کد خبر : 4147

آمریکا از تعرفه واردات خودرو عقب نشینی کرد

آمریکا از تعرفه واردات خودرو عقب نشینی کرد

پس از جلسه‌ی دونالد ترامپ با وزیر بازرگانی آمریکا، اجرای تعرفه‌ی ۲۵ درصد بر واردات خودرو و قطعات تا پایان سال ۲۰۱۸ به تعویق افتاد.

به گزارش خودروتک، براساس گزارش بلومبرگ، دولت آمریکا اجرای تعرفه‌ی جدید واردات را به‌تعویق انداخته است. روز گذشته در جلسه‌ی کاخ سفید دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با مشاوران بخش تجارت، اثرات تعرفه‌های گمرکی بیشتر واردات خودرو و قطعات بررسی شد. باتوجه به محرمانه بودن این جلسه، هویت تمام افراد حاضر در آن مشخص نیست.

حدود ۶ ماه پیش بود که وزارت بازرگانی آمریکا، موضوع تعرفه‌های جدید که شامل خودروهای سواری، شاسی‌بلند، کراس‌اور، ون و وانت‌های سبک در کنار قطعات می‌شود را در دستور کار قرار داد. ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا، تا پایان سال ۲۰۱۸ فرصت دارد تا نتایج بررسی را به ترامپ گزارش دهد و تصمیم نهایی گرفته شود. ترامپ بارها به خودروسازان خارج از آمریکا هشدار داده بود که امکان افزایش تعرفه واردات تا ۲۵ درصد وجود دارد.

USA

خودروسازان و مقامات دولتی کشورهایی اروپایی و آسیایی در پاسخ به ترامپ، به تاثیر منفی تعرفه‌های جدید به اقتصاد ایالات متحده و بازار جهانی خودرو اشاره می‌کنند. جنگ تجاری خودروسازی، به تمام برندهای بزرگ که در کشورهای با دستمزد پایین کارگری زنجیره تأمین و خط تولید ایجاد کرده‌اند، از جنرال موتورز تا تویوتا؛ ضربه خواهد زد. کارشناسان انجمن ملی فروشندگان خودرو آمریکا (NADA) پیش‌بینی کرده‌اند که تعرفه‌های جدید، حدود ۲ هزار و ۲۷۰ دلار به هزینه‌ی تولید خودروهایی که در آمریکا مونتاژ می‌شوند و ۶ هزار و ۸۷۴ دلار هم به خودروهای تولیدی خارج از آمریکا، اضافه خواهند کرد.

ویلبر راس؛ وزیر بازرگانی آمریکا

ترامپ پس از دریافت گزارش وزارت بازرگانی، ۹۰ روز برای تصمیم‌گیری نهایی، فرصت خواهد داشت. وزارت بازرگانی می‌تواند پیشنهاد‌های مختلفی برای محدود کردن واردات خودرو شامل تعرفه‌ها و حدمجاز، مطرح کند؛ پس از آن، رئیس جمهور آمریکا ۱۵ روز فرصت دارد تا موافقت خود را اعلام کند. ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که در زمان مذاکره با اروپا، تعرفه‌ی جدیدی اعمال نخواهد شد؛ از طرفی، مقامات کانادا و مکزیک با ایجاد توافق‌نامه‌ی جدید USMCA، به اتحاد محکمی دست پیدا کرده‌اند.

روز گذشته همزمان با جلسه‌ی ترامپ با مشاوران اقتصادی، عضو کمیسیون اقتصادی اتحادیه‌ی اروپا  اشاره کرد که اروپا انتظار دارد از تعرفه‌های جدید آمریکا، حداقل به‌صورت موقت معاف شود. سال گذشته، ارزش خودروها و قطعات وارد شده به خاک آمریکا، برابر ۳۵۰ میلیارد دلار بود.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها