کد خبر : 8178

ساز و برگ ب ام و E46 برای اوج هیجان

ساز و برگ ب ام و E46 برای اوج هیجان

مسابقات اتومبیلرانی و موتورسیکلت‌رانی در سراسر جهان از پربیننده‌ترین رقابت‌ها هستند و چرخش مالی رشته‌های مختلف آنها در طول یک سال سر به فلک می‌گذارد. این گردش مالی حاصل صنایع مختلف و ورود اسپانسر‌های متعدد به مسابقات است. اما متاسفانه نبود اسپانسر به دلایل مختلف در ورزش‌های موتوری در کشور، باعث شده ورزشکاران و علاقه‌مندان حتی کوچک‌ترین هزینه‌ها را نیز از حساب شخصی تقبل کنند و این موضوع مهم‌ترین دلیل پیشرفت لاک‌پشتی ورزش‌های موتوری در کشور است. با این همه هنوز هم هستند علاقه‌مندانی که به هزار زحمت خودروها و موتورسیکلت‌هایشان را آماده حضور در مسابقات می‌کنند.

به گزارش خودروتک، مسابقات اتومبیلرانی و موتورسیکلت‌رانی در سراسر جهان از پربیننده‌ترین رقابت‌ها هستند و چرخش مالی رشته‌های مختلف آنها در طول یک سال سر به فلک می‌گذارد. این گردش مالی حاصل صنایع مختلف و ورود اسپانسر‌های متعدد به مسابقات است. اما متاسفانه نبود اسپانسر به دلایل مختلف در ورزش‌های موتوری در کشور، باعث شده ورزشکاران و علاقه‌مندان حتی کوچک‌ترین هزینه‌ها را نیز از حساب شخصی تقبل کنند و این موضوع مهم‌ترین دلیل پیشرفت لاک‌پشتی ورزش‌های موتوری در کشور است. با این همه هنوز هم هستند علاقه‌مندانی که به هزار زحمت خودروها و موتورسیکلت‌هایشان را آماده حضور در مسابقات می‌کنند. در سال‌های اخیر که رشته نوپای دریفت هم به صورت جدی‌تر از سوی علاقه‌مندان پیگیری می‌شود، مسابقات قهرمانی کشور نیز رنگ و بوی حرفه‌ای‌تری به این رشته داده است و خودروهای مختلفی در این مدت برای حضور در این مسابقات ست‌آپ شده‌اند.

در میان انبوهی از خودروهای حاضر در مسابقات دریفت، برند بی‌ام‌و سهم زیادی را به خود اختصاص داده است. خودروهای مختلف تولیدی این کمپانی که از دیرباز به خوش‌فرمان بودن و در یک کلام هندلینگ بالا معروف هستند، پتانسیل بالایی برای ارتقای فنی در اختیار تیونرها می‌گذارند. در سال‌های نه‌چندان دور بی‌ام‌و‌های E30 و 2002 از موفق‌ترین خودروهای حاضر در مسابقات ریس ایران بودند. با ورود نمونه‌های جدید بی‌ام‌و همچون اتاق‌های E63 و E64 به کشور در سال‌های گذشته، پای این خودروها نیز به پیست‌های اتومبیلرانی باز شد. از این رو مسابقات نوپای دریفت هم همیشه میزبان چند دستگاه بی‌ام‌و است که اکنون قصد داریم یکی از زیبا‌ترین باواریایی‌های شرکت‌کننده در مسابقات دریفت را معرفی کنیم.

درون و برون

خودروی مورد نظر ما یک بی‌ام‌و E۴۶ است (بوده است) که البته تفاوت‌های بسیاری با همزادانش دارد. این تفاوت‌ها را می‌توان در بخش‌های مختلفی از خودرو جست‌وجو کرد. بی‌شک اولین نکته‌ای که در اولین نگاه به این خودرو توجه را جلب می‌کند، رنگ سبز زیبای بدنه و البته طراحی استیکرهای زیبایی است که باعث شده خودرو در میان شرکت‌کنندگان در مسابقات، جلوه‌ای متفاوت داشته باشد. کیت جذاب بدنه که شامل سپرهای عقب و جلو و رکاب‌های جانبی می‌شود، این خودرو را از نظر بصری کاملا متفاوت نشان می‌دهد. درون کابین بیشتر شبیه به یک قفس است زیرا با استفاده از رول گیج به صورت کامل ایمن شده تا در هنگام بروز حادثه راننده و شاید سرنشین کناری‌اش را از آسیب ایمن کند. از داشبورد اصلی خودرو تقریبا فقط پوسته‌ای باقی مانده زیرا بخشی از فریم لوله‌ای که شاسی خودرو را تقویت می‌کند، درست در زیر داشبورد قرار دارد. در بالاترین نقطه از داشبورد دورشمار موتور نصب شده و عقربه این نمایشگر در هنگام باز شدن سوئیچ اصلی، یک دور کامل را می‌زند که شبیه خودروهای سوپر اسپورت است. روی داشبورد چهار کلید بزرگ وجود دارد که به وسیله آنها پمپ بنزین، برق اصلی، فن خنک‌کننده و... فعال می‌شوند. همچنین یک نشانگر دایره‌ای شکل در وسط داشبورد نصب شده که نسبت اختلاط سوخت و هوا را به نمایش می‌گذارد. شاید از نظر مخاطبان غیر متخصص استفاده از صندلی‌های خاص برای مسابقات اتومبیلرانی آنقدرها مهم نباشد و تقریبا بسیاری تصور می‌کنند صندلی‌های اصطلاحا اسپورت تفاوت خاصی با هم ندارند. اما واقعیت دقیقا برعکس این تصور است زیرا این صندلی‌ها در سایزبندی‌های مختلف و به صورت تخصصی برای مسابقات گوناگون ساخته می‌شوند. به طوری که صندلی نصب شده در یک خودروی شرکت‌کننده در مسابقات رالی، از نظر استانداردهای FIA (فدراسیون جهانی اتومبیلرانی و موتورسواری) با صندلی‌های به‌کار رفته در مسابقات درگ تفاوت زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین موارد در طراحی صندلی‌های مخصوص دریفت، شکل‌دهی به بخش پشتی صندلی است زیرا در این مسابقات راننده باید به‌راحتی و به سرعت چند دور فرمان را به طرفین بچرخاند و در صورتی که صندلی از نظر ارگونومی با بدن او تناسب نداشته باشد، ممکن است در حرکت فرمان تاخیر ایجاد شود. ازجمله موارد دیگری که درون کابین این خودرو جلب توجه می‌کند، اهرم بلند ترمز دستی است که دریفتر‌ها با کمک آن حرکاتشان را در طول مسابقه انجام می‌دهند. تعریف ترمز دستی در یک خودروی دریفت کاملا متفاوت است با یک خودروی معمولی زیرا در خودروهای دریفت ترمز دستی به‌صورت صد درصد در هر سرعتی می‌تواند لاستیک‌ها را قفل کند.

به نام تویوتا به کام بی‌ام‌و

از کابین این E۴۶ زیبا که بیرون بیایید، می‌شود صدای پرحجم پیشرانه ۲JZ را البته در دورهای پایین (در دورهای بالا صدا کمی تیز می‌شود) شنید. مهرداد همتیان که از باتجربه‌های ورزش اتومبیلرانی در کشور است و به تازگی به سمت مسوولیت هیات موتورسواری و اتومبیلرانی تهران نیز انتخاب شده است، در مورد استفاده از پیشرانه ۲JZ تویوتا می‌گوید: این انجین از محبوب‌ترین پیشرانه‌های ساخت تویوتا به حساب می‌آید زیرا بازده آن بسیار مناسب است. ضمنا به‌دلیل کیفیت خوب آلیاژهای به‌کار رفته در قطعات موتور، این پیشرانه پتانسیل بالایی در تحمل فشارهای ناشی از ارتقای سطح فنی دارد. در مسابقات دریفت به‌دلیل اینکه ما نیاز به گشتاور بالا و لحظه‌ای داریم، این پیشرانه می‌تواند بهترین سرویس را به راننده بدهد زیرا دو توربوشارژر آن وقتی وارد مدار می‌شوند، به صورت ناگهانی گشتاور پیشرانه را افزایش می‌دهند. او ادامه می‌دهد: دقیقا همین گشتاور است که می‌تواند نقش فرمان ثانویه را برای راننده بازی کند و در واقع راننده از هرزگردی چرخ‌های عقب به‌عنوان یک هدایت‌کننده استفاده می‌کند.

البته پیشرانه مورد استفاده در این خودرو یک نمونه استاندارد 2JZ نیست. در قدم اول برای افزایش گشتاور و راندمان حجمی پیشرانه، توربوشارژرهای استاندارد با نمونه‌های بزرگ‌تر سایز 28 تعویض شده‌اند. به این ترتیب حجم و فشار هوای ورودی به سیلندرها افزایش یافته است و به همین دلیل مجاری عبوری هوا نیز باید متناسب با آن تغییر کنند. از این رو مجاری ورودی سرسیلندر به موتور کاملا پورت و پولیش شده است تا حجم و سرعت هوا در ورود به موتور افزایش یابد. لوله‌ها و مسیرهای عبوری هوا که به توربوها متصل هستند، همگی با نمونه‌های سایز بزرگ‌تر تعویض شده‌اند تا حجم و سرعت هوای عبوری از آنها افزایش یابد و به این ترتیب راندمان حجمی پیشرانه بیشتر شود. سوپاپ‌های سدیمی سبک وزن که زوایای متفاوتی دارند نیز جایگزین سوپاپ‌های استاندارد شده است. از خواص این سوپاپ‌ها باید به سدیم درون ساق سوپاپ اشاره کرد. این سدیم که قبل از گرم شدن به صورت پودر و در حالت جامد قرار دارد، با افزایش دمای سوپاپ، از حالت جامد به حالت مایع تغییر می‌کند و حرارت تولید شده در ساق را به بالای سوپاپ انتقال می‌دهد.

هر چند پیشرانه استروک(افزایش حجم) نشده است و هنوز حجمش معادل ۳ لیتر است اما پیستون‌ها و شاتون‌ها با نمونه‌های سبک‌تر که توانایی تحمل حرارت بیشتری دارند جایگزین شده‌اند. به‌دلیل افزایش قدرت، گشتاور و حرارت تولیدی در موتور، یاتاقان‌ها با نمونه‌های افتر مارکت تعویض شده‌اند. همچنین پیچ‌های سر سیلندر و یاتاقان‌ها نیز از کمپانی ARP خریداری شده است که به‌دلیل داشتن آلیاژی متفاوت، می‌توانند تنش‌های بیشتری را تحمل کنند. پیشرانه مجهز به سامانه باز و بست متغیر سوپاپ‌هاست و با توجه به شرایط جدید موتور، برنامه‌ریزی ECU کاملا دگرگون شده تا مناسب رقابت در مسابقات دریفت باشد. همچنین به‌منظور کاهش حرارت هوای ورودی به پیشرانه، از اینترکولر ساخت HKS با حجم بالا استفاده شده است تا فاصله مولکول‌های هوا کمتر شده و در نتیجه راندمان حجمی پیشرانه افزایش پیدا کند. میل سوپاپ استاندارد پیشرانه جایش را به میل سوپاپ افتر مارکت جدیدی داده است که لیفت بیشتری دارد و حداکثر گشتاور را در بازه بزرگ‌تری از دور موتور در اختیار راننده قرار می‌دهد. دنده قابل تنظیم سر میل سوپاپ نیز از برند HKS انتخاب شده است و به کمک آن می‌توان تغییراتی در قدرت و گشتاور در دورهای مختلف موتور ایجاد کرد.

گیربکس دستی این خودرو 5 دنده رو به جلو دارد و با کد R154 شناخته می‌شود که از ساخته‌های تویوتاست. اما به‌دلیل اینکه موتور و گیربکس هر دو متعلق به دو خودروی متفاوت هستند، برای کوپل کردن گیربکس با پیشرانه از یک قطعه واسط استفاده شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خودروی دریفت، سیستم تعلیق، فرمان و در یک کلام زیربندی آن خودرو است. به طوری که فرمان در یک خودروی دریفت باید بتواند به اندازه کافی به طرفین گردش کند تا خودرو توانایی عبور به صورت مورب از پیچ‌ها را داشته باشد. برای این منظور باید از قطعات متفاوتی در سیستم تعلیق و فرمان استفاده کرد. از این رو طبق‌های جلو و قطعات سیستم تعلیق در محور عقب، همگی با نمونه‌های خاص ساخته شده برای دریفت جایگزین شده‌اند. همچنین جعبه فرمان استاندارد هم به کنار رفته و جعبه فرمانی با دور قفل تا قفل کمتر و البته عکس‌العمل بالاتر به جای آن روی خودرو نصب شده است. در آخر هم باید به دیفرانسیل مخصوص خودرو اشاره کرد که دارای شبکه‌های پره‌ای به‌منظور خنک کردن روغن دیفرانسیل است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها