کد خبر : 6038

ضربه بانکی چین به صنعت خودرو کشور

ضربه بانکی چین به صنعت خودرو کشور

اعضای انجمن قطعه‌سازان خودرو با بیان اینکه ظرف ٤٥ روز اخیر حتی یک سنت هم از کونلون بانک برای صنعت قطعه جابجا نشده است از بیکاری ۱۴۰ هزار نیروی کار در صنعت قطعه سازی کشور خبر داد.

به گزارش خودروتک، شاپور سامعی نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو امروز در نشست خبری با اشاره به مشکلات پولی و ارزی قطعه سازان کشور در سال جاری ، اظهارداشت: صنعت قطعه سازی امروز در بدترین شرایط قرار دارد. هر خودرو حدود دو هزار دلار ارزبری دارد این در حالی است که از ابتدای امسال به دلیل فشارهای تحریم صنعت خودرو تحت فشار قرار گرفته و وعده دولتمردان نیز برای حل مشکلات محقق نشده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه با موانع نقل و انتقال ارزی روبه رو هستیم، افزود: در این شرایط تولید خودرو هم کاهش یافته است. البته بانک مرکزی قطعه سازان را به دریافت ارز از صادرکنندگان و پتروشیمی ها هدایت کرده اما این امر ما را با مشکلاتی مواجه کرد به نحو یکه پتروشیمی‌ها علاوه بر اینکه به ما ارز ندادند، قیمت اعلامی از سوی آنها در سامانه نیما نیز ملاک عمل قرار نگرفت. 

سامعی با اشاره به اینکه برای مبادلات بانکی دست به دامن صراف‌ها شده‌ایم تا امکان معاملات را در سایر کشورها داشته باشیم، گفت: قرار بود کارمزد یک درصد باشد؛ در حالیکه این ارز با کارمزد یک تا 10 درصد جابجا شد و اسناد آن نیز مشخص است. از سوی دیگر، وقتی ارز نیما دریافت شده، کاملا نرخ آن مشخص است و اسناد در گمرک نیز رصد می شود؛ پس جای تقلب در این زمینه وجود ندارد و بانک مرکزی کاملا در این زمینه نظارت می‌کند.

وی با بیان اینکه کونلون بانک چین، در دولت دهم یک موسسه مالی بود که با پول نفت ایران تبدیل به بانک شد، اظهار داشت: با تحریم اعمال شده از سوی کونلون بانک، مشکلات بیشتر شد و در عمل، باج خواهی کونلون به اوج رسید و ما تا ٣١اکتبر به هر موردی که آنها خواستند، عمل کردیم و اکنون ٤٥ روز است که حتی یک سنت هم برای قطعه سازی از جانب کونلون جابجا نشده است. یک هفته است بانک مرکزی تاییدیه لازم را صادر می کند ولی کونلون پرونده ای را پذیرش نمی‌کند.

سامعی تصریح کرد: شرکت‌ها برای خریدهای خارجی یک ماه و نیم تا پنج ماه زمان نیاز دارند که چین کوتاه ترین زمان است. با توجه به این موضوع مشکلات نقل و انتقال پول باعث خوابیدن خاموش خطوط تولید خودروسازان شده به نحوی‌که  تولید روزانه خودروسازان که 6 هزار دستگاه در روز  به دو هزار دستگاه رسیده است.البته تمام این خودروها تجاری نشده و تعدادی به خاطر کمبود قطعه راهی بازار نمی‌شوند.

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: سال گذشته در همین زمان گشایش اعتبارهای صورت گرفته از سوی ما، به شدت کاهش یافت. همین امر عاملی شده تا انبوهی از مطالبات بوجود آید و بانک‌ها هم برای ارائه تسهیلات همکاری نمی‌کنند. از سوی دیگر بانکها  ١٥درصد از تسهیلات را پیش از پرداخت وام، از قطعه ساز دریافت کرده و در حسابی بدون سود نگه می دارند.

*140 هزار نیروی کار قطعه سازان بیکار شدند

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی به شدت قابلیت دور زدن تحریم ها را دارد، تصریح کرد: اجرایی شدن این موضوع همکاری لازم با این بخش را در داخل می خواهد که چنین موضوعی هنوز صورت نگرفته است. اکنون بدون مبالغه باید گفت که اگر روند کنونی ادامه یابد، سال بعد اثری از صنعت خودرو نیست.  از دولت درخواست می شود که ده هزار میلیارد تومان به هر یک از خودروسازان با نرخ ١٦ درصدی داده شود تا بتوانند سر پا بایستند.

در ادامه این نشست خبری محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن نیز با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون260 واحد تولیدی قطعه اعلام تعطیلی کرده اند، گفت: همین موضوع باعث بیکاری 140هزار نفر در صنعت قطعه سازی شده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر صنعت قطعه سازی با ظرفیت بسیار پایینی کار می‌کند، اظهارداشت: نقدینگی بسیار کاهش یافته و اکنون تغییرات نرخ ارز مشکل ساز شده است، به نحوی که مواد اولیه به شدت افزایش یافته و شرکتهای مادر کاملاً فروش نقدی را در دستور کار قرارداده‌اند.

مرتضی مرتضوی رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز در این نشست با بیان اینکه نرخ خودرو باید اصلاح شود، گفت: ما برای احقاق حقوق خودروسازان و دریافت مطالبات از خودروسازان ابزارهای لازم را داریم؛ البته زمانی نباید قیمت خودرو بالا برود که قطعه سازان بتوانند ارز با نرخ ٤٢  تومانی بگیرند؛ در حالیکه هم اکنون این صنعت یورو ٩ تومانی می گیرد. این در حالی است که ٢٣ درصد از قطعات خودرو باید ارز آزاد دریافت کنند.

مرتضوی گفت: در حال حاضر زیان خودروسازان از ابتدای سال ٧٥ میلیارد تومان است.

 *ضرر ١١هزار میلیارد تومانی قطعه سازان در 100 روز ابتدای سال

 مازیار بیگلو نیز در این نشست خبری به عنوان دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه قرار بر این است که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در هفته جاری نرخ خودروهای کمتر از ٤٥ میلیون تومان را اصلاح کند. ما نیز منتظریم که این تصمیم اجرا شود تاخودروسازان هم قیمت قطعه سازان را تعدیل کنند.

وی افزود: حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان با قیمت های تعدیل نشده هفت هزار میلیارد تومان است که اگر قیمتها تعدیل شود، مطالبات از دو خودروساز به ١٥ هزار میلیارد تومان  می رسد. این در حالی است که هر روز هم قطعه سازان و هم خودروسازان، هریک ٥ میلیارد تومان ضرر می دهند؛ به طوری که در صد روز ابتدای نیمه اول سال جاری ١١هزار میلیارد تومان ضرر داده ایم.

بیگلو با اشاره به اینکه در صورت اصلاح قیمت، قطعه سازان ظرف ٦تا ٨ هفته می توانند تولید را به ظرفیت حداقلی برسانند، گفت: البته ما سنگ خودروسازان را به سینه نمی زنیم، اگرچه با آنها منافع مشترک داریم، در حوزه تعیین قیمت خودرو، جلساتی را با سازمان حمایت برگزار کرده ایم و خودروساز از شیوه های تعیین قیمت خودرو از سوی سازمان مذکور، راضی نیست، ولی قطعه سازان از فرمول مواد اولیه راضی هستند.

وی افزود: افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی ١٥ درصد بوده است، ولی این نمی تواند ملاک عمل باشد، چراکه قیمت به شدت بالا می رود. با قیمت های جدید خودرویی زیر ٤٥ میلیون تومان باقی نمی ماند، البته دو خودرو قرارنیست با افزایش قیمت به بالای ٤٥ میلیون تومان برسند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها