کد خبر : 3687

ام وی ام X33 بخریم یا هایما S3 ؟

ام وی ام X33 بخریم یا هایما S3 ؟

امروزه در اکثر بازارهای مهم فروش خودرو، اتومبیل‌های کراس‌اوور گوی محبوبیت را از امثال سدان‌ها و سایر کلاس‌های خودرویی ربوده‌اند. در کشور ما نیز از دیرباز رویه به همین منوال بوده و خودروهای شاسی‌بلند (J سگمنت) معمولا با استقبال بیشتری روبرو بوده‌اند.

به گزارش خودروتک، البته به دلیل قیمت بالای انواع ژاپنی، کره‌ای و آلمانیِ این دسته از خودروها، معمولا دست اکثر مشتریان ایرانی نسبت به تملک یکی از این محصولات کوتاه بوده و معمولا تنها عده نسبتا قلیلی از افراد برخوردار جامعه می‌توانند شیرینی طعم خریداری یک اتومبیل شاسی‌بلند گران‌قیمت را تجربه نمایند.

اما همانطور که استحضار دارید، راه‌یابی کراس اوورهای چینی الاصل به بازار کشورمان مستوجب آن شد که عده بسیار بیشتری از مشتریان ایرانی در زمره شاسی بلند(کراس اوور)سواران دسته‌بندی شوند.

اولین و شاید معروف‌ترین نمونه از این خودروهای چینی برای ما ایرانیان، مدل MVM X33 (چری تیگو) است. این خودرو هم‌اکنون و پس از گذشت حدود هشت سال از عرضه اولین نسخه‌ی آن به بازار ایران، توانسته جایگاهی درخور را بین مشتریان ایرانی (فارغ از محاسن و معایب این خودرو) برای خود دست و پا نماید.

ام وی ام ایکس33 در طی این سالها دو-سه مرتبه دستخوش تغییرات ظاهری گشته و هم اینک در قالب مدل «X33s اسپرت» توسط شرکت مدیران خودرو به صورت مونتاژ داخل در بازار ایران عرضه می‌شود.

از سوی دیگر اما، سایر خودروسازان داخلی نیز از این مهم غافل نبوده و با توجه به محبوبیت بالای مدل‌های کراس اوور، سعی کرده‌اند تا برخی محصولات خوش قیمت و البته جدیدتر چینی را در دسترس مشتریان ایرانی قرار دهند. از جمله می‌توان به ارائه انواع محصولاتی نظیر: جکs5 ،s3 و هایما s5، s7 اشاره نمود.

در این میان هایما s5 نسبت به سایرین دیرتر وارد بازار ایران شده و در حال حاضر به صورت مونتاژ داخل از سوی شرکت ایران خودرو به مشتریان ایرانی تحویل می‌گردد.

در اینجا ما قصد داریم تا به بیان ویژگی‌های اصلی و وجوه تمایز موجود بین دو این رقیب چینی حاضر در بازار خودروی کشورمان یعنی ام وی ام  x33 اسپرت و هایما s5 توربو بپردازیم.

مقایسه طراحی ظاهری و بدنه

طراحی ظاهری mvm X33s در قیاس با هایما s5، ساده‌تر و در عین حال عوام پسندانه‌تر به نظر می‌رسد. هایما s5 طراحی به اصطلاح شرقی‌تری داشته، بدنه‌ی آن اندکی شلوغ بوده و خطوط طراحی مختلفی بر روی آن نقش بسته است؛ از درب محفظه موتور گرفته تا نمای جانبی، ردپای خطوط حجم دهنده‌ی بسیاری به چشم می‌خورد.

طراحی چهره s5 نیز در قیاس با ام وی ام x33s اسپرت، از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. در هایما از چراغ‌های نسبتا حجیم با گرافیک داخلی زیبا استفاده شده اما طراحان ام وی ام ترجیح داده‌اند تا از چراغ های کشیده و باریک‌تر بهره ببرند.

همچنین در طراحی نمای جلوی x33s بهره بیشتری از خطوط شکسته و زوایای تندوتیز بین آنها برده شده و این در حالی است که چهره هایما s5 با خطوطی نرم‌تر آرایش شده است.

دو جفت جایگاه مه شکن برای هایما تعبیه شده که رویه‌ای کاملا غیرمعمول است. ام وی ام x33s مانند سایرین، تنها به یک جفت جایگاه مه‌شکن بر روی سپر جلو بسنده نموده است. بر روی بدنه x33s خطوط کمتری نقش بسته و طراحی آن ساده‌تر از هایما s5 به نظر می‌رسد.

هنگامی که از پشت سر به این دو خودرو نگاه می‌کنیم، نمای عقب ام وی ام بسیار ساده و ابتدایی جلوه می‌کند و با وجود جایگاه لاستیک زاپاس بر روی درب محفظه عقب، بوی چندانی از جذابیت بصری نبرده است.

برخلاف آن، نمای بخش عقب هایما s5 با شاخصه‌های جذاب و مدرن طراحی امروزی مطابقت داشته و هیجان بیشتری را روانه ذهن و روح بیننده می‌نماید.

ابعاد بدنه ام وی ام x33s به شرح زیر است:

طول: 4419 میلی‌متر، عرض:1765میلی‌متر، ارتفاع: 1651میلی‌متر، فاصله دو محور: 2510میلی‌متر، وزن: 1420کیلوگرم

همچنین ابعاد بدنه هایما s5 را میتوانید در سطر زیر مشاهده نمایید:

طول: 4358میلی‌متر، عرض: 1823میلی‌متر، ارتفاع:1630میلی‌متر، فاصله دو محور: 2630، وزن: 1435کیلوگرم

همانطور که متوجه شده‌اید، x33s دارای طول و ارتفاع بدنه بیشتری نسبت به هایما است اما از نظر عرض و فاصله بین دو محور در جایگاه بالاتری قرار دارد. وزن هایما نیز در حدود ۱۵ کیلوگرم نسبت به ام‌ وی ام بیشتر است.

مقایسه فضای داخلی ام وی ام x33s با هایما s5

با عطف به این نکته که فضای داخلی ام وی ام x33 نسبت به نسخه قدیمی و اولیه آن کاملا دستخوش تغییر و تحول شده است، می‌توان شاخصه مدرن و امروزی‌تر بودن را برای کابین این خودرو، در قیاس با طراحی بیرونی آن در نظر گرفت.

همچون نمای بیرونی، خطوط طراحی شکسته با زوایای تند و تیزتری در کابین x33s و به ویژه در قسمت داشبورد آن نسبت به فضای داخلی هایما مشاهده می‌شود. صفحه نمایشگر لمسی 8 اینچی به کار گرفته شده در داشبورد ام وی ام، در قیاس با نمونه 7 اینچی موجود در هایما s5 قطر بیشتری داشته و به نظر ما در جایگاه مناسب‌تری نیز نصب شده است.

هایما S5

همچنین سبک طراحی مجموعه داشبورد و پنل کیلومترشمار در ام وی ام x33s به گونه‌ای نه چندان حجیم و غیرمنحنی (از نظر حجم کلی سازه) طراحی شده اما داشبورد و پنل کیلومتر شمار هایما s5 دارای حالتی حجیم و انحنادار است.

کیفیت متریال کابین در هر دو خودرو تقریبا همسطح بوده و برای مشتری کمتر برخوردار ایرانی، با توجه به عدم تنوع کافی بازار و فقدان محصولات با کیفیت اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در این رنج قیمتی، تقریبا مناسب به نظر می‌رسد.

صندلی‌های هر دو خودرو از نظر فرم، راحتی و کیفیت دوخت تقریبا مشابه یکدیگر بوده و در یک سطح ارزیابی می‌شوند.

درضمن، میزان فضای پا در کابین هایما s5 با توجه به فاصله محوری بیشتر آن، نسبت به ام وی ام ایکس33 گسترده‌تر و فراخ‌تر خواهد بود. اما به دلیل ارتفاع سقف بیشتر در x33s، سرنشینان عقب آن با محدودیت کمتری از این نظر مواجه خواهند شد.

هایما s5dth=

گنجایش صندوق عقب هایما s5 در قیاس با x33  بسیار کمتر است و حجم وسایل کمتری را در خود جای می‌دهد. ظرفیت صندوق ایکس33 معادل 550 لیتر بوده و این در حالیست که محفظه بار هایما s5 تنها 320 لیتر گنجایش دارد.

مقایسه تجهیزات و امکانات

تجهیزات و امکانات ام وی ام x33s را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

ترمز و پایداری ABS - EBD - ترمز دیسکی در هر چهارچرخ
کیسه هوا کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتی قابلیت پخش MP3 - مجهز به 4 بلندگو - صفحه نمایش 8 اینچی لمسی - ورودی iPad - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
دیگر تجهیزات رینگ 17 اینچی - سنسور پارک - روکش چرمی صندلی ها - تنظیم صندلی راننده در 6 جهت - تنظیم برقی آینه کناری - تهویه مطبوع خودکار - کروز کنترل - سانروف - مه شکن جلو و عقب

تجهیرات و امکانات هایما s5 را نیز میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید:

کیسه های هوا کیسه هوای راننده و سرنشین جلو ، جانبی و پرده ای ( مجموعا 6 عدد )
پایداری و کمک راننده سیستم ترمز ضد قفل(ABS) ، سیستم کمک ترمز (BAS) ، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز(EBD)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی(ESP)، سیستم کنترل کشش(TCS)
امنیتی دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید / قفل کودک درب های عقب، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سرنشینان عقب 3 نقطه ای، ایموبلایزر، چراغ ترمز سوم بالا، قفل مرکزی، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن درب ها، اخطار باز بودن کمربند، امکان خروج از صندوق، عقب در مواقع اضطراری،
سیستم فرمان هیدرولیکی، کلید های کنترلی روی فرمان (MFC )
نوع غربیلک دارای روکش چرمی + دکمه های سیستم صوتی بر روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوع اتوماتیک
صوتی و تصویری 4عدد بلندگو و 2عدد تیوتر، آنتن طرح باله کوسه، تنظیم کننده صدا با سرعت
 مولتی مدیا صفحه نمایش لمسی 7 اینچی دارای پورت USB و GPS، کارت SD و بلوتوث،
صندلیهای جلو صندلی های چرمی / صندلی راننده6 حرکته برقی و صندلی شاگرد 4 حرکته برقی
صندلیهای عقب صندلی عقب تاشو دوتکه / ایزوفیکس
 آینه‌ها آیینه های جانبی برقی تاشونده گرمکن دار دارای راهنما(LED)
شیشه‌ها جلو و عقب برقی + قفل کودک / برف پاک کن شیشه عقب
 سقف سان روف برقی
سیستم روشنایی جلو دارای چراغ روز ، مه شکن جلو / تنظیم ارتفاع چراغ ها جلو از داخل
سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن عقب
سنسورهای پیش فعال نمایش میزان باد لاستیک (TPMS) / کامپیوتر سفری
سیستم های کمک رانندگی کروز کنترل / سنسور دنده عقب، دوربین 360 درجه

مقایسه پیشرانه و مشخصات فنی

پیشرانه به کار گرفته شده در ام وی ام x33s از نوع 4 سیلندر خطی تنفس طبیعی به حجم 1971 سی سی (2 لیتر) است که قادر به تولید نیرویی معادل 136 اسب بخار (5750 دور در دقیقه) بوده و گشتاور حاصل از آن نیز در بازه 4300 تا 4500rpm، به 182 نیوتن‌متر می‌رسد.

برخلاف x33s، هایما s5 از یک پیشرانه توربوشارژ به حجم 1497 سی سی (1.5 لیتر) بهره می‌برد که قادر است حداکثر توان خروجی برابر با 161 اسب بخار در 6000rpm ایجاد نماید. همچنین حداکثر گشتاور 223 نیوتن متری تولیدی توسط این پیشرانه از دورهای پایین (1800 تا 4000rpm) در دسترس راننده قرار خواهد داشت.

بنابراین همانطور که مشاهده می‌کنید، توانایی فنی هایما s5 با توجه به بهره بردن از پیشرانه توربوشارژ، نسبت به ام وی ام x33s برتری دارد به طوری که شتاب 0-100 هایما s5 برابر 10 ثانیه بوده و این در حالیست که x33s در 13.5 ثانیه این کار را به انجام می‌رساند. همچنین هر دو پیشرانه برای انتقال قوای تولیدی به چرخ‌های جلو از گیربکس CVT (ضریب متغیر پیوسته) بهره می‌برند.

ضمنا گنجایش باک سوخت هایما برابر 60 لیتر بوده که حدود 5 لیتر بیشتر از ام وی ام است. میزان مصرف سوخت هایما اس5 به طور متوسط معادل 8 لیتر در 100 کیلومتر عنوان شده است. این رقم برای ام وی ام x33s در حدود 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

صحبت پایانی

هم اکنون(آبان97) بهای ام وی ام x33s اسپرت در بازار برابر 155 میلیون تومان بوده و قیمت هایما s5 نیز به طور میانگین معادل 165 میلیون تومان است. آنچه مسلم است هایما s5 به دلیل بهره‌گیری از پیشرانه پرخوران با توان خروجی و گشتاور بیشتر، برتری محسوسی نسبت به ایکس33 در بحث قوای محرکه دارد.

همچنین از نظر سطح امکانات و تجهیزات رفاهی-ایمنی نیز هایما s5 کاملا در جایگاهی بالاتر از ایکس33 قرار می‌‌گیرد. البته ایکس33 علاوه بر محفظه بار بزرگتر، مزیت مهم دیگری نسبت به هایما دارد و آن وجود نسبتا گسترده لوازم یدکی و مباحث مرتبط با خدمات پس از فروش این خودرو در بازار است که به تنهایی می‌تواند برخی مشتریان را در امر ترجیح ایکس33 نسبت به هایما s5 مجاب نماید.

از منظر مقولاتی همچون کیفیت سواری، هندلینگ، پایداری و... نیز می‌توان هر دو خودرو را در یک سطح طبقه‌بندی نمود. حال تصمیم با شماست که کدام خودرو را انتخاب نمایید؟ پول بیشتری هزینه کنید و از مزایای فنی-رفاهی هایما s5 لذت ببرید و یا اینکه ریسک کمتری به خرج دهید و به همان x33 جاافتاده و آشنا قناعت کنید.

در نهایت ذکر این نکته نیز واجب است که پیشرانه توربو از حساسیت بیشتری نسبت به کیفیت سوخت و روغن برخوردار است و با توجه به عرضه غیر یکنواخت بنزین سوپر در کشور ممکن است استفاده از خودروهای دارای پیشرانه توربو با محدودیت هایی همراه شود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها