کد خبر : 4948

مقایسه ولوو XC60 یا XC90 ؟

مقایسه ولوو XC60 یا XC90 ؟

مدل‌های XC60 و XC90 کمپانی ولوو در نگاه اول شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. این دو شاسی بلند لوکس هر دو از نشانه‌های طراحی نمادین این برند شامل یک پنجره‌ی مشبک متمایز، چراغ‌های زاویه‌دار، تزئینات از جنس کروم، و پنجره‌های بزرگ برخودار می‌باشند.

به گزارش خودروتک، مدل XC60 برای سال ۲۰۱۸ به طور کامل باز طراحی شد و برای سال ۲۰۱۹ نیز به طور چشمگیر بازسازی شده است. از طرف دیگر مدل XC90 که آخرین بار برای سال ۲۰۱۶ مجدداً طراحی شد، برای سال ۲۰۱۹ از فضای نشیمن برای حمل هفت سرنشین و چندین به روز رسانی جزئی دیگر بهره خواهد برد. خریداران احتمالی که در حال در نظر گرفتن دو مدل XC60 و XC90 هستند احتمالاً به جای مقایسه‌ی این دو خودرو با یکدیگر آن‌ها را در مقایسه‌ی با رقبای کلاس خود قرار می‌دهند. با این حال ما دریافتیم که نقاط مشترک این دو خودرو بیشتر از تضاد‌های آن‌ها بوده که انتخاب بین این دو مدل شاسی بلند کامپکت و سایز متوسط که هر دو در یک خانواده قرار می‌گیرند را به امری پیچیده بدل می‌کند. نقد و بررسی‌های مرتبط با این دو مدل سال ۲۰۱۹ اخیراً به انجام رسیده و احتمال تغییر امتیازات مجزای هر بخش همزمان با دریافت اطلاعات جدید که می‌تواند رتبه بندی‌ها و دیگر عناصر داده‌ای ذکر شده در این مقایسه را تحت تاثیر خود قرار دهد، همواره وجود دارد. اکنون در بررسی دقیق این دو شاسی بلند کمپانی ولوو و پی بردن به گزینه‌ی بهتر همراه ما باشید. به یاد داشته باشید که امتیازات ذکر شده در این مطلب ممکن است با امتیازات موجود در نقد و بررسی‌های ما که همزمان با در دسترس قرار گرفتن داده‌های جدید مرتباً به روز رسانی می‌شوند مطابقت نداشته باشند:

قیمت

برنده: ولوو ۲۰۱۹ XC60

مدل کامپکت XC60 با شروع قیمت ۳۹٫۸۰۰ دلار روانه‌ی بازار می‌شود که این قیمت برای این کلاس خودرو بالاتر از حد متوسط در نظر گرفته می‌شود. این در حالیست که قیمت مدل XC90 از ۴۷٫۷۰۰ دلار آغاز می‌گردد که در کلاس خودرو‌های شاسی بلند سایز متوسط لوکس کمی پایین‌تر از حد متوسط محسوب می‌شود. اگرچه هر دو مدل خودرو‌های ارزشمندی در کلاس‌های خود به شمار می‌روند اما قیمت پایه‌ی کلی پایین‌تر مدل XC60 آن را به گزینه‌ا‌ی بهتر برای خریدارانی که از بودجه‌ی محدودی برخوردار هستند تبدیل می‌کند.

قابلیت اطمینان

برنده: نامشخص

هنوز اطلاعاتی در رابطه با قابلیت اطمینان هیچ یک از این دو خودرو در دست نیست. اما با این حال ورژن ۲۰۱۸ مدل XC60 و XC90 به ترتیب موفق به کسب امتیاز ۲ و ۲٫۵ از پنج در زمینه‌ی قابلیت اطمینان از سوی کمپانی J.D. Power شدند. کمپانی ولوو هر دو مدل ذکر شده را به وسیله‌ی یک گارانتی محدود چهار ساله یا ۵۰٫۰۰۰ مایلی پوشش می‌دهد.

راحتی صندلی

برنده: ولوو ۲۰۱۹ XC90

مدل‌های XC60 و XC90 هر دو صندلی‌هایی راحت و فضای پا و سر بسیار خوبی را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهند. آپشن صندلی‌های جلویی قابل تنظیم به صورت برقی در ۱۰ حالت مختلف در هر دو مدل به صورت پیش فرض ارائه می‌گردد. برتری ولوو XC90 در اندازه‌ی بزرگ‌تر خود است. فضای نشیمن برای هفت سرنشین در مدل‌های پیشین XC90 یک آپشن قابل خرید محسوب می‌شد اما این ویژگی در مدل ۲۰۱۹ این خودرو به صورت از پیش تعیین شده موجود می‌باشد. به علاوه ولوو XC90 در مقایسه با مدل XC60 دارای فضای کافی برای حمل دو سرنشین اضافه بوده و از ابعاد کلی بزرگ‌تری نیز برخوردار می‌باشد. فضای جادار تنها ویژگی مثبت صندلی‌های این خودرو محسوب نمی‌شود چرا که این صندلی‌ها همچنین به عنوان راحت‌ترین صندلی‌های موجود در این کلاس خودرو نیز مورد ستایش قرار می‌گیرند.

فضای حمل بار

برنده: ولوو ۲۰۱۹ XC90

مدل XC90 با ارائه‌ی فضای حمل بار ۴۱٫۸ فوت مکعب در پشت ردیف دوم صندلی که بالاتر از حد متوسط برای این کلاس خودرو به شمار می‌رود، برتری در این بخش را از آن خود می‌سازد. البته در صورت نصب آپشن ردیف سوم صندلی، این فضا به طور قابل توجهی تا ۱۵٫۸ فوت مکعب کاهش می‌یابد. با خم شدن تمامی ردیف‌های صندلی،‌ فضایی برابر با ۸۵٫۷ فوت مکعب برای حمل بار ایجاد می‌شود. از طرف دیگر فضای حمل بار موجود در مدل XC60 معادل ۲۲٫۴ فوت مکعب برآورد شده که بالاتر از حد متوسط در کلاس خود محسوب می‌شود. خم کردن صندلی‌های پشتی مجموعاً‌ ۶۳٫۳ فوت مکعب فضا را در اختیار شما قرار خواهد داد.

کیفیت فضای داخلی

برنده: مساوی

جمع بندی فضای داخلی هر دوی این شاسی بلند‌های لوکس توسط منتقدین و خریداران مورد ستایش قرار گرفته است. این دو خودرو با برخورداری از ویژگی‌هایی مانند مواد با کیفیت، تزئینات از جنس چوب واقعی، و طراحی مدرن در قسمت داشبورد، دارای برخی از زیبا‌ترین فضا‌های داخلی موجود در بخش خودرو‌های شاسی بلند لوکس می باشند. مدل قبلی XC60 با برخورداری از آپشن روکش چرم به صورت پیش فرض دارای برتری جزئی نسبت به مدل XC90 بود. با این حال کمپانی ولوو برای سال ۲۰۱۹ آپشن روکش چرم پیش فرض این خودرو را به چرم مصنوعی تغییر داد. مدل XC90 نیز به همراه روکش چرم مصنوعی روانه‌ی بازار خواهد شد.

امکانات فضای داخلی

برنده: ولوو ۲۰۱۹ XC90

هر دو مدل XC60 و XC90 به همراه امکانات لوکس مشابه فراوانی عرضه می‌شوند. لیست امکانات پیش فرض این دو خودرو شامل تجهیزاتی مانند بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به ده اسپیکر، سیستم اطلاعاتی – سرگرمی مجهز به یک صفحه نمایش لمسی ۹ اینچی، قابلیت ادغام تلفن همراه از طریق اپل کار پلی و اندروید اتو، و سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک چند منطقه‌ای می‌شود. مدل XC60 همچنین به همراه یک سیستم تصفیه هوا اتاق و یک مونروف پانورامایی همراه با یک سایبان برقی عرضه می‌گردد. این در حالیست که مدل XC90 به یک سان روف پانورامایی مجهز است. اما مدل XC90 به صورت پیش فرض به امکاناتی مانند سیستم جهت یابی، سیستم باز شدن درب صندوق عقب بدون دخالت دست، و سوییچ مجاورتی مجهز است که در مدل XC60 تنها به عنوان آپشن قابل خرید قابل دسترس‌اند. مدل XC90 همچنین از یک صفحه نمایش لمسی بزرگ‌تر و یک خنک کننده‌ی نوشیدنی در ردیف دوم صندلی نیز برخوردار است. از آنجاییکه مدل XC90 در مقایسه با ولوو XC60 به همراه امکانات پیش فرض و آپشن‌های قابل خرید بیشتری عرضه می‌شود و در زمینه‌ی فضای داخلی نیز از امتیاز نسبتاً بالاتری نسبت به مدل XC60 برخوردار است، برتری در بخش امکانات فضای داخلی را از آن خود می‌کند.

شتاب

برنده: ولوو ۲۰۱۹ XC60

مدل‌های ولوو XC60 و XC90 از آپشن‌های موتور و مشخصات پرفورمنسی مشابهی بهره می‌برند. موتور پایه‌ی به کار رفته در هر دو مدل، یک موتور چهار سیلندر توربو شارژ با توان تولید ۲۵۰ اسب بخار قدرت است. یک موتور چهار سیلندر با خروجی قدرت ۳۱۶ اسب بخار که به وسیله‌ی یک توربو شارژر و یک سوپر شارژر تقویت شده موتور میان رده‌ی این دو خودرو را تشکیل می‌دهد. در صدر این لیست، یک مکانیزم تولید و انتقال قدرت پالگین هیبرید نیز با ترکیب یک موتور چهار سیلندر توربو و سوپر شارژ با یک موتور برقی، در مجموع قدرتی معادل ۴۰۰ اسب بخار را ارائه می‌دهد. اگرچه این دو خودرو به همراه موتور‌ها و خروجی‌های قدرت مشابهی عرضه می‌شوند اما اندازه و وزن آن‌ها در اینجا تفاوت را رقم می‌زند. به طوریکه در مدل کوچک و سبک‌تر XC60 شاهد شتاب بسیار بهتری هستیم. این در حالیست که شتاب در مدل سنگین‌ وزن‌تر XC90 می‌تواند در مواقعی کند باشد.

راندمان سوخت

برنده: ولوو ۲۰۱۹ XC90

میزان راندمان سوخت در این دو خودرو بسیار نزدیک به هم می‌باشد اما این ارقام مشخص می‌کنند که مصرف سوخت مدل پایه‌ی ولوو XC90 در مقایسه با مدل پایه‌ی XC60 اندکی بهینه‌تر می‌باشد. راندمان سوخت مدل XC90 معادل ۲۱ مایل بر گالن در شهر، ۲۹ مایل بر گالن در بزرگراه و ۲۵ مایل بر گالن به صورت ترکیبی برآورد شده است. مدل XC60 با اختلاف تنها یک مایل بر گالن در بزرگراه و به صورت ترکیبی، پایین‌تر از مدل XC90 قرار می‌گیرد. اگرچه ولوو XC90 از اندازه بزرگ‌تری برخودار بوده اما این خودرو به یک سیستم سواری دیفرانسیل جلو مجهز است که طبق محاسبات عملکرد بهینه‌تری را در زمینه‌ی مصرف سوخت در مقایسه‌ی با سواری دو دیفرانسیل پیش فرض مدل XC60 از خود به نمایش می‌گذارد. با این وجود مصرف سوخت در هر دو خودرو و در مقایسه با رقبای موجود در کلاس‌های خود بسیار مناسب می‌باشد. این دو خودرو همچنین به صورت مدل‌های پلاگین هیبرید نیز عرضه می‌شوند که می‌توانند تا مسافت ۱۷ مایلی را تنها با استفاده از نیروی برق بپیمایند.

کیفیت سواری

برنده: ولوو ۲۰۱۹ XC60

مدل XC60 به لطف سوسپانسیون فوق العاده نرمی که دارد، در مقایسه با ولوو XC90 سواری نرم‌تری را به ارمغان خواهد آورد. این خودرو همچنین به صورت پیش فرض به همراه حالت‌‌های رانندگی قابل انتخابی که در شخصی سازی سواری و هندلینگ خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند عرضه می‌شوند. اگرچه منتقدین رضایت خود را از حس کلی مدل XC90 ابراز نموده‌اند اما برخی منتقدین به کمی سخت‌تر بودن سیستم سوسپانسیون این خودرو نسبت به آنچه انتظار می‌رود نیز اشاره داشتند. هر دو خودرو به منظور فراهم ساختن تجربه‌ی سواری‌ نرم‌تر به همراه یک سیستم سوسپانسیون هوای آپشنی برای مشتریان این کمپانی عرضه می‌گردند.

هندلینگ

برنده: ولوو ۲۰۱۹ XC60

اگرچه هر دو مدل XC60 و XC90 به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا راحتی را نسبت به هندلینگ در اولویت قرار دهند، اما اندازه‌‌ی کوچک‌تر باعث برتری ولوو XC60 نسبت به مدل XC90 شده است. منتقدین متخصص در صنعت خودرو در رابطه با این که مدل XC60 حس چابکی بیشتری را نسبت به همتای بزرگ‌تر خود القا می‌کند اتفاق نظر دارند. ولوو XC60 همچنین به صورت پیش فرض به همراه سیستم سواری دو دیفرانسیل عرضه شده که باعث افزایش چسبندگی چرخ به جاده خواهد شد. سیستم سواری دو دیفرانسیل در مدل XC90 به عنوان یک آپشن قابل خرید ارائه می‌شود.

ایمنی

برنده: نامشخص

تا به این لحظه، مدل XC60 2019 توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) یا سازمان مدیریت ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) مورد آزمایش قرار نگرفته است. مدل XC90 2019 بالاترین امتیاز ممکن یعنی امتیاز Good را در هر پنج آزمایش تصادف IIHS به خود اختصاص داده و به عنوان انتخاب ایمنی برتر نیز برگزیده شده است. سازمان مدیریت ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها نیز در آزمایشات تصادف در جلو و جناحین و همچنین واژگونی خودرو، امتیاز پنج از پنج امتیاز ممکن را به مدل XC90 2019 اعطا کرد. اگرچه مدل XC60 در این آزمایشات و طبق سابقه‌ی فوق العاده‌ی کمپانی ولوو در زمینه‌ی ایمنی احتمالاً عملکردی حداقل به خوبی مدل XC90 را از خود به نمایش بگذارد، مقایسه در این بخش در حال حاضر بی‌نتیجه باقی می‌ماند. هر دو مدل همچنین به همراه امکانات ایمنی پیش فرض فراوانی از قبیل دوربین دید عقب، سیستم کمک به حفظ خودرو در مسیر، سیستم تشخیص علائم ترافیکی، سیستم ترمز اضطراری خودکار در سرعت‌های پایین، و یک سیستم کاهش برخورد با قابلیت اسکن عابرین پیاده، دوچرخه سواران، و حیوانات بزرگ روانه‌ی بازار می‌شوند. علاوه بر این مدل XC90 به ویژگی‌های دیگری مانند سنسور‌های پارک در عقب خودرو، سیستم نظارت بر نقطه کور، و کروز کنترل منطبق شونده نیز مجهز می‌باشد. امکانات بیشتر به عنوان آپشن در هر دو مدل ارائه خواهند شد.

برنده …

ولوو ۲۰۱۹ XC90

با توجه به این که هر خودرو در این مقایسه موفق به کسب پیروزی در چهار بخش مختلف شد تعیین برنده در اینجا امری آسان نخواهد بود. با این وجود ولوو XC90 در مقایسه با مدل XC60 از امتیاز کلی بالاتری برخوردار می‌باشد. به همین دلیل برتری در این رقابت تنگاتنگ به شاسی بلند بزرگ‌تر یعنی ولوو XC90 2019 تعلق می‌گیرند. مدل چالاک و ارزان قیمت‌تر XC60 می‌تواند برای بیشتر خریداران انتخاب بهتری محسوب شود. این خودرو به سبب برخورداری از شتاب چابک‌تر و هندلینگ چالاک‌تری که کیفیت سواری را به خطر نمی‌اندازد، مطمئناً گزینه‌ی جذاب‌تری برای علاقه مندان به رانندگی به شمار می‌رود. با این حال مدل XC90 با ارائه‌ی راندمان سوخت چشمگیر در این کلاس، فضای داخلی کمی راحت‌تر، فضای حمل بار بزرگ‌تر، و صندلی‌های بیشتر همچنان نمونه‌ی خوبی از یک شاسی بلند لوکس محسوب می‌شود. اگر یک شاسی بلند سایز متوسط را به شاسی بلند کامپکت ترجیح می‌دهید و می‌توانید با معایب جزئی این خودرو کنار بیایید، ولوو XC90 گزینه‌ی مناسبی برای بسیاری از خریداران محسوب می‌شود.

منبع: فوت و فن

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها