کد خبر : 5189

خودروتک بررسی می‌کند؛

مشکلات کامیون‌داران به کجا رسید؟

مشکلات کامیون‌داران به کجا رسید؟

کمبود لاستیک، بیمه تکمیلی، لوازم‌یدکی و اخیراً معضل گازوئیل مجموعه مشکلاتی هستند که بازیگران اصلی عرصه حمل‌ونقل کالا در کشور را با مشکلاتی روبه‌رو کرده‌اند. چالشی که از ابتدای خردادماه آغاز شد و به چند شهر سرایت نیز کرد و در نهایت تا ابتدای فصل پاییز طول کشید؛ اما با بروز برخی نارضایتی‌ها از ابتدای مهرماه صدای کامیون‌داران دوباره بلند شد.

به گزارش خودروتک، اعتراض کامیون‌داران می‌رفت که آرام شود ولی با بروز برخی بدقولی‌ها نسبت به تأمین مطالبات این گروه، بار دیگر شاهد آن بودیم که از ابتدای مهرماه فغان کامیون‌داران بلند شده است. بحث لاستیک نصفه و نیمه اجرا شد. در میانه راه داغ بیمه تکمیلی تازه شد. سپس نحوه محاسبه کرایه راه مصوب و ابلاغ شد. همه این‌ها به کنار، شهرداری هم کمی بعدی معارض شد و برای خود عرض‌اندام کرد. خلاصه که به نظر نمی‌رسد کامیون‌داران تا پایان سال آب خوش از گلویشان پایین برود.

تجمع دوباره

3 مهر

گفته می‌شود آنچه موجب تجمع اعتراض‌آمیز مجدد رانندگان شده، عدم اجرای واقعی مصوبه افزایش 25 درصدی قیمت بار از سوی برخی شرکت‌ها و صاحبان کالاست. از دیگر سوی افزایش فراوان قیمت لاستیک و لوازم‌یدکی و قطعات موردنیاز کامیون‌ها عامل دیگری است که در کنار عدم افزایش واقعی قیمت بار موجب بروز اعتراضات گسترده‌ای از سوی کامیون داران ساوجی شد که تعداد آنان به بیش از 100 نفر می‌رسد. از سویی دیگر برخی اصلی‌ترین دلیل تجمع کامیون‌داران را گرانی لاستیک و لوازم‌یدکی وسایط نقلیه سنگین و نیز سختی کار، بیمه تأمین اجتماعی و حوادث و حقوق بازنشستگی می‌دانند. رشد تورم و افزایش قیمت این اقلام، شرایط کار کردن برای رانندگان را سخت و طاقت‌فرسا کرده است.

22 نفر بازداشت شدند

4 مهر

به گفته معاون اجتماعی نیروی انتظامی با توجه به انتشار فراخوان‌هایی در فضای مجازی که از سوی برخی از افراد فرصت‌طلب صورت گرفت، شماری از آن‌ها تلاش کردند با اقدامات مجرمانه از جمله تعدی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی، شکستن شیشه‌های کامیون‌ها و ایجاد مزاحمت برای رانندگان، در امنیت محورهای مواصلاتی این استان اختلال ایجاد کنند. سرهنگ کاووس محمدی بیان داشت: در پی اقدام هنجارشکنانه بعضی از این افراد در جاده‌های فارس، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی این استان قرار گرفت و ماموران پس از گشت زنی‌های محسوس و نامحسوس، اقدامات اطلاعاتی و فنی، 22 نفر از اراذل‌واوباش و برهم زنندگان نظم و امنیت در جاده‌ها را دستگیر کردند و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی و از آن طریق روانه زندان شدند.

لاستیک کم است، صبور باشید

5 مهر

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل استان فارس با بیان این‌که موضوع لاستیک برای عده‌ای فقط یک بهانه است، چراکه یک‌شبه همه لاستیک‌ها خراب نمی‌شوند، گفت: 70 درصد از راننده‌ها در بحث لاستیک مشکلی ندارند؛ چهار ماه تلاطم ارزی در کشور داشتیم که بحث واردات لاستیک را هم تحت تأثیر قرار داده است و زمان می‌برد تا شرایط مانند گذشته شود و راننده‌ها باید همراهی کنند. این مقام مسئول با اشاره به زمان بردن پروسه واردات لاستیک از کشورهای هند و چین، تصریح کرد: تاکنون 1450 حلقه لاستیک برای رانندگان حواله شده که 50 درصد از آن‌ها داخلی و 50 درصد خارجی است.

لاستیک توزیع شد اما...

13 مهر

رئیس اتحادیه کامیون‌داران شهرری شیوه توزیع لاستیک بین کامیون‌داران را یکی از دلایل تداوم اعتراض آن‌ها ذکر کرد. به گفته مهدی کریمیان حدوداً نیمی از کامیون‌داران برون‌شهری سراسری ایران در اعتراض هستند. در این میان اداره راه دچار یک اشتباه شد. آن‌ها اقدام به توزیع لاستیک کردند؛ اما در توزیع لاستیک درست عمل نکردند و در نهایت این موضوع منجر به قطع توزیع مجدد لاستیک شد. آن‌ها با تصمیماتی که در این خصوص گرفتند منجر به‌نوعی دو دستگی در بین رانندگان شدند. مسئولان در توزیع لاستیک بین رانندگان برون‌شهری و درون‌شهری دو دستگی ایجاد کردند. با تصمیم آن‌ها اوضاع بدتر شد؛ چراکه سهمیه‌های مربوطه را جدا نمودند. اوضاع طوری شده بود که سایر راننده‌ها به ما مراجعه می‌کردند و اعتراض می‌کردند که چرا سهمیه لاستیک آن‌ها را نمی‌دهیم. درصورتی‌که که ما هیچ لاستیکی دریافت نکرده بودیم.

کرایه تن-کیلومتر مصوب شد

21 مهر

امروز خبر رسید که در 209 امین نشست شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور تعیین کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس «تن-کیلومتر» به تصویب رسید. طبق اعلام دبیرخانه شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور، نشست این شورای‌عالی با حضور اعضا برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستورکار برگزار و جمع‌بندی‌ها حاصل شد. ابتدا پیشنهاد تعیین کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر با ارائه گزارش توجیهی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح و با شرط تأمین نظرات مراجع رسمی قیمت‌گذاری کالا و خدمات توسط سازمان یادشده، مورد تصویب قرار گرفت. همچنین موضوع تغییر مسیر و شیوه حمل فرآورده‌های نفتی ترانزیتی از کشور مطرح و ضمن عدم پذیرش اعمال محدودیت در فرایند عبوری، مقرر شد موضوع با تهیه برنامه جامع عملیاتی در زمینه افزایش سهم‌پذیری ریل و نیز اقدامات اجرایی به‌منظور افزایش کنترل و نظارت بر تردد ناوگان حامل فرآورده‌های نفتی، در کمیسیون فرعی شورا موردبررسی قرار گیرد.

شهرداری قوز بالای قوز

25 مهر

شهرداری تهران از کامیون‌داران خواسته است در سامانه شهرداری ثبت‌نام کنیم و با این کار افرادی که در سامانه شهرداری ثبت‌نام نکرده‌اند سهمیه آن‌ها را از ۱۴۰۰ لیتر گازوئیل به ۲۱۰ لیتر گازوئیل کاهش داد. رئیس اتحادیه حمل‌ونقل کالاهای شهری گفت: درحالی‌که کامیون داران خود مشکل دارند چرا شهرداری تهران به مشکلات کامیون داران اضافه می‌کند، حداقل بهتر بود که اجازه می‌داد آب‌ها از آسیاب بیفتد و کمی از مشکلات آن‌ها کم شود و بعد این طرح را پیاده می‌کرد.

مشکل داریم، چه مشکلی

2 آبان

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گوید: یک دستگاه کامیون حداقل ۶ حلقه لاستیک نیاز دارد، ضمن آنکه تریلی‌ها و کشنده‌ها تا ۲۰ حلقه لاستیک هم نیاز دارند. بیش از ۳۴۰ هزار دستگاه کامیون در کشور وجود دارد و این ارقام فعلی لاستیک، نیاز رانندگان را تأمین نمی‌کند و قبول داریم که مشکل در این حوزه هنوز وجود دارد. به گفته دغاغله: نیازمندیم که از امروز تا پایان سال، هرماه حداقل ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک به سازمان راهداری ارائه شود تا در اختیار راننده‌ها قرار گیرد درحالی‌که نیاز ناوگان کشور بیش از این ارقام است. وی با بیان اینکه هر لاستیکی که در این سامانه به دست راننده می‌رسد با نرخ مصوب و یارانه‌ای است، افزود: این لاستیک‌ها با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد کشور می‌شود و یا مواد اولیه آن با ارز چهار هزار و 200 تومانی به دست تولیدکننده داخلی می‌رسد.

بیمه تکمیلی اجرا شد اما ناقص

4 آبان

به گفته مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در این حوزه کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بار کشور، فرایند کار را دنبال کرد، با یکی از شرکت‌های بیمه (آتیه‌سازان حافظ) قرارداد منعقد شد و این قرارداد در مرحله اول شامل راننده و همسر وی می‌شود. دغاغله ادامه داد:‌ تاکنون ۷۰۷ هزار نفر از راننده‌ها و همسران آن‌ها برای بیمه تکمیلی ثبت‌نام کرده و مشمول بیمه تکمیلی شده‌اند. این مقام مسئول افزود: موضوع فرزندان راننده‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است، ضمن آنکه رانندگان درخواست داشته‌اند، پوشش‌های این بیمه تکمیلی افزایش یابد که ما موضوع را به شرکت بیمه منتقل کرده‌ایم.

تن-کیلومتر افاقه نکرد

10 آبان

رضا کریمی رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران در گفت‌وگویی با بیان اینکه اجرای طرح تُن کیلومتر باعث افزایش قیمت کرایه‌های حمل بار کامیون‌داران نمی‌شود، گفت: ممکن است در برخی از مسیرها قیمت‌ها افزایش و در برخی دیگر کاهش یابد اما در تعدادی از مسیرها هم قیمت‌ها هیچ تغییری نمی‌کند. کریمی تأکید کرد: به‌طورکلی اجرای طرح تُن کیلومتر، تأثیر چندانی در کرایه حمل بار نداشته و تنها دست دلالان و سوداگران این حوزه را کوتاه می‌کند. رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران اظهار کرد: در گذشته کرایه حمل بار از تهران به بندرعباس در مسیر رفت یک و نیم میلیون تومان و در مسیر برگشت به 3 میلیون تومان می‌رسید؛ این ناهماهنگی‌ها زمینه‌ساز ایجاد مشکلات بسیاری شده بود و ما سعی کردیم با اجرای تُن کیلومتر این مشکل را برطرف کنیم.

کمپرسی‌ها بدون لاستیک و سوخت

10 آبان

به گفته رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه بخشی از مشکل کامیون داران حمل بار برون‌شهری رفع شده است. توزیع لاستیک برای کامیون داران حمل بار برون‌شهری شروع شده اما کمپرسی‌ها هنوز با مشکلات در تأمین لاستیک،‌ لوازم‌یدکی و بخصوص گازوئیل مواجه هستند. قاسم نوده فرهانی با اشاره به اینکه تا پیش از این، کمپرسی‌ها به دلیل نداشتن سهمیه، گازوئیل را به قیمت 600 تومان با یک کارت در جایگاه‌ها دریافت می‌کردند گفت: در حال حاضر آن کارت‌ها حذف شده و تأمین سوخت برای این خودروها با سختی فراوان انجام می‌شود. رئیس اتاق اصناف تهران محدودیت‌های اعمال شده در ارائه طرح ترافیک را نیز از دیگر مشکلات این صنوف دانست و ادامه داد: تعداد مجوزهای ارائه‌شده به آژانس‌ها و وانت‌بارها بسیار کاهش یافته است که به دنبال رفع این مشکل هستیم.

کرایه بیشتر از پشت بارنامه

1 آذر

در ماه‌های اخیر، اعتراض کامیون‌داران و افزایش قیمت کرایه، حمل‌ونقل نهاده‌های دامی را با اختلالاتی روبه‌رو کرده است به‌طوری‌که برخی مرغداران برای جلوگیری از گرسنگی مرغ‌ها از یکدیگر دان قرض می‌کنند. ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود، چراکه کامیون‌داران علاوه بر افزایش قیمت کرایه، مبلغی جداگانه پشت بارنامه دریافت می‌کنند که این امر قیمت تمام‌شده تولید را تحت تأثیر خود قرار داده است. با توجه به آنکه مرغداران برای جلوگیری از تلف شدن مرغ‌ها چاره‌ای جز تن دادن به خواسته کامیون‌داران برای حمل نهاده‌های دامی از بنادر شمال و جنوب کشور ندارند، از این رو انتظار می‌رود که وزارت راه و شهرسازی تمهیداتی برای حل این معضل به کار گیرد تا دود افزایش قیمت کرایه‌های حمل به چشم مصرف‌کنندگان نرود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها