کد خبر : 4172

ثبت‌نام‌کنندگان رنو چه کار باید کنند؟

ثبت‌نام‌کنندگان رنو چه کار باید کنند؟

با توقف ارسال قطعات رنو به ایران، حالا خودروسازی سایپا از تولید محصولات رنو بازمانده است. به همین دلیل سایپا از مشتریان ساندرو و تندر90 خواسته است که خودروهایشان را با تیبا و پراید جایگزین کنند.

به گزارش خودروتک، ادعای احتکار رنو در انبارهای سایپا در حالی مطرح می‌شود که به گفته یک نماینده مجلس سایپا دولتی است و مدیران آن سودی از این وضعیت نمی‌برند.

در این زمینه اظهارنظرهای مختلفی شده و اخبار ضدونقیضی منتشر شده است. به‌عنوان‌مثال در ابتدا یک روزنامه در واکنش به این خبر نوشت که سایپا به‌اندازه کافی قطعه دارد و رنوها را انبار کرده است. یک منبع آگاه گفته است: «انبار سایپا مملو از قطعات اصلی و مهم خودرو‌های تندر 90 و ساندرو است، اما ظاهراً مشکلات ناشی از نوع قرارداد با طرف خارجی و تمایل شدید برای گران کردن خودرو، بهانه‌های این خودروساز داخلی برای شانه خالی کردن از بار تعهد به خریدارانش شده است.»

از سوی دیگر فریدون احمدی نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: «بر اساس گزارش حضوری که از مدیران سایپا روز گذشته دریافت کرده‌ایم اعلام کردند که امکان ادامه تولید محصولات رنو را ندارند و باید براساس قرارداد در خصوص مشتریان عمل کنند.» وی در خصوص عدم تولید محصولات رنو توسط خودروسازی سایپا علی‌رغم وجود تعداد زیادی قطعات اصلی ساندرو و تندر90 در انبارهای این شرکت، اظهار داشت: «بعید است که مدیران سایپا مرتکب چنین بداخلاقی‌هایی شوند، قطعاً اگر اعلام می‌کنند که امکان تولید ندارند با کمبود و کسری قطعات مواجه هستند، زیرا خودرو از تعداد چند هزار قطعه تشکیل می‌شود که نبود تعدادی از آن‌ها تولید را متوقف می‌کند.» احمدی با تاکید بر این‌که نباید به شایعات مطرح‌شده در خصوص عدم تمایل تولید سایپا توجه کرد، گفت: «سایپا خودروساز دولتی است و سود آن به جیب مدیریت نمی‌رود و مدیران آن به دنبال جلب رضایت مشتریان هستند.»

سرنوشت ثبت‌نام کنندگان چه می‌شود؟

سایپا اعلام کرده است به دلیل عدم امکان تحویل رنوهای ثبت نامی مشتریان دو راه دارند. راه اول این است که ثبت‌نام‌کنندگان محصولات رنو (تندر90 و ساندرو) می‌توانند محصولاتی جایگزین تحویل بگیرند؛ راه دوم هم دریافت پولی است که بابت ثبت‌نام واریز کرده‌اند؛ به‌علاوه سود آن.

راه سومی وجود دارد و آن امید به وعده قطعه‌سازان داخلی است. البته این گزینه هنوز به‌صورت جدی و عملیاتی مطرح نشده است اما بالاخره راهی است برای ادامه تولید خودروهای محبوب بازار. محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در این زمینه می‌گوید: «قطعه‌سازان داخلی توان تولید و تامین قطعات را دارند. بعد از تحریم‌ها و تعلیق قرارداد رنو یک فرصت بسیار خوب برای صنعت قطعه‌سازی کشور به وجود آمده است و ما نیز پیشنهاد تامین قطعات خودروی ساندرو و تندر90 را اعلام کرده‌ایم.» نجفی‌منش در پایان به تجربه پیکان در دهه 70 اشاره می‌کند که با آزمون‌وخطا بالاخره توانستند مشکلات را حل کنند. البته به گفته وی حالا وضع بسیار مطلوب‌تر از دهه 70 است.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها