کد خبر : 3191

اختصاصی خودروتک؛

قیمت روغن گیربکس خودرو (به روزرسانی مهر 98)

قیمت روغن گیربکس خودرو (به روزرسانی مهر 98)

این روزها برای خرید روغن گیربکس موبیس مدل ATF SP-3 حجم 1 لیتر باید 45,000، روغن گیربکس 1لیتر هیوندای اکستیر 65,000، روغن گیربکس خودرو تاپ وان مدل 80W-90 حجم 1 لیتر 113,000 و برای خرید روغن گیربکس اتوماتیک زد اف مدل 6Hp حجم 1 لیتر 246,000 تومان هزینه کرد.

به گزارش خودروتک ، روغن گیربکس یک مایع لغزنده است که در نقش روان‌کننده برای بخش‌های متحرک در داخل گیربکس شما بکار می‌رود.​ همچنین در جعبه دنده اتوماتیک، این سیال به عنوان خنک‌کننده و یک سیال لزج عمل کرده که وظیفه انتقال قدرت را از موتور دارد.

انواع این سیالات برای جعبه دنده‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. ​به طور کلی به روغن مورد استفاده در جعبه دنده های اتوماتیک روغن گیربکس می گویند.​ همچنین به روغن مورد استفاده در گیربکس های دستی ، روغن دنده یا واسکازین گفته می شود.

تفاوت اصلی این دو در غلظت و گرانراوی آنهاست که ناشی از تفاوت عملکرد در جعبه دنده دستی و اتوماتیک است.​ البته در بعضی مواقع میتوان از روغن گیربکس اتوماتیک در گیربکس دستی استفاده کرد، اما عکس آن غیر ممکن است.​

فرق بین روغن دنده و روغن گیربگس چیست؟

شاید ساده ترین پاسخ به این سوال این باشد که روغن دنده (واسکازین) مخصوص خودروهایی با جعبه دنده دستی(Manual Gear Boxes) و روغن گیربکس (Automatic transmission fluid) مخصوص خودروهایی با جعبه دنده اتوماتیک (Automatic Transmissions) است. شاید در نگاه اول این موضوع بسیار ساده باشد ولی وجود استثناهایی در بعضی موارد باعث شده این موضوع کمی پیچده باشد. برای اینکه بتوانیم درک درستی از اختلاف این دو روان کننده داشته باشیم بهتر است در ابتدا فرق بین جعبه دنده اتوماتیک و جعبه دنده دستی را مورد بررسی قرار دهیم.

هر دو سیستم (گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک) به نوعی عملکرد یکسانی دارند که به ما اجازه تعویض دنده برای کنترل سرعت، قدرت و جهت حرکت را می‌دهند. اما چیزی که باعث اختلاف این دو سیستم می­‌شود نوع فرآیند انتقال قدرت با توجه به نوع روغن گیربکس موجود در سیستم است.

 

عنوان قیمت تصویر
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها