کد خبر : 9893

نیسان جوک بخریم یا دامای X7؟

نیسان جوک بخریم یا دامای X7؟

در یک سمت نیسان جوک همراه‌با یکی از جسورانه‌ترین طراحی‌های موجود در بازار قرار گرفته است.

به گزارش خودروتک، نیسان جوک خودرویی کراس‌اور است که نخستین بار درسال ۲۰۱۱ توسط شرکت نیسان به بازار عرضه شد. نیسان جوک پس از ورود به بازار ایران با استقبال خوبی از سوی جوانان روبه رو شد. در سمت دیگر، دامای X7 قرار­ دارد که با اعمال بهبود­های کاربردی در نسل قبلی خود، برخلاف نیسان جوک، با ارائه فضای زیاد و طراحی نزدیک به خودروها­ی کلاس شاسی‌بلند، خانواده­‌های پرجمعیت را هدف اصلی خود قرار داده ­است. در این مقاله قصد داریم به مقایسه­‌ی داغ این دو خودروی محبوب بپردازیم.

نیسان جوک، بدترکیب یا زیبارو؟

نیسان جوک

نیسان جوک که امروزه به یکی از محبوب‌ترین خودروهای حال حاضر بازار ایران تبدیل شده است، یکی از موفق‌ترین خودروهای تولیدی تاریخ نیسان محسوب می‌شود. نیسان جوک توانسته با ظاهر امروزی، قیمت مناسب همراه‌با امکانات رفاهی رضایت‌بخش جای خود را در دل جوانان باز کند. ظاهر این خودرو بازخوردهای مختلفی را دریافت کرده است و برخلاف برخی که طراحی خودرو را بسیار جذاب و امروزی می‌دانند، برخی دیگر طراحی این خودرو را اصطلاحاً قورباغه‌ای شکل دانسته و موردپسند خود نمی‌دانند. بااین‌حال باید به جسارت نیسان تبریک گفت.

امکانات و طراحی داخلی

برخلاف طراحی خارجی، طراحی داخلی نیسان جوک ساده‌تر بوده و ترکیب پلاستیک فشرده و فلز و رنگ‌های پویا، ظاهر نسبتاً لوکسی به آن بخشیده است. فضای داخلی کابین و به‌خصوص صندلی‌های عقب خودرو نسبتاً محدود بوده و در ترکیب با سقف شیب‌دار و پنجره‌های با ارتفاع کم، در مسافت‌های طولانی برای سرنشینان عقب ملالت‌آور خواهد بود. امکاناتی نظیر ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کنترل خروج از خط و اشیاء متحرک، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه‌نمایش ۵.۸ اینچی، سانروف پانوراما و کروز کنترل تنها بخشی از تجهیزات رفاهی نیسان جوک را شامل می‌شوند که کاملاً راضی‌کننده است.

توان فنی نیسان جوک

موتور این خودرو قادر است قدرت ۱۹۰ اسب‌بخار را تولید کند و این نیرو توسط جعبه‌دنده CVT به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. نیسان جوک با مصرف سوخت ترکیبی ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، گزینه‌ مناسبی جهت جابجایی درون‌شهری به‌شمار می‌رود. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز ۱۱ ثانیه است که در مدل توربو این مقدار ۲-۳ ثانیه کاهش خواهد یافت.

قیمت و پشتیبانی

قیمت نیسان جوک محدوده ۲۷۰ تا ۳۹۰ میلیون تومان را از خودرو کارکرده تا صفر شامل می‌شود. اما مشکل بزرگ نیسان جوک در ایران مربوط‌به پشتیبانی آن است که به‌خصوص در شهرهای کوچک برای تعمیر و نگه‌داری آن دچار مشکل خواهید شد.

دامای X7، رویای تحقق­ یافته­ فولکس­ واگن؟

دامای X7

در ابتدا باید بگوییم که طراحی این خودروی چینی زیباست؛ اما نشان‌دهنده هنر طراحان چینی نیست. این خودرو از روی طرح اولیه یکی از خودروهای فولکس‌واگن که به مرحله تولید نرسید کپی شده است. سپر بزرگ ­سایز جلویی خودرو، انتظاری را که از یک خودروی شاسی‌بلند داریم، به خوبی برآورده می‌کند و در ترکیب با نوار نقره‌ای رنگ و ورودی‌های هوای مشبک، زیبایی بصری مناسبی را به خودرو بخشیده است.

طراحی داخلی و امکانات دامای X7

در طراحی کابین داخلی خودرو نیز به‌کرات از فولکس‌واگن کپی‌برداری شده است. بااین‌حال دارای نمای بسیار خوشایند و لوکسی است، مواد اولیه به‌کاررفته از کیفیت خوبی برخوردار هستند و عدم وجود دسته تعویض دنده در کنسول میانی تأثیر به‌سزایی در ظاهر امروزی خودرو داشته است. برخلاف نیسان جوک، باتوجه‌به ابعاد نسبتاً بزرگ خودرو دامای X7 از فضای بسیار مناسب و کافی‌ در دسترس خواهد بود.

آپشن­‌های دامای X7 نیز همانند نیسان جوک بوده و امکانات رفاهی خوبی همچون استفاده از چرم، وکیوم در، تعویض دنده از روی فرمان و رادار تابلو خوان، کروز کنترل و تعداد زیادی آپشن دیگر به دامای X7 اضافه شده­ است. قدرت تولیدی این خودرو ۱۴۰ اسب‌بخار بوده و مصرف سوخت ترکیبی دامای X7، برابر با ۹.۳ لیتر در هر صد کیلومتر ارزیابی شده­ است که از استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز بهره می‌­برد.

قیمت و پشتیبانی دامای X7

قیمت دامای X7 ۳۸۸ تا ۳۸۹ میلیون تومان است. خرید و فروش دامای X7 به‌تازگی در ایران شروع شده است و وضعیت پشتیبانی این خودرو چندان مشخص نیست.

دامای X7 بخریم یا نیسان جوک؟

مقایسه

باتوجه به سطح کیفی بالای خودروهای امروزی براساس معیار­ها و استاندار­های جهانی، شاید جواب این سؤال که دامای X7 بخریم یا نیسان جوک؛ باتوجه‌به طراحی شخصی و متفاوت هرکدام، بیشتر امری سلیقه‌­ای به­‌نظر برسد تا برتری نسبی یکی از خودروها بر دیگری؛ چراکه هردوی این خودروها از ظاهر امروزی، تکنولوژی و کیفیت بالا و یکسان و از نظر مکانیکی، از پلتفرم‌­ها و آخرین نسل‌­های موتوری بهره می­برند و بازه قیمتی حدودا یکسانی دارند.

بااین‌حال می‌­توان گفت که خرید دامای X7، باتوجه به ابعاد بزرگ خودرو و فضای مناسب و کافی داخلی، برای خانواده­‌ها و مسافرت­‌های طولانی و همین‌طور به‌­دلیل ارتفاع مناسب خودرو از سطح زمین، گزینه‌­ی مناسبی برای جاده­‌های خاکی به‌­شمار می‌­آید و نیسان جوک نیز با طراحی خاص و اسپرت خود­، گزینه‌­ی انتخابی جوانان، بانوان و خانواده‌­های کم­‌جمعیت شده است و با مصرف پایین سوخت، تبدیل به انتخاب شایسته‌­ای برای رفت‌­وآمد درون شهری نیز است.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها