کد خبر : 5406

چه بر سر کارلوس گون می آید؟

چه بر سر کارلوس گون می آید؟

رسانه‌ها خبر تمدید 10 روزه بازداشت کارلوس گون را در حالی منتشر می‌کنند که هیئت‌مدیره نیسان به دنبال جانشین وی تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش خودروتک، برچسب کودتای ژاپنی علیه کارلوس گون تصمیم هیئت‌مدیره نیسان برای انتخاب جایگزین وی را سخت کرده است.

کارلوس گون رهبر اتحاد سه خودروساز فرانسوی ژاپنی، چندی پیش به اتهام مالی در ژاپن دستگیر شد.

در ابتدا قرار بود گون 10 روز در بازداشت باشد ولی بعد 10 روز دیگر تمدید شد و حالا رسانه‌ها می‌گویند احتمالاً تا پایان سال میلادی بازداشت وی ادامه پیدا کند.

در غیاب کارلوس گون طرف‌های ژاپنی اتحاد یعنی میتسوبیشی و نیسان، او را از سمت خود برکنار کردند؛ البته رنو دست به چنین اقدامی نزد و حتی در مورد دلیل دستگیری گون هم اعتراض‌هایی انجام شده است.

تئوری توطئه و ماجرای کودتا علیه رهبر اتحاد

ماجرای این اتحاد کمی پیچیده است. کارلوس گون را به‌عنوان ناجی خودروسازها می‌شناسند. تبحر وی در احیای بازارهای ازدست‌رفته نیز زبانزد مدیران ارشد خودرویی است. بسیاری از خبرنگاران قدیمی حوزه خودرو (خصوصاً در اروپا) معتقدند که گون شخصیتی نبود که دست به چنین اشتباهاتی بزند و اصلاً نیازی به این دست‌ کارها نداشت.

درعین‌حال مقامات قضایی ژاپنی اعتقاددارند که گون درآمد خود را بسیار کمتر از میزان واقعی اعلام کرده است. اخبار تائید نشده از رد این ادعا توسط گون منتشر شد. با این‌ وجود بازداشت گون مکرراً تمدید می‌شود.

بد نیست به روابط بین رنو و شرکای ژاپنی نیز اشاره کرد. رنو سهم بسیار بزرگی از سهام نیسان را در اختیار دارد و عملاً مدیریت این شرکت با رنو است. از سوی دیگر بیشتر سود نیسان به رنو می‌رسد. از سوی دیگر نیسان که خودروساز بزرگ‌تری از رنو است مالکیت تنها 15 درصد سهام رنو را در اختیار دارد و حتی حق رای هم برای نیسان لحاظ نشده است. به عبارتی شرکت بزرگ‌تر‌، شریک کوچک‌تر این شراکت است.

گون کسی بود که سال‌ها برای شکل‌گیری این اتحاد تلاش کرد و آن را عملی ساخت. حالا با حذف او از راس هرم، نبرد قدرت بین رنو و نیسان می‌تواند آغاز شود. بعید نیست از این به بعد شاهد شدت گرفتن تنش قدرت میان دو متحد سابق باشیم.

شکست در انتخاب جایگزین گون

شاید یکی از عوامل در این امر انتخاب جایگزین گون در نیسان باشد. در جلسه‌ای که اعضای هیئت‌مدیره نیسان جلسه‌ای برای انتخاب جایگزین گون برگزار کردند، نتوانستند به نتیجه مطلوبی برسند. دو گزینه پیشنهادی شامل «هیروتو سایکاوا»، مدیرعامل نیسان و «توشیوکی شیگا» از همکاران نزدیک گون می‌شود.

گفته‌شده اگر هیئت‌مدیره سایکاوا را به‌عنوان رئیس جدید انتخاب کند قدرت این فرد در نیسان افزایش می‌یابد و احتمالاً منجر به فشار به رنو برای شراکتی متعادل‌تر شود.

از سوی دیگر انتخاب شیگا به‌عنوان رئیس، می‌تواند به مدیریت جمعی شرکت منجر شود و از اقتدارگرایی در شرکت بکاهد. البته تحلیلگرها شانس بیشتر را به مدیرعامل کنونی می‌دهند.

رنو نیز بارها اشخاصی بیرون از شرکت را به نیسان پیشنهاد داده است که همه آن‌ها توسط نیسان رد شده‌اند.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها