کد خبر : 10384

جنجال شکایت دانشگاه MIT از فورد

جنجال شکایت دانشگاه MIT از فورد

۳ مهندس دانشگاه MIT شکایتی علیه فورد برای استفاده غیرقانونی از روش ترکیب درگاه ورودی و تزریق سوخت مستقیم در پیشرانه‌های اکوبوست تنظیم کردند.

به گزارش خودروتک، 3 مهندس مؤسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) ادعا می‌کنند که پیشرانه‌های فورد از پتنت آن‌ها برای ترکیب درگاه ورودی و فرایند تزریق سوخت مستقیم استفاده می‌کند و خودروساز آمریکایی حق قانونی برای این کار ندارد. به گزارش بلومبرگ آن‌ها اکنون شکایتی در دادگاه فدرال علیه فورد تنظیم کرده‌اند و حق امتیاز نامشخصی برای هر دستگاه خودروی تولیدی فورد (که از این فناوری بهره می‌برد) درخواست کرده‌اند. 

Ford EcoBoost engine / پیشرانه اکوبوست فورد

لزلی برامبرگ، دنیل ر.کان و جان بنیامین هیوود، روش ترکیبی از درگاه ورودی و تزریق مستقیم سوخت را سال‌ها پیش پیشنهاد کردند؛ آن‌ها ادعا می‌کنند که این روش باعث مخلوط بهتر سوخت و هوا در داخل سیلندر می‌شود. پس از مطرح شدن این ایده در دانشگاه MIT، دانشگاه مالکیت این اختراع را به آن‌ها داد و آن‌ها شرکتی تأسیس کردند تا مجوز استفاده از این فناوری را به‌صورت قانونی انحصاری کند.

این افراد در سال ۲۰۱۴ با فورد درباره صدور مجوز ثبت اختراع برای این خودروساز تماس گرفتند، اما درخواست آن‌ها رد شد. بااین‌حال فورد بعداً شروع به استفاده از روش ترکیب درگاه و تزریق مستقیم سوخت کرد. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ این شرکت بسیاری از پیشرانه‌های تولیدی خود از جمله پیشرانه ۳.۳ لیتری تنفس طبیعی خورجینی ۶ سیلندر، ۲.۷ لیتری اکوبوست، خورجینی ۶ سیلندر، ۳.۵ لیتری اکوبوست خورجینی ۶ سیلندر و ۵ لیتری تنفس طبیعی اکوبوست خورجینی ۸ سیلندر را با این فناوری به تولید رساند. 

Ford EcoBoost engine / پیشرانه اکوبوست فورد

این مهندسان ادعا می‌کنند که پیاده‌سازی درگاه ترکیبی با سیستم تزریق مستقیم توسط فورد در پیشرانه، روش اختراع آن‌ها است. در دادخواست ادعا می‌شود که فورد نیز می‌داند که استفاده از این روش بدون اجازه قانونی اشتباه به شمار می‌رود. یکی از مدیران ارشد فورد ادعا می‌کند که در سال ۲۰۱۵ با این افراد ملاقات کرد و از آن‌ها خواست بعداً‌ ادعایی علیه فورد نداشته باشند؛ در عوض فورد نیز با برامبرگ، کان و هیوود برای فروش برخی از دیگر فناوری‌های اختراع شده توسط آن‌ها همکاری خواهد کرد. 

Ford EcoBoost engine / پیشرانه اکوبوست فورد

آنچه دادگاه فدرال باید درباره‌ی آن تصمیم بگیرد این است که آیا روش فورد برای ادغام دو شیوه تزریق سوخت واقعاً همان روشی است که این مهندسان ادعا می‌کنند یا نه. البته استفاده از این فناوری ترکیب درگاه و تزریق سوخت مستقیم تنها منحصر به فورد نیست. به‌عنوان مثال جنرال موتورز در پیشرانه LT5 خورجینی ۸ سیلندر سوپرشارژ شورولت کوروت ZR1 از چنین فناوری بهره می‌برد؛ درحالی‌که تویوتا نیز در بسیاری از پیشرانه‌های خود از جمله پیشرانه خورجینی ۶ سیلندر مدل جدید آوالون، GT86 و سوبارو BRZ از این فناوری استفاده می‌کند. مقامات فورد هنوز واکنشی نشان نداده‌اند.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها