کد خبر : 4852

خودروی بنزینی بخریم یا گازسوز؟

خودروی بنزینی بخریم یا گازسوز؟

در چند سال اخیر بواسطه اینکه ایران یکی از کشورهای غنی در زمینه منابع گازی است، خودروسازان داخلی رو به تولید خودروهای دوگانه سوز که هم از سوخت بنزینی و هم سوخت گازی استفاده می کنند، آورده اند و شرکت ملی گاز ایران نیز در بسیاری از نقاط ایران ایستگاه های تامین سوخت گاز برای خودروها راه اندازی کرده است.

به گزارش خودروتک، حال با این اوصاف به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا خودرو بنزینی بخریم یا خودرو گاز سوز و کدامیک از این دو نوع خودرو عملکرد و کارکرد بهتری دارند.

شاید یکی از مهمترین وجه تمایز های خودروهای بنزینی و دوگانه سوز(بنزینی و گازسوز) در این است که مصرف سوخت خودروهای دوگانه سوز به دلیل اینکه می توانند علاوه بر بنزین از گاز هم استفاده کنند، کمتر و به صرفه تر می باشد. در واقع خودروهای دوگانه سوز با هر بار پر کردن مخزن گاز خود مبلغ زیادی نمی پردازند و با آن می توانند مسافت قابل توجهی طی کنند که بعضا نصف هزینه مصرف بنزین و طی کردن همان مسافت می شود. بنابراین می توان گفت از لحاظ هزینه مصرف سوخت، خودروهای دوگانه سوز عملکرد بهتری دارند.

حال از حیث اینکه عملکرد و توان خودروهای دوگانه سوز نسبت به خودروهای بنزینی چگونه است، باید این نکته ذکر شود که تجربه مصرف کنندگان خودروهای دوگانه سوز نشان می دهد که این خودروها از لحاظ توان خروجی به نسبت نمونه های مشابه بنزینی توان و عملکرد پایین تری دارند. برخی از معایب خودروهای گازسوز را می توان در سوخت و ساز این منبع سوخت در موتور خودرو دانست. برای مثال در حالت گازسوز خودروهای دوگانه سوز به دلیل اینکه گاز جای اکسیژن را در محفظه احتراق می گیرد، احتراق به شدت و قدرت موتورهای بنزینی صورت نمی گیرد. ضمن اینکه کارکرد موتور در شرایط جوی با درجه حرارت بالا بواسطه زمان بندی نادرست، احتراق تغییرات آنالیز و ترکیب شیمیایی گاز کوبش در موتور خودروهای گازسوز ایجاد می کند.

موارد و مشکلات فوق الذکر در کنار دیگر خصوصیات فنی موتورهای دوگانه سوز سبب می شود که عملکرد خودروهای دوگانه سوز در حالت گازسوز چندان مناسب نباشد. بنابراین متخصصان و رانندگان خودروهای دوگانه سوز توصیه می کنند که در برخی از شرایط جاده ای و جوی مانند ارتفاعات یا در جاهاییکه اکسیژن کمتر است از حالت بنزینی موتور استفاده کنند و حالت گاز سوز خودروی دوگانه سوز خود را تنها در سطح شهر و سطوح صاف مورد استفاده قرار دهند. این مسئله با توجه به آمار و ارقام رسمی اعلام شده برای موتورهای دوگانه سوز خودروهای داخلی نیز مشهود است. برای مثال موتور EF7 در حالت بنزینی 150 اسب بخار قدرت و در حالت گازسوز 100 اسب بخار قدرت دارد.

البته ذکر این نکته مهم است که اخیرا خودروسازان داخلی مانند شرکت ایران خودرو موتورهایی را براساس پایه گازسوز طراحی کرده اند(موتور EF7 در خودروهای سمند) که بسیاری از مشکلات موتورهای قدیمی که بعدا به دوگانه سوز تبدیل می شدند را برطرف کرده است اما باز هم از لحاظ بهینه بودن عملکرد همان شرایط فوق الذکر صادق است و ترجیح این است که در برخی از شرایط مانند حرکت در بزرگراه ها یا ارتفاعات از حالت بنزینی این خودروها استفاده شود.

منبع: چگانه

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها