کد خبر : 6297

خودروتک بررسی می‌کند؛

قیمت لاستیک خودرو هم به دغدغه‌های مردم اضافه شد

قیمت لاستیک خودرو هم به دغدغه‌های مردم اضافه شد

بعد از خودروسازان و قطعه‌سازان حالا نوبت به تولیدکنندگان لاستیک رسیده تا بحران ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه را دلیلی بر افزایش قیمت‌های خود بدانند. اما بعد از کاهش چشم‌گیر قیمت دلار، فعالان همیشه معترض این صنعت در سایه‌ها فرو رفته‌اند و دیگر خبری از ناله‌های پرسوز و گدازشان نیست. در اقدامی به‌جا مجلس و دولت قصد دارند شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزنند که قیمت‌ها نزولی شود.

به گزارش خودروتک، در حالی که قیمت تایر در تیرماه سال جاری با موافقت سازمان حمایت ۹ درصد افزایش یافت، اما تولیدکنندگان تایر به دلیل افزایش قیمت ارز و بالا رفتن مواد اولیه مجدداً خواستار افزایش قیمت این کالا شدند و این بار خواستار افزایش ۳۰ درصدی این کالا شدند و درخواست خود را به سازمان حمایت نیز ارائه کرده‌اند.

با خروج آمریکا از توافق برجام و قطع رابطه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مطرح اروپایی و آسیایی، تایر نیز در رده کالاهای شامل تحریم قرار گرفت و شرکت‌های بسیاری روابط تجاری خود با ایران را قطع کردند. از نمونه تولیدکنندگان تایر و لاستیک مطرح جهانی که در ایران فعالیت داشتند، می‌توان به برندهای بریجستون و یوکوهاما تویو، فالکن و سومیتومو (ژاپن) و هانکوک، کومهو و نکسن (کره جنوبی) در کنار نام‌های اروپایی پیرلی (ایتالیا)، میشلن (فرانسه)، گودیر و کوپر (آمریکا) اشاره کرد که با اتخاذ برخی سیاست‌ها از بازار ایران خارج شدند.

قیمت لاستیک ایرانی 2 برابر شد

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک می‌گوید قیمت محصولات داخلی در زمینه وسایل نقلیه شخصی طی چند وقت اخیر رشد دو برابری را تجربه کرده و به طور مثال لاستیک مختص پراید بیش از ۳۴۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود. وی دلیل افزایش قیمت لاستیک را عدم هماهنگی واردکننده و تولیدکننده دانست و خاطرنشان کرد: مواد اولیه تولید در ماه‌های اخیر برای تولید قابل قبول و با کیفیت ثبت سفارش شده است و کمبودی در بازار وجود ندارد. به گفته داوود سعادتی نژاد در حال حاضر تولیدات داخلی در زمینه لاستیک عموماً مربوط به لاستیک خودروهای شخصی است و لاستیک خودروهای حمل‌ونقل جاده‌ای که خودروهای مسافربری و باربری آن را تشکیل می‌دهند فقط به میزان ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز بازار تولید می‌شود.

لاستیک باید گران می‌شد

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران می‌گوید: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت لاستیک تولیدشده را بر مبنای ارز سه هزار و 800 تومانی و برپایه آخرین قیمت‌های تمام‌شده پارسال تعیین کرده است. به گفته مصطفی تنها، قیمت مواد اولیه در بازار هر روز در حال تغییر است، اما متوسط افزایش قیمت لاستیک در مقایسه با پارسال فقط 3.6 درصد بود. لاستیک‌های تولید داخل برخلاف سایر اقلام مصرفی بازار در چند سال گذشته با قیمتی ثابت عرضه شده بود، اما در ماه گذشته و با توجه به افزایش قیمت دلار و نیاز به واردات فرآورده‌های پتروشیمی و سایر نهاده‌های وارداتی، قیمت این محصولات نیز اندکی افزایش را در بازار تجربه کرد. به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، از پارسال با افزایش قیمت ارز، تخفیف‌های تولیدکنندگان به خریداران عمده قطع شده و افزایش قیمت تایر مربوط به عاملان فروش است.

فقط 9 درصد افزایش داشتیم

محمدرضا گنجی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به اینکه توزیع‌کنندگان باعث افزایش قیمت در این حوزه شدند، اظهار کرد: تولیدکنندگان تایر، ارز دولتی می‌گیرند بنابراین هیچ‌کدام قیمت‌های خود را بالا نبردند. حتی طی ۵ سال گذشته قیمت‌ها کلاً ۹ درصد گران شده است. وی افزود: در کشور ۲۵۰ هزار تن تولید لاستیک سواری داریم و این عدد تأمین‌کننده نیاز کشور است. هیچ‌کدام از تولیدکنندگان قیمت‌های خود را بالا نبردند. گنجی تصریح کرد: اکنون بهترین و باکیفیت‌ترین حلقه لاستیک پراید ۹۰ هزار تومان و پژو بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان است. هرچند در چند روز آینده قیمت لاستیک مورد آنالیز قرار می‌گیرد و شاید درصدی بسیار کمی رشد قیمت داشته باشیم. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر اظهار کرد: اکنون ۴ حلقه تایر پراید ۴۲۰ هزار تومان و پژو ۵۱۵ هزار تومان است. همچنین یک جفت لاستیک خودروی سنگین بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار است اما چرا در ایران لاستیک خودروهای سنگین ۹ میلیون تومان شده است. این امر بدون شک، تخلف محسوب می‌شود.

افزایش قیمت به شرط

مدیرکل مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت با رد شایعات مطرح‌شده در سطح محافل مرتبط با بازار و صنعت گفت: در جلسه اخیر کارگروه تنظیم بازار با نماینده تایرسازان و اعضای انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد سازمان حمایت تنها به‌شرطی با افزایش قیمت‌ها موافقت کند که تولیدکنندگان بتوانند با افزایش تولید و نظارت بر شبکه توزیع و عوامل فروش خود در سراسر کشور قیمت حاشیه بازار این کالا را کاهش داده و به قیمت‌های مصوب سازمان حمایت برای مصرف‌کننده نهایی برسانند. به گفته پیام برازجانی، دولت تنها به شرطی با افزایش قیمت تایر موافقت می‌کند که تولیدکنندگان بتوانند با اعمال روش‌های کاربردی، قیمت این کالا را در بازار تثبیت کنند و به سطح قیمت‌های مصوب برسانند. به همین دلیل تا زمان وصول روش‌های عملیاتی انجمن صنفی صنعت تایر با هدف ساماندهی قیمت این محصول در بازار به وزارت صمت و بررسی و تأیید آن‌ها هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای تایرهای تولید داخل منظور نخواهد شد.

رویای کاهش 45 درصد قیمت‌ها

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، معضل احتکار را یکی از عوامل تشدید چشمگیر قیمت لاستیک دانست و گفت: متأسفانه سودجویان در چند ماه اخیر اقدامات بسیاری در جهت احتکار لاستیک خودروهای سبک و سنگین صورت داده‌اند، البته بخشی از این انبارها توسط دستگاه‌های انتظامی و نظارتی کشف شده‌اند، اما دستگاه قضا باید برخورد ویژه‌ای با محتکران داشته باشد. وی بر ضرورت کاهش حداقل 45 درصدی قیمت لاستیک خودرو تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی قیمت لاستیک بر اساس ثبت سفارش‌های قبلی اعلام می‌شود، اما طی روزهای آتی با توجه به کاهش نرخ ارز، باید قیمت این محصولات کاهش بسیاری پیدا کند.

قطعاً کاهش قیمت خواهیم داشت

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع و تنظیم بازار در حاشیه این جلسه کارگروه تنظیم بازار از تلاش برای کاهش قیمت لاستیک خبر داد و درباره قیمت خودرو اظهار کرد: وزیر صمت الزام کرده است بسته‌ای برای قیمت خودرو با لحاظ خدمات و ارتقای کیفیت تنظیم شود. محمدرضا کلامی در ادامه تصریح کرد: اعضای کارگروه کمک کردند که قیمت لاستیک در بازار کاهش یابد و با اقتصادی شدن تولید، قطعاً کاهش قیمت خواهیم داشت. به ‌گفته وی قرار شد تولیدکنندگان لاستیک سواری با بیش از 70 یا 80 درصد ضریب تولید در برطرف کردن نیاز داخلی تلاش کنند که قطعاً کاهش قیمت حاشیه بازار را به دنبال خواهد داشت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها