کد خبر : 9288

خودروتک بررسی می‌کند؛

سرانجام خودروهای مانده در گمرک/ از بن بست تا ترخیص

سرانجام خودروهای مانده در گمرک/ از بن بست تا ترخیص

وارد هشتمین ماه ممنوعیت واردات خودرو شده‌ایم. اقدامی که تأثیر مستقیم آن قطع شدن روند عرضه نمایندگان برندهای خارجی بود و تأثیر غیرمستقیمش بلاتکلیفی مشتریان آن‌ها. خودروهای دپوشده در گمرک حالا تبدیل به تومور بدخیم بازار شدند. بعد از گذشت 20 روز از مصوبه دولت سرانجام دستورالعمل ترخیص این خودروها ابلاغ شد.

به گزارش خودروتک، این در شرایطی است که توقف خودروهای وارداتی در گمرکات داخلی و خارجی، به نابسامانی و آشفتگی بازار این خودروها در کشور دامن زده و مشتریان و ثبت‌نام‌کنندگان آن‌ها را دچار سرگردانی کرده است. در حال حاضر، سه دسته خودرو با مشکلات مختلف در گمرک کشور متوقف شده و علاوه بر آن‌ها، چند هزار خودرو دیگر نیز در گمرک امارات متحده عربی و دیگر کشورها منتظر تعیین تکلیف است.

بنا بر ادعای واردکنندگان، پول این خودروها به شرکت‌های مادر پرداخت شده؛ بنابراین اگر نسبت به ورود آن‌ها به گمرکات داخلی و ترخیص‌شان اقدام نشود، سرمایه گزافی از بین خواهد رفت. آمارهای گمرک حکایت از وجود ۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو در انبارهای گمرک دارد که بیش از ۸۰ درصدشان پیش از این پیش‌فروش شده و خریداران هزینه خرید آن را پرداخت کرده‌اند.

راه‌حلی در حد پیشنهاد

12 مهرماه رئیس وقت سازمان توسعه تجارت ایران از احتمال پیشنهاد مجوز واردات به خودروهای دپو شده در گمرک کشور به هیات‌وزیران خبر داد و گفت: در حال کار کارشناسی برای ارائه پیشنهادی در خصوص حل مشکل خودروهای وارداتی مانده در گمرک هستیم. به گفته خسرو تاج: شرکت‌های واردکننده خودرو بر اساس قراردادهایی که با مشتریان خود منعقد کرده‌اند اقدام به واردات خودرو کرده بودند که به دلیل هم‌زمان شدن با برخی تخلفات مربوط به ثبت سفارش، واردات این خودروها نیز با مشکل مواجه شد. به دلیل آنکه این مسئله باعث شده تا این شرکت‌ها نتوانند به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند از ما خواسته شده برای حل این مشکل پیشنهادی ارائه کنیم که در این زمینه بررسی‌های کارشناسی آغازشده است. رئیس وقت سازمان توسعه تجارت ایران یکی از راهکارهای پیشنهادی را ارائه مجوز واردات به خودروهای دپو شده در گمرک کشور عنوان کرد و افزود: یکی از پیشنهادها این است تا به خودروهایی که در گمرک مانده مجوز دهیم وارد شود که این مسئله مستلزم مصوبه هیات‌وزیران است. پیشنهاداتی در این زمینه به هیئت دولت ارائه می‌شود و هیات‌وزیران هر تصمیمی در این زمینه بگیرد ما بر اساس آن عمل خواهیم کرد.

هفته آینده‌ای که هنوز نیامده

12 دی‌ماه معاون گمرک ایران با انتشار پیامی در صفحه اجتماعی خود اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده در گمرک و وزارت صنعت و تصویب پیشنهاد جامع ارائه شده به شورای عالی هماهنگی سه قوه، فرایند ترخیص بیش از ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرکات از «هفته آینده» آغاز خواهد شد. همچنین گمرک نیز اعلام کرده که قرار است خودروهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند تفاوت آن پرداخت و سپس ترخیص شوند. بر این اساس قرار است آن دسته از خودروهایی که برخی شرکت‌ها با ثبت سفارش غیرقانونی وارد کردند اما از مشتریان پیش‌ثبت نام کردند نیز از گمرک ترخیص و به مشتریان تحویل شود؛ اما واردکنندگانی که به‌صورت غیرقانونی ثبت سفارش کردند باید مراحل دادرسی را طی و مجازات قانونی را تحمل کنند. گمرک نیز می‌گوید نتیجه جلسه سران سه قوا درباره ترخیص خودروهای مانده در گمرک به‌زودی اعلام می‌شود. در صورت موافقت سران قوا، شرایط خاصی از جمله پرداخت عوارض و حقوق گمرکی برای ترخیص این خودروها تعیین می‌شود.

مقدمات فراهم است

13 دی‌ماه بود که سرپرست دفتر صادرات و واردات وزارت صمت با اشاره به بحث ترخیص ۱۳ هزار خودرو از گمرک گفت: دولت با همکاری قوه قضائیه مقدمات این امر را فراهم کرده است و قطعاً ترخیص این خودروها در بازار خودروهای خارجی اثرگذار خواهد بود. مدیرکل اداره واردات گمرک کشور گفت: مراحل قضایی خودروهای موجود در گمرک در حال رسیدگی است. به گفته علی معقولی: بخشی از این ۱۳ هزار خودرو که در انتظار ترخیص است مشمول بحث‌های قضایی بوده و شرایط خاص خود را دارد، در آینده نزدیک ترخیص تدریجی خودروهای خارجی موجود در گمرک را شاهد خواهیم بود. بر اساس ثبت سفارش شده در سال قبل و امسال، مشکلاتی برای ترخیص خودروهای وارداتی وجود داشت، برخی از این خودروها تعهد شده مشتری بود که دولت بنا داشت برای این خودروها تعیین تکلیف صورت دهد و دولت با همکاری قوه قضائیه مقدمات این امر را فراهم کرده است. قطعاً ترخیص این خودروها در بازار خودروهای خارجی اثرگذار خواهد بود.

آن 15 روز هم آمد و رفت

16 دی‌ماه هیات‌وزیران مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن 13 هزار خودرو وارداتی باقی‌مانده در گمرک، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز را دریافت کرده بودند. طبق این مصوبه تمامی ثبت سفارش‌های قبلی خودرو اعم از بانکی و غیر بانکی لغو می‌شود. دولت با اصلاح مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی موافقت کرد و حالا بر اساس قانون، 15 روز پس از انتشار این مصوبه یعنی در تاریخ 13 بهمن 1397، خودروهای باقی‌مانده در گمرک ترخیص می‌شوند. مصوبه هیات‌وزیران که به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، بانک مرکزی و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی به تصویب رسیده، هفت بند و یک تبصره دارد و توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است. این مصوبه در حالی توسط روزنامه رسمی کشور منتشر می‌شود که روز سه‌شنبه عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای وارداتی که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ قبض انبار دریافت کرده‌اند، بدون انتقال ارز مخالفت کرد.

شاید سال بعد

در لایحه بودجه ۹۸ درآمد حاصل از وضع عوارض گمرکی خودروهای بنزین‌سوز ۱۰۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. فعالان حوزه واردات این اعداد و ارقام را عوارض گمرکی خودروهای دپو شده در گمرک می‌دانند و می‌گویند این رقم نمی‌تواند به معنای آزادسازی واردات خودرو در سال آینده باشد، زیرا این رقم بسیار ناچیز است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه گفته بود: با توجه به لایحه بودجه سال ۹۸، هیچ درآمدی حاصل از واردات خودرو برای سال آینده در نظر گرفته نشده است. در بودجه سال ۹۷ این درآمد در نظر گرفته شده بود و این بند در لایحه بودجه ۹۸ نمی‌تواند مربوط به درآمد حاصل از واردات خودرو باشد. به گفته دادفر: زمانی درآمد و عوارض تعیین می‌شود که وارداتی صورت گرفته باشد و این در صورتی است که ما با ممنوعیت واردات روبه‌رو بوده‌ایم، پس در این شرایط می‌توان گفت که این درآمد و عوارض مربوط به ۱۵ هزار خودروی دپو شده در گمرک است. همچنین این رقم بسیار اندک و ناچیز است و نمی‌توانیم آن را درآمد حاصل از واردات خودرو بدانیم.

منتظر دولت هستیم

6 بهمن‌ماه رئیس گمرک ایران درباره ترخیص خودروهای معطل‌مانده در گمرک گفت: در این حوزه هیات‌وزیران مصوبه‌ای به تصویب رسانده که اجرایی شدن آن منوط به این است که صمت سازوکار اجرایی آن را ایجاد و تاریخ ورود خودروها را موردبازنگری قرار دهد. به گفته میراشرفی: درباره کالاهای رسوب‌کرده در گمرکات، نشست مشترکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی برگزار کردیم که موجب شد بخش عمده‌ای از مشکل ترخیص حل شده و یا در شرف حل است. بخشی از کالاها که متروکه شده بود با توجه به شرایطی که داشتند ازجمله اینکه ثبت سفارش آن‌ها منقضی شده بود و یا مباحث بانکی دیگری داشتند را هم صمت وعده داده است که مشکلاتشان را حل کند. رئیس گمرک ایران اظهار داشت: مقرر شد در بحث این کالاها ثبت سفارش صورت گیرد و صاحبان کالاها بتوانند بدون آنکه کالا متروکه شود و در پروسه متروکه قرار گیرند با رجوع به گمرک کالای خود را ترخیص کنند.

و سرانجام دستورالعمل

دست آخر روز گذشته (9 بهمن 1397) به دنبال مصوبه سران قوا و هیأت محترم وزیران و الزام تدوین دستور العمل اجرایی، ضوابط مرتبط با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شد. این یعنی دستورالعمل اجرایی مصوبه شماره ۱۳۷۱۶۱ مورخ ۱۶/‌۱۰/‌۹۷‬ هیأت وزیران در خصوص تعیین تکلیف خودروهای وارداتی و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر اعلام شده است. گفته می شود موضوع تعیین تکلیف خودروهای وارداتی مدتی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شده و مصوباتی از شورای عالی سران سه قوه و هیأت وزیران را نیز اخذ کرده است. بر اساس این دستور العمل کلیه خودورهای مشمول مصوبات مذکور، امکان ترخیص از گمرکات را خواهد داشت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها