کد خبر : 2497

زمزمه های افزایش قیمت خودرو

زمزمه های افزایش قیمت خودرو

با نخستین تکانه‌های قیمت ارز شاهد سرازیر شدن نقدینگی به بازارهایی مانند دلار، سکه و البته خودرو به منظور حفظ ارزش سرمایه‌ها شدیم اما به راستی تبدیل نقدینگی به خودرو چه میزان سودآوری را برای سرمایه‌گذاران در پی داشته است؟

به گزارش خودروتک به نقل از جهان صنعت، یکی از فعالان بازار خودرو در خصوص آخرین وضعیت بازار اظهار داشت: در حال حاضر شاهد رکود در بازار خودرو هستیم و معاملات چندانی صورت نمی‌گیرد زیرا خودروسازان محصولی به بازار نحویل نمی‌دهند و خودروهای موجود در بازار پلاک شده‌اند که فروشندگان با قیمت‌های بالا این خودرو‌ها را عرضه می‌کنند لذا خریداران از خرید خودرو اجتناب کرده و منتظر مشاهده و بررسی تغییرات آینده در بازار خودرو هستند‌‌. 

محمدی نیکخواه تبدیل نقدینگی به خودرو را چندان سودآور ندانست و گفت: افرادی که اقدام به پیش‌خرید خودرو کرده‌اند ممکن است 20 درصد خودرو را گران‌تر به فروش برسانند اما نسبت به ارزش ریالی سود چندانی نصیب‌شان نخواهد شد زیرا ارزش سرمایه آنها به یک‌سوم کاهش یافته است همچنین افرادی که در شرایط بحرانی و پس از افزایش نرخ ارز اقدام به خرید خودرو کرده‌اند نیز سودی عایدشان نشده است اما چنانچه پیش از افزایش قیمت دلار اقدام به خرید کرده باشند سود برده‌اند‌‌. این فعال بازار خودرو در خصوص تاثیر اصلاح قیمت خودرو بر بازار اظهار داشت: عدم اعتماد مردم به گفته‌های مدیران‌، عدم تاثیرپذیری بازار از این گفته‌ها را در پی دارد لذا تا زمانیکه این تصمیم و رقم آن قطعی نشود بازار عکس‌‌العملی نخواهد داشت و چنانچه اصلاح 10 تا 20 درصدی قیمت‌ها را شاهد باشیم ممکن است بر بازار اثرگذار باشد اما در نهایت تنها عامل موثر بر بازار خودرو میزان عرضه است که تعیین‌کننده جو حاکم بر بازار خواهد بود‌‌. وی اذعان داشت: توزیع خودرو در کشورمان سیستماتیک نیست و هیچ روند خاصی برای آن وجود ندارد و هر روز با روشی جدید توزیع می‌شود لذا تنها روندی که بتوان آن را سیستماتیک خواند طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان است که مانند سال‌های گذشته در جریان بوده و خریداران یک سال پس از ثبت‌نام خودروی خود را تحویل می‌گیرند لذا تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد و خودرو به صورت تحویل فوری و ظرف پنج یا شش روز تحویل داده نشود شاهد تغییر خاصی در بازار نخواهیم بود‌‌. 

افزایش شکایت‌های فروش غیرقانونی

از سوی دیگر با توجه به بازارگرمی شرکت‌ها برای فروش خودرو‌، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو از افزایش شکایت‌های فروش غیرقانونی خودرو‌های تولید داخل در نمایندگی‌های مجاز خودرو خبر داد‌‌. 

سعید موتمنی با اشاره به اینکه فروش شرکت‌های داخلی فقط به صورت اینترنتی انجام می‌شود افزود: برخی از نمایندگی‌ها شروع به فروش خودروهایی کرده‌اند که وجود خارجی ندارد که این خلاف قانون است‌‌. وی با تاکید برسرعت داشتن جلوگیری از خسارت ناشی از این اتفاق قبل از بروز حوادثی مانند شرکت‌های متخلفی که هم‌اکنون در قوه قضاییه دارای پرونده‌های سنگین هستند گفت: ما از مردم تقاضا می‌کنیم به صورت نقدی و واحدهای صنفی دارای پروانه خودروهای خود را خرید کنند‌‌. 

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو در یکی دو روز آینده وجود دارد ادامه داد: مردم و شرکت‌ها منتظر تصمیم‌گیری ستاد تنظیم بازار هستند‌‌.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها