کد خبر : 10079

خودروهای سوخت فسیلی زیر پای برقی ها

خودروهای سوخت فسیلی زیر پای برقی ها

صنعت خودروسازی در جهان با سرعت سرسام‌آوری در حال پیشرفت است و هر سال فناوری‌های زیادی از سوی آنها معرفی و به بازار عرضه می‌شود. یکی از این فناوری ها خودروهای برقی و ارتقای تکنولوژی آنهاست. علاوه بر این بر اساس آمار ارائه شده، سهم خودروهای برقی از ۲ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۴۰ میلیون خودرو از مجموع ۱۹۰ میلیون فروش خودرو در سال ۲۰۴۰ خواهد رسید.

به گزارش خودروتک، پیش بینی ها حکایت از آن دارند که میزان فروش خودروهای برقی در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ به ترتیب ۲، ۸ و ۲۰ درصد از بازارفروش خودرو را در جهان به خود اختصاص خواهند داد. ضمن اینکه پیش بینی ها جاکی از آن است که تا سال ۲۰۴۰، بین ۳۵ تا ۴۷ درصد از فروش خودروهای جدید به خودروهای برقی تعلق می‌گیرد.

تکنولوژی خودروهای برقی در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست در حال پیگیری است. از این رو، آینده صنعت خودروی جهان به سوی تبدیل تمام خودروهای با مصرف سوخت  فسیلی به خودروهای تمام الکتریکی و برقی در حرکت است. همین موضوع، موجب شده که شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی برای تولید هرچه بهتر خودروهای برقی و الکترونیکی پرداخته و در همین راستا به صورت پیوسته از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

وضعیت خودروهای برقی در ایران

در چنین شرایطی که خودروسازان مطرح دنیا در حال رقابت برای در دست گرفتن بازرا جهانی خودروهای برقی هستند، در ایران موضوع تولید یا واردات خودروهای برقی و تمام الکتریکی آن هم در شرایط کنونی که تحریم‌های بین‌‌المللی حتی ادامه تولید محصولات فعلی خودروسازان را نیز با مشکلات عدیده ای مواجه کرده، بسیار دشوار به نظر می رسد.

بر این اساس، مرکز پژوهش‌های مجلس در جدیدترین گزارش خودرویی خود به دورنمای خودروهای برقی در جهان با محوریت درس‌هایی برای صنعت خودروی ایران پرداخته است. در این گزارش، هزینه تولید بالا و همچنین واهمه از نبود تقاضا از مهمترین چالش های صنعت خودروی برقی و الکترونیکی در کشور ذکر شده است.

در شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر صنعت خودرو، در اواخر سال ۹۵ اهداف و سیاست‌های تولید برقی‌ها توسط اعضای این شورا تدوین شد. آنچه مشخص است در سیاست‌گذاری‌های شورای مذکور باز هم عرضه برقی‌ها با محوریت خودروسازان داخلی برنامه‌ریزی شده بود و در نهایت اینکه انجام پروژه تولید خودروی برقی بر پلتفرم‌های موجود داخلی پیشنهادی بود که مورد پذیرش اکثریت اعضای شورا هم قرار گرفته بود.

اما با این وجود و با وجود شعارهای زیادی که در رابطه با مزایای ورود و استفاده از خودروهای برقی در کشور به چشم می خورد اما همان‌طور که گفته شد در شرایط کنونی که تحریم‌ها اقتصاد کشور را تحت‌تاثیر قرار داده و روند تولید خودرو در ایران را با سیر  نزولی همراه کرده، سخن گفتن از تولید یا عرضه خودروهای سواری برقی‌ در ایران احتمالا به دور از ذهن است.

بر اساس این گزارش، گرم شدن زمین و تشدید آلودگی و همچنین کاهش منابع سوخت‌های فسیلی از مهمترین دلایلی است که دولت ها را به تولید و عرضه خودروهای برقی سوق داده است. این تمایل به مصرف خودروهای برقی تا آنجا پیش رفته که در برخی کشورها قوانینی مبنی‌بر ممنوعیت استفاده از خودروهای سوخت فسیلی و جایگزینی آنها با مدل‌های برقی طی سال‌های آینده، لحاظ شده است.


منبع:

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها