کد خبر : 5032

وضعیت خودروسازان آمریکایی وخیم شد

وضعیت خودروسازان آمریکایی وخیم شد

پس از اعلام خبر تعطیلی چندین کارخانه‌ جنرال‌موتورز در آمریکا و کانادا، حالا نوبت به فورد رسیده تا در کارخانه‌های سنگین خود خانه‌تکانی کند.

به گزارش خودروتک، پس از تعطیلی 4 کارخانه جنرال‌موتورز حالا نوبت به فورد رسیده که با کاهش ساعت کاری، بخشی از هزینه‌های خود را کاهش دهد.

خودروسازی آمریکایی به نسبت رقبای اروپایی و آسیایی از سنتی‌ترین فرم‌های صنعتی-تولیدی بهره می‌برد؛ خطوط پرهزینه تولید برای ساخت خودروهایی سازگار با سنت‌های آمریکایی.

غول‌های خودروسازی و البته انرژی آمریکایی تا همین 10 سال پیش بزرگ‌ترین مخالفان سیاست‌های مقابله با تغییرات اقلیمی بودند. تغییراتی که حتی واقعیت آن را انکار می‌کردند. حالا اما این واقعیت گریبان صنعت سنگین و خشن خودروسازی آمریکا را گرفته است.

تازه چند سالی بود که سه غول دیترویتی داشتند در عقاید تعصبی خود برای ساخت خودروهای پرمصرف و بزرگ تجدیدنظر می‌کردند اما پارادایم شیفت اساسی جریان اصلی خودروسازی به‌سوی خودروهای برقی این غول‌های تنبل را دچار مشکلاتی اساسی کرد.

حذف 2 شیفت کاری در 2 کارخانه فورد

پس از جنرال‌موتورز حالا فورد قصد دارد شیفت‌های کاری در خطوط مونتاژ میشیگان و کنتاکی را کمتر کند؛ البته این اتفاق بدون اخراج کارگران رخ می‌دهد.

بنابر اعلام فورد تمامی کارکنانی که تحت تاثیر این اتفاق کارشان متوقف می‌شود، امکان حضور در کارخانه‌های دیگر فورد را دارند. این شرکت 500 کارگر را از کارخانه مونتاژ «لوییویل» به خط تولید کنتاکی خود منتقل خواهد کرد.

بر این اساس در بهار سال آینده شیفت‌های کاری این کارخانه از سه شیفت به دو شیفت کاهش پیدا می‌کند. از دو شیفت‌ کاری کارخانه میشیگان نیز یک شیفت باقی می‌ماند. در این کارخانه هم 150 نفر مجبور به تغییر محل کار خود هستند.

این غول بزرگ دیترویتی که با تغییرات رادیکالی در مدیریت اجرایی خود مواجه است مجبور شده تا تولید خود را در بسیاری از کارخانه‌های قدیمی کاهش دهد. البته فورد تمام تلاش خود را کرده است تا مانند جی‌ام به اخراج 14 هزار نیروی کار نشود.

خط‌ونشان جدید ترامپ برای جنرال‌موتورز

اقدام جی‌ام برای کاهش هزینه‌ها منجر به تعطیلی 5 کارخانه در آمریکا و کانادا و بیکار شدن نزدیک به 14 هزار کارگر می‌شود. اقدامی که به دنبال حذف تولید بسیاری از مدل‌های کم‌فروش رخ می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اما از این موضوع خرسند نیست. او که پیش‌تر در یک‌رشته توییت جنرال‌موتورز را به قطع کمک‌های دولتی تهدید کرده بود حالا خط‌ونشان جدیدی برای این شرکت کشیده است.

وی در آخرین اظهارنظر در این مورد به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت:‌ «به نفع آن‌ها (جنرال‌موتورز) است که خیلی سریع یک کارخانه جدید تاسیس کنند.»

به گفته ترامپ، دولت ایالات‌متحده گفت‌وگوهایی با «ماری بارا» مدیرعامل جنرال‌موتورز داشته است و در این اتفاق به‌شدت با وی رفتار کرده‌اند.

یکی از نقاط قوت دولت ترامپ برای اقتصاد آمریکا افزایش نرخ اشتغال‌زایی بود؛ بر این اساس دولت ترامپ حداقل به‌سادگی از کنار حذف این 14 هزار نیروی کار نخواهد گذشت.

ترامپ که با اقداماتی مثل بازگشایی معادن زغال‌سنگ نشان داد با هر میزان استفاده از منابع طبیعی و صدمه به محیط‌زیست مشکلی ندارد، از این اقدام جنرال‌موتورز شدیداً عصبانی شده است.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها