کد خبر : 5370

بسترن B30 چگونه خودرویی است؟

بسترن B30 چگونه خودرویی است؟

اگر همین یک سال پیش با حدود 125 میلیون تومان به سراغ نمایندگی‌های فروش گروه بهمن می‌رفتید، محصول خوشنام و قدرتمندی بنام مزدا 3 به شما پیشنهاد می‌شد؛ اما حالا و با توجه به اتفاقات ناخوشایندی که بخشی از آن‌ها به رفتار ناعادلانه و بدعهدی کشورهای خارجی و بخشی دیگر به سوء مدیریت داخلی بازمی‌گردد، اوضاع کاملاً تغییر کرده و حالا با این پول، فقط گزینه‌های چینی در دسترس هستند. به عنوان مثال بهمن‌خودرو، به دلیل نوسانات شدید قیمت ارز مجبور شده برچسب قیمتی سال قبل مزدا 3 را برداشته و روی خودرویی ضعیف‌تر، کم‌آپشن‌تر و گمنام‌تر به نام بسترن B30 بچسباند!

به گزارش خودروتک، اکثر مشتریان هم که نتوانسته‌اند بودجه خود را مطابق با تورم عجیب‌وغریب چند وقت اخیر افزایش دهند مجبورند به این پسرفت تلخ تن بدهند. البته داستان غم‌انگیز افزایش قیمت‌ها، مختص این خودروساز وطنی نیست و متاسفانه در مورد تمامی خودروهای داخلی و وارداتی کم و بیش صدق می‌کند.

با این حال امروز برای درد دل کردن و اعتراض به کاهش ارزش پول ملی اینجا نیامده‌ایم بلکه قصد داریم در کنار شما به بررسی همین سدان چینی، که حالا جا پای مزدا 3 گذاشته بپردازیم؛ البته قرار نیست این خودرو به خوبی نماینده ژاپنی که اکنون قیمتی بالاتر از 250 میلیون تومان دارد باشد اما امیدواریم این محصول هم مثل اکثر تولیدات بهمن بتواند در قیاس با رقبای هم سطح خود قابل قبول و رقابتی ظاهر شود. لطفاً امروز هم همراه «باما» باشید تا در کنار شما ببینیم آیا این تازه‌وارد شرقی که بر روی پلتفرم قدیمی فولکس‌واگن بورا توسعه یافته می‌تواند خاطره خوش مدل B50F را برایمان زنده کند یا خیر؟!

طراحی ظاهری

ابتدا نگاهی به ظاهر خودرو داشته باشیم. در قسمت جلو چراغ‌های عبوس و خشمگین B30 در ترکیب با جلو پنجره‌ای بزرگ، حالتی پر جذبه و اسپرت به خودرو بخشیده‌اند؛ قسمت مشکی رنگی که چراغ‌ها را به جلوپنجره متصل کرده هم در افزایش خشونت نگاه خودرو موثر واقع شده است. سپر جلویی طراحی مناسب و هماهنگی دارد و ترکیب تمامی این قطعات زیبا با یک کاپوت شیب‌دار چهره‌ای تهاجهی را پیش رویمان قرار داده است.

اما با گذر از این قسمت و رسیدن به نیم‌رخ خودرو مقداری از خلاقیت طراحی کم می‌شود و بر خلاف قسمت دماغه، با ظاهری محافظه کارانه روبه‌رو می‌شویم. نکته منفی دیگر این‌که در این قسمت ناهماهنگی‌های نسبی هم به چشم می‌خورند. مثلاً فرم مواج انتهایی خط شانه، با خطوط کلی خودرو هم‌خوانی چندانی ندارد و ابعاد بزرگ گلگیر عقب هم باعث شده که سایز چرخ‌های عقب مقداری کوچک به نظر برسند؛ ولی با تمامی این حرف‌ها اگر نگاهی به رقبا داشته باشیم میتوانیم به نیم‌رخ بسترن هم نمره قبولی را بدهیم، چرا که اکثر خودروهای این رده نیز در این بخش، حرف خاصی برای گفتن ندارند و تازه B30 با خطوط نسبتاً پویا جانبی می‌تواند امتیاز بالاتری نسبت به برخی از آن‌ها به‌دست آورد.

در قسمت انتهایی هم با ترکیبی از زیبایی‌های دماغه و سادگی‌های کناری روبه‌رو می‌شویم. مثلاً چراغ‌ها خوش‌فرم و نسبتاً جذاب طراحی شده‌اند اما سادگی سپر مقداری از این جذابیت را خنثی کرده است.

در یک جمع‌بندی کلی باید بگوییم با این‌که B30 زیباترین انتخاب در این رده نیست اما به واسطه جدید بودن و جذابیت‌های خاصی که در برخی قسمت‌ها دارد، می‌تواند نظر بسیاری را به خود جلب نماید و به عنوان خودرویی نسبتاً خوش‌قیافه در این سطح مطرح شود.

فضای داخلی

با ورود به داخل کابین در محیطی ساده و پوشیده شده از پلاستیک خشک احاطه شدیم. البته کیفیت مونتاژ قابل قبول است و مقداری از حس ناخوشایند ناشی از متریال بی‌کیفیت را جبران می‌کند اما در هر صورت انتظارمان از B30 بیش از این حرف‌ها بود. طراحی داخلی هم چندان مدرن نیست و نه با ظاهر خودرو هماهنگی دارد و نه می‌تواند به صورت مستقل هیجان خاصی به بیننده القا نماید. هرچند باید گفت که بسیاری از رقبای این رده مثل برلیانس H330، جک j4 و.. نیز شرایط بهتری از این حیث ندارند و در نتیجه باز هم B30 به دلیل ضعف رقبا موفق می‌شود نمره قبولی را از ما دریافت کند. تازه اگر قرار بر مقایسه با خودروهایی مثل تندر 90 یا رنو ساندرو باشد که حتی می‌توانیم این داشبورد را زیبا و جذاب هم خطاب کنیم!

ضمناً باید اعتراف کنیم که ارگونومی داخلی B30 قابل قبول است و راننده خیلی زود به ادواتش مسلط می‌شود؛ همچنین بسترن با استفاده از فاصله محورهای مناسب و فضاسازی مطلوب، خودرویی خانوادگی تمام عیار را در اختیار قرار داده که تمامی سرنشینان در آن از جای پا و سر کافی بهره‌مند هستند. در واقع می‌توان فضای داخلی این خودرو را جزء بهترین‌ها در این رده دانست. خبر خوب دیگر این‌که با گشودن در صندوق با محفظه‌ای بسیار جادار مواجه شدیم که برای مسافرت‌های سنتی خانواده ایرانی ایده‌آل به نظر می‌رسد.

پس با وجود این‌که کابین B30 از نظر کیفیت و زیبایی ضعف‌هایی از خود نشان داد امادر عوض موفق شد از لحاظ کارآیی نظرمان را به خود جلب نماید.

امکانات رفاهی و ایمنی

محصول بسترن به امکانات قابل قبولی نظیر سیستم مالتی‌مدیا همراه با نمایشگر 7 اینچی لمسی و رهیاب ماهواره‌ای، سانروف برقی، فرمان الکتریکی با روکش چرمی غربیلک و مجهز به کلیدهای کنترلی، کروز کنترل، سنسور نور یا همان چراغ‌های اتوماتیک، چراغ روشنایی در روز، شیشه‌ها و آینه‌های برقی و مواردی از این دست تجهیز شده است. البته جا داشت که این لیست با مواردی مثل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک تکمیل‌تر می‌شد اما همین الان هم می‌توانیم از وضعیت آپشن‌ها ابراز رضایت کنیم.

در بخش ایمنی هم وجود گزینه‌هایی مثل کیسه هوای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای 4 چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی ترمز و کنترل حرکت در شیب خیالمان را تا حدود زیادی آسوده نموده.

ضمناً بسترن B30 موفق شده در تست تصادف، 5 ستاره از موسسه C-NCAP چین بدست آورد که شاید به اندازه 5 ستاره اروپایی افتخارآمیز نباشد اما با این حال امتیاز دلگرم‌کننده‌ای محسوب می‌شود. البته این نکته هم از قلم نیافتد که بسترن‌های 5 ستاره دارای 6 کیسه هوا بوده‌اند و از آن‌جایی که ما ایرانی‌ها جانمان را از سر راه پیدا کرده‌ایم، نسخه‌های وطنی تنها با 2 کیسه عرضه می‌شوند! بنابراین می‌توان گفت که نسخه وطنی بسترن B30 برخلاف مدل عرضه شده در بازار چین، یارای کسب پنج ستاره ایمنی را نخواهد داشت.

ای کاش روزی برسد که مردم ما برای گزینه‌های ایمنی بیش از آپشن‌های دهان پر کن ظاهری اهمیت قائل شوند چون تا وقتی خریدار به سانروف و نمایشگر لمسی بیش از کیسه هوا و ESP اهمیت بدهد، فروشنده هم معمولاً دایه مهربان‌تر از مادر نخواهد شد و همین موارد مشتری‌پسند را در اولویت کار خود قرار می‌دهد. البته این صحبت ما یک مورد کلی بود و در مورد B30 باید بگوییم که این خودرو علی‌رغم حذف کیسه هوای جانبی هنوز هم به دلیل گزارش قابل قبول موسسه C-NCAP، بدنه تقویت شده با ساختار 3H و بهره‌مندی از سیستم کنترل پایداری ESP از بسیاری از رقبای همرده خود ایمن‌تر به نظر می‌رسد.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

در زیر کاپوت بسترن B30 یک پیشرانه نسبتاً کوچک تنفس طبیعی، با مشخصاتی کاملاً معمولی قرار گرفته است. پیشرانه‌ای 4 سیلندر به حجم 1.6 لیتر که در بهترین حالت قادر است فقط 107 اسب چینی را برای حرکت آماده کند. البته گشتاور تولیدی اندکی امیدوار کننده‌تر است چرا که 155 نیوتن‌متر حاصل از این پیشرانه، در دور موتور نسبتاً پایینی در دسترس قرار می‌گیرد که این قضیه می‌تواند به بهبود کشش خودرو یاری برساند.

خبر بهتر این‌که برخلاف بسیاری از رقبای این رده که از جعبه‌دنده قدیمی 4 سرعته استفاده می‌کنند، بسترن مدل 6 سرعته اتوماتیک را برای محصولش برگزیده که تولید شرکت معروف آیسین است و قادر است با ضرائب نزدیک‌تر و انتخاب‌های بیشتر به کشش بهتر و مصرف سوخت پایین‌تر خودرو کمک کند. همراه ما باشید تا در قسمت بعدی عمکرد این مجموعه را به صورت عملی مورد آزمایش قرار دهیم.

تجربه رانندگی

بالاخره پشت فرمان نشسته و خودرو را استارت میزنم. در آغاز حرکت فرمان نرم و ارگونومی مطلوب کابین توجهم را به خود جلب نمود. دید پیرامونی هم قابل قبول است و اگر با محدودیت‌های نسبی دید انتهای خودرو کنار بیایید مشکلی با کنترل ابعاد بسترن نخواهید داشت. همچنین سادگی ادوات داخلی و موقعیت مناسب راننده در پشت فرمان باعث می‌شود که خیلی زود با خودرو اخت شوید و احساس راحتی نمایید. به عنوان مثال سر دنده B30 طراحی چندان دلچسبی ندارد اما انصافاً خوش‌دست است. البته اینجا مشکلات کوچکی هم وجود دارند؛ مثلاً سیستم مالتی‌مدیا بسترن عملکرد ایده‌آلی از خود نشان نمی‌دهد و محل قرارگیری دریچه‌های تهویه مرکزی نیز می‌توانست بهتر از این‌ها طراحی شود اما به غیر از این موارد جزئی از ارگونومی سایر قسمت‌ها کاملاً راضی بودیم.

از نظر عایق‌بندی هم باید بگوییم که وضعیت کلی خودرو، خیلی معمولی است و در نتیجه اگر دور موتور را از حدود 3500RPM بالاتر ببرید صدای تقریباً زیادی به داخل کابین نفوذ خواهد کرد. اما در عوض صندلی‌های نسبتاً راحت و فضای کارآمد داخلی برای مسافرت‌ها ایده‌آل به نظر می‌رسند. همچنین سیستم تعلیق که در جلو از نوع مک‌فرسون و عقب نیمه مستقل است عملکرد نرمی دارد و به خوبی ضربات ناشی از دست‌اندازهای عجیب‌وغریب خیابان‌هایمان را در خود هضم می‌کند. البته در برخی از موارد، مونتاژ سیستم تعلیق به گونه‌ای انجام شده که سر و صدای بیشتری از عملکرد این مجموعه به درون کابین راه می‌یابد، موردی که شاید با آچارکشی مجدد اتصالات چرخ‌های عقب تا حدودی قابل رفع باشد. همچنین نرمی فنربندی باعث شده که در هنگام بازی با فرمان با حرکات عرضی نسبتاً زیادی مواجه شویم و این قضیه در کنار دقت نه چندان زیاد فرمان، احساس عدم تعادل را به ما منتقل می‌نماید. اما خوشبختانه سیستم کنترل پایداری الکترونیکی که حتی از روی سراتو سایپا 200 میلیونی هم حذف شده، اینجا برای خدمت‌رسانی حاضر و آمده است و حالا با تکیه بر این آپشن مهم می‌توانیم با خیال آسوده‌تری در پیچ‌ها حرکت کنیم و مهم‌تر این‌که در شرایط بارانی هم اعتمادبه‌نفس کافی را داشته باشیم. در واقع با این‌که احساس عدم پایداری در B30 از امثال برلیانس H330 یا دنا پلاس بیشتر است اما در عمل و به خصوص در شرایط بحرانی اوضاع برعکس است و کنترل قسمت انتهای خودرو با محصول بسترن راحت‌تر خواهد بود.

حالا وقت آن رسیده که توانایی‌های حرکتی خودرو را به چالش بکشیم؛ البته از یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی توقع معجزه نداریم و با توجه به کاربردهای خانوادگی این خودرو منتظر یک شتابگیری عالی و فرو رفتن در صندلی‌ها نیستیم! اما به نظر من هیچ خودرویی حق ندارد به بهانه خانوادگی بودن و اقتصادی بودن، تنبلی کند و با واکنش‌های ضعیف به پدال گاز، اعصاب راننده را در جاده‌ها به بازی بگیرد.

با فشردن پدال گاز B30 متوجه شدیم که با خودرویی خیلی معمولی از نظر توانایی‌های حرکتی روبه‌رو هستیم؛ در واقع این محصول نه آنقدر کند است که بتوانم با خیال راحت از عملکردش انتقاد کنم و نه آنقدر سریع که بشود از واکنش‌هایش تعریف و تمجید کرد. باز جای شکرش باقی است که جعبه‌دنده بسترن از نوع 6 سرعته است و نسبت به رقبای 4 سرعته انتخاب‌های بیشتری در اختیار پیشرانه قرار می‌دهد؛ نتیجه این‌که علیرغم تعداد نه چندان زیاد اسب‌های زیر کاپوت با مشکل کشش مواجه نیستیم و در سربالایی‌ها میتوانیم از روند افزایش سرعت و دور گرفتن خودرو پس از سبک شدن دنده‌ها ابراز رضایت کنیم. البته سرعت تعویض‌ها چندان جالب نیست و دنده‌ها با تاخیر نسبی سبک و سنگین می‌شوند اما به‌دلیل نرمی در تعویض و اعتبار برند آیسین از نظر دوام و استهلاک، می‌توانیم از این مشکل عبور کنیم.

در نهایت از حیث اعداد و ارقام باید گفت که برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر از حالت ایستاده نیاز به زمانی در حدود 14 الی 15 ثانیه خواهید داشت و مصرف سوخت نیز در محدوده 8.5 الی 9 لیتر در شرایط ترکیبی قرار دارد که باز هم رقمی رقابتی نسبت به اکثر رقبا به نظر می‌رسد. ترمزها نیز شرایط قابل قبولی دارند؛ البته در هنگام ترمزگیری شدید احساس می‌کنید ترمزهای عقبی می‌بایست اندکی قوی‌تر باشند اما در مجموع عمکلرد این قسمت هم راضی‌کننده به نظر می‌رسد و با توجه به کاربردهای خودرو و توانایی‌های حرکتی که دارد، مشکلی برای راننده ایجاد نخواهد کرد.

مقایسه با رقبا و نتیجه‌گیری

بسترن B30 خودروی خوش‌قیافه‌ای است و با توجه به فضای بزرگ کابین، سواری نسبتاً نرم، کشش کافی و مصرف سوخت قابل قبول، برای استفاده خانوادگی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. تازه به کمک مواردی مثل وجود آپشنESP، امتیاز قابل قبول تست ایمنی و صندوق عقب جادار، می‌توان برای مسافرت‌ها هم روی آن حساب باز کرد. پس تا اینجای کار همه چیز عالی است؛ اما متاسفانه اینجا نکات منفی هم داریم؛ به عنوان مثال عایق‌بندی داخلی این خودرو چندان عالی نیست، کیفیت متریال کابینش خیلی خشک و خشن است و شتاب معمولی در کنار تاخیرهای جعبه‌دنده هم می‌توانند شما را برای خرید دچار تردید کنند.

اما باید گفت که متاسفانه هیچ کدام از خودروهای موجود در این رده قیمتی گزینه‌های کاملی نیستند و شما به هر حال باید با یک سری نقص‌ها کنار بیایید. مثلاً دنا پلاس توربو شتاب بسیار بهتری دارد اما در طرف مقابل با مشکلاتی مثل ابهام در وضعیت ایمنی، فضای کم سرنشینان عقب و عدم وجود جعبه‌دنده اتوماتیک (تا زمان نگارش این متن) مواجه است. یا چری آریزو 5 که از نظر طراحی ظاهری و داخلی یک سر و گردن بالاتر از B30 قرار می‌گیرد؛ البته در نمونه هم‌قیمت با محصول بسترن، از بسیاری از آپشن‌ها و حتی جعبه‌دنده اتوماتیک بی‌بهره است و نمونه قدرتمند توربو و آپشنال این خودرو هم، با این‌که همه جوره از خودرو امروز ما برتر است اما حدود 30 میلیون تومان بودجه بیشتری از مشتری طلب می‌کند. در طرف دیگر برلیانس H330 را هم داریم که هم ارزان‌تر است و هم در نمونه 1.65 لیتری از نظر قدرت و بسیاری پارامترهای دیگر وضعیتی نزدیک به B30 دارد. اما آن مدل هم با مشکلاتی مثل قدیمی بودن جعبه‌دنده، نبود ESP و نامشخص بودن ایمنی ممکن است شما را دچار شک و تردید کند.

پس نتیجه میگیریم که در این رده قیمتی هیچ ماشین کاملی وجود ندارد و اگر فعلاً قصد افزایش بودجه را ندارید بهتر است که اولویت‌های خود را لیست کنید تا ببینید کدام خودرو انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود. اگر جادار بودن و راحتی کابین در کنار ظاهر مناسب و امنیت کافی از اولویت‌های اصلی شماست، بسترن B30 می‌تواند به گزینه محبوبتان تبدیل شود اما اگر طراحی داخلی هیجان‌انگیز و رانندگی اسپرت را می‌پسندید، این خودرو با ایده‌آل‌های شما فاصله دارد. همچنین موضوع ادامه حضور یا تعلیق فعالیت‌های برند FAW در ایران، موضوع مهم دیگری است که تنها گذران زمان پاسخ آن را آشکار می‌کند.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها