کد خبر : 10077

ملاقات با ب ام و تیونینگ اشنایتزر در تهران

ملاقات با ب ام و تیونینگ اشنایتزر در تهران

اِی سی اشنایتزر تیونر مشهور ب‌ام‌و در سال ۱۹۸۷ کار خود را با تقویت و ارتقا محصولات موتوری این کمپانی در شهر آخن آلمان آغاز کرد.

به گزارش خودروتک، این شرکت که مالکیت آن در اختیار خاندان ثروتمند کوهِن است، در  ابتدا تمرکز فعالیت خود را بیشتر بر روی موتور سیکلت‌های بی‌ام‌و گذاشت اما پس از زمانی کوتاه کار بر روی خودرو‌های بی‌ام‌دبلیو و مینی را نیز در دستور کار قرار داد.

اشنایتزر قطعات تقویتی شاسی، چراغ‌های منحصر به فرد، رینگ‌های سبک آلیاژی، قطعات تقویتی موتور‌های بنزینی، دیزلی و … را روی محصولات باواریایی‌ها ارائه می‌کند. بیشتر محصولات و خودروهای تیونینگ شده خود را از طریق نمایندگی‌های فروش ب‌ام‌دابلیو در سراسر جهان به فروش می‌رساند.

در یک ظهر گرم تابستانی با یک دستگاه ب‌ام‌و ۳۳۰ زرد رنگ مدل ۲۰۱۰ که همزمان به کیت بدنه ام پاور و اشنایتزر مجهز بود، در نمایندگی اشنایتزر واقع در پارکینگ شماره ۱۴ ورزشگاه آزادی دیداری کوتاه داشتیم. جایی که کیت‌های بدنه  LUMA و G.POWER هم در آن عرضه می‌شود.

 

 

نگاه اول

در اولین نگاه رنگ زرد بدنه و قطعات با نمای کربن این آلمانی ورزشکار آنقدر گیراست که نمی توان به سادگی از آن چشم برداشت. وقتی به خودرو نزدیک تر شدیم و نگاهی به داخل آن انداختیم، موضوع جالبی توجهمان را جلب کرد، گیربکس این ب‌ام‌دبلیو از نوع دستی بود! با دیدن دسته دنده زیبای ام پاور و تصور راندن یک ب‌ام‌و تقویت شده با گیربکس دستی نفسمان در سینه حبس شد.

 

ورود به خودرو

وارد خودرو شدیم، فضای آشنای نسل پنجم سری ۳ با کمترین تغییر همچنان اسپرت و جذاب، به یک رانندگی پر هیجان دعوتمان کرد، بی درنگ دعوت دوست آلمانی مان را اجابت کرده و روی صندلی نشستیم، سوئیچ بدون کلید را در جایگاه مخصوص قرار دادیم و دکمه استارت را فشردیم.

صدای بم و گیرای پیشرانه آنقدر شوقمان را به آغاز حرکت بالا برد که به سرعت کلاچ سفت خودرو را برای جا زدن دنده یک فشردیم؛ پا را روی گاز گذاشته و پدال کلاچ را آزاد کردیم. خودرو چون تیری که از چله کمان رها شده باشد به سرعت شروع به شتاب گیری کرد.

 

  • شوق حداکثری

اشتیاق دستیابی به حداکثر توان پیشرانه شش سیلندر خطی ۲۸۲ اسب بخاری این ب‌ام‌و تند و تیز سبب شد تمامی دنده‌ها را در نهایت دور موتور پیشرانه یعنی حدود ۷۰۰۰ دور بر دقیقه تعویض کنیم. ضرایب مناسب و فاصله کوتاه دنده‌ها هم به یاریمان آمد تا با کمترین میزان افت دور موتور به شتاب گیری ادامه دهیم. باید گفت پایداری این کوپه دیفرانسیل عقب در مانورهای ناگهانی فوق العاده است.

 

  • فروکش سرعت

با نزدیک شدن به انتهای مسیر برای اطلاع از کارایی ترمزها اقدام به ترمز گیری ناگهانی کردیم که به لطف دیسک‌های قطور چهار چرخ و سامانه‌های مختلف، سرعت این طوفان زرد در کوتاهترین زمان فروکش کرد. پیشرانه این خودرو که با کد N53 شناخته می‌شود، در واقع گونه‌ای ارتقا یافته از N52 است که به سامانه پاشش مستقیم سوخت مجهز شده است.

  • نکته جالب

نکته جالب درباره این پیشرانه که از سال ۲۰۰۷ استفاده از آن بر روی سری سه با کد‌های بدنه (E90/E91/E92/E93) و سری پنج فیس لیفت با کدهای بدنه (E60/E61) آغاز شده، این است که در مدل‌های سفارش بازار استرالیا و آمریکای شمالی به دلیل سولفور بالای موجود در سوخت کشورهای این نواحی، عرضه نمی شود!

 

جادو اشنایتزر

حداکثر قدرت این پیشرانه ۲۷۲ اسب بخاری در ۶۷۰۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید که در نمونه مورد آزمایش با اعمال تغییراتی در سامانه اگزوز، به ۲۸۲ اسب بخار ارتقا یافته است. گشتاوری که توسط آن تولید می‌شود نیز ۳۲۰ نیوتن متر در دور موتور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه است. پس از توقف با دقت بیشتر به بدنه می‌نگریم، حاشیه جلو پنجره کلیوی شکل سنتی ب‌ام‌و، سقف، آینه‌ها و دیفیوزر عقب با فیبر کربن پوشانده شده و رنگ آبی نشان مشهور ب‌ام‌و نیز به نمای قطعات فیبر کربن در آمده است. دو خط طوسی در امتداد بدنه قدرت و خشونت را به خوبی القا می‌کنند.

رینگ‌های مشکی خورشید مانند ساخت شرکت WORK ژاپن و لاستیک‌های فاق کوتاه هانکوک به همراه ارتفاع بسیار کم خودرو از زمین، نمای جانبی بی نقص این کوپه جذاب را می‌سازند، همچنین اسپویلر زیبای اشنایتزر، قطعه کربنی زیر سپر عقب و خروجی‌های دوقلو، زیبایی عقب خودرو را دو چندان کرده است.

چند قدم به عقب بر می‌داریم و دوباره این ب ام و دوست داشتنی را تماشا می‌کنیم؛ تنها جمله ای که به نظرمان می‌رسد این است: «همه چیز برای یک رانندگی اسپرت مهیاست.»

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها