کد خبر : 2147

کیا اسپرتیج 2011 بخریم یا نخریم؟

کیا اسپرتیج 2011 بخریم یا نخریم؟

در نوشتار پیش رو یک نمونه کم‌ کارکرد از مدل ۲۰۱۱ کیا اسپورتیج نسل سوم را به‌ عنوان یک گزینه دست دوم مناسب برای کسانی‌ که در رده قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان چندان تمایلی به خرید خودروهای چینی صفر کیلومتر بازار ندارند، مورد بررسی قرار می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

به گزارش خودروتک، کمپانی کیا در ۹ ژوئن سال ۱۹۴۴ میلادی کار خود را با تولید قطعات دوچرخه آغاز کرد و پس از فراز و نشیب بسیار در سال ۱۹۷۴ به جرگه خودرو سازان پیوست. موضوع جالب برای ما ایرانی‌ها می‌تواند ریشه ایرانی یکی از معانی دوگانه نام این خودروساز باشد. معنای نخست نام کیا بر خواسته از آسیاست (ki در زبان کره‌ای به معنا برخواسته از … و مقصود از A قاره آسیاست) و معنای دوم برگرفته از ریشه ایرانی کلمه کیا پادشاه، محافظ و مدافع است.

در نوشتار پیش رو یک نمونه کم‌ کارکرد از مدل ۲۰۱۱ کیا اسپورتیج نسل سوم را به‌ عنوان یک گزینه دست دوم مناسب برای کسانی‌ که در رده قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان چندان تمایلی به خرید خودروهای چینی صفر کیلومتر بازار ندارند، مورد بررسی قرار می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

جادوی شرایر

با حضور پیتر شرایر(Peter Schreyer)، رئیس سابق دپارتمان طراحی آئودی در این کمپانی، طرح‌های کسل کننده و محافظ کارانه کیا متحول شد. این طراح برجسته آلمانی هویتی مستقل برای محصولات کیا تعریف کرد و جوایــــــــــز معتبر IF، Reddot و Good Designبا ارائه نسل سوم SPORTAGE از آن این شرکت کرد. کیا کادنزا، اپتیما، سول (Soul)، سورنتو، اسپورتج، سراتو، وِنگا، بورگو (MOHAVE) و پیکانتو که همگی دستپخت شرایر هستند جوایزی بسیاری در زمینه طراحی کسب کرده‌اند و بد نیســــت بدانید مدل Cross Over اسپورتیج (نسل مورد بررسی) تنها اتومبیل شاسی‌بلند کوچکی است که موفق به دریافت جایزه معتبر Reddot شده است.

نقدی بر طراحی

اسپورتیجی که در اختیار ماست، مدل ۲۰۱۱ و از گونه فول آپشن بوده و مسیر ۱۶۱۵۸ کیلومتر را طی کرده است. همگی بارها این خودرو را در حال تردد در شهرهای مختلف کشور مشاهده کرده‌ایم، اما وقتی از نزدیک و با دیدی نقادانه به آن می‌نگریم در نظرمان بیش از پیش جلوه می‌کند. آنچه در بررسی طرح این خودرو مهم است جدا کردن طرح اصلی از نحوه اجرا و ساخت آن است. طرح اصلی این کراس آور را باید طرحی مدرن، خلاقانه و با هویت دانست. هویتی که بر اساس ببر آسیایی طراحی شده است. اصلی ترین المانی که در طراحی این خودرو به نظر می‌رسد دماغه ببری (TIGER NOSE) آن است که هویت جدید محصولات کیا را به نمایش می‌گذارد.

 

جلو پنجره افقی و بزرگ اسپورتیج، با حاشیه کرومی که لوگوی کیا را به زیبایی درون خود جای داده است، به همراه چراغ هایی کشیده و مدرن که تا نمای جانبی امتداد می‌یابند و سپر بزرگ و دو تکه با پروژکتور‌های بزرگ و مدرن (که عینا در نسل قبلی سانتافه نیز بکار گرفته شده است) نمای جلوی خودرو را می‌سازند.

در نمای جانبی امتداد چراغ‌های جلو پیوسته به درپوش موتور که تا ستون A ادامه می‌یابد و به صورت یک تکه به نظر می‌رسد همراه با ارتفاع کم شیشه‌های جانبی و شیب نرم و زیبای سقف، ترکیبی دلچسب را پدید آورده است. اما هنرمندانه ترین بخش طراحی این خودرو ستونC آن است که هیجان و زیبایی خاصی به نمای جانبی بخشیده است.

نمای عقب خودرو ساده و زیباست و المان غالب آن چراغ‌های بزرگ قرمز رنگ دو تکه است.همچنین فرو رفتگی زیبای بخش پایینی نمای عقب جذابیت آن را دو چندان کرده است. طراحان کیا برای از بین بردن سادگی بیش از اندازه عقب خودرو دو چراغ نوار شکل مستطیلی که تا نمای جانبی امتداد می‌یابند به پایین سپر آن اضافه کرده‌اند که کمی بخشی عقبی اسپورتیج را پرسش بر انگیز کرده است. هر چند این مشکل در مدل ۲۰۱۲ با کاستن از ارتفاع نوارها و طرح قرمز یکپارچه برای آنها تا حدود زیادی مرتفع شده است. همچنین پلاستیک بخش زیرین سپر‌های عقب و جلو و زهوار گلگیر‌ها کیفیت مناسبی ندارد وپس از مدتی جلوه خود را از دست خواهد داد.

ورود به کابین

حال سری به داخل خودرو می‌زنیم، اسپورتیج هم مانند تمامی مدل‌های ۲۰۱۱ به بعد خودروسازان مختلف از سامانه Key Less Go (ورود بدون کلید) و Smart Acsess سود می‌برد. دستگیره خودرو را لمس کرده و درب آن را باز می‌کنیم، روی رکاب نام SPORTAGE با کیفیتی کاملا معمولی به چشم می‌خورد. روی صندلی می‌نشینیم، به داشبورد و اطراف نگاهی می‌اندازیم. همه چیز معمولی است. کیفیت قطعات داشبورد اصلا متناسب با کیفیت نمای بیرونی نیست و همانگونه که در ابتدا اشاره کردیم باید گفت نمای خارجی یک سر و گردن از نمای داخلی سرتر است و حتی طرح اصلی تیم آقای شرایر، از کیفت اجرا بسیار قوی‌تر به چشم می‌آید. هر چند این موضوع را باید در راستای سیاست‌های آن دوران کنسرسیوم هیوندای کیا دانست که سعی بر آن بود کیفیت محصولات هیوندای یک سر و گردن بالاتر از کیا باشد و تولیدات هیوندای به سوی نمایی لوکس و محصولات کیا به سوی نمایی اسپرت سوق داده شود. نشیمن صندلی‌ها مناسب است.ارگونومی (آسانی کار با ادوات) قابل قبول به نظر می‌رسد و سیستم صوتی و تهویه مطبوع هم عملکردی راضی کننده دارند. در کل کیا سعی در خلق فضایی جوان پسندانه داشته و باید گفت تا حدود زیادی موفق هم بوده اما ضربه بزرگ را کیفیت پایین قطعات به بخش داخلی وارد کرده است. ولی برگ برنده داخل اسپورتیج سانروف برقی و سقف پانورامیک آن است که بسیاری از عیوب را پوشش می‌دهد.

 

دید آینه وسط به دلیل طراحی خاص شیشه عقب مناسب نیست و آینه‌های جانبی هم دیدی معمولی به راننده ارائه می‌دهند. هرچند به کمک سنسور‌های عقب و دوربین دید عقب، که مانیتور آن هنرمندانه در آینه وسط هضم شده و همچنین ابعاد کوچک خودرو پارک کردن آن به آسانی صورت می‌گیرد.

دست به فرمان

نوبت به حرکت می‌رسد، پا را روی ترمز می‌گذاریم و دکمه Start/Stop Engine را می‌فشاریم. پیشرانه کم‌صدای ۲۴۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر و ۱۷۷ اسب بخاری با صدایی ضعیف بیداریش را اعلام می‌کند. نشان دهنده حالت اسپرت را القا می‌کند و اساس طراحی همه بخش‌های آن بر دایره است.غربیلک فرمان هم چنگی به دل نمی‌زند، اما سر دنده خوش دست و جوان‌پسند است، تنها کیفیت چرم زیر آن به جلوه‌اش لطمه وارد کرده است. پا را روی ترمز می‌گذاریم، شستی دنده را فشار داده و در حالت D قرار می‌دهیم، ترمز دستی را که پدال آن به صورت پایی است آزاد می‌کنیم و خودرو به راه می‌افتد.فرمان خودرو بسیار نرم وتحت کنترل است. سیتم تعلیق نیز تلفیقی از نرمی و روانی و حالت اسپرت را ارائه می‌دهد که جنبه اسپرت آن پررنگ‌تر است.

پدال گاز را می‌فشاریم و به اصطلاح خودرو را تخت گاز می‌کنیم، شتاب پیشرانه قابل قبول است و راننده را کاملا راضی می‌کند.ترمز قدرتمند و کارا و با پیشرانه در هماهنگی کامل است. اما در این مدل با این میزان کارکرد مورد عجیب سر و صدایی بود که از رودری‌ها به گوشمان می‌رسید!

 

از امکانات و قابلیت‌های این مدل کیا، می‌توان به دنده شش سرعته تیپ ترونیک، ترمز ABS، EBD، ESP، سامانه چهار چرخ متحرک جدید کیا با نام Dynamax، شش عدد ایربگ، کروز کنترل، کامپوتر سفری با قابلیت محاسبه مصرف سوخت لحظه‌ای و میانگین و نشانگر فشار باد لاستیک‌ها، آینه‌های حساس به نور، سنسور نور و باران، رادیو سی دی، دکمه‌های کنترل ادوات مختلف داشبورد روی فرمان، دور دوزی چرم فرمان، پوشش چرم صندلی‌ها، گرمکن وسردکن صندلی‌ها و… اشاره کرد. اسپورتیج علاوه بر طراحی در زمینه ایمنی هم خودرویی مطرح نشان داده و موفق به کسب جایزه از IIHS) Insurance Institute Of Highway Safety) شده است.

مشخصات فنی

کلاس بدنه: اس یو وی کوچک(Compact SUV)

گیربکس: ۶ دنده تیپ ترونیک

تعداد سیلندر و سوپاپ: ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ

حجم موتور: ۲۴۰۰ سی‌سی

قدرت: ۱۷۷ اسب بخار در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه

گشتاور: ۲۲۷ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه

حداکثر سرعت با رعایت قوانین زیست محیطی: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت

کیسه‌های هوا: راننده، سرنشین جلو، جانبی، مجموعا شش عدد

سیستم‌های ترمز و پایداری: جلو و عقب دیسکی/ABS /ESP

سیستم‌های صوتی تصویری مولتی مدیا: رادیو سی دی MP3

وزن گونه فول آپشن: ۱۵۸۷ کیلوگرم

شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت: ۱۰٫۸ ثانیه

طول خط ترمز: ۴۲ متر

سیستم تعلیق جلو: مستقل مک فرسون با شمش پیچشی و سیستم ضد شوک گازی با میله‌های تعادلی

سیستم تعلیق عقب: نیمه بیضوی دو مرحله‌ای و سیستم مونو تیوب ضد شوک گازی و بازوهای تعادلی

ابعاد به میلی‌متر طول/عرض/ارتفاع: ۲۶۴۰، ۱۸۵۵، ۱۶۴۵

فواصل محورها به میلی متر: ۲۶۴۰

ابعاد رینگ و لاستیک: ۱۸ اینچی آلیاژی/لاستیک HANKOOK 55/235

حجم باک: ۵۵ لیتر

مصرف سوخت در هر صد کیلومتر: ۲/۱۱ شهری، ۱/۸ بزرگراه

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها