کد خبر : 2370

نیسان ماکسیما بخریم یا نخریم؟

نیسان ماکسیما بخریم یا نخریم؟

ماکسیمای نیسان، یکی از مهم ترین محصولات این شرکت خودروسازی ژاپنی است که از قدیم تا به امروز یار همیشگی او بوده است. ماکسیما در چندین نسل متعدد عرضه شده، اما با توجه به شرایطی که بهتر می دانید، تاکنون تنها شاهد حضور نسل پنجم این خودروی دوست داشتنی در کشورمان بوده ایم. در مناطق آزاد کشور، با وجود گران تر بودن ماکسیما نسبت به رقبای ژاپنی و کره ای دیگر، همچنان شاهد حضور موفق آن در بازار خودرو هستیم.

به گزارش خودروتک، ماکسیمای جدید هرچند به پدران خود خیلی شباهت ندارد و پیشرفت چشم گیر آن، ظاهری متفاوت به او بخشیده، اما بی هیچ شکی نیاکان او همواره یک عامل مثبت در کارنامه اش تلقی می شوند. بهتر است بیشتر از این به محصولی که هیچگاه (با توجه به شرایط فعلی) پا به کشورمان نخواهد گذاشت، نپردازیم؛ و هرچه زودتر سراغ ماکسیمای خیابان های کشورمان برویم.

صرفا جهت اطلاعتان: نمای داخلی آخرین نسل ماکسیما
نسل پنجم نیسان ماکسیما در سال ۱۹۹۹ به بازار جهانی معرفی شد و تا سال ۲۰۰۳ نیز بر روی خط تولید باقی ماند. زمانی که این خودرو به بازار کشورمان وارد شد بازاری به نام خودروهای لوکس یا چیزی مشابه به آن وجود نداشت. پارس خودرو با عرضه‌ی این خودرو، سگمنت خودروهای لوکس را در اختیار خود گرفت.

ماکسیما بی هیچ شکی، یکی از موفق ترین خودروهای بازار کشورمان بوده است. برای تصدیق جمله قبل چند دلیل وجود دارد. اول آنکه یک مسئله ای که کمتر شاهد آن هستیم پیش آمد! ماکسیما جزو معدود خودروهایی بود که همزمان با بازار جهانی، وارد بازار ایران شد؛ و این یکی از عواملی بود که باعث شد در دوران ورودش به روز و بسیار تاثیرگذار باشد.

دلیل دوم این است که این خودرو در زمان عرضه تقریبا هیچ گونه رقیبی نداشت و یکه تاز بازار بود. هر چند پس از چند سال با پیدا شدن سر و کله ی رقبایی همچون تویوتا کمری گرند و هیوندای سوناتا نسل پنجم، ماکسیما بخش بزرگی از بازار خود را به آنان واگذار کرد.

دلیل سوم مهندسی برتر ژاپنی، کیفیت و قابلیت اطمینان بودن آن بود. این عامل که پس از گذر زمان خود را نشان داد آخرین ضربه برای تثبیت جایگاه ماکسیما بود. هم اکنون نیسان ماکسیما یکی از گزینه های مناسبی است که هنوز هم پس از گذشت نزدیک به دو دهه در بازار خودروی کشورمان وجود دارد و برای عده ای هم چنان گزینه ای مهم و قابل تامل است.

طراحی ظاهری ماکسیما

در زمان کنونی شاید ماکسیما زیبا به حساب نیاید اما روزی روزگاری بسیار جذاب و تاثیرگذار بود. نمای بیرونی ماکسیما دقیقا حال و هوای سال های ابتدایی قرن 21 را دارد. ماکسیمای نسل پنجم در سال ۱۹۹۹ با کد اتاق A33 عرضه شد. مدلی که در بازار ایران حضور دارد، مدل فیس لیفت شده ی نسل پنجم بود که در برخی بازارها با نام نیسان Cefiro شناخته می شود.

طول، عرض و ارتفاع ماکسیما به ترتیب ۴.۹، ۱.۷۸ و ۱.۴۳ متر است و فاصله ی محوری آن نیز ۲۷۵۰ میلی متر؛ که این فاصله، از آن، خودرویی کشیده و تقریبا طویل می سازد. اگر گذشته را فراموش کنیم و بخواهیم این پدربزرگ را در زمان حال نقد کنیم، همچنان می توان در حد لفظ خوب و قابل قبول از آن تقدیر کرد. ظاهر ماکسیما اصلا حس و حال تازگی و رقابتی بودن نمی دهد. اما همچنان سادگی آن زیباست. از نمای روبه رویی آن گرفته که شامل جلوپنجره ای بسیار ساده، چراغ های بزرگ اما نرم و قدیمی، تا نمای انتهایی که همچنان جز چراغ هایی بزرگ چیزی جلب توجه نمی کند.

البته نمای انتهایی ماکسیما به لطف همین چراغ ها کمی موفق تر از جلوی آن است و کمتر گذر زمان را می توان در آن حس کرد. در نمای جانبی هم رینگ های ساده ی 16 اینچی را در کنار طراحی یک دست و تقریبا بدون انحنایی داریم که تعریف خاصی نمی توان از آن کرد. با وجود تاریخ گذشتگی اما، ماکسیما در تمام بررسی ها همچنان کمی جذاب است.

جذابیتی نه از نوع طراحی به روز و ظاهری جدید. بلکه جذابیتی از جنس وقار و احترام. ماکسیمای کشورمان هرچند دیگر پیر شده، اما نسل ما، تحت تاثیر آنچه که 10 الی 15 سال پیش تجربه کرده، همچنان او را دوست دارد.

طراحی داخلی و کابین ماکسیما

 

کابین ماکسیما تفاوتی با آنچه در نقد نمای خارجی آن گفتیم ندارد. همه ادوات داخل ساده و معمولی است. اما کیفیت قابل قبول کابین باعث شده پس از سال های طولانی همچنان نمای داخلی بدون تغییر بماند. ماکسیما مجهز به دو ایربگ است که یکی برای راننده و دیگری برای سرنشین کناری تعبیه شده است.

مدل هایی از ماکسیما در بازار جهانی وجود دارند که به ایربگ جانبی جلو و پشت سری های فعال جلو مجهز هستند. همچنین در مدل جهانی این خودرو گرم کن صندلی های جلو نیز موجود بوده که در مدل های موجود در ایران حذف شده اند اما می توان جای خالی آن ها را مشاهده کرد، اگرچه خودروهای عرضه شده در ایران دارای روکش صندلی مخملی هستند و کمتر نیازی به تجهیزاتی چون گرم کن و سرد کن دارند.

اما ممکن است دلتان بخواهد برای این خودرو روکش چرم بگذارید که در این صورت خلا آن حس می شود. سانروف برقی نیز در مدل های موجود در بازار جهانی وجود دارد که نمونه های داخلی فاقد آن هستند. در کل نمای داخلی ماکسیما تاریخ گذشته است و بسیاری از خودروهای هم قیمت و بعضا چینی از آن پیشی می گیرند. با این وجود از معدود اتفاق هایی در کابین که همچنان حس خوب می دهند، ادوات تقریبا ناچیز میان دو صندلی و فرمان است؛ که با وجود گذر زمان اما حس خوبی را منتقل می کنند.

یکی دیگر از نکات مثبت کابین ماکسیما جادار بودن آن است. به لطف فاصله قابل توجه دو محور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، فضای کافی پا هم برای سرنشینان جلو و هم عقب وجود دارد. همینطور فضای صندوق عقب نیز بسیار مناسب خانواده ها و مسافرت است.

مشخصات فنی نیسان ماکسیما

پیشرانه و مشخصات فنی ماکسیما

اکنون به قسمت جذاب بررسی ماکسیما می رسیم. نیسان ماکسیما در نسل پنجم خود به چندین پیشرانه مجهز بود که از ۲ لیتر تا ۳.۵ لیتر حجم داشتند اما تنها مدل عرضه شده در ایران دارای یک موتور قدرتمند V6 با 3 لیتر حجم است که در بین سایر مدل ها یکی از بهترین ها محسوب می شود. این موتور با کد VQ30DE شناخته می شود. موتور تنفس طبیعی ماکسیما بلوک و سرسیلندر تمام آلومینیومی دارد که در نتیجه با وزن کمتری ساخته شده. بخش‌های میل لنگ و میل سوپاپ این موتور با بالاترین دقت ممکن ساخته شده اند تا بالاترین کیفیت را داشته باشند.

شیم سوپاپ ها و پیستون های این موتور در این نسخه از پیشرانه ماکسیما نیز همگی با مولیبدن روکش شده اند تا مقاومت بالاتری را در مقایسه با قطعات متداول از خود نشان دهند. این موتور از نوع DOHC است و در هر سرسیلندر آن دو عدد میل سوپاپ قرار گرفته است. برای هر سیلندر نیز چهار سوپاپ در نظر گرفته شده است. همچنین تجهیز به سیستم ورودی هوای متغیر (VIS) و کنترل دیجیتالی ناک باعث شده عملکرد موتور در دور های بالاتر بهتر باشد.

نکته جالبی که لازم است اگر قصد خرید ماکسیما را دارید بدانید، این است که موتور ماکسیما دارای ظریب تراکم ۱۰ به یک است و می توان به راحتی از بنزین معمولی بدون سرب در آن استفاده کرد و نیازی به بنزین سوپر ندارد. (حتما این عامل را با توجه به بنزین نه چندان جالب کشورمان در نظر داشته باشید. چرا که نتیجه آن همان است که می بینیم): طول عمر فوق العاده موتور. موتوری که می تواند ۲۲۷ اسب بخار قدرت را در ۶۴۰۰ دور بر دقیقه و ۲۹۱ نیوتون متر گشتاور را در ۳۶۰۰ دور بر دقیقه تولید کند.

اگر می خواهید تمام جملات فوق را در یک جمله بخوانید، در یک جمله می گوییم: موتور ماکسیما با توجه به زمان ساختش، فوق العاده عالی و بی نظیر است. به همین دلیل بوده که در سال های 1995 تا 2001 در بین 10 موتور برتر جهان قرار داشته است. اگر باز هم قبول نمی کنید، بهتر است اینگونه به شما اطمینان خاطر بدهیم که اگر سرویس ها همواره به موقع انجام و از روغن با کیفیت استفاده شود، موتور ماکسیما تا 400 هزار کیلومتر بدون نیاز به تعمیر باقی می ماند!

گیربکس ماکسیما ۴ دنده ی خودکار از نوع تورک کانورتور و یا یک گیربکس ۵ دنده ی دستی است. که هر دو مدل در ایران موجود است. اگر شتاب و عملکردی بهتر از بعد فنی می خواهید بهتر است به سراغ گیربکس دستی آن بروید.

جدا از نبودن دردسر های گیربکس اتوماتیک و تعمیرات هزینه آور آن، شتاب صفر تا صدی معادل ۷.۱ ثانیه را تجربه خواهید کرد! که همانطوری که بهتر می دانید عددی شگفت انگیز است. گیربکس اتوماتیک نیز شتاب صفر تاصدی معادل 9.1 ثانیه خواهد داشت که البته ناگفته نماند در بررسی های انجام شده ما این عدد کارخانه را هم شکست دادیم و به 8.9 ثانیه رسیدیم!

تجربه رانندگی نیسان ماکسیما

با توجه به آنچه که در بخش پیشرانه نیز خواندید، انتظار داریم رانندگی با ماکسیما دلپذیر باشد که البته تا حد زیادی نیز همینطور است. اما برای بار چندم یادآور می شویم که از ابتدا نیز قرار بود ماکسیما را در زمان حال نقد کنیم. لزومی ندارد که به شتاب و سرعت پذیری بسیار خوب ماکسیما بپردازیم!

چرا که خواسته هایتان را به راحتی برآورده می کند. هر زمانی که پدال گاز را بفشارید زوزه های دلنشین ماکسیما به گوش خواهند رسید و به سرعت می توانید اقدام به سبقت و شتاب گیری نمایید.

از طرف دیگر با وجود گذر زمان همچنان به لطف ABS، ترمز های ماکسیما خوب و قابل اعتمادند که البته با توجه به عملکرد قوی موتور باید به همین شکل می بود. ماکسیما مانند اکثر هندلینگ نرم و خوبی دارد.

اما با کمی افزایش خشونت در رانندگی به باگ قابل توجهی رسیدیم! اگر سرعت خود را بخصوص در جاده های پر پیچ و خم افزایش دهید و در نتیجه مجبور به فرمان دهی تند و تیز شوید، متوجه خواهید شد که عقب ماکسیما کنترل خوبی ندارد. می توانید این کار را با سرعت بیشتری امتحان کنید و متوجه خواهید شد که نیسان ماکسیما به اصطلاح ته می اندازد (به دور خود می چرخد و اسپین می شود).

احتمالا به همین دلیل اسپویلر کوچکی بر روی صندوق عقب تعبیه شده تا قدری در سرعت های بالاتر نیروی عمودی را افزایش دهد و کنترل بهتری نتیجه شود. این اتفاق باعث شد که کیفیت سواری برای سرنشینان عقب را نیز بررسی کنیم. نتیجه جالب بود. سرنشینان عقب به هیچ عنوان مانند دوستان خود در جلو سواری آرامی را تجربه نخواهند کرد و کیفیت در جلو به شکل محسوسی بهتر است.

با همه این ها سواری ماکسیما بسیار جوان پسند است و اگر به فاکتور های این چنینی بها می دهید قطعا از سواری با آن لذت خواهید برد. گاهی این طرز فکر به خاطر عبور می کند که ای کاش ماکسیما محور عقب بود تا به لطف ترمز دستی و پیشرانه قدرتمند آن خاطرات زیباتری را رقم زد!

نکات مهم در خرید ماکسیمای کارکرده

همانطوری که دیدید نیسان ماکسیما با وجود گذر زمان همچنان خودروی خوبی است و به دلیل کیفیت ساخت بسیار عالی ارزش خرید بالایی دارد. به همین دلیل است که افت قیمت کمتری را با وجود گذر زمان در این خودرو شاهد هستیم. اما همه ی این ها تنها به یک شرط است. اینکه حتما پیش از خرید آن به نکاتی که در ادامه اشاره خواهیم کرد توجه کنید.

دقت کنید که کیفیت و دوام بالای قطعات بی شک موجب گرانی قطعات خواهد بود. ماکسیما هم پرخرج است و هم پرخرج نیست. خرید قطعات آن به دلیل گرانی، قطعا به مزاجتان خوش نمی آید. اما از طرف دیگر دوام بسیار بالای قطعات آن باعث می شود دیر به دیر مجور به خرج کردن شوید. همه این ها نشان از آن دارد که پیش از خرید باید از سلامت خودرو بخصوص موتور و گیربکس اطمینان حاصل کنید. اما چگونه؟

نکات مهم در خرید نیسان ماکسیما

پیش از خرید یک ماکسیمای دست دوم اولین موردی که باید بررسی کنید، عدم وجود نشتی هرگونه مایعات از قبیل روغن ها و یا مایع خنک کننده است هر چند مایع خنک کننده در این خودرو معمولا دچار نشتی نمی شود. اما به سادگی از این مسئله نگذرید. سیستم زنجیر تایم ماکسیما در صورتی که سرویس های خودرو به موقع انجام شده باشد بسیار قابل اعتماد و مطمئن است (یکی از دلایل معروف بودن موتور ماکسیما همین است).

اما باید یک مکانیک این قسمت را برایتان چک کند و اطمینان حاصل کند که زنجیر تایم خودرو عملکردی کاملا بی صدا و عادی دارد چون اگر این بخش از خودرو مشکلی داشته باشد هزینه ی تعمیر آن بسیار زیاد خواهد بود. نکته بعدی آن که یک ماکسیمای سالم به محض استارت زدن باید فورا روشن شود و موتور آن در هنگام کارکرد درجا کاملا بدون لرزش کار کند. اگر از اگزوز خودرو نیز دود خارج می شود بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید. تا جای ممکن پیش از خرید نیسان ماکسیما حتما با آن رانندگی کنید و از تعویض دنده های نرم و بدون صدا آن نیز مطمئن شوید.

تعویض شدن دیر هنگام دنده ها و یا ضربه داشتن در هنگام تعویض دنده می تواند نشانه ای از تعمیری بودن گیربکس باشد هر چند ممکن است سرویس روغن گیربکس نیز به موقع انجام نشده باشد و لزوما به معنای وجود ایراد نیست. جهت اطمینان بیشتر سعی کنید تمامی دنده ها را رانده و شتاب گیری کرده و دوباره سرعت را کم کنید تا از نرم بودن معکوس ها نیز مطمئن شوید.

با ترمزگیری شدید نیز عملکرد سالم سیستم ABS را تست کنید، یکی از چرخ ها نباید زودتر از بقیه ی چرخ ها قفل شود و فرمان نیز نباید لرزشی داشته باشد. سیستم تعلیق ماکسیما نیز در هنگام مواجه با دست اندازها نباید هیچ صدایی داشته باشد.

اگر از چک کردن موارد بالا توسط خودتان اطمینان ندارید خودرو را حتما به مکانیک نشان دهید. یک کارشناسی اصولی و فنی خوب حتی اگر قیمت بالایی نیز داشته باشد ارزش مالکیت یک ماکسیمای سالم را دارد. پس از خرید ماکسیما نیز در صورتی که سرویس های آن را به موقع انجام دهید خودرو تا چندین سال متمادی برایتان بدون دردسر کار خواهد کرد.

جمع بندی مزایا و معایب
نکات مثبت
  • استهلاک پایین موتور
  • عملکرد فنی عالی
  • کابین جادار
  • کیفیت و دوام عالی تک تک قطعات
نکات منفی
  • مصرف سوخت بالا
  • طراحی ظاهری قدیمی
  • امکانات کم
  • تعادل نه چندان خوب محور عقب

منبع: دیجیاتو
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها