کد خبر : 6246

اوبر و لیفت به شرکت های سهامی عام تبدیل خواهند شد

اوبر و لیفت به شرکت های سهامی عام تبدیل خواهند شد

اوبر و لیفت به ترتیب با ارزش سهام ۱۲۰ و ۳۰میلیارد دلار طی توافق با کمیسیون بورس آمریکا، قصد دارند سال آینده سهام خود را به عرضه‌ی عموم بگذراند.

به گزارش خودروتک، پیشتازان خدمات اشتراک سواری اوبر و لیفت (Lyft) از توافق با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده برای تبدیل شدن به شرکت سهامی عام خبر دادند. طبق این توافق، سهام اوبر و لیفت در بازار بورس اوراق بهادار نیویورک برای عموم مردم عرضه خواهد شد.  

uber / اوبر

روزنامه‌ وال استریت ژورنال اعلام کرد که اوبر هفته‌ی جاری تشریفات اداری برای عموم شدن را انجام داد؛ این اتفاق درست چند روز پس از اقدام لیفت انجام می‌شود. براساس منابع نزدیک به لیفت، عرضه اولیه سهام (IPO) این شرکت در ماه‌های اسفند یا فروردین آغاز خواهد شد. درحالی‌که اوبر قصد دارد در سال ۲۰۱۹ و زمانی نامشخص سهام خود را برای عموم مردم عرضه کند. دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر مدتی قبل به سرمایه‌گذاران گفت که این شرکت در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۹ سهام خود را عرضه می‌کند. 

دارا خسروشاهی

انتظار می‌رود که در میان دو شرکت، اوبر بتواند سرمایه‌ی بیشتری جذب کند. درواقع بلومبرگ گزارش می‌دهد که کمیسیون بورس می‌تواند اوبر را تا حدود ۱۲۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری کند. مورگان استنلی پیشنهاد عمومی شدن اوبر را در بورس مدیریت می‌کند، درحالی‌که گروه گلدمن ساکس (Goldman Sachs) نیز نقش مهمی در روند عرضه‌ی اولیه سهام این شرکت ایفا خواهد کرد. 

uber / اوبر

در مقایسه با اوبر، هنوز ارزش تقریبی لیفت و درصد عرضه‌ی اولیه سهام این شرکت مشخص نیست. با این وجود، حضور شرکت‌هایی مانند جی‌پی‌مورگان چیس و گروه مالی Jefferies با مدیریت شرکت Credit Suisse در فرایند ارزش‌گذاری و عرضه‌ی اولیه سهام لیفت تائید شده است. این شرکت‌ها ارزش لیفت را بین ۱۸ تا ۳۰ میلیارد دلار تخمین می‌زنند. 

Lyft Ditch Your Car / لیفت

درحالی‌که ارزش‌گذاری اوبر و لیفت برای عرضه‌ی سهام در بازار بورس، بسیار متفاوت است، اما این دو شرکت با مشکل بازگشت سرمایه پایدار دست‌وپنجه نرم می‌کنند. درواقع درآمد اوبر طی ۳ ماهه سوم ۲۰۱۸ به ۲.۹۵ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که هزینه‌های این شرکت نیز ۱.۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ بنابراین سود خالص این شرکت به کمتر از ۲ میلیارد دلار می‌رسد. لیفت نیز در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۶۳ میلیون دلار درآمد داشت که مبلغی حدود ۲۵۴ میلیون دلار آن را هزینه کرد؛ بنابراین سود خالص این شرکت به نصف کاهش می‌یابد. 

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها