کد خبر : 4434

یک روز با خاص ترین پورشه باکستر تهران + تصاویر

یک روز با خاص ترین پورشه باکستر تهران + تصاویر

سواری با یک کوپه آلمانی آن هم از برند پورشه حتی اگر از ارزان‌ترین نمونه‌های تولیدی قورباغه اشتوتگارت هم باشد باز برای خودش دنیایی دارد.

به گزارش خودروتک، در این خودرو همه چیز به هبجان ختم می‌شود. از قدرت و توان پیشرانه بگیرید، تا سواری، طراحی کابین، هندلینگ و حتی صدایی که از موتور به گوش می‌رسد. اما هنر پورشه این است که با عرضه مدل باکستر پکیجی از قابلیت‌های جذاب یک پورشه با قیمتی قابل دسترس- البته نه در ایران- فراهم آورده است. خودرویی که نام آن از ترکیب ۲ کلمه رودستر و باکسر (مربوط به نوع چینش و عملکرد سیلندرها در موتور، به‌صورت رودرو و حالت مشتزنی) به‌دست آمده است. پورشه این خودرو را در سال ۱۹۹۳ با کانسپتی به همین نام به جهانیان معرفی کرد اما نسل نخست این خودرو در سال ۲۰۰۳ به بازارهای جهانی راه یافت. نمونه حاضر از ویرایش EDITION 2 نسل دوم باکستر است که در میانه سال‌های ۲۰۵۵ تا ۲۰۱۲ در خط تولید قرار داشت.

 

تمایز جذاب

اما یک تمایز جذاب روی بدنه این قورباغه آلمانی نسبت به تمونه‌های معمولی به شدت خودنمایی می‌کند. می‌توانید حدس بزنید؟ اصلا کار سختی نیست. بدنه آبی کبود این رودستر اسپرت با پوشش مات کاور شده است. موردی که سبب می‌شود وقتی به این خودرو می‌نگرید، تمایزی دلچسب را در قیاس با سایر هم‌مدلی‌هایش احساس کنید. رنگ خاص، پوشش خاص و نام پورشه. ترکیب محشری است، نه؟

 

نگاهی به انجین

برای اینکه درون کاپوت یک پورشه سرک بکشید، باید آدرس را بلد باشید و به جای جلو، سراغ از پشت خودرو بگیرید. درون کاپوت این خودرو در حقیقت خبری نیست و موتور در پشت سوار می‌شود.

یک پیشرانه ۲٫۹ لیتری با توان تولید ۲۵۵ اسب‌بخار قدرت در ۷۲۰۰ دور بر دقیقه در فضای انتهایی خودرو آرام گرفته که به محض استارت، لحظه‌ای آرامش نیز نصیب کسی نخواهد کرد. این پیشرانه همچنین قادر به تولید ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۴۴۰۰ نیز خواهد بود. شاید اسب‌های بخار نهفته در سینه این موتور برای یک پورشه چندان تعداد بالایی نداشته باشند اما با توجه به نسبت وزنی باکستر و ژن‌هایی که از پورشه به این پیشرانه و قطعات فنی آن به ارث رسیده، مطمئن باشید با اسب‌هایی تندرو و دونده سر و کار دارید. حال دوندگی اسب‌های برنده درون انجین را با دقت و ظرافت گیربکس PDK  هفت سرعته اتوماتیک و ۶ سرعته شیفت‌ترونیک باکستر اس ترکیب کنید. به این داستان بیفزائید دیفرانسیل عقب خودرو را. دیگر خودتان می‌دانید و آسفالت جاده!

 

نوآوری‌های باکستر در فیس‌لیفت نسل دوم

ظاهر باکستر در آخرین فیس لیفت این نسل به شکل اساسی دستخوش تعییر نشد اما تغییراتی دلچسب را تجربه کرد. چراغ‌های LED روشنایی در روز، ورودی هوای بزرگتر، پیشرانه ارتقاء یافته ۶ سیلندر و ۲٫۹ لیتری مجهز به ۲۴ سوپاپ، همراه با سیستم تزریق مستقیم سوخت، از نوآوری‌های قابل عرض این خودرو هستند.

 

پشت فرمان

قرار گرفتن در جایگاه راننده یک پورشه حتی در ارزان‌ترین مدل‌ها نیز لذتی وصف ناشدنی دارد. دربرگیرندگی عالی صندلی‌ها، چینش اسپرت و هیجان‌انگیز ادوات و پشت‌آمپر، کورنومتر جذاب در مرکز داشبورد، شیفترهای پشت فرمان، بوی چرم طبیعی، وضوح صدای سیتم صوتی بوز، ترمزهای به شدت مطموئن و انواع و اقسام سامانه‌های کمکی در رانندگی به راننده یک پورشه کمک می‌کنند تجربه رانندگی با یک خودروی مکانیکی مسابقه‌ای را تجربه کند و اعتماد به نفسی عجیب در سرعت گرفتن پیدا کند.

 

تجربه یکتا

این رودستر تنها تا ۲۶۳ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد اما شتاب صفر تا صد ۵٫۹ ثانیه‌ای آن چیزی نیست که بتوان به سادگی در خودروهای مشابه تجربه کرد. ترکیب اشتهاآور شتابگیری‌های جذاب ناگهانی و دقت کم‌مانند جعبه دنده PDK پورشه با عث می‌شوند اشتهایی سیری‌ناپذیر برای سرعت گرفتن داشته باشید و اگر جاده‌ای که در آن می‌رانید صاف و هموار باشد می‎‌توانید به سادگی تا آخرین اسب آرمیده در سینه موتور باکستر را به کار بگیرید. 

 

سرعت گرفتن حرکت باد در موها و اوج گرفتن عقربه‌های پشت آمپر پورشه همراه با استشمام بوی چرم طبیعی و تهویه صندلی‌ها درون کابین تجربه‌ای است برای ترشح آدرنالین خالص در خون شما. در چنین حالتی ۲ عمل مشترک از همه سر می‌‌زند. یکی فریاد بلند از اعماق وجود و دیگری بالا بردن صدای سیستم صوتی BOSE تا آخرین حد ممکن! شوخی نیست. شما در حال راندن یک شاهکار مدیریت و مهندسی هستید.

نگران نباشید

همان طور که این پورشه را می‌توان تا نهایت توانمندی‌هایش پیش برد، می‌توان آن را متوقف نیز کرد. سیستم ترمز در جلو و عقب دیسکی خنک شونده مجهز به سامانه‌های ABS ،ASR ،MSR، ABD ،PSM و … است و کاملا از پس توقف جثه ۱۳۳۵ کیلوگرمی این خودرو برمی‌آید. همچنین ۶ کیسه هوا به عنوان ایمنی غیرفعال برای کابین این پورشه کوچولو در نظر گرفته شده تا حتی از دماغ کسی خدای ناکرده خون هم سرازیر نشود.

 

مصرف سوخت این خودرو نیز گرچه اصلا پایین نیست اما برای یک پورشه کاملا منطقی است و با سوزاندن بین ۱۰ تا ۱۱ لیتر در سیکل ترکیبی آنقدرها هم پایتان را به پمپ بنزین باز نمی‌کند. 

قیمت و رقبا

برای خرید چنین خودرویی باید سر کیسه را حسابی شل کنید و رقمی برابر با ۸۵۰ میلیون تا یک میلیارد تومان از حساب بانکی‌تان خارج کنید. البته این خودرو در بازار ایران رقبایی چون تویوتا جی تی ۸۶، ب ام و زد۴ و حتی هیوندای جنسیس کوپه را نیز در برابر خود می‌بیند که همه قیمتی بسیار پائین‌تر دارند. اما خب راندن یک پورشه چیز دیگری است. تجربه ای که با یک جنسیس ۲۵۰ میلیونی و تویوتای ۳۵۰ میلیونی تا به حال نصیب هیچ کسی نشده است. پس مطمئن باشید خرید یک پورشه باکستر اس مدل ۲۰۱۲ از انواع سالم و کم کارکرد موجود در بازار دست دوم، حسی جذاب و ارزنده درست مثل «هیچ کدام» را به بخش خاطرات مغزتان سرازیر می‌کند.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها