کد خبر : 2859

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو؛

16 هزار خودرو در کشورهای همسایه خاک می خورند

16 هزار خودرو در کشورهای همسایه خاک می خورند

مهدی دادفر گفت: امروز با وجود ممنوعیت واردات طبق آمار وزارت صنعت تولید خودو تا نصف کاهش یافته است، آیا این همان خودکفایی بود که برخی مسئولان در زمان ممنوعیت واردات خودرو شعار می دادند؟ امروز تعداد شکایت مردم برای پیش فروش های خودرو افزایش یافته در حالی که تنها 16 هزار خودرو در بنادر کشورهای همسایه دپو شده است.

به گزارش خودروتک، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگویی با اشاره به اینکه 1300 خودروی خارجی مهر امسال ترخیص شده و شهریور نیز  13777 خودرو ترخیص شده است گفت: امروز 14 هزار خودرو در گمرک باقی مانده و سفارش های برخی شرکت ها نیز آماده شده است و حتی 16 هزار خودرو در بندر کشورهای همسایه نگهداری می شود زیرا قیمت نگهداری گمرک ایران بالاست و هر ماه یک خودرو به خاطر هزینه انبار کاسته می شود. از این رو دولت باید تمهیداتی بیندیشد والا همین الان به تعهدات مردمی که خودروی پیش خرید کرده اند پاسخ داده نشده و هر روز آمار شکایت از شرکت های که خودرو پیش فروش کرده اند افزایش می یابد.

مهدی دادفر درباره مشکلات ناشی از دپوی خودرو در گمرک ایران افزود: اگر بعد از سه ماه خودروها از گمرک ترخیص نشوند اموال تملیکی، اموال دپو شده را طبق قانون خودش به عنوان مال بلاصاحب حراج می کند . هرچند اگر انبار خودرو تمدید شود لاستیک، باطری و ... نابود خواهد شد، البته خوشبختانه در زمان توقف چند ماه اخیر این سازمان همکاری لازم را با شرکت های خودرویی داشت.

او با تاکید بر اینکه واردات خودرو ممنوع است تصریح کرد: آنچه که امروز در گمرکات موجود است برخی مربوط به واردات یکسال و نیم پیش است. به تازگی هر روز سازمان حمایت و سازمان توسعه تجارت فرم های می فرستند که ما پرکنیم که چه میزان خودرو ثبت سفارش، چقدر ترخیص و چقدر به فروش رفته است. در واقع در موضوع واردات خودرو این روند نشان می دهد تا اسفند امسال 70 درصد واردات خودرو تعطیل خواهد شد و این خود تحریمی داخلی است که باید آن را یا خصومت آگاهانه یا بی تدبیری ناآگاهانه نامید که در هر دو صورت اثر منفی بر اقتصاد کشور دارد.

دادفر با تاکید بر اینکه تا امروز شرکت های خارجی همچون نیسان، لوکسژن، تویوتا، کیا ، هیوندا و... دفاتر خود را در ایران تعطیل کرده و میتسوبیشی در آستانه تعطیلی است، گفت: در بازار خودرو واردات نیز فرصتی برای هدایت سرمایه های ایرانیان خارج نشین بود، اما در بخش تولید نیز فرصت هایی وجود دارد، حال سوال این است که چرا با توقف واردات و تحریم ها تولید خودرو کاهش یافت، چرا باید زنجیره تامین متاثر از تحریم ها باشد، چرا امروز که تولید کاهش یافته کسی از خودکفایی سخن نمی گوید؟ یکسال پیش وزیر صنعت و برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند با ممنوعیت واردات تولید تقویت می شود، اما امروز آمارها نتیجه معکوس آن را نشان می دهد. از طرف دیگر باید توجه داشت که این کاهش تولید نتیجه تحریم ها نیست و ناشی از نبود برنامه ریزی، ضعف تولید و ... است. از طرف دیگر کشور دچار شعار زدگی شده زیرا در زمان تحقیق و تفحص از صنعت خودرو نمایندگان مدعی خصوصی سازی صنعت خودرو بودند اما بعد از آن این موضوع به طور کامل فراموش شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: در حال حاضر مشکل مدیریتی نیز در صنعت خودرو داریم، برای نمونه پراید 4 هزار دلار ارزش دارد، چرا با این ارزش امروز برنامه ای برای صادرات آن به کشورهای همسایه و ضعیف وجود ندارد، در حالی که هیچ جای دنیا خودروی 4 هزار دلاری وجود ندارد. بنابراین این مسئله نشان می دهد که نه تنها در کشور برنامه ریزی استراتژیک وجود ندارد، بلکه مدیران به صورت تیمی فعالیت می کنند و امروز می بینیم که سال هاست مدیرعامل ایران خودرو ثابت باقی مانده و شرکت سایپا نیز به جولانگاه مدیران تبدیل شده است.

مهدی دادفر

دادفر با اشاره به راهکارهای پیش روی صنعت خودروی کشور گفت: در حال حاضر صد هزار نفر در صنعت خودرو فعالیت می کنند که اگر این صنعت از نظر ساختاری کوچک کنیم و بهره وری لازم ایجاد شود می توان با تقویت زنجیره تامین و صادرات قطعات ضمن تقویت صنعت، به اشتغال و درآمد ملی کشور نیز کمک کرد.

او درباره وضعیت کنونی بازار خودروی ایران اظهار داشت: امروز خبرها حاکی از آن است که خودروهای چینی جایگزین خودروهای داخلی شده اند، این خودروها بالای 5 سال کارکردی ندارد، این مسئله حکایت از سیاست مدیران است. امروز سوال این است که چرا باید مردم ایران تنها خودروی چینی سوار شوند؟ خودرو محصولی استراتژیک نیست پس چرا باید تنها به سمت یک بازار خارجی سوق پیدا کند و قید تمام خودروسازی های بزرگ دنیا را بزنیم؟ این ها تابوهایی است که بیشتر آسیب زا است.

او درباره جزئیات تخلف میثم رضایی در انجمن صنفی واردکننده های خودرو گفت: 1840 نفر به شرکت رهنورد تحت مدیریت میثم رضایی برای پیش خرید خودرو پول پرداخت کرده اند و امروز آقای رضایی در زندان به سر می برد و دغدغه ای برای پاسخگویی به مشتریان ندارد. اقدامات و سیاست های دولت باید به گونه ای باشد که این اتفاقات تکرار نشود، زیرا تنها مردم ضرر می کنند.

منبع: موج

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها