کد خبر : 10816

ملاقات با خاص ترین ب ام و ایران در رشت + تصاویر

ملاقات با خاص ترین ب ام و ایران در رشت + تصاویر

بی ام و i8 را با لاستیک های باریک اش نه می توان از نظر دینامیک رانندگی و هندلینگ یک خودروی اسپرت واقعی همچون پورشه ۹۱۱ قلمداد کرد و نه می توان از آن انتظار یک خودروی فوق هوشمند همچون محصولات تسلا را داشت.

به گزارش خودروتک، در واقع بی ام و با عرضه این خودرو سعی کرده تا ترکیبی از قابلیت خودروهای مختلف را در یک محصول با ظاهر اسپرت و خاص ارائه کند، تا از آن چه که در آینده صنعت خودروسازی به وقوع خواهد پیوست را به نمایش بگذارد. همانند تلفن های هوشمند که امکانات فراوانی را در یک عنصر واحد به مخاطب عرضه می کنند.

از لایپزیک تا تهران

آی۸ تنها در سایت تولیدی این شرکت در لایپزیک آلمان تولید می شود و با طول کلی ۴٫۶۸۹ mm و عرض ۱٫۹۴۲ mm و ارتفاع ۱٫۲۹۸ mm تنها محصول شرکت بی ام و با ظاهری شبیه به یک خودروی سوپراسپرت موتور وسط است. وزن این خودرو نیز به ۱۵۳۹ کیلوگرم می رسد و تقسیم وزن آن به صورت ۵۰/۵۰ است. i8 در کلاس محصولات کوپه ۲+۲ قرار می گیرد که فضا برای ۴ سرنشین را عرضه کرده است.

مسافری از آینده

بی ام و این خودرو را به گونه ای طراحی کرده که هنوز هم پس از گذشت ۶ سال همچنان در برخورد نزدیک با آن گویی مسافری از آینده یا یک فضا پیما را در برابر خود می بینید.

در نمای جلو، جلو پنجره کلیوی شکل بی ام و با طراحی کشیده خود نمایی می کند که در وسط آنها نیز دوربین دید جلو قرار گرفته است. استفاده از چراغ LED و دی‌لایت و طراحی تهاجمی سپر جلو، جذابیت های این نما را می سازد. کاپوت خودرو نیز در مرکز خود شاهد خروجی هوا است که به منظور خنک کاری و بهبود جریان هوا بر روی بدنه تعبیه شده است.

ستون های باریک جلو که با شیب به نسبت نرم سقف به سمت ستون های C کشیده شده اند و یک فضای خالی برای گذر جریان هوا بین چراغ های LED عقب و بخش انتهایی ستونC به وجود آورده است.

فیبرکربن خالص

 

با باز کردن درهای پروانه ای و کشیده خودرو اولین نکته قابل توجه برای بیننده استفاده از قطعات فیبرکربنی است. بی ام و اتاقک این خودرو را به کلی از فیبرکربن پلاستیکی که با نام CFRP شناخته می‌شود، ساخته است. شاسی خودرو نیز تمام آلومینیومی است.

درهای پروانه ای و کشیده i8 ابهت خاصی برایش رقم می زنند.

ب ام و حتی طراحی جوی استیک دنده را به نسبت دیگر محصولات این شرکت متفاوت طراحی کرده است و طرح کلی فرمان، کنسول وسط و خروجی سیستم تهویه مطبوع را نیز باید اضافه کرد. صفحه نمایش LCD پشت آمپری ۸٫۸ اینچی با توجه به مود رانندگی تغییر رنگ می دهد.

پشت آمپر تمام LCD ب ام و i8

صفحه نمایش ۱۰٫۲۵ اینچی نیز سیستم iDrive را به نمایش می گذارد. فضای کابین برای دو سرنشین جلو کافی به نظر می رسد و فضای سر بسیار زیادی وجود دارد، اما در هر صورت صندلی های عقب چندان مناسب افراد بزرگسال نیستند. بی ام و با عرضه فن آوری های هوشمند همچون I remote  خودرو را به تلفن هوشمند شما متصل می کند.

از امکانات بی ام دبلیو i8 می توان به سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای، صندلی های تمام برقی، هدآپ دیسپلی،کروز کنترل هوشمند، دوربین دید جلو و عقب، کامپیوتر مسافرتی، سیستم صوتی با ۱۱ اسپیکر، ایربگ دوگانه جلو،ایربگ سر،ایربگ جانبی و… اشاره کرد.

 

مشخصات فنی

استفاده از یک موتور ۳ سیلندر آن هم به حجم تنها ۱٫۵ لیتر شاید در ابتدا کمی عجیب باشد به خصوص اگر آن را با سوپراسپرت ها با موتورهای حجیم و تعداد سیلندر بالا مقایسه کنیم. اما BMW با استفاده از موتور با کد B38 تمامی قواعد بازی را عوض کرده است. این موتور با استفاده از یک توربوشارژر دو بخشی با بوست ۲۲ psi، توانایی تولید ۲۲۸ اسب بخار قدرت در حداکثر دور ۵۸۰۰ و حداکثر گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر در دور ۳۷۰۰ را داراست. 

با نسبت تراکم ۱۱ به یک و استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت و تایمینگ متغیر سوپاپ ها که به Dual-Vanos شهرت دارد یکی از تکنولوژیک ترین موتورهای بنزین سوز به شمار می رود. بی ام و برای این موتور یک ژنراتور برقی را نیز در نظر گرفته که با یک جعبه دنده ۶ سرعته ساخت شرکت آیسین ژاپن جفت می شود. محل قرار گیری این موتور در وسط  شاسی است و تمامی این قدرت را به چرخ های عقبی منتقل می کند.

 

  • بازیگر اصلی قدرت

اما بازیگر اصلی قدرت آی ۸ موتوری است که بر روی محور جلو قرار گرفته و i8 را تبدیل به یک خودروی هیبرید می کند. این موتور الکتریکی با توانایی تولید قدرتی معادل ۱۲۸ اسب بخار و ۲۴۹ نیوتن متر گشتاور از باتری های به ظرفیت ۷٫۱ kwh لیتیوم یونی تغذیه می شود که قابلیت شارژ مجزا با اتصال به برق شهری را دارند برای این موتور نیز بی ام و یک جعبه دنده خودکار ۲ سرعته را در نظر گرفته که به صورت کامپیوتری کنترل می شوند. در مجموع قدرت بی ام و i8 به ۳۵۶ اسب بخار و مجموع گشتاور نیز به رقم بالای ۵۷۰ نیوتن متر می رسد.

سیستم تعلیق جلو این خودرو اسپرت از نوع مولتی لینک و در عقب از نوع ۵ اتصاله است و از این نظر i8 مجهز به یک سیستم تعلیق کامل است. در حالت تمام الکتریکی وشارژ بودن باتری ها، برد باتری ها در حدود ۳۵ کیلومتر است. با توجه به ظرفیت بسیار پایین تر باتری های این خودرو به سنبت رقبای تمام الکتریکی همچون تسلا نمی توان انتظار برد بیشتری را داشت. طبق ادعای شرکت این خودرو در عرض ۴٫۴ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر می رسد.

پشت فرمان

در هر بخش از بدنه i8 می‌توان نکته جدیدی را کشف کرد.

بی ام و ۳ حالت کلی رانندگی را برای i8 در نظر گرفته است. comfort، Eco pro و sport حالت های قابل انتخاب است که بسته به سبک رانندگی می توانید آن را تغییر دهید. گرچه هرگز نمی توان انتظار شتاب گیری خودرویی همچون تسلا مدل S را از i8 داشت، اما بی ام و به مدد وزن بسیار پایین تر در حدود ۷۰۰ کیلوگرم و هنر شرکت بی ام و در ساخت خودروهای با هندلینگ بالا، تسلا را در جاده های پر پیچ و خم با چالشی اساسی رو به رو خواهد کرد.

شیفتر های پشت فرمان به شما اجازه می دهد تا نهایت لذت رانندگی در حالت دستی را با بی ام و i8 ببرید. در حالت اسپرت پس از فشار پدال گاز صدای اگزوز به صورت ساختگی از طریق اسپیکرها در داخل اتاق پخش می شود تا حس هیجان بیشتری به شما تزریق کند. که البته چندان در القای اخساس اسپرت در رانندگی موثر نیست.

داستان i8 در ایران

ب ام و i8 توسط پرشیاخودرو، نمایندگی بی ام و در ایران تحت پوشش نیست و خدمات گسترده ای نیز برای آن وجود ندارد. همچنین این خودرو به دلیل این که از سیستم های پیشرفته و پیچیده ای در بخش فنی سود می برد، نیازمند خدمات ویژه ای است.

لوگو اختصاصی خودروهای الکتریکی ب ام و

به گونه ای که در کشورهای دارای نمایندگی رسمی نیز با مشکلاتی همراه بوده است که باعث شده تا تمامی نمایندگی های این شرکت صلاحیت ارائه خدمات به این خودرو را نداشته باشند و نمایندگی های مخصوصی که دوره های لازم را گذرانده اند تنها قادر به ارائه خدمات هستند!

با این تفاسیر این خودروی چند میلیاردی که توسط واردکنندگان متفرقه و در تعداد نسبتا اندک وارد ایران شده در بازار دست دوم نمی تواند گزینه ای قابل قبول در شرایط کنونی کشور باشد.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها