کد خبر : 8497

یک روز با هیولای شش چرخ مرسدس بنز + تصاویر

یک روز با هیولای شش چرخ مرسدس بنز + تصاویر

شگفت انگیزترین ویژگی Mercedes G63 AMG 6×6 این است که یک خودروی تولید سری است و می توانید آن را خریداری کنید. تا سال ۲۰۱۳ AMG حدود ۶۰ دستگاه از آن تولید کرده است.

به گزارش خودروتک، این خودروی عظیم الجثه در همان خط تولید G کلاسهای دیگر مونتاژ می شود. به علت افزایش فروش کلاس G شیفت دومی به نیروی کار خط تولید این خودرو اضافه شد و این در حالیست که مدلهای آفرود نظامی کلاس G از سال ۱۹۷۹ تاکنون بهترین فروش را داشته اند و نصف این تعداد فروش مربوط به مدلهای AMG کلاس G می باشد.جالب است که هم اکنون در ایالت متحده G63 پر فروشترین مدل AMG است.

با موفقیت کلاس G بعد از ۳۴ سال، آقای Axel Harries سرپرست محصولات کلاس G، اجازه تولید مدل ۶×۶ را داد. زیرا جدا از سود هنگفت فروش کلاس G، این خودروساز لوازم و قطعاتی از G کلاس داشت که مازاد بر نیاز بودند. بخش اعظم این خودرو غول آسا از لوازم و قطعات کلاس G استاندارد ساخته می شود.

بیشتر اجزای کابین، چارچوب اصلی با سه محور و سیستم کمک گیربکس Transfer Case که مجددا اصلاح شده است بر گرفته از یکی از مدلهای نظامی استرالیایی کلاس G هستند. موتور V8 توئین توربو با حجم ۵٫۵ لیتر و گیربکس ۷ دنده اتوماتیک و پوشش چرم Designo داخل خودرو برگرفته از G63 AMG هستند.

البته قطعات جدیدی نیز در این خودرو وجود دارد مانند  چرخهای beadlock که لبه تایرهای ۳۷ اینچی (با چسبندگی بالا) را روی حاشیه رینگهای ۱۸ اینچی این خودرو محکم نگه می دارند. این تایرها طوری هستند که به کمک ۴ مخزن هوای ۲۰ لیتری و یک کمپرسور غول پیکر می توان آنها را از داخل خودرو باد کرد و یا کلا باد آنها را خالی کرد. رساندن فشار باد تایرها از صفر PSI به ۲۹ PSI در عرض ۲۰ ثانیه انجام می شود.

سپس نوبت به کمک فنرهای گازی Öhlin و فنرهای سفت تر و ضربه گیرهای قویتر سیستم تعلیق و برخی قطعات آلومینیومی مانند سپر عقب می رسد. هزینه زیادی صرف اکسل های دروازه ای (Portal Axles) این خودرو شده است که سیستم تنظیم فشار باد تایرها مستلزم وجود آن است.

هدف زرهی

از آنجایی که در ابتدا این خودرو با این هدف که در آینده یک کلاس G نظامی زرهی باشد طراحی شده است، این اکسل‌های دروازه ای نه تنها کمترین فاصله سطح خودرو تا زمین به میزان ۱۸ اینچ را فراهم می کنند بلکه طوری طراحی شده اند که عملکرد G63 6×6 مانند یک خودروی عادی باشد.

با ویژگیهای ذکر شده مسلما اعداد و ارقام مربوط به این خودرو شگفت انگیز خواهد بود. با نرخ فعلی ارز قیمت G63 6×6 اندکی کمتر از ۶۲۵٫۰۰۰ دلار برآورد می شود و با کم کردن ۱۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اروپا هنوز هم قیمت آن حدودا به ۵۲۵٫۰۰۰ دلار می رسد. متاسفانه مرسدس هنوز هم G63 6×6 یا G65 V12 را در آمریکا به فروش نمی رساند.

وزن ۶×۶ اندکی بیش از ۹۰۰۰ پاوند یا ۴۰۸۲ کیلوگرم است. وزن G63 استاندارد ۲۶۶۵ کیلوگرم است. با این وجود مرسدس ادعا می کند که این هیولا در عرض کمتر از ۸ ثانیه سرعتش به ۹۶ کیلومتر در ساعت می رسد. در G کلاس استاندارد کمترین ارتفاع خودرو تا سطح زمین ۸ اینچ است که در ۶×۶ به ۱۸ اینچ می رسد و علاوه بر آن حداکثر عمق مجازی که خودرو می تواند در آب حرکت کند از ۲۴ اینچ برای G کلاس استاندارد به ۳۹ اینچ برای ۶×۶ افزایش یافته است.

همچنین زاویه نزدیک شدن به مانع (زاویه حمله) و زاویه عبور از شیب (زاویه خروج) برای G63 استاندارد به ترتیب ۳۶ و ۲۷ درجه است که در مدل ۶×۶ این زوایا به ترتیب ۵۰ و ۴۵ درجه هستند. زاویه بالای شکاف (زاویه عبور از مانع) نیز برای مدل استاندارد ۲۱ درجه و برای ۶×۶ ۵۰ درجه است.  

طول و عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۵٫۸۷ و ۲٫۱۱ و ۲٫۲۸ متر است. یک باک ذخیره ۵۰ لیتری برای این خودرو در نظر گرفته شده است که توسط یک کلید اهرمی که بالای آینه دید عقب کنار دکمه های کنترل فشار باد تایرها واقع شده است فعال می شود. حجم باک اصلی ۹۶ لیتر است که با فعال شدن این باک حجم کلی سوخت به ۱۴۶ لیتر می رسد.

 

از زبان مربی ارشد

آقای Erwin Wonisch که مربی ارشد آموزش قابلیتهای کلاس G است به خوبی پرش با این خودروی ۴ تنی از چاله های آب و گل و صخره نوردی با زوایای باورنکردنی را بلد است. پشت فرمان این خودرو احساس می کنید که سوار یک G کلاس استاندارد با ارتفاع بیشتر شده اید.

موتور ۵۳۶ اسبی با گشتاور ۷۶۰ نیوتن متر مانند حرکت اسب آبی روی آبشار این خودرو را به حرکت در می آورد. حداکثر سرعت خودرو به ۱۶۰ کیلومتر محدود شده است ولی رسیدن به این سرعت برای موتور AMG کار دشواری نیست.

تنها مانع رسیدن به این سرعت داشتن عقل سلیم و در نظر گرفتن اکسل‌های دروازه ای این خودرو است. شش عدد دیسک ترمز سوراخدار برمبو جوری این خودرو را متوقف می سازند که مسافت توقف آن در حد یک خودروی معمولی است. جالب اینجاست که وقتی Transfer Case در حالت دنده سبک یا High Range باشد می توانید دیفرانسیلها را قفل کنید. این یک ویژگی مفید است هنگامی که بخواهید از میان گل و لای و علفهای شیاردار عبور کنید.

در G کلاسهای معمولی می توان هر کدام از سه دیفرانسیل را فقط در حالت دنده سنگین یا Low Range قفل کرد.

مدل معمولی G کلاس با قفل شدن دیفرانسیل در حالت Low فقط می تواند به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت دست یابد که این نصف سرعتی است که مدل ۶×۶ در حالت قفل کامل به آن می رسد. مدل ۶×۶ در اصل ۵ دیفرانسیل دارد. گیربکس G کلاس استاندارد در حالت قفل بودن، گشتاور موتور را به صورت ۵۰/۵۰ به اکسل جلو و عقب منتقل می کند.

قفل اول

وقتی دکمه قفل اول مدل ۶×۶ فعال می شود سیستم Transfer Case مرکزی قفل می شود و ۳۱ درصد از گشتاور را به اکسل جلو می رساند و ۶۹ درصد از گشتاور باقی مانده توسط دیفرانسیل دوبل اولین اکسل عقب تقسیم می شود.

سپس این فرآیند توسط یک دستگاه انتقال نیرو که توسط زنجیر چرخیده می شود کامل می شود و گشتاور از این طریق به اکسل دوم عقب خودرو می رسد که این اکسل به طور همزمان همراه با Transfer Case قفل می شود تا در نهایت گشتاور در سه اکسل به ترتیب از جلو تا عقب به صورت ۳۱، ۴۲ و ۲۷ درصد توزیع شود.

اسپرتی ترین حالت رانندگی نه تنها با قرار دادن گیربکس در حالت Sport یا Manual فعال می شود بلکه در واقع با فشردن دکمه قفل اول حاصل می شود که از این طریق گشتاور به سبک AMG به صورت ۳۱ درصد به جلو و ۶۹ درصد به عقب توزیع می شود.

در کمال تعجب

سیستم جدید ۴Matic AMG در خودروهای کلاس E و S گشتاور را به صورت دائمی با درصد ۳۳ و ۶۷ به جلو و عقب توزیع می کند. در کمال تعجب با فشردن اولین دکمه قفل، قسمت عقب G63 6×6 اندکی تمایل به لیز خوردن پیدا می کند. با فشردن دومین دکمه، قفل دیفرانسیلها در دو محور عقب فعال می شوند.

فشردن سومین دکمه دیفرانسیل جلویی را قفل می کند که در این حالت قابلیتهای G63 6×6 بیش از پیش افزایش می یابد و اصطلاحا تبدیل به یک Super-Truck می شود. همچنین باید یادآور شد که فعال شدن و غیر غعال شدن قفل دیفرانسیلها در این خودرو بسیار سریعتر از G کلاس استاندارد صورت می گیرد.

آیا می توان ایرادی از این ماشین گرفت؟ جواب مثبت است. تاخیر اندک در کارکرد محورهای دروازه ای و همچنین تاخیر کوتاه در عملکرد توربوهای موتور به این معناست که اگر در سربالایی میان تخته سنگها متوقف شوید، راه افتادن مجدد خودرو کمی مشکل ساز خواهد بود.

 

راه حل مشکل

راه حل این مشکل اینست که بی پروا و بدون ملاحظه به جلو پیشروی کنید زیرا ۶×۶ هر چیزی را که در سر راهش باشد له و نابود می کند یا از روی آن رد می شود یا پرش می کند. باید مهارتهای آفرود را فراموش کنید و فقط یاد بگیرید در حالی که پدال گاز را تا انتها فشرده اید از شیب ۴۵ درجه بالا بروید. در این خودرو خبری از کروز کنترل راداری نیست.

بلکه حتی یک کروز کنترل معمولی هم ندارد. همچنین دوربین دید عقب ویدئویی در این خودرو موجود نیست. همانطور که در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی از لامبورگینی کانتاش به خاطر کمبود دید کافی به عقب ایراد می گرفتند از ۶×۶ نیز می توان به همین دلیل خرده گرفت.

صاحبان لامبورگینی هنگام دنده عقب رفتن با نشستن روی رکاب در خودرو و نگاه کردن به عقب تا حدودی این مشکل را حل کردند ولی در خودرویی مانند G63 6×6 ظاهرا تنها تکنیکی که مالکین آن می توانند پیدا کنند این است که هنگام دنده عقب رفتن موقع پارک کردن به سادگی از روی لامبورگینی ای که پشت سر آنها پارک کرده است رد شوند!

انعکاس عجیب شیشه عقب کابین این خودرو طوری است که به نظر می رسد اتومبیلی که جلوی شماست در آیینه دید عقب شما مشاهده می شود.

پیش بینی نویسنده

نویسنده موتور ترند می گوید: ” من از قصد Countach را مثال زدم. لامبورگینی یک سوپراسپرت و G63 6×6 یک آفرودر است ولی هر دوی آنها در رسیدن به هدف خود افراط گرایانه عمل می کنند. اولین بار که Countach را از نزدیک در خیابان دیدم ایستادم و یک ساعت به شاهکار آقای گاندینی خیره شدم و هیچ وقت از دیدن آن خسته نشدم.

همین اتفاق طی این ۴ روزی که با G63 6×6 سپری کردم تکرار شد. هر بار که آن را می دیدم مانند یک پسر بچه ۱۲ ساله بودم که با هر نگاه حیرت زده می شدم.

به نظر من آن افراد خوش شانس و ثروتمندی که بزرگترین و گرانترین اسباب بازی AMG را خریداری می کنند، هر بار که وارد گاراژ می شوند همان حس شور و شوق کودکانه را تجربه خواهند کرد. با وجودی که هیچ وقت مالک Countach نبوده ام ولی این اتومبیل شگفت انگیز حتی هنگامی که ایستاده و بدون حرکت است یک عمر مرا هیجان زده کرده است. من پیش بینی می کنم که G63 6×6 همین جریان را برای نسل کاملا جدیدی از عاشقان اتومبیل زنده کند.”

 


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها