کد خبر : 2338

آیا دولت بازار خودرو را رها کرده است؟

آیا دولت بازار خودرو را رها کرده است؟

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: عملا کنترل قیمت خودرو خارجی و داخلی از دست دولتی‌ها خارج شده و به نظر می‌رسد افراد نسبت به وضع قیمت خودرو خارجی دیگر حساسیتی نشان نمی‌دهند. قیمت‌گذاری دستوری بر خودرو (داخلی و خارجی) از اولویت دولت خارج شده و نظارت خاصی برای کنترل قیمت‌ها وجود ندارد.

به گزارش خودروتک، بابک صدرایی، در پاسخ به این پرسش که آیا گرانی خودروهای خارجی در راه است؟ به تجارت‌نیوز گفت: سه عامل در قیمت خودروهای خارجی دخیل است. ابتدا قیمت ارز است که این مولفه اصلی‌ترین شاخصی است که می‌تواند بر قیمت نهایی خودروهای خارجی اثر بگذارد. دومین عامل نیز به میزان عرضه و تقاضا باز می‌گردد. ورود دلالان در بازارها نیز از دیگر عواملی محسوب می‌شود که بر قیمت تمام شده کالاها اثر می‌گذارد.

این کارشناس بازار خودرو افزود: قاعدتا قیمت خودروهای خارجی براساس دلار محاسبه می‌شود و حتی واردکنندگان نیز خودروهایی که با ارز چهار هزار تومانی ثبت سفارش کرده باشند نیز مجبورند در این شرایط خودروهای ثبت سفارش شده در گمرکات را با قیمت ارز آزاد یعنی نرخ ۱۲ هزار تومان محاسبه و به دست متقاضیان برسانند. چرا که در طول بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو و ممنوعیت واردات هزینه سر بار برای شرکت‌های نمایندگی افزایش می‌یابد و ادامه فعالیت برای سرمایه‌گذاران این حوزه مقرون به صرفه نیست.

او به نظارت دولت نسبت به قیمت خودروهای خارجی و داخلی اشاره ‌کرد و گفت: عملا کنترل قیمت خودرو خارجی از دست دولتی‌ها خارج شده و به نظر می‌رسد افراد نسبت به وضع قیمت خودرو خارجی دیگر حساسیتی نشان نمی‌دهند. از دیدگاه آنها خودروهای خارجی برای عده‌ای از قشر خاص در نظر گرفته شده و جزو کالای حیاتی نیست. بنابراین نظارت‌ها بر نحوه قیمت این نوع خودروها دیده نمی‌شود. برای خودروهای داخلی هم چنین سیاست‌هایی به کارگرفته شده است. در حقیقت قیمت‌گذاری خودرو (داخلی و خارجی) از اولویت دولت خارج شده و نظارت خاصی برای کنترل قیمت‌ها وجود ندارد.

صدرایی اظهار کرد: مطلع شدیم با دستور رئیس جمهور قرار شد هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شود اما ترخیص این تعداد خودرو مطرح شده نمی‌تواند در کاهش قیمت‌ها اثر بگذارد. در هر بازاری زمانی که میزان عرضه کاهش یابد بحث رونق فعالیت‌های غیررسمی و دلال‌بازی نیز آغاز می‌شود که در نهایت این افراد با جمع‌آوری نقدینگی در سطح جامعه قیمت خودروهای خارجی را به‌طور مجدد افزایش می‌دهند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها