کد خبر : 4210

جنگ تجاری آمریکا و فرصتی طلایی برای صنعت خودرو ایران

جنگ تجاری آمریکا و فرصتی طلایی برای صنعت خودرو ایران

نزدیک به سه دهه است که بازار خودروی چین مدام روندی صعودی داشته و هر ساله در مقایسه با سال قبل بزرگ تر شده است. میزان پیشرفت بازار خودروی این کشور به حدی چشمگیر بوده که در سال 2009 از ایالات متحده سبقت گرفته و از آن تاریخ تاکنون همواره عنوان بزرگ ترین مارکت را در اختیار داشته است.

به گزارش خودروتک، اما ظاهرا امسال وضعیت کمی متفاوت بوده و احتمالا روند صعودی بازار خودروی چین متوقف خواهد شد. بر اساس گزارشی که اخیرا در پایگاه خبری رویترز منتشر شده، در ماه اکتبر امسال میزان تحویل فروش اتومبیل های نو به اندازه 11.7 درصد کاهش یافته است. در صورت تداوم این روند، برای اولین بار از سال 1990 به این طرف، شاهد افت فروش مدل های جدید در پر جمعیت ترین کشور جهان خواهیم بود.

انجمن خودروسازان چین (CAAM) رشد سه درصدی را برای بازار خودروی این کشور در سال 2018 پیش بینی کرده بود. طبق آمار از ابتدای ژانویه تا اکتبر، در مجموع 22.87 میلیون دستگاه انواع اتومبیل توسط چینی ها خریداری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، این رقم 0.1 درصد افت کرده است.

علاوه بر این در ماه اکتبر امسال 2.38 میلیون دستگاه خودرو در چین به فروش رسیده که این رقم نیز برای چهارمین ماه متوالی روندی نزولی داشته است، همچنین از سال 2012 به این طرف، میزان فروش خودروهای جدید در ماه اکتبر بیشترین افت را نشان می دهد.

 

46d5e0e6-hongqi-concept-8-1

آقای Yale Zhang که مدیریت یکی از موسسات مشاوره ای را بر عهده دارد، در خصوص اتفاقات بازار خودروی چین گفته:

 به نظر می رسد اوضاع تا پایان سال خوب نخواهد بود، زیرا بازار ضعیف بوده و رقم مورد مقایسه ای که سال قبل ثبت شده، بالا است.

آقای ژانگ افزوده که در صورت اتخاذ برخی تصمیمات از سوی خودروسازان و تسهیل فرایندهای مربوط به خریداری محصولات، این امید وجود دارد که نمودار بازار صعودی شود. به اعتقاد وی اگر تولیدکنندگان مساعدت و همراهی نکنند، میزان فروش واقعا بد خواهد شد.

در کنار عوامل داخلی، جنگ تجاری با ایالات متحده و افزایش تعرفه ها نیز می تواند یکی از دلایل افت بازار خودروی چین باشد.

رویترز مدعی شده که تعدادی از خودروسازان چینی، برای جذب مشتریان بیشتر تخفیف های زیادی ارایه می کنند. به این منظور آنها دست به دامان دولت شده و خواهان کاهش قابل ملاحظه مالیات خرید مدل های کوچک هستند.

خبر خوش اینکه در این بین میزان فروش مدل های برقی و هیبریدی شارژی (PHEV) در 10 ماه سپری شده از سال 2018 با 75.6 درصد افزایش به حدود 860,000 دستگاه رسیده که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

موقعیت استراتژیک برای خودروسازان ایرانی

در چنین شرایطی به نظر می رسد که ایران به عنوان بزرگترین بازار صادراتی خودروسازان چینی از شرایط خاصی برخوردار است، اما ممنوعیت واردات خودرو در تیرماه سال جاری و رشد نرخ ارز، باعث افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی شد. بدین‌ ترتیب فرصت برای گرفتن سهم بازار وارداتی ‌ها توسط چینی‌ ها فراهم شد اما چینی‌ ها با حذف شرایط فروش اقساطی خود، عملا نتوانستند تا از این شرایط بیشترین بهره را ببرند و حالا تمایل مشتریان به سمت خودروهای وارداتی دست دوم افزایش یافته است.

اما با مشخص شدن شرایط اقتصادی و سیاسی پس از 13 آبان حالا شاید فرصت چانه زنی برای خودروسازان ایرانی فراهم باشد تا با استفاده از بازار داخلی نه چندان پر رونق چین، قراردادهای خود را با طرفین چینی تمدید کرده و همکاری را در شرایط تحریم محکم تر از قبل ادامه دهند. آنچه واضح است اینکه خودروسازان چینی حالا در شرایط سختی گرفتار شده اند و بازار ایران می تواند یکی از راه های برون رفت برای ایشان باشد، اما باید دید که آیا شرکت های ایرانی از هوشمندی کافی برای جلب نظر طرف چینی برخوردارند یا خیر؟

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها