کد خبر : 4219

سرنوشت قیمت بنزین در بودجه 98 چه می شود؟

سرنوشت قیمت بنزین در بودجه 98 چه می شود؟

احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی به همراه جهانبخش محبی‌نیا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه کشور در گفتگو با تجارت‌نیوز، به سوالاتی در رابطه با تعیین نرخ بنزین و دلار در لایحه بودجه سال 98 پاسخ می‌دهند.

آذر ماه هر سال زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس است. قیمت بنزین و قیمت دلار دو نرخی هستند که تعیین آنها در لایحه بودجه با اظهارنظرهای متفاوتی روبرو خواهد شد و تعیین این دو نرخ همواره در مجلس محل بحث نمایندگان و دولت است.

احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی به همراه جهانبخش محبی‌نیا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه کشور در گفتگو با تجارت‌نیوز، به سوالاتی در رابطه با تعیین نرخ بنزین و دلار در بودجه پاسخ می‌دهند.

جهانبخش محبی‌نیا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با قیمت دلار در لایحه بودجه سال آینده می‌گوید: باید دولت براساس تصمیمات کارشناسی، سقف نرخ دلار را در لایحه بودجه مشخص کند. اما آن چه که مشخص است اگر دولت بخواهد با نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار را در بودجه محاسبه کند، بدون شک بودجه منطبق بر واقعیات موجود در کشور و انطباق آن با شرایط اقتصادی کشور نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد ممکن است دولت نرخ ۴۲۰۰ تومانی را پیشنهاد بدهد، می‌افزاید: بسیار بعید می‌دانم که نرخ ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۹۸ در نظر گرفته شود. چرا که هم منطقی و هم قابل دفاع نیست. از طرفی با توجه به وضعیت اقتصادی کشور اساسا چندان صلاح نیست که این نرخ در نظر گرفته شود.

محبی‌نیا ادامه می‌دهد: نرخ ارز در بودجه نیازمند به بررسی جدی و کارشناسی دارد. کمااینکه دیدیم مبنای تصمیم‌گیری در خصوص تعیین همین نرخ ۴۲۰۰ تومانی چندان دقیق نبود و مشاهده کردیم که چه مشکلاتی به بار آورد.

وی ادامه می‌دهد: بعد از ۱۵ آذر ماه که لایحه بودجه به مجلس ارائه می‌شود، باید کمیسیون‌های مختلف به همراه کمیسیون تلفیق در مورد آن اظهارنظر کنند. کمیسیون تلفیق محاسبه نرخ دلار در بودجه را که دولت ارائه داده، بررسی خواهد کرد. سپس یا در آن تغییر ایجاد می‌کند یا آنکه همان را به صحن مجلس خواهد فرستاد. معمولا در صحن مجلس است که این محاسبه قطعی خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص قیمت بنزین نیز می‌گوید: در رابطه بنزین نیز تصمیماتی در دولت و مجلس در حال گرفته شدن است که اگر قطعی شود، براساس آن سقفی برای تمام افراد در نظر گرفته خواهد شد و سپس مصرف بیش از آن به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد و بر قیمت افزوده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: یعنی خانوارهایی که مصرف بنزین کمتر دارند یا اساسا ماشین ندارند می‌توانند آن را به فروش برسانند. در واقع این سهمیه اعطا شده همانند سندی است که می‌تواند مانند اسناد خزانه و اوراق مالی تبدیل به پول نقد شود.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه چنین رویکردی در قبال بنزین جدی خواهد بود، می‌گوید: تقریبا سمت‌و‌سو از جانب دولت و مجلس برای قیمت بنزین به همین شیوه که عرض کردم است و احتمال اینکه این طرح اجرایی شود وجود دارد.

اما احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص قیمت بنزین در لایحه بودجه به تجارت‌نیوز می‌گوید: هنوز در کمیسیون انرژی قیمت بنزین بررسی نشده و قرار است در آینده بررسی شود. اما به نظرم براساس وضعیت، شواهد و صحبت‌هایی که می‌شود، بعید می‌دانم که در رابطه با قیمت بنزین تغییرات آنچنانی داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه می‌دهد: با توجه به وضعیت اقتصادی و مشکلاتی که در کشور وجود دارد، جامعه کشش افزایش هر نرخی از جمله نرخ بنزین را نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه صحبت‌های مبنی بر اختصاص بنزین به خانوارها به جای خودروها، جدی است، می‌گوید: این موضوع به صورت رسمی و جدی مطرح نشده و بیشتر به صورت غیررسمی بیان شده است که مثلا ممکن است چنین رویکردی نیز اجرایی شود. چرا که هنوز صحبتی در کمیسیون یا صحن علنی مجلس در رابطه با تعیین قیمت بنزین انجام نشده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها