کد خبر : 6665

مزایا و معایب مزدا 3 که احتمالاً از آن بی خبرید

مزایا و معایب مزدا 3 که احتمالاً از آن بی خبرید

در سگمنت سدان‌های کامپکت بازار ایران، مزدا 3 سال‌هاست که حضوری فعال دارد. این خودرو که هم‌اکنون نسل چهارم آن در دنیا معرفی شده، در ایران نسل دوم آن را گروه بهمن هنوز با نام مزدا 3 نیو مونتاژ می‌کند و در بازار می‌فروشد. در این مطلب قصد داریم نگاهی به معایب و مزایای مزدا 3 نیو انداخته و ببینیم در شرایط فعلی بازار ایران، این خودرو چقدر ارزش خرید دارد.

به گزارش خودروتک، اگر مواردی مانند سواری خشک، فضای محدود کابین، ارتفاع سواری کم و قدیمی بودن از نظر شما ایرادهایی بزرگ و اساسی هستند، بهتر است دور مزدا 3 نیو را خط بکشید.

تاریخچه مزدا 3 نیو

شرکت ژاپنی مزدا سال 2003 بود که از یک خودروی سدان کامپکت جدید به نام مزدا 3 رونمایی کرد، خودرویی که با توجه به طراحی زیبا و پیشرانه‌ای خوب و کم‌مصرفی که داشت انتظار می‌رفت با استقبال خوبی در بازار مواجه شود. همین‌گونه هم شد و سال 1386 بود که گروه بهمن، این خودرو را وارد خطوط تولید خود کرد. نسل اول مزدا 3 فقط به مدت سه سال توانست در خط تولید بهمن دوام بیاورد و نهایتاً، جای خود را به نسل دوم خود داد که در ایران با نام مزدا 3 نیو شناخته می‌شود داد.

نسل دوم مزدا 3 از سال 2004 در دست طراحی و توسعه بود و نهایتاً بین آگوست 2005 تا اکتبر 2006 تحت نظارت کونیهیکو کوریسو، طراح معروف مزدا و مدیر فعلی استودیو طراحی مزدا در ژاپن طراحی و ساخته شد. البته شرکت مزدا نسل دوم این خودرو را اواخر سال 2008 در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس رونمایی جهانی کرد. این خودرو روی همان پلتفرم C1 نسل اول ساخته شده بود و برخی تغییرات در مقایسه با آن از جمله افزایش طول و عرض و کاهش وزن را تجربه می‌کرد. جالب است بدانید این پلتفرم به‌صورت مشترک توسط مزدا، فورد و ولوو ساخته شده است.

وضعیت مزدا 3 نیو در بازار ایران

از زمان وارد شدن این خودرو به خطوط تولید گروه بهمن به سال 1389، مزدا 3 نیو همواره با استقبال بسیار خوب خریداران در بازار مواجه بوده است. علت این موضوع را می‌توان علاوه‌بر علاقه مردم به خودروهای ژاپنی، کمبود رقیبی جدی برای این خودرو در رده قیمتی خود دانست. گرچه آمار دقیقی از میزان تولید مزدا 3 نیو توسط گروه بهمن در دست نیست، ولی حتی با در نظر گرفتن این نکته که این خودرو در حاضر بسیار قدیمی است و همان‌طور که اشاره شد، نسل چهارمش هم رونمایی شده، باز هم مردم به دلایل مختلف تمایل بسیار زیادی به خرید این خودرو دارند.

گروه بهمن مزدا 3 نیو را ابتدا در سه تیپ 1، 2 و 3 می‌ساخت و از سال 1391، عرضه یک تیپ جدید به نام 4 را هم شروع کرد که به رینگ‌ها، سپرها و چراغ‌های مه‌شکن جدیدی در مقایسه با سه تیپ دیگر مجهز شده بود. تا قبل از توقف خط تولید مزدا 3 توسط بهمن در سال 1393، تقریباً تولید همه تیپ‌های 1، 2 و 3 این خودرو به اتمام رسیده بود و شرکت فقط تیپ 4 آن را تولید می‌کرد. دراین‌بین گروه بهمن در تیراژ محدود مزدا 3 نیو را با یک پیشرانه 1.6 لیتری هم تولید کرد که به علت دریافت بازخوردهای منفی از بازار، تولید آن متوقف شد. تمام مدل‌های این خودرو که امروز توسط بهمن تولید می‌شوند تیپ 4 هستند و از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر خطی با 147 اسب‌بخار قدرت و 187 نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برند.

به‌مانند دیگر خودروهای خارجی مونتاژ داخل بازار، مزدا 3 نیو هم به‌احتمال‌زیاد به‌زودی برای همیشه از خطوط تولید خارج خواهد شد. تابستان امسال، یکی از مدیران ارشد بهمن موتور در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفته بود که با توجه به شروع مجدد تحریم‌ها، رابطه مزدای ژاپن و گروه بهمن قطع شده که به معنی تعطیلی خط تولید خودرو در آینده‌ای نزدیک است. در ادامه مطلب «باما» همراه شوید تا نگاهی دقیق به مزایا و معایب مزدا 3 نیو بیندازیم.

مزایا مزدا 3 نیو

1 – پیشرانه خوب

نسل دوم مزدا 3 در بازارهای مختلف جهانی با انواع پیشرانه‌های 4 سیلندر بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود و برای بازار ایران، گروه بهمن یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با 147 اسب‌بخار قدرت و 187 نیوتن‌متر گشتاور برای مزدا 3 نیو در نظر گرفته است. خودرو به کمک یک جعبه‌دنده 5 سرعته اتومات، خروجی‌های خود را به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. با این ترکیب فنی، مزدا 3 نیو شتاب صفر تا صدی حول‌وحوش 10.5 ثانیه داشته به ازای هر صد کیلومتر رانندگی با آن، باید تقریباً 7.5 لیتر بنزین مصرف کنید. با توجه به ابعاد بدنه 4.5 متری و وزن حدوداً 1260 کیلوگرمی که این خودرو دارد، از نظر ما می‌توان این پیشرانه 2 لیتری را برای مزدا 3 نیو بسیار خوب دانست. البته همان طور که اشاره شد، قبلاً تعداد محدودی از این خودرو با پیشرانه 1.6 لیتری هم عرضه شده که خیلی تعریفی ندارند.

2 – خودرویی ایمن

اگر موسسه یوروانکپ را به‌عنوان یک مرکز مطمئن برای تست تصادف و ایمنی خودروها قبول داشته باشید، باید بگوییم که مزدا 3 نیو یکی از ایمن‌ترین خودروهای کلاس خود در بازار ایران است. این خودرو در سال 2009 در تست تصادف موسسه یوروانکپ موفق شده 5 ستاره ایمنی را به دست بیاورد. در چهار بخش مختلفی که یوروانکپ تست‌های خود را انجام می‌دهد، مزدا 3 نیو در بخش محافظت از سرنشین بالغ 31 امتیاز یا 86 درصد، محافظت از سرنشین کودک 41 امتیاز یا 84 درصد، در بخش محافظت از عابر پیاده 5 امتیاز یا 71 درصد و در بخش امکانات و سیستم‌های ایمنی کمکی هم 5 امتیاز یا 71 درصد کسب کرده است. از مهم‌ترین تجهیزات و امکانات ایمنی این خودرو می‌توانیم به مواردی مانند سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل پایداری ESC، توزیع نیروی ترمز الکترونیکی EBD، ترمز ضدقفل ABS، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و 6 کیسه هوا از جمله کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی جلو اشاره کرد.

3 – کیفیت ساخت خوب و استهلاک کم

به‌طورکلی در همه جای دنیا مردم خودروهای ژاپنی را به‌عنوان مدل‌هایی بسیار با کیفیت و با استهلاک پایین و به‌اصطلاح عامیانه، بدون مرگ می‌شناسند. مزدا 3 نیو هم از این قاعده پیروی می‌کند. به عنوان شاهدی برای این ادعای ما می‌توان گزارش‌های کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI را می‌توان مطرح کرد که مدت‌هاست مزدا 3 نیو مونتاژ گروه بهمن را به‌عنوان یکی از خودروهای چهار ستاره در رده قیمتی خود معرفی می‌کند. قطعات یدکی و مصرفی این خودرو هم بسیار با دوام و با کیفیت بوده و قطعاً به مانند برخی مدل‌های چینی بازار، خیلی زمان خود را در مکانیکی‌ها یا نمایندگی سپری نخواهید کرد. به‌عنوان‌مثال، پیشرانه مزدا 3 نیو به جای تسمه تایم، به زنجیر تایم مجهز بوده و حداقل 4 برابر طول عمر بیشتری در مقایسه با تسمه تایم دارد. همچنین احتمال پاره شدن زنجیر نیز به مراتب کم‌تر از تسمه بوده و دیگر خبری از هزینه‌های زیاد بابت این مورد هم با مزدا 3 نیو نخواهد بود.

4 – جعبه‌دنده قوی

همان طور که در بخش معرفی کلی خودرو بدان اشاره شد، مزدا 3 نیو مونتاژ گروه بهمن به یک جعبه‌دنده 5 سرعته اتومات مجهز شده است. با توجه به ذات اسپرتی که مزدا 3 نیو دارد، این جعبه‌دنده را می‌توان بهترین گزینه برای این خودرو دانست. جعبه‌دنده مزدا نیو 3 علاوه بر داشتن حالت تعویض دستی یا تیپ ترونیک، به شیفتر روی فرمان هم مجهز شده و هنگام رانندگی با آن، حس و حال بسیار خوبی به راننده دست می‌دهد. هماهنگی جعبه‌دنده با پیشرانه هم بسیار خوب بوده و از این نظر، مزدا 3 نیو نه تنها شما را اذیت نخواهد کرد، بلکه یکی از بهترین عملکردها را در این رده قیمتی به خود اختصاص داده است. جعبه‌دنده با دقت و سرعتی مثال زدنی کار تعویض دنده‌ها را انجام می‌دهد و بسیار نرم است.

5 – بازار دست دوم خوب

مزدا 3 نیو یکی از آن خودروهایی است که به اصطلاح هیچ‌وقت روی دست صاحبش نمی‌ماند. هم اکنون در بازار ایران، مدل دست دوم این خودرو را با کارکرد بین 20 تا 30 هزار کیلومتر می‌توانید به قیمتی بین 230 تا 270 میلیون تومان خریداری کنید. شاید این قیمت برای خودروی دست دومی که زمانی مدل صفر کیلومترش را می‌توانستید با 130 میلیون تومان خریداری کنید زیاد به نظر برسد، ولی حتی با این قیمت‌ها هم مزدا 3 نیو خریدار زیادی در بازار دارد و هر لحظه که اراده کنید قادر به فروش آن خواهید بود. در بازار امروز مدل 89 مزدا 3 نیو که قدیمی‌ترین مدل آن محسوب می‌شود نیز قیمتی معادل حداقل 140 میلیون تومان دارد. جالب است بدانید این خودرو در زمان ورود به بازار در سال 1389 قیمتی حول‌وحوش 40 میلیون تومان داشته است.

6 – امکانات و تجهیزات خوب

در رده قیمتی که مزدا 3 نیو حضور دارد، مشتری انتظار امکانات، تجهیزات، تکنولوژی‌ها و آپشن‌های خوب دارد و گرچه مزدا 3 نیو یک مدل قدیمی محسوب شده و خیلی به روز نیست، ولی از این نظر خیلی هم دست‌وپا بسته نیست. البته مهم‌ترین ایرادی که به مزدا 3 نیو از نظر امکانات وارد می‌کردند عدم عرضه صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی روی خودرو بود که شرکت بهمن، از مدل سال 96 این ایراد را رفع کرده و مزدا 3 نیو را همراه با صفحه‌نمایش لمسی روانه بازار کرده است. از برخی مهم‌ترین تجهیزات و امکانات عرضه شده روی این خودرو می‌توانیم به مواردی مانند کامپیوتر سفری با امکان نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری خودرو، روکش چرمی صندلی‌ها، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم نور پس زمینه، فرمان الکترو هیدرولیک قابل تنظیم در 4 جهت، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتومات دوگانه، سنسور باران، چرخش همزمان چراغ‌های جلو با فرمان و یکی دو مورد دیگر اشاره کرد.

معایب مزدا 3 نیو

1 – سواری خشک

همان گونه که قبلاً هم گفتیم، مزدا 3 نیو به عنوان یک خودروی اسپرت سیستم تعلیق و فنربندی خشکی دارد و به همین دلیل، ممکن است کیفیت سواری آن را خیلی‌ها نپسندند. مخصوصاً در جاده‌ها و خیابان‌های پردست‌انداز ایران این مساله را بیشتر احساس خواهید کرد. البته باز هم به دلیل ذات اسپرت خودرو، نمی‌توان این موضوع را به چشم یک ایراد یا مشکل اساسی دید، ولی به‌طورکلی سواری خشک مزدا 3 نیو موردی است که تقریباً همه کسانی که رانندگی با آن را تجربه کرده‌اند بدان اذعان می‌کنند. اگر بخواهیم نگاهی به کیفیت سواری رقبای این خودرو مانند کیا سراتو 2017، تویوتا کرولا 2015 و هیوندای سوناتا 2014 بیندازیم، مزدا 3 نیو از این نظر وضعیت خیلی خوبی ندارد. به‌طورکلی بخواهیم بگوییم، مزدا 3 نیو بیشتر خودرویی مناسب جوانان است و اگر قصد خرید خودرویی خانوادگی را دارید، بهتر است به گزینه‌های دیگر خود فکر کنید.

2 – ارتفاع سواری پایین

یکی از مشکلاتی که باز به علت اسپرت بودن مزدا 3 نیو می‌توان به مزدا 3 نیو نسبت داد ارتفاع سواری پایین آن است که دردسرها و البته مزایای خاص خود را دارد. مهم‌ترین مزیت آن را می‌توان عملکرد بهتر خودرو سر پیچ‌ها به علت پایین بودن مرکز ثقل و بازی کردن کم‌تر کمک‌ها معرفی کرد. از سویی دیگر دردسرها مخصوصاً زمانی که سه سرنشین بالا، البته به سختی در ردیف عقب صندلی‌ها کنار هم می‌نشینند بیشتر نمود پیدا می‌کند و ممکن است حتی کف خودرو به هنگام عبور از سرعت‌گیرهای بزرگ با آن‌ها برخورد کند. البته گفته می‌شود گروه بهمن در مدل‌های اخیر مونتاژی این خودرو با افزایش ارتفاع چند سانتی‌متری سعی کرده تا این مشکل را حل کند.

3 – فضای محدود ردیف عقب صندلی‌ها

داخل کابین مزدا 3 نیو، فضا برای سرنشین‌های جلو بسیار خوب و کافی است، ولی وقتی بحث ردیف عقب صندلی‌ها می‌شود، اوضاع خیلی خوب نیست. در ردیف عقب مزدا 3 نیو سه سرنشین بالغ به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند به راحتی کنار هم بنشینند و از سویی دیگر، اگر قد بالای 180 سانتی‌متر داشته باشید، به علت فضای پای محدودی که در این خودرو وجود دارد اصلاً راحت نخواهید بود. به همین دلیل است که می‌گوییم مزدا 3 نیو نمی‌تواند انتخابی خوب برای یک خودروی خانوادگی باشد و خودرویی مانند تویوتا کرولا 2015، عملکردی بسیار بهتر در این بخش دارد.

4 – کیفیت رنگ پایین

یکی از مواردی که بسیاری از مالکان مزدا 3 نیو بدان اشاره می‌کنند، کیفیت رنگ بدنه پایین آن است. ظاهراً این مشکل به لطف گروه بهمن به وجود آمده و در مدل‌هایی که در بازارهای جهانی حضور دارند خبری از چنین موردی نیست. به گفته برخی از مالکان رنگ بدنه به‌مرورزمان کیفیت خود را از دست داده و حتی در برخی بخش‌ها ممکن است بریزد. البته نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد بهبود این مشکل در مدل‌های بعد از سال 96 است، ولی اگر قصد خرید مدل قدیمی‌تر از آن را دارید، بهتر است حواس خود را در این مورد به خوبی جمع کنید.

5 – پلتفرمی قدیمی

همان طور که اشاره کردیم، مزدا 3 معروف به نیو در ایران در واقع نسل دوم این خودروست که سال 2008 رونمایی جهانی شده است. در شرایطی که این مدل از سال 2013 جای خود را به نسل سوم داده و همین چند وقت پیش، شاهد رونمایی نسل چهارم مزدا 3 بودیم، ولی همچنان در ایران این خودرو در خطوط تولید قرار دارد. شاید برخی اعتقاد داشته باشند که این موضوع را نمی‌توان ایرادی بزرگ برای مزدا 3 نیو به حساب آورد، ولی با توجه به این که هم‌اکنون می‌توانید یک تویوتا کرولای 2015 یا کیا سراتو 2017 وارداتی را تقریباً هم قیمت با مزدا 3 نیو خریداری کنید، و با در نظر گرفتن تفاوت‌های تکنولوژی‌های به کار رفته در دو خودرو، بهتر متوجه منظور ما خواهید شد.

نظر نهایی

تمام تلاش ما در نگارش این مطلب این بود که نگاهی بی طرف و بدون جانب‌داری به مزدا 3 نیو، به‌عنوان یکی از سدان های جمع‌وجور بازار کشورمان داشته باشیم. در مطلب امروز به‌صورت دقیق و کامل مزایا و معایب این خودرو را بررسی کردیم و امیدواریم توانسته باشیم درصورتی‌که قصد خرید این خودرو را دارید، کمکی به تصمیم‌گیری شما بکنیم. البته با توجه به این که گفته می‌شود این خودرو فقط تا پایان سال جاری در خطوط تولید بهمن خواهد بود و به‌زودی قرار است با بازار ایران خداحافظی کنید، اگر قصد خرید مدل صفر کیلومتر آن را دارید بهتر است سریع‌تر در این مورد تصمیم‌گیری کنید.

اگر در بازار فعلی خودروی ایران به دنبال خرید یک سدان جمع‌وجور با پیشرانه‌ای خوب، شتاب و مصرف سوخت مناسب، کیفیت ساخت و استهلاک بالا، گیربکس قوی با امکانات و تجهیزات مناسب و ایمن هستید، مزدا 3 نیو خودرویی است که قطعاً می‌تواند گزینه ایده آلی برای شما باشد. از سویی دیگر، اگر مواردی مانند سواری خشک، فضای محدود کابین، ارتفاع سواری کم و قدیمی بودن از نظر شما ایرادهایی بزرگ و اساسی هستند، بهتر است دور مزدا 3 نیو را خط بکشید.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها