی اول بتواند تغییری اساسی در ساختار مدیریتی ایجاد کند و به بی‌نظمی‌های موجود سامان دهد. نباید در تلاش خود برای تغییر ساختار عجله کنیم و باید به‌اندازه‌ی کافی وقت بگذاریم. تمام تلاش خود را برای انتخاب سریع رئیس جدید هیئت‌مدیره به‌کار می‌گیرم؛ اما فعلا‌ نمی‌توانم مهلت مشخصی برای این موضوع اعلام کنم. در آینده‌ی نزدیک، نشست سهام‌داران نیسان برگزار می‌شود و پس از معرفی گزینه‌های پیشنهادی کمیته‌ی ویژه، تا اسفند دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد و تغییرات ساختار مدیریتی براساس آن صورت می‌گیرد.

منبعی مطلع در نیسان اعلام کرد قرار بود تا دوشنبه هفته‌ی گذشته رئیس موقت هیئت‌مدیره‌ی نیسان انتخاب شود؛ اما برخی از مدیران خارجی (به‌جز کارمندان رسمی نیسان) این هیئت، انتخاب جانشین موقت را به‌تأخیر انداختند و موضوع بهبود ساختار مدیریتی را در اولویت کاری قرار دادند. 

Nissan Renault Carlos Ghosn / رنو نیسان کارلوس گوسن

منتقدان می‌گویند نیسان به‌اندازه‌ی کافی اقتدار مدیریتی ندارد و معدود افرادی هم که در تیم رهبری آن به‌دنبال منافع سهام‌داران هستند، نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. اولین عضو خارجی هیئت‌مدیره‌ی نیسان ژان‌باپتیست دوژان، مدیر بازنشسته‌ی رنو است که به‌عنوان نماینده‌ی خودروساز فرانسوی در این هیئت حضور دارد. دو نفر دیگر ماساکازو تویودا، کارمند دولتی و کیکو ایهارا، راننده‌ی مسابقات اتومبیل‌رانی هستند. 

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها