کد خبر : 2405

مرسدس‌ بنز C230 مدل 2007 چگونه خودرویی است؟

مرسدس‌ بنز C230 مدل 2007 چگونه خودرویی است؟

با تلاطم‌های ایجاد شده در بازار خودرو و قیمت‌های عجیب و باور نکردنی خودروهای صفر کیلومتر وارداتی و حتی داخلی و تحرکات سودجویانه برخی عرضه‌کنندگان، عملاً درصد بالایی از جامعه توان خرید خودروی صفر را ندارند که نیازها و توقعاتشان را با توجه به قیمت و سطح درآمد آن‌ها برآورده کند.

به گزارش خودروتک، اینجاست که به مانند اواخر دهه هفتاد و اوایل هشتاد که واردات خودرو بسته بود، رونق به بخش خودروهای کارکرده بازار بازگشته و بسیاری ترجیح می‌دهند تا خودرو های کارکرده را در مقابل صفرهای با قیمت بالا انتخاب کنند. من پژمان فریدونی در سلسله مقالات پیش رو و در راستای پاسخ دادن به بسیاری از سوالات خوانندگان در زمینه مزایا و معایب این قبیل خودروها هر بار به سراغ یکی از خودروهای مطرح کارکرده درسه بخش بازه قیمتی زیر100 میلیون تومان، زیر250 میلیون تومان و خودروهای لوکس کارکرده می‌روم.

سرگذشت

در اولین گام و در بخش زیر 250 میلیون تومان به سراغ یکی از معروف‌ترین اتاق‌های بنز در کشور، یعنی بنز Cکلاس اتاق W203 می‌رویم. نسل دوم Cکلاس که با احتساب مدل دوست‌داشتنی 190E به نوعی سومین محصول در بخش سدان‌های جمع‌وجور بنز محسوب می‌شود از جولای 2000 تا دسامبر 2006 (با مدل2007) در آلمان و برزیل تولید و بصورت CKD در کشورهای هند، مالزی، تایلند، ویتنام و اندونزی در مدل‌های سدان، استیشن‌واگن و کوپه مونتاژ شد.

بیش از 15 مدل پیشرانه از 1.8 لیتری تنفس طبیعی تا 5.4 لیتری هشت سیلندر آ‌ام‌گ بنزینی و 2.1 الی 3 لیتری دیزل در کنار سه جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک و تریم‌های کلاسیک، الگانس، آوانگارد، اسپرت ادیشن و آ‌ام‌گ به راحتی هر سلیقه و بودجه‌ای را جوابگو است.

در سال 2005 و با باز شدن واردات، اتاق W203 نیز که پیشتر در سال 2003 در لباس پلیس ایران نیز مورد استفاده قرار گرفت در کنار مدل‌های دیگر بنز، ب‌ام‌و و تویوتا از اولین مسافران کشور بودند و به سرعت جای خود را در بازار تشنه ایران پیدا کردند و اکنون بعد از بیش از ده سال هنوز هم از بازار مناسبی برای فروش برخوردارند. برای بررسی نقاط قوت و ضعف به سراغ یکی از آخرین و کامل‌ترین مدل‌های آن یعنی C230 شش سیلندر اسپرت ادیشن مدل 2007 می‌رویم. این خودرو در سال 2007 و با قیمت 68 میلیون تومان از نماینده وقت بنز در ایران خریداری شد و در زمان تست کارکردی زیر یکصد هزار کیلومتر داشته و با در نظر گرفتن نوسانات بازار برچسب قیمتی بین 200 تا 250 میلیون تومان را روی شیشه خود می‌بیند.

طراحی و کابین

در نگاه اول با توجه به گذشت سال‌ها از عرضه آن، تفاوت‌های فاحشی با طراحی روز دنیا و خصوصاً مرسدس‌بنز دیده می‌شود. اما در آن روی سکه اصالت طراحی آلمانی در آن به مراتب فراتر از خودروهای امروزی است و حتی در تاریکی هر فرد غیر خودرویی هم بنز بودن آن را به راحتی تشخیص می‌دهد. در ظاهر، دارای خطوط کاملاً هماهنگ و محافظه‌کارانه بوده و بخش جلو و چراغ‌های آن کاملاً چشم‌نواز و هماهنگ طراحی شده و نمای عقب آن نیز با نگاهی کلی به Sکلاس زمان خود بنا شده که در کل مخالفان کمی دارد. مدل اسپرت ادیشن در ظاهر با رینگ‌های جذاب‌تر و اگزوز اسپرت و با برخی تغییرات در نشان‌دهنده‌ها، فرمان، دنده و کنترل صندلی‌های متفاوت عرضه شده و از تجهیزات کامل و مناسبی از جمله صندلی‌هایی با روکش چرم طبیعی و برقی، کامپیوتر سفر، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، جعبه‌دنده هفت سرعته سه حالته، کنترل اتوماتیک چراغ‌ها و برف پاک‌کن، کنترل هرزگردی، صندوق پران، حسگرهای جلو و عقب، کپسول اطفا حریق، سانروف و پرده برقی عقب برخوردار است.

در زمان تولید این خودرو منتقدان انتقادات بسیاری به مرسدس‌بنز برای کاهش شدید کیفیت تولیداتش در مقایسه با سال‌های قبل خود و در مقایسه با تولیدات رقیبانی نظیر ب‌ام‌و و یا آئودی داشتند، که در برخی موارد از جمله تزیینات داخلی و برخی اشکالات فنی پیش آمده نیز وارد بود. اما اکنون پس از سال‌ها به راحتی با مقایسه مدل‌های ده ساله رقیبان آلمانی در کف خیابان بازهم به جمله بنز، همیشه بنز است می‌رسیم و به جرأت می‌توان گفت در مقایسه با اتاق‌های E46 یا E90 ب‌ام‌و کمتر افت کرده است.

تجربه رانندگی

با ورود به خودرو اولین موردی که جلب توجه می کند عطر چرم آشنای مرسدس است که حتی بعد از این زمان طولانی نیز همانند روز اول به مشام می‌رسد. صندلی‌ها کاملاً راحت بوده و حتی برای راننده‌ای با قد 190 سانتی‌متر هم مناسب و در مسیرهایی طولانی به هیچ عنوان خستگی ایجاد نمی‌کند. برای درک بهتر میزان راحتی، مسیر مشابه بالای 800 کیلومتر با خودروهای مختلف و بدون توقف طولانی طی سال‌های اخیر توسط نگارنده پیموده شد که از حدود هفت خودرو از کلاس‌های مختلف نظیر ب‌ام‌و 325i اتاق E90، سوزوکی ویتارا، سانگ‌یانگ نیو اکتیون، هیوندای سوناتا، مزدا 3 و نیسان قشقایی در همین رده قیمت با اختلاف می‌توان C230 را مناسب‌ترین برای سفرهای جاده‌ای طولانی نامید. مصرف متوسط این خودروی شش سیلندر ده ساله در خارج از شهر و با سه سرنشین با سرعت میانگین 94 کیلومتربرساعت در طی کمتر از ده ساعت و 900 کیلومتر رانندگی 7.9 لیتر در صد کیلومتر ثبت شد که کاملاً جالب توجه است.

خودرو مورد آزمایش از پیشرانه شش سیلندر 2500 سی‌سی با قدرت 204 اسب‌بخار و گشتاور245 نیوتن‌متر سود می‌برد که اگرچه با شتاب کمی بیش از 8 ثانیه خودروی سریعی به حساب نمی‌آید، اما به هیچ عنوان خودروی ضعیفی نبوده و از دینامیک مناسبی برخوردار است؛ اگرچه در شتاب‌گیری‌های ناگهانی تاخیر جعبه‌دنده که در همه محصولات این برند دیده می‌شود کمی آزاردهنده است. در مانورهای مارپیچ و در عبور از پیچ‌ها با توجه به انتقال قدرت به چرخ‌های عقب و سایز مناسب تایرها، در این رده قیمت کاملاً فرمان‌پذیری بالایی از خود نشان داده و به راننده این جسارت را می‌دهد تا با حفظ پا روی پدال گاز، سریع‌تر از سرعت مجاز وارد پیچ شده و از خروج بی‌خطر اطمینان داشته باشد. ترمز خودرو کاملاً قدرت مهار این ستاره سه پر را داشته و در دو سه موردی که به چالش کشیده شد ضعفی از خود نشان نداد. البته این امر منوط به استفاده از لنت‌های اصلی و باکیفیت است که این روزها کمتر در دسترس‌اند.

از لحاظ ارگونومی داخلی می‌توان گفت همه چیز به درستی در جای مناسب و با کمترین پرتی حواس قابل استفاده و در دسترس بوده و ادوات نیز از کیفیت بالایی برخوردارند و همچنان مانند روز اول سالم و نو به نظر می‌آیند. البته در مدل‌های مشابه با رنگ‌بندی داخلی روشن شرایط متفاوت بوده و چرم‌ها عموماً نیاز به بازسازی پیدا می‌کنند. تا اینجای کار به نظر این بنز به عنوان خودروی کارکرده با ظاهر و قابلیت‌های مناسب بی‌شک انتخاب خوبی خواهد بود. اما آیا مشکلات فنی، هزینه‌های نگهداری و قطعات در ماندن آن در لیست خرید تاثیر منفی خواهند گذاشت یا خیر؟

هزینه نگهداری

در صورت انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای و استفاده استاندارد از آن، تا حدود زیادی می‌توان از نیاز به تعمیرات اساسی فاصله گرفت. البته اشکالات ریز و درشت ناشی از ایرادهای حسگرهای بی‌شمار این خودرو به مرور برای شما عادی شده و با آن کنار خواهید آمد. مثل حسگرهای پارک، باران، کنترل‌های بخاری، تنظیم برقی صندلی‌ها و غیره که البته نه در این خودرو، بلکه در تمامی خودروهای پیچیده آلمانی بعد از ده سال دیده می‌شوند. ولی می‌توان گفت همه چیز به اینجا ختم نشده و ممکن است موارد پیش‌بینی نشده و بسیار پرهزینه کاملاً محاسبات شما را در هزینه نگهداری سالانه این خودرو بهم بریزد. البته برای بنز مورد آزمایش در این بخش می‌توان به قفل کردن و نهایتا تعویض جعبه‌دنده البته در سال‌های اول عمرش اشاره کرد که تحت پوشش گارانتی و بدون مشکل توسط نماینده آن در کشور انجام شد. لیکن جهت اطلاع با قیمت ارز در زمان نگارش (مهر 97) باید گفت که تعویض جعبه‌دنده و یا تعمیر سرسیلندر هر کدام 30 میلیون، فن رادیاتور 8 میلیون، چرخ دنده‌های سر میل سوپاپ 16 میلیون، و سرویس روغن و فیلترها و لنت‌های ترمز 3 تا 5 میلیون تومان از حساب شما کسر خواهد کرد.

سخن آخر

با این وجود در صورتی که خودرو از سلامت کافی برخوردار نباشد ممکن است مخارج سالانه‌اش به راحتی تا مرز 50 میلیون تومان یا بیشتر هم آید. برسد که برای خودرویی با این قیمت بسیار گزاف به نظر می‌رسد. در پایان باید گفت که با توجه به قیمت سایر انتخاب‌ها در بازار،اگرچه این خودرو جذابیت‌های فوق العاده‌ای از نظر اصالت، ارزش برند، راحتی، اصول طراحی و ایمنی بالا دارد. ولی در آن‌سو اگر نیاز به قطعات یدکی ناشی از نقص فنی یا تصادف ایجاد شود نباید انتظار هزینه‌ای معقول و قابل مقایسه با رقبای آسیایی را داشت. البته سختی تهیه و کمبود قطعات را در کنار پیچیدگی‌های الکترونیکی خودرو را نیز نباید از یاد برد.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها