کد خبر : 6598

هدیه آخر سال مرسدس بنز برای عشق دیزلی ها

هدیه آخر سال مرسدس بنز برای عشق دیزلی ها

درست سال گذشته در چنین روزهایی بود که سرانجام پس از 38 سال تولید نسل یک، مرسدس بنز دومین نسل G کلاس خود را در نمایشگاه دیترویت سال 2018 معرفی کرد. اکنون آخرین ویرایش سال جاری میلادی شاسی‌بلند لوکس-آفرود مرسدس بنز، طرفداران خودروهای گازوئیل سوز را شگفت‌زده کرد.

به گزارش خودروتک، این خودرو نه‌تنها رکورد کم‌مصرف‌ترین G کلاس تمام تاریخ را دارد بلکه رکورد قوی‌ترین پیشرانه دیزلی در طول عمر 40 ساله G کلاس را نیز یدک می‌کشد.

اشتوتگارتی‌ها با معرفی G350d (دیزلی) سبد متنوع این خودرو را تکمیل کردند. خریداران این مدل از G کلاس تقریباً یک سال کامل برای رسیدن به آن صبر کردند. در واقع مرسدس این خودرو را در نهایت آرامش بعد از معرفی نمونه پایه G500‌ و نسخه تقویت‌شده G63 AMG رونمایی کرد. این یعنی اکنون شاهد ارزان‌ترین و کم‌مصرف‌ترین عضو این خانواده هستیم.

شرکت می‌گوید برای شاسی‌بلند فوق سراغ یک پیشرانه جدید با کد OM656 رفته است. همان پیشرانه‌ای که روی نسخه‌های دیزلی S350d ،CLS400d و E350d تعبیه کرده بود. قوای محرکه G کلاس دیزلی 2019، قلبی شش سیلندر مجهز به توربوشارژر و با حجم 2.9 لیتر است. طبیعی است که نباید از این خودرو انتظار قابلیت‌های محصولات بنزینی را داشت. خروجی این محصول 282 اسب‌بخار در 3400 تا 4600 دور در دقیقه و گشتاورش نیز 600 نیوتن‌متر در 1200 تا 3200 دور در دقیقه اندازه‌گیری شده است. این خروجی توسط یک جعبه‌دنده 9 سرعته اتوماتیک (9G-Tronic) به صورت 4WD به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

مرسدس می‌گوید محصول جدید در بهترین حالت می‌تواند به صورت میانگین 9.6 لیتر گازوئیل در هر 100 کیلومتر مصرف کند. این خودرو نه‌تنها رکورد کم‌مصرف‌ترین G کلاس تمام تاریخ را دارد بلکه رکورد قوی‌ترین پیشرانه دیزلی در طول عمر 40 ساله G کلاس را نیز یدک می‌کشد. گشتاور این خودرو با نسخه 4 لیتری هشت سیلندر V شکل دو توربو (مربوط به مدل G500) برابری می‌کند. شتاب صفر تا صد این خودرو 7.4 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 199 کیلومتر برساعت اعلام شده است. این رکوردهای پیمایشی با توجه به دیزلی بودن پیشرانه و وزن بالای خودرو که در کمترین حالت 2354 کیلوگرم می‌شود، چندان هم بد نیست.

شرکت ادعا می‌کند سطح رفاه این خودرو نیز افزایش یافته است. چراکه میزان ورود صداهای مزاحم (Noise) و لرزش (Vibration) به داخل کابین نسبت به نسخه شش سیلندر V شکل قبلی کاهش یافته است. دلیل اصلی این پیشرفت چشم‌گیر کنترل پویای دسته موتورها است که طراحی جدیدی دارند.

مرسدس بنز G کلاس جدید اگرچه پیشرانه در ظاهر ضعیفی دارد ولی هم‌چنان از نظر آفرود می‌توان روی آن حساب ویژه باز کرد. جعبه‌دنده جدیدی که روی این محصول نصب شده به لطف حضور فلنج (نوع خاصی از اتصالات لبه‌دار) که مستقیماً به جعبه‌دنده اصلی متصل شده، به راحتی می‌توانند 40 درصد گشتاور تولیدی را به محور جلو و 60 درصد الباقی را به محور منتقل کند. گفته می‌شود G350d مدل 2019 به دنده‌های سنگین مخصوص آفرود برای پیمایش در مسیرهای فوق سخت مجهز شده است.

شرکت خود ادعا می‌کند که محصول جدید به نسبت نسخه‌های قبلی از آپشن‌ها و امکانات بیشتر و بهتری برخوردار است؛ مانند صندلی‌های تمام چرم، تریم چرم دست‌دوز Artico برای داشبورد و کنسول، نوارهای چوب طبیعی، سلکتورهای حالت رانندگی داینامیک، سیستم ترمز کمکی و بسیاری دیگر از آیتم‌های مربوط به ایمنی، رفاه و سرگرمی راننده و سرنشین.

نسخه 2019 مرسدس بنز G350d از ابتدای سال آینده میلادی در بازار اروپا و بقیه کشورها به فروش خواهد رسید. نکته جالب اینجاست که شرکت هنوز قیمت رسمی این خودرو را اعلام نکرده است.

نگاهی کوتاه به G350d مدل 2017

مرسدس بنز حق دارد که این‌گونه سنگ G کلاس دیزلی جدید خود را به سینه بزند. حقیقتاً فاصله زیادی بین این خودرو و نسل پیش از آن وجود دارد. تا پیش از ویرایش 2019، تنها G کلاس دیزلی بازار خودرویی بود با قیمت 89 هزار دلار بود که آپشن‌های مطرحش تنها به شیشه‌های برقی، نمایشگر لمسی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و البته صندلی‌های برقی محدود می‌شد. شاید عجیب باشد ولی واقعاً G کلاس قبلی مجهز به رینگ‌های 16 اینچی و تایرهای 265.70 میلی‌متری بودند. خودرویی که زیر کاپوت خود دارای یک پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر V شکل با 242 اسب‌بخار قدرت بود. این خروجی توسط جعبه‌دنده 7 سرعته اتوماتیک (7G-Tronic) منتقل می‌شد. مصرف میانگین سوخت نسخه قبلی 9.9 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده بود.

البته بد نیست بدانید که اولین‌باری که یک G کلاس از پیشرانه دیزلی استفاده کرد سال 1990 و با عرضه مدل 240GD بود. این محصول می‌توانست تنها 72 اسب‌بخار قدرت و 137 نیوتن‌متر گشتاور را از دل پیشرانه 2.4 لیتری خود بیرون بکشد.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها