کد خبر : 9955

بحران جدید در بازار خودروهای 50 تا 200 میلیون تومان

بحران جدید در بازار خودروهای 50 تا 200 میلیون تومان

کاهش تولید در شرایط فعلی بازار، چندان محسوس نیست زیرا حجم بالایی از خودروهای صفر کیلومتر در سطح بازار، نمایندگی‌ ها و انبار تولیدکنندگان خودرو موجود است اما قطعا ادامه این روند باعث خواهد شد تا در سال آینده با مشکل کمبود خودرو به‌ خصوص در بازه قیمتی ٥٠ تا ٢٠٠‌ میلیون‌ تومان مواجه شویم‌.

به گزارش خودروتک، تحریم‌ های این دوره با دوره اخیر تفاوت‌ های بسیاری دارد که حال صنعت خودروسازی و قطعه سازی با چالش ‌های جدی مواجه شده ‌اند. در آن سال‌ ها یعنی اوج تحریم (سال 91) قیمت خودرو فاصله 10 الی 12 میلیون تومان با کارخانه داشت اما در این دوره قیمت خودرو جهش 70 میلیون تومانی دارد و مشخص نیست چه زمان رشد قیمت متوقف می‌ شود. از دیگر مشکلات این صنعت کاهش تولید است.

 

 

صنعت خودرو و قطعه ‌سازی در چرخه معیوبی گرفتار شده که علی‌ رغم تامین قطعات و ورود آنها به گمرک، امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانه‌ های قطعه‌ سازی و خودروسازی وجود ندارد یا به کندی انجام می شود. نتیجه این وضعیت این است که از یک سو تیراژ تولید خودرو نزولی شده و از سوی دیگر درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی نیز به دلیل کسری قطعات، به صورت ناقص تولید شده، در کف کارخانه‌ های خودروسازی مانده و امکان عرضه آنها به بازار وجود ندارد.

طی دو ماه اخیر میزان تولید خودرو در شرکت ‌های خودروسازی به‌ طور چشمگیری کاهش داشته است‌. به‌ عنوان مثال در دو ماه گذشته، تولید ایران‌ خودرو تا 60 درصد کاهش را تجربه کرده است‌.

 

کمبود خودرو

هرچند خودروسازان امید دارند تا با دریافت وام و کمک از سوی دولت و تامین نقدینگی، بار دیگر خطوط تولید احیا شوند و شرایط وخیم فعلی را پشت سر بگذارند اما واقعیت این است که به هرحال توان خریدار ایرانی کاهش یافته و در شرایط فعلی نیز شمار زیادی خودرو در بازار بی مشتری مانده است. بنابراین چنانچه روند نزولی تیراژ تولید متوقف نشود در تابستان سال آینده شاهد برهم‌ خوردن بیش از پیش تعادل عرضه و تقاضا به‌ دلیل کاهش شدید تولید خواهیم بود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها