کد خبر : 1330

ام وی ام X22 بخریم یا چانگان CS35؟

ام وی ام X22 بخریم یا چانگان CS35؟

در بازار امروز همه هاچ‌بک‌ها با یک افزایش ارتفاع ساده و نصب روف رک تبدیل به شاسی‌بلندهای تقلبی شده‌اند و مینی‌کراس‌اوور لقب گرفته‌اند. اما همه مینی‌کراس‌اوورها نیز یک هاچبک قدبلند نیست. در این نوشتار ۲ مورد از همین مینی‌ کراس های واقعی را هدف بررسی قرار داده‌ایم.

به گزارش خودروتک، اگر در خیابان‌های شلوغ امروز بخواهید هم تسلط یک شاسی‌بلند را داشته باشید و هم چابکی و ابعاد جمع و جور یک هاچ بک را، مینی کراس اوورها قطعا گزینه گزینه خوبی برای شما خواهند بود. خودروهایی با نمای ظاهری و ارتفاع یک کراس اوور و کارایی یک هاچبک! در بازار ایران تعداد این خودروها روز به روز در حال افزایش است و در هر رده قیمتی می‌توانید یک مینی کراس را سراغ بگیرید. از مینی‌های چند صد میلیونی گرفته تا هاچ‌بک کراسی چون کوئیک. بنابراین برای خرید یک خودرو مطمئن در این کلاس متناسب با بودجه‌ای که اندوخته و برای خرید خودرو کنار گذاشته‌اید، می‌توانید گزینه‌های مختلفی پیش روی خود ببینید و از میان آنها انتخاب کنید. در این نوشتار ۲ نمونه میان قیمت از این خودروها را برای مقایسه در نظر گرفته‌‌ایم. چانگان CS35 و ام وی ام ایکس ۲۲، ۲ رقیب بخش مقایسه امروز ما هستند. خودروهایی در قالب مینی‌کراس‌اوور که از همان ابتدا نیز شاسی بلند بوده‌اند نه هاچبک‌های قد کشیده.

MVM X22، کوچک‌ترین شاسی‌بلند چری

 

شرکت خودروسازی چری چین که محصولات اقتصادی خود را تحت برند ام وی ام و توسط شرکت مدیران خودرو در ایران مونتاژ می‌کند و به فروش می‌رساند، مانند خودروسازان بزرگ جهانی چون تویوتا و هیوندای، سبد گسترده‌ای از انواع محصولات دارد. شاسی‌بلندهای کوچک تا نمونه‌های فول‌سایز نیز در سبد کامل این خودروساز بزرگ چینی که بسیاری در ایران آن را با عنوان ایران‌خودروی چین می‌شناسند. 

چری تیگو۲ یا ام وی ام ایکس ۲۲ یک مینی کراس اوور امروزی است که از همان ابتدا به عنوان یک شاسی بلند طراحی شده و همان گونه که از ظاهر آن پیداست تغییر شکل یافته از خودرویی دیگر چون مدل فالوین که با نام ام وی ام ۳۱۵ در ایران شناخته می‌شود نیست. این خودرو در کشور چین نام متفاوتی دارد با عنوان چری تیگو X3 به فروش می‌رسد.

ظاهر X22 با وجود استفاده گسترده از انواع پلاستیک، دلچسب و کیفی به نظر می‌رسد و آنگونه که تا پیش از این در برخی محصولات چینی دیده بودیم نمایی شلوغ و بی هدف ندارد. خطوط محکم و قدرتمند در بدنه چنین خودرویی درست همان چیزی هستند که این کلاس به علت ابعاد نسبتا کوچک برای اینکه یک شاسی بلند به نظر برسد نیازمند آن است و ام وی ام ایکس ۲۲ به خوبی با ورود به بازی خشونت و القای قدرت خود را یک شاسی بلند نشان می دهد.

X22 ابعادی برابر با ۴.۲ متر طول، ۱.۷۶ متر عرض و ۱.۵۷ متر ارتفاع از سقف تا سطح زمین دارد. فاصله‌ کف خودرو تا جاده نیز ۱۸.۵ سانتی‌متر است. همچنین بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که زاویه‌ شیب قابل تردد برای چرخ جلو تا سپر، ۲۴ درجه و زاویه‌ شیب چرخ عقب تا لبه‌ سپر پشت، ۳۰ درجه اعلام شده است. این خودرو برای گردش کامل به دایره‌ای با شعاع ۵.۲۵ متر نیازمند است و فاصله‌ محورهای آن دقیقا برابر ۲.۵۵۵ متر تعیین شده است.

 

فضای درون کابین و داشبورد نیز به رغم اینکه سراسر پوشیده از پلاستیک خشک است با استفاده نمای فیبرکربن و رنگ مکمل نارنجی تا حدودی دلچسب به نظر می‌رسد اما بوی پلاستیک به کار برده شده در این خودرو و نشیمن و دربرگیرندگی صندلی‌ها کاملا تداعی کننده یک خودروی ارزان قیمت هستند. البته چری مدعی است این صندلی‌ها را با همکاری لندروور انگلستان ساخته و ۲۰۰ نمونه از این خودرو را بیش از یک میلیون کیلومتر تست کرده است. 

این خودرو در بحث قوای فنی مانند رقیب چندان حرفی برای گفتن ندارد و بیشتر به درد مسافت‌های شهری می‌خورد تا مسیرهای جاده‌ای و خارج شهری. پیشرانه‌ای به حجم تقریبی ۱۵۰۰ سی‌سی که ۱۰۵ اسب بخار قدرت در دور ۶ هزار تولید می‌کند و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور از دور ۲۷۵۰ بر دقیقه در اختیار راننده قرار می‌دهد، مطمئنا برای منظوری جز مصارف شهری نیز طراحی نشده است. شتابگیری این خودرو نیز عدد ۱۵ ثانیه را برای حرکت از حالت سکون و رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نشان می‌دهد. البته فناوری مدرن زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها در این موتور، از برگ برنده‌های آن محسوب می‌شود و می‌تواند تا حدودی ضعف‌هایش را پوشش بدهد. اما جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک این خودرو جایی است که چندان نمی‌تواند نظر رانندگان را به خود جلب کند و بیشتر خریداران این خودرو نیز با توجه به همین ضعف در انتقال قدرت به سراغ نسخه‌های ۵ سرعته دنده دستی از این خودرو می‌روند. ام وی ام X22 تنها در به صورت دیفرانسیل جلو به بازار کشورمان عرضه می‌شود.

مدیران خودرو و چری مصرف این خودروی زیبا را ۶ لیتر در سیکل ترکیبی عنوان کرده‌اند اما این میزان عملا با توجه به بنزین ایرانی بالاتر خواهد بود.

در نهایت نیز باید گفت ترمزهای قدرتمند ساخت بوش که در هر ۴ چرخ دیسکی هستند و از سامانه‌های کمکی چون ABS و EBD بهره می‌برند برای ایکس ۲۲ یک مزیت به حساب می‌آیند.

این خودرو ۲ کیسه هوا دارد و از تجهیزات قابل ذکر آن می‌توان به مواردی چون نمایشگر ۸ اینچی با ورودی‌ها و امکانات کامل، کروز کنترل، سنسور پارک در عقب، دوربین عقب، سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، تهویه برقی، آینه‌های برقی جانبی اشاره کرد.

 

 

چانگان سی اس ۳۵، نیم‌نگاهی به سبک هیوندای

 

این خودرو یکی از محصولات ارزان و خوش‌چهره بازار ایران است. تا جائی که بسیاری در نگاه نخست آن را یک خودروی کره‌ای می‌‌دانند. شرکت سازنده CS35 یعنی چانگان نیز از خودروسازان بزرگ و برجسته چین است و همکاری گسترده‌ای با بسیاری از بزرگان صنعت خودروسازی جهان از جمله فورد و مزدا دارد. چانگان نیز این خودروی خوش‌چهره را از همان ابتدا در قالب یک شاسی‌بلند کوچک شهری تعریف و طراحی کرده و با الگوبرداری منطقی از نمای ظاهری و داخلی محصولات موفق کره‌ای توانسته در همان نگاه اول ارتباط مناسبی با بیننده برقرار کند.

حس متضاد بهره از خطوط نرم اما تیز ظاهر چنین خودرویی را دلچسب و زیبا جلوه می‌دهد اما خبری از خشونت و اخم نمای جلوی تیگو ۲ یا ایکس ۲۲ در نمای جلوی این خودرو نیست. البته در نگاه نخست چانگان CS35 در قیاس با رقیب هموطن خودروی بلندتر و بزرگ‌تری به حساب می‌آید و حتی برخی آن را در دسته کراس‌اوورها جای می‌دهند نه مینی کراس اوورها!

شرکت سایپا به عنوان تولید کننده چانگان CS35 در ایران این خودرو را با پیشرانه‌‌ای به حجم ۱.۶ لیتری در سایت کاشان این شرکت به تولید می‌رساند. موتوری چهار سیلندر خطی که ۱۶ سوپاپ دارد و نهایت قدرتی معادل ۱۲۳ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه راهی چرخ‌های جلوی این خودرو می‌کند. گشتاور این انجین نیز در نهایت به ۱۶۰ نیوتن‌متر در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد. چانگان مدعی است در سال ۲۰۱۱ موفق به توسعه‌ فناوری جدیدی تحت عنوان BlueCore شده که  بدون لطمه‌ زدن به عملکرد  موتور،‌ از مصرف سوخت و میزان گازهای آلاینده ناشی از موتور حدود ۲۰ و ۴۰ درصدمی‌کاهد.

سی‌اس ۳۵ با ۲ جعبه دنده دستی و اتوماتیک در بازار کشورمان حاضر است. سیستم انتقال قدرت در مدل مجهز به جعبه دنده دستی از نوع ۵ سرعته و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و سیستم انتقال قدرت ۴ سرعته اتوماتیک نصب شده روی چانگان نیز به‌صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۷ لیتر مصرف بنزین می‌سوزاند.

بیشینه سرعتی که مدل اتوماتیک سی‌اس ۳۵ می‌تواند به آن دست یابد معادل ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حدود ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد که از ایکس ۲۲ بهتر اما در مجموع رضایت بخش نیست. عملکرد سوپاپ‌ها نیز توسط سیستم DVVT یا سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، تنظیم می‌شود.

 

فضای درون کابین چانگان به سبک خودروهای کره‌ای طراحی شده است. صندلی‌ها ایده‌آل نیستند اما شرایط بهتری نسبت به رقیب دارند گرچه داشبورد از نظر طراحی با ظاهری که که یک کپی مستقیم را نشان می‌دهد و در برابر نمونه جذاب ایکس ۲۲ حرفی برای گفتن ندارد. جنس داشبورد نیز در سطح MVM X22 است اما نمای داشبورد چانگان مانند تیگو ۲ چندان چشم‌نواز نیست. البته دوخت قرمز چرم صندلی‌ها تا حدودی به اسپرت نشان دادن فضای این خودرو کمک می‌کند.

ترمزهای چانگان که در جلو و عقب از انوع دیسکی هستند از انواع سیستم‌های کمکی ایمنی مانند ABS و EBD بهره می‌برند و سامانه‌های کنترل هرزگردی، TCS و HBA نیز روی این خودرو فعال‌اند. همچنین چانگان در کابین خود ۴ کیسه هوا دارد.

 

پایان داستان

این ۲ خودرو در بازار در یک رده قیمت قرار می‌گیرند. هر ۲ توسط عرضه کنندگان مطرح خودرو در بازار ایران عرضه می‌شوند و هر ۲ تقریبا در یک کلاس قرار دارند. برند تولیدکننده هر دوی این خودروها نیز در چین معتبر است و به تحقیق و توسعه و پیشرفت کیفی محصولات خود اهمیت می‌دهد. اما آنچه این دو خودرو را از یکدیگر جدا می‌کند ظاهر آنهاست. یکی ظاهری سخت و خشن دارد و دیگری نرم و مهربان. البته در مبحث مشخصات فنی نیز راه این ۲ خودرو کاملا از یکدیگر سواست.

ایکس ۲۲ پیشرانه کم جان اما مدرنی دارد. چانگان نیز از پیشرانه‌ای با قدرت متوسط و روزآمد بهره می‌برد. گیرباکس هر ۲ خودرو ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی است و هر دو به طور تقریبی فضایی مشابه در کابین خود دارند. تا اینجای کار انتخاب سخت است. اما ما کار را برایتان راحت می‌کنیم. چانگان بخرید!

با وجود همه تشابهات قدرت بیشتر پیشرانه چانگان در این مدل بر مدل رقیب می‌چربد. درست است که چانگان به صورت پیش فرض مانیتور رنگی ندارد اما تجهیزات ایمنی بیشتری در قیاس با ایکس ۲۲ پیشکش خریدار می‌کند. همچنین ظاهر ایرانی پسندتر و نام سایپا در بازار خرید و فروش نسخه‌های دست دوم به یاری چانگان CS35 می‌آیند و آن را برتر از ایکس ۲۲ جلوه می‌دهند.

هر چند که پیشنهاد می‌کنیم از همان ابتدا سراغ نسخه‌های کم کارکرد دست دوم این مدل‌ها بروید تا افت قیمت‌ آنها را به دوش نکشید.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها