کد خبر : 3118

بررسی موشکافانه مک لارن اسپیدتیل، اولین هایپر جی تی دنیا

بررسی موشکافانه مک لارن اسپیدتیل، اولین هایپر جی تی دنیا

بالاخره پس از کمپین تبلیغاتی گسترده، سرانجام مکلارن از جدیدترین سوپر اتومبیل خود رونمایی کرد. این خودروی فوق سریع که اسپیدتیل (Speedtail) نام دارد، جانشین مدل افسانه ای F1 و اولین هایپر جی تی جهان محسوب می شود.

به گزارش خودروتک، در نگاه نخست به بدنه اسپیدتیل، طراحی خاص و ایرودینامیک آن جلب توجه می کند. تمامی اجزای بدنه این خودرو جنسی از فیبرکربن داشته و طوری طراحی شده اند که کمترین مقاومت را در برابر جریان هوا داشته باشند.

مکلارن اسپیدتیل

برای بهبود ایرودینامیک، مکلارن آینه های مرسوم را کنار گذاشته و به جای آنها از دوربین های دید عقب که از جای خود خارج می شوند، کمک گرفته است؛ این کمپانی همچنین پوششی خاص برای رینگ های چرخ های جلو طراحی کرده تا در سرعت های بسیار بالا از تلاطم جریان هوا در اطراف گلگیرها جلوگیری کند.

mclaren-speedtail (12)

قسمت عقب کشیده مکلارن اسپیدتیل یکی از ویژگی های ظاهری بارز این خودروی 1430 کیلوگرمی بوده و نقشی تعیین کننده در پایداری خودرو دارد. طول این خودرو برابر با 5137 میلی متر اعلام شده که در مقایسه با شیرون 600 میلی متر و در مقایسه با P1 برابر با 549 میلی متر بیشتر است.

mclaren-speedtail (5)

در بخش انتهایی مکلارن اسپیدتیل بالچه هایی یکپارچه با بدنه تعبیه شده اند که در سرعت های بالا حالتی برآمده پیدا کرده و نیروی پایین برنده (downforce) ایجاد می کنند.

mclaren-speedtail (5)

مثل بدنه، کابین اسپیدتیل نیز کاملا منحصر بفرد طراحی شده است. در این بخش برای ادای احترام به مدل افسانه ای F1، فرمان و صندلی فیبر کربنی راننده در قسمت میانی نصب شده اند؛ همچنین دو صندلی دیگر در اطراف صندلی راننده قرار دارند تا این خودرو توانایی حمل سه سرنشین را داشته باشد.

mclaren-speedtail (9)

به گفته مکلارن لبه صندلی ها دارای پوشش چرمی خاصی هستند که در هنگام سوار شدن خاصیتی لیز پیدا می کنند. اما با شروع حرکت خاصیت آن عوض شده و سرنشینان را محکم در جای خود نگه می دارد.

بی شک وجود نمایشگرهای متعدد، شاخص ترین ویژگی کابین مکلارن اسپیدتیل است. این صفحات برای کنترل سیستم تهویه مطبوع، مسیریابی و نمایش تصویر دوربین های دید عقب مورد استفاده قرار می گیرند.

mclaren-speedtail (8)

با وجود این نمایشگرهای لمسی تعداد دکمه ها و کنترل کننده های فیزیکی بسیار کاهش یافته و به چند مورد محدود شده است. دکمه های فیزیکی که در بالای سر راننده نصب هستند، برای روشن کردن پیشرانه، انتخاب وضعیت گیربکس، انتخاب حالت رانندگی و باز و بسته کردن درهای برقی کاربرد دارند.

همچنین دکمه ای ویژه به نام Velocity mode وجود دارد که با فشردن آن مکلارن اسپیدتیل با ایجاد تغییراتی در اجزای بدنه و پیشرانه، برای دستیابی به حداکثر سرعت ممکن خیز بر می دارد.

mclaren-speedtail (11)

نخستین هایپر جی تی دنیا از یک شاسی مونوکوک کربنی بهره می برد. به گفته مکلارن در ساختار این شاسی از ماده سبک وزن جدیدی به نام Titanium Deposition Carbon Fibre استفاده شده که هسته اصلی آن را الیاف تیتانیومی تشکیل می دهند.

به دلیل بهره گیری از این الیاف، شاسی و دیگر مواد حالتی کرومی پیدا کرده و در عین حال از مقاومت بالا و وزنی پایین برخوردار هستند.

mclaren-speedtail

اسپیدتیل را می توان آغازگر فصلی جدید برای مکلارن دانست، چرا که از شتاب و سرعت فوق العاده بالایی برخوردار است. نیروبخش این اتومبیل هیجان انگیز پیشرانه ای هیبریدی است. قلب اصلی این پیشرانه یک موتور 4 لیتری V8 توئین توربو است که پیشتر در مدل مخصوص پیست سنا به کار گرفته شده و حدود 750 اسب بخار قدرت دارد. با کمک موتورهای برقی، پیشرانه اسپیدتیل در مجموع 1036 اسب بخار قدرت تولید می کند.

mclaren-speedtail (13)

محل قرارگیری دوربین های دید عقب اسپیدتیل در روی درها؛ موقع حرکت با سرعت های بسیار بالا این دوربین ها وارد بدنه شده و با آن یکپارچه می شوند. به دلیل حذف آینه های جانبی و بهره گیری از چنین دوربین هایی و همچنین به علت عدم امکان نصب ایربگ های جانبی برای راننده، اسپیدتیل مجوز تردد در خیابان های ایالات متحده را نخواهد داشت

به لطف این نیروگاه قدرتمند، مکلارن اسپیدتیل قادر است نهایت سرعت 403 کیلومتر در ساعت را ثبت کند. با چنین سرعتی، اسپیدتیل رکورد 391 کیلومتر در ساعت را که متعلق به F1 بود، شکسته و سریع ترین خودروی ساخت مکلارن لقب می گیرد.

مکلارن اسپیدتیل از لحاظ شتاب نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. این ابر خودروی جدید برای رسیدن به سرعت 300 کیلومتر در ساعت از حالت سکون، به 12.8 ثانیه زمان نیازمند است که در مقایسه با F1 حدود 10 ثانیه و در مقایسه با بوگاتی شیرون 0.3 ثانیه بهتر است.

mclaren-speedtail (3)

درباره شتاب صفر تا صد اسپیدتیل حرفی به میان نیامده، اما انتظار می رود این رقم چیزی در حدود 2.5 ثانیه باشد. البته شایعاتی نیز مطرح است که اسپیدتیل شتابی 2 ثانیه ای دارد، اما این موضوع هنوز تایید نشده است.

mclaren-speedtail (1)

بر اساس برنامه ریزی ها مکلارن اسپیدتیل تنها به تعداد 106 دستگاه و با قیمت تقریبی 2024 میلیون دلار تولید خواهد شد. اولین مشتری این خودروی سریع سال 2020 سفارش خود را تحویل خواهد گرفت. آنطور که اعلام شده، تمامی 106 دستگاه موجود، مالکین خود را از قبل شناخته اند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها