کد خبر : 8824

آیا خرید رنو مگان دست دوم منطقی است؟

آیا خرید رنو مگان دست دوم منطقی است؟

ده، یازده سال پیش بود که بازار خودرو ایران با ورود خودروهای روز کره‌ای، ژاپنی و آلمانی؛ پس از سالها تکانی محکم خورد و تنوع تا حدودی در آن معنا یافت.

به گزارش خودروتک، قیمت‌ها هم گرچه با تعرفه‌های عجیب و سرسام‌آور بالا به نظر می‌رسید، اما باز هم توجیهی برای خود داشت. وارداتی‌ها آنچنان حال و هوای بازار را گرم کرده بودند که دیگر کسی مجذوب چهره عبوس و دلربای پارس یا طرح گوه‌ای شکل زانتیا نمی‌شد، خودروهای جدید از هر جهت سر بودند و آنهایی که خودروهای به اصطلاح لوکس آن زمان را با چهره‌ای متعلق به یک دهه پیش از آن خریداری می کردند، به سرعت مجذوب وارداتی‌های خوش آب و رنگ روز شدند.

در این میان خودروسازان هم بیکار ننشستند و با راه اندازی خط تولید محصولات روزآمد آن دوران، گروه بسیاری از خریداران متوسط به بالای بازار را به سوی خود کشاندند. در همین زمان پارس خودرو که پیش از آن با نیسان ماکسیما در بازار لوکس‌ها یکه تازی می‌کرد، مگان مغرور فرانسوی با عنوان خودرو سال ۲۰۰۴ اروپا را ابتدا به صورت وارداتی و بعد مونتاژ به ایران آورد.

این خودرو با تکیه بر اسم و رسم اروپایی و میراث پدر تجملاتی‌ خود، ول‌ساتیس و ۵ ستاره ایمنی‌اش؛ چشم به افقی دورتر، یعنی ترکیبی از مصارف خانوادگی و جوان‌پسندانه دوخته بود.

رقمی نزدیک به ۱۵۰ میلیون پول داریم، چینی‌ها را از گزینه‌هایمان خارج کرده و مشکلی برای خرید دست‌دوم‌های نام‌آشنای دهه گذشته هم وجود ندارد، رنو مگان شاید بتواند گزینه ما باشد.

فلسفه مگان

به مگان که می‌نگرید، گرد پیری و خستگی را روی چهره‌اش احساس خواهید کرد. خطوط همرس و کم‌هیجان چراغ‌ها و جلو پنجره که همگی نگاه‌ها را به سوی لوگوی الماس نشان و بزرگ رنو جلب می‌کنند، گرچه تداعی‌گر صلابت و خشونت هستند اما باید اقرار کرد دیگر همچون اوایل قرن که عکس‌های گونه هاچ‌بک این خودرو دل خودرودوستان را می‌ربود، تاثیر گذار نخواهند بود.

 

مگان حاضر در ایران به واقع برپایه آخرین فیس‌لیفت این خودرو توسط همسایه رقیب، کشور ترکیه به طرزی ماهرانه و با شباهت‌هایی بسیار به مدل لوکس و ناموفق رنو، ول‌ساتیس؛ از فرم عجیب و منحصر به فرد هاچ‌بک به یک سدان کلاس C مبدل شده‌است. طرحی که با بازطراحی چراغ‌ها، شیشه و سپر عقب فرمی حجیم و منطقی، البته نه‌چندان دلچسب را پدید آورده، هر چند دست کم در قیاس با شمایل مدل هاچ‌بک برای بینندگان عادی قابل هضم‌تر است. چهره مگان با تجهیز به رینگ‌های اسپرت جدید ۹ پر با سایز ۱۶ و لاستیک میشلن ۲۰۵، هر چند دیگر قدیمی به حساب می‌آید اما منطقی است و هنوز برای خروج از چهره‌های مدرن بازار ایران جا دارد.

کابین کم‌هیجان

پکابین ساده و کم‌کیفیت مگان، به همراه یک سیستم صوتی اعجاب‌آور که تنها سی‌دی AUDIO اوریجینال را پخش می‌کند شاید در برابر کابین هیجان‌انگیز، کیفی و برخوردار از نورپردازی فوق‌العاده مزدا۳، تنها ۳ مورد متفاوت داشته باشد: «غربیلک خوشدست‌تر فرمان، فرم ساختارشکنانه ترمز دستی که شبیه به اهرم‌ گاز هواپیماست و سرانجام استارت دکمه‌ای و سوئیچ کارتی».

نشیمن صندلی مگان با توجه به شاسی‌های فراوان آن حس‌وحال خوبی به سرنشین انتقال می‌دهد.

مگان با فضای بزرگ و حجم مناسب کابین، موقعیت قرارگیری و دید مناسب برای راننده و سرنشینان به همراه ایمنی مهندسی شده و محسوس کابین خودرویی همچنان مناسب برای یک خانواده است. حتی پیش از حرکت هم نشستن در کابین مگان اطمینان مناسبی را به سرنشین القا می‌کند. علاوه بر اینها کارت هوشمند و فناورانه مگان با قابلیت تعریف محدودیت‌های مختلف حرکتی برای آن، ایمنی این خودرو را در برابر سرقت تا حد زیادی بالا برده است.

از نکات جالب و نوآورانه کابین مگان می‌توان به بهره‌گیری از پوشش پارچه‌ای برای ستون‌ها که خود در کاهش اصطکاک میان قطعات پلاستیکی و استهلاک آنها نقشی بسزا خواهد داشت، نبود هیچ‌گونه شستی برای قفل و باز کردن درها و انجام این عمل به‌وسیله دکمه‌ای در کنسول مرکزی اشاره داشت.

پشت فرمان

پیشرانه مگان با ۱۹۹۸ سی‌سی حجم و ۱۳۶ اسب‌بخار قدرت به همراه شتاب صفرتاصد ۱۱٫۲ ثانیه‌ای و تنبل در برابر خودروی اسپرتی چون مزدا۳ حسابی کم می‌آورد. البته برای دستیابی به میزان قابل توجهی از توان موتور می‌بایست همواره دور موتور را تا نزدیکی ردلاین بالا ببرید که همین امر مصرف سوخت را بالا خواهد برد.

گیربکس رنو مگان نسبت به فشردن پدال گاز و فرامین راننده گوش به فرمان‌ است، هرچند لگدهای جعبه دنده مگان نیز نکته‌ای منفی به شمار می‌روند. 

 

یکی از مشکلات رنو مگان آزادسازی دیرهنگام گشتاور ۱۹۱ نیوتن‌متری برخلاف دور موتور ۳۷۵۰ RPM اعلامی کارخانه است، ولی زمانیکه این خودرو اروپایی روی دور بیفتد همه کاستی‌ها را جبران خواهد کرد. از سوی دیگر شاسی فوق‌العاده رنو مگان، آنچنان دقیق و با اطمینان در برخورد با هر پستی و بلندی، حتی در سرعت‌های بالا عمل می‌کند که روانی و سبک اسپرت رانندگی مزدا در برابرش رنگ می‌بازد.

ایمنی پنج ستاره‌ای

ایمنی مگان از مواردی است که رنو مانور بسیاری روی آن می دهد و دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه ایمنی اتحادیه اروپا و عنوان ایمن‌ترین سدان میانه دهه اول قرن بیست‌ویکم، همگی سبب شده‌اند غرور مگان بر شرافت ژاپنی مزدا سایه بیندازد. البته به مگان این نکته را نیز باید متذکر شویم که پنج ستاره درخشان ایمنی آن متعلق به نمونه‌های وارداتی و تولیدات نخستین پارس‌خودروست. ترمزگیری مگان در صورتیکه از لنت‌های اصلی رنو، استفاده کنید حس بهتری از ترمزگیری دارد.

 

در مجموع حین رانندگی در جاده و اتوبان و سرعت‌های بالا مگان حس آرامش مناسبی به راننده و سرنشینان هدیه می‌دهد و فضای کافی و ایمنی در اختیارشان قرار خواهد داد.

خدمات پس از فروش

روی این گزینه چندان حساب باز نکنید. بنا به گفته مالک مگان مورد آزمون، یکی از نمایندگی‌های‌ کرج پارس‌خودرو در سرویس‌های اولیه با وجود دریافت ارقامی از ۸۰ تا ۱۴۰ هزارتومان طی سال ‌های ۹۱ و ۹۲ در دوره‌های ۱۰ هزار کیلومتری، اکثر فیلترها و قطعات مصرفی را تعویض نکرده و او پس از افت پرتاب باد کولر و مراجعه به یک تعویض روغنی متوجه این موضوع و عدم تعویض فیلتر کابین، هوا و روغن طی سه بار مراجعه به این نمایندگی شده است!

 

گلگیرهای فایبرگلاس مگان، خود مشکلی دیگر برای رانندگی با آن هستند، چرا که در صورت تصادف صافکاری آنها ممکن نیست و باید هزینه بیشتری در قیاس با سایر خودروها برای تعویض و رنگ آنها متحمل شوید. بدنه این خودرو نیز جهت ایمنی بیشتر از فلزی با قطر کم بهره می‌برد و اگر چه در تصادفات سنگین با جذب و استهلاک نیروی تصادف از جانتان محافظتی ویژه به عمل می‌آورد اما در تصادفات کوچک، خسارت و ضرر بیشتری نیز روی دستتان خواهد گذاشت.

بخریم یا نخریم؟

استفاده روزمره از خودرو دارید. خیلی به شتابگیری اهمیت نمی‌دهید و رانندگیتان آرام با چاشنی فشارهای گهگاه به پدال گاز است. رمپی با شیب زیاد جلو درب منزل یا پارکینگتان دارید. معمولا با خانواده و دوستان به مسافرت‌های خارج شهری و جاده یا حتی محیط‌های سنگلاخ می‌روید و کوبش‌های سیستم تعلیق آزارتان می‌دهد، از خودرو توقع یک سواری نسبتا نرم و کم‌دغدغه دارید؛ مگان کم‌هیجان انتهاب شماست. البته در صورتی که مگان انتخابی شما سالم و قبراق بوده و به خرج نیفتاده باشد، چرا که یک مگان تصادفی و معیوب با توجه به سختی تعمیرات و مهندسی پیچیده و غیرقابل درک فرانسوی‌اش می‌تواند دردسرهای زیادی برای مالکش درست کند.

کیفیت رنگ مگان با توجه مدارک موسسه استاندارد و اظهارات صافکاران تعریفی نیست و حتی نسبت به خودروهای ارزان‌تر نیز در رتبه پائین‌تری قرار می‌گیرد.

 

 

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها