کد خبر : 5991

دایملر رکورد سرمایه گذاری در خودروهای برقی را شکست

دایملر رکورد سرمایه گذاری در خودروهای برقی را شکست

گروه خودروسازی دایملر برای کاهش انتشار گازهای آلاینده قصد دارد مبلغی معادل ۲۲.۷۵ میلیارد دلار برای خرید باتری خودروی برقی اختصاص دهد.

به گزارش خودروتک، گروه خودروساز آلمانی دایملر قصد دارد در راستای تعهد به حفظ محیط زیست و کاهش انتشار گازهای سمی، سرمایه‌گذاری بزرگی برای تولید خودروی الکتریکی انجام دهد. این شرکت روز سه‌شنبه اعلام که تا سال ۲۰۳۰، مبلغی معادل ۲۲.۷۵ میلیارد دلار برای خرید باتری اختصاص می‌دهد. دایملر این مبلغ را نه‌تنها برای الکتریکی کردن محصولات مرسدس بنز صرف می‌کند، بلکه سایر خودروهای تجاری و اتوبوس را نیز برقی خواهد کرد. دایملر قبلاً برخی از کامیون‌ها و اتوبوس‌های الکتریکی که در چند سال آینده تولید انبوه خواهند شد، به نمایش گذاشته است.

mercedes benz daimler / مرسدس بنز دایملر

مدیران مرسدس بنز وعده داده‌اند که تا سال ۲۰۲۲، تعداد ۱۳۰ دستگاه خودروی الکتریکی‌شده تولید کنند. دقت داشته باشید که خودروی الکتریکی در صنعت از سیستم نیم-هیبریدی ۴۸ ولت آغاز می‌شود و خودروی پلاگین هیبرید نیز در همین محدوده طبقه‌بندی خواهند شد. اما با بهبود شرایط می‌توان خودروی تمام الکتریکی تولید کرد که تحت هیچ شرایطی از پیشرانه احتراق داخلی استفاده نمی‌کند. انتظار می‌رود که بیشتر خودروهای برقی مرسدس بنز از سیستم‌های نیم-هیبریدی و پلاگین هیبرید استفاده کنند. بااین‌حال برند لوکس آلمانی قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ حداقل ۱۰ خودروی برقی روانه‌ی بازار کند. 

Mercedes benz EQC

نخستین مدل برقی این شرکت، مرسدس بنز EQC خواهد بود که به‌عنوان مدل سال ۲۰۲۲ راهی بازار می‌شود. مرسدس بنز EQC یک شاسی‌بلند برقی با شعاع حرکتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر است. فروش این شاسی‌بلند از اواسط ۲۰۱۹ در بازارهای اروپایی آغاز خواهد شد اما تا سال ۲۰۲۰ وارد ایالات متحده آمریکا نمی‌شود. انتظار می‌رود که خودروی کوچک EQA و سدان EQS نیز به‌عنوان بخشی از استراتژی جدید دایملر و مرسدس بنز در آینده تولید شوند. 

daimler battery / باتری دایملر

درحالی‌که تقریباً همه‌ی خودروسازان جهان به سمت تولید محصولات برقی حرکت می‌کنند، این روزها بیشتر بحث‌ها درباره‌ی نحوه‌ی تأمین مواد مورد نیاز برای ساخت باتری لیتیوم یون است. دایملر در بیانیه‌ای گفت که با آنچه این شرکت آن را سیستم احترام به حقوق بشر می‌نامد، قصد دارد از حقوق بشر محافظت کند. این سیستم برای اجبار خودروسازان به پاسخگویی درباره‌ی نحوه‌ی تهیه‌ی موارد مورد استفاده جهت ساخت باتری لیتیوم یون طراحی شده است. قبل از اینکه تأمین‌کنندگان بخواهند هرگونه قراردادی برای ساخت باتری و تهیه‌ی مواد اولیه امضا کنند، موضوع توسط ۷۰۰ مهندس و کارشناس حقوق بشر بررسی خواهد شد. 

با وجود اینکه ۲۲.۷۵ میلیارد دلار مبلغ ناچیزی نیست، اما فولکس‌واگن گروه خودروسازی آلمانی آن را بسیار کم تلقی کرده است. چند ماه پیش بود که غول خودروسازی آلمان اعلام کرد که قصد دارد میزان خرید باتری خود را افزایش دهد و برای این کار، ۴۸ میلیارد دلار هزینه می‌کند. فولکس‌واگن همچنین امیدوار است که تا سال ۲۰۲۵، حدود ۵۰ میلیارد دلار از هزینه‌های خود را برای تأمین نیازهای ساخت خودروی الکتریکی آینده تأمین کند.

daimler / دایملر

ویلکو استارک، مسئول نظارت بر کیفیت خرید و قطعات تأمین‌کنندگان در هیئت مدیره‌ی مرسدس بنز طی بیانیه‌ای گفت: با سفارش گسترده برای تأمین باتری تا سال ۲۰۳۰، نقطه عطفی برای الکتریکی کردن خودروهای آینده ایجاد خواهد شد. 

درحالی‌که دایملر قصد دارد تولید خودروی برقی را گسترش دهد، این خودروساز نام هیچ کدام از شرکت‌های مقابل برای امضای قرارداد را ذکر نکرد. البته دایملر هم‌اکنون با شرکت‌هایی مانند SK اینوویشن و LG Chem از کره جنوبی و CATL از چین قرارداد همکاری دارد. 

daimler battery / باتری دایملر

شبکه‌ی جهانی کارخانه‌های مونتاژ باتری دایملر شامل ۳ کارخانه در آلمان و کارخانه‌هایی در پکن، بانکوک و توسکالوسا ایالات متحده می‌شود. دایملر می‌گوید که قصد دارد با کارهای تحقیقاتی روی سلول باتری و تلاش برای تولید نسل‌ آینده باتری‌ها، وابستگی خود را به مواد معدنی پرارزش و کمیاب از جمله کبالت کاهش دهد. یکی از منابع اصلی کبالت در جهان، جمهوری دموکراتیک کنگو است که از جمله کشورهای جنگ‌زده در جهان به شمار می‌رود. 

خودروی برقی مرسدس بنز EQC که ورود آن به بازار برای سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده است، از باتری‌های حاوی ۶۰ درصد نیکل، ۲۰ درصد منگنز و ۲۰ درصد کبالت استفاده می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که موتورهای الکتریکی آینده‌ی مرسدس بنز شامل باتری‌هایی با ۸۰ درصد نیکل، تنها ۱۰ درصد منگنز و ۱۰ درصد کبالت هستند. 

ویلکو استارک همچنین افزود: مهندسان ما همچنین روی نسبت ۹۰ درصد نیکل، ۵ درصد کبالت و ۵ درصد منگنز کار می‌کنند تا میزان استفاده از فلزات کمیاب خاک را حتی بیش از این نیز کاهش دهند. 

تسلا گیگافکتوری

هم‌اکنون در صنعت خودرو، طیف وسیعی از دستورالعمل‌های مختلف ترکیب مواد کاتد باتری برای رقابت استفاده می‌شود. یکی از این دستورالعمل‌ها NCA یا اکسید آلومینیوم کبالت لیتیوم نیکل است که توسط پاناسونیک و تسلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولیدکنندگان چینی از ترکیباتی به نام LFP استفاده می‌کنند که با وحود تراکم انرژی کمتر، بدون کبالت است؛ درحالی‌که خودروسازان ژاپنی از LMO یا اکسید منگنز لیتیوم استفاده می‌کنند که توسط نیسان و LG Chem ارائه شده است.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها