کد خبر : 2795

خودروتک بررسی می‌کند؛

وزیر احتمالی صمت درباره صنعت خودرو چه نظری دارد؟

وزیر احتمالی صمت درباره صنعت خودرو چه نظری دارد؟

چندی پیش حسن روحانی طی نامه‌ای استعفای شریعتمداری سکان‌دار وزارت صمت را پذیرفت و طی همان نامه رضا رحمانی را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب کرد. نماینده پیشین مجلس و قائم‌مقام وزارت صمت، اغلب رابطه خوبی با خودروسازان دارد. برخی او را علاقه‌مند به ادامه روند فعلی خودروسازی می‌دانند و برخی دیگر او را مشتاق به سیاست درب‌های باز و بازار آزاد.

به گزارش خودروتک، رحمانی در برنامه‌های پیشنهادی خود به‌عنوان وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت، یکی از شعارهای کلیدی‌اش را افزایش نظارت بر خودروسازی عنوان کرده است. این یعنی رحمانی با تجربه حضور در ایران‌خودرو، مجلس و وزارت صمت می‌داند که این مجموعه صنعتی با چالش‌هایی روبه‌روست که دلیل اصلی آن عدم نظارت کافی بوده است. رضا رحمانی که در کارنامه خود حضور در هیات‌های تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی را دارد به‌خوبی با سازوکار تندی و استفاده از قوه قهریه آشنایی دارد. گفته می‌شود سرپرست فعلی وزارت صمت، با خودروسازان جلسات متعددی تا قبل از معرفی داشته که می‌تواند حاکی از روابط خوب فی‌مابین باشد.

او 5 تیر 95 طی مراسمی با حضور محمدرضا نعمت زاده (وزیر صمت وقت) به‌عنوان قائم‌مقام این وزارتخانه در امور تولید انتخاب شد. درحالی‌که پیش‌ازاین وی ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در دوره نهم را بر عهده داشت و در دوره مدیریت جواد نجم‌الدین، در سمت معاونت مالی ایران‌خودرو ایفای نقش کرده بود.

علی‌رغم رابطه روشنی که بین رحمانی و خودروسازان وجود دارد، اما در برنامه این وزیر احتمالی وزارت صمت به مجلس تنها یک‌بار به‌طور مستقیم به خودرو اشاره شده است که آن‌هم در قالب طرح نوسازی ناوگان خودرو تجاری سنگین کشور به‌عنوان یکی از برنامه‌های اجرایی در زیرمجموعه رعایت کامل اصول زیست‌محیطی در توسعه صنعتی بوده است. در صورت نشستن رحمانی بر مسند وزارت صمت، کار او بسیار سخت‌تر از شریعتمداری خواهد بود، زیرا هم باید جاهای خالی مانده و به عبارتی اقدامات ناتمام او را به سرانجام رساند و هم افزایش تولید خودرو را مقدمه سایر تولیدات قرار دهد تا اندکی جبران ممنوعیت واردات خودرو شود.

البته نکات مثبت، تمام حواشی مربوط به رحمانی نمی‌شود. برخی بر این باورند که در زمان حضور او به‌عنوان نماینده تبریز در مجلس با نفوذ او بوده که سایپای آذربایجان، ایران‌خودرو تبریز، دو خط اتوبوس‌سازی شامل اسنا و آکیا، چند خط کامیون‌سازی،‌ شهرک بزرگ صنعتی بعثت در تبریز و شهرک فناوری خودرو در آذربایجان شرقی تأسیس شده‌اند. محل‌هایی که ضمن صرف هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری به‌واقع آن‌چنان‌که بایدوشاید خروجی نداشته‌اند.

گفته‌ها و اظهارات رحمانی درباره صنعت خودرو

در ادامه مجموعه‌ای از مهم‌ترین گفته‌های رضا رحمانی حول محور خودرو از سال 88 که وارد مجلس شد را خواهید خواند. در میان اظهارات رحمانی، نکات جالبی به چشم می‌خورد. اول آنکه او تا جایی که می‌توانسته، توازن توجه بین ایران‌خودرو و سایپا را برقرار کرده است. از سویی دیگر نظرات مختلف او درباره خودروهای دیزلی، برقی، قطعه‌سازان و ... می‌تواند نگاه جامع او را نسبت به این حوزه نشان بدهد.

۲۹ دی ۱۳۸۸

اجرای استاندارد یورو 3 قابل‌تقدیر است

کشور ما باید این واقعیت را بپذیرد که نسبت به سال‌های گذشته کیفیت خودروهای تولید داخل با اقدامات مثبتی که توسط خودروسازان بزرگ کشور صورت گرفته به‌مراتب پیشرفت بیشتری را نشان می‌دهد، اما این امر به آن معنی نیست که تمامی خودروهای تولید داخل منطبق با استانداردهای جهانی ساخته می‌شوند که در این خصوص تولیدکنندگان ما بایستی اهتمام بیشتری از خود نشان دهند.

5 بهمن ۱۳۸۸

مدیرعامل سایپا باید عضو هیات‌مدیره هم باشد

عضویت مدیرعامل سایپا در هیأت‌مدیره این شرکت از اقدامات منطقی و پسندیده است که توسط وزیر صنایع گرفته شد. لذا در اینکه مدیرعامل باید عضو هیأت‌مدیره باشد شکی نیست چراکه مدیرعامل به‌عنوان مهم‌ترین فرد در رأس شرکت باید از اختیارات کافی برخوردار باشد تا تصمیمات وی استحکام لازم را داشته باشد.

۱۴ بهمن ۱۳۸۸

به تولید خودروهای سبک دیزل توجه نمی‌شود

درحالی‌که بیش از 40 درصد خودروهای تولیدی در دنیا دیزلی است اما تاکنون در ایران به این امر توجه جدی نشده است به‌طوری‌که هم‌اکنون کشور ما در خصوص خودروهای دیزلی از بسیاری از کشورها عقب است. بر اساس بررسی‌های موجود، خودروهای دیزل علاوه بر راندمان بالا، حدود 30 درصد مصرف سوخت آن‌ها کمتر از خودروهای بنزینی است.

4 اسفند ۱۳۸۸

اقدامات نجم‌الدین در خدمات پس‌ازفروش قابل‌تقدیر است

مهندس رضا رحمانی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کمیسیون صنایع و معادن همیشه نگران بحث ارائه خدمات پس از فروش بوده است اما با برنامه‌ها و اقدامات مؤثر مهندس نجم‌الدین در ارائه خدمات مناسب، امنیت و آرامش خاطر به جامعه و به‌خصوص مشتریان ایران‌خودرو بازگشته است.

۱۷ اسفند ۱۳۸۸

داخلی‌ها رقیب خارجی‌ها هستند

خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی از لحاظ کیفیت و تیراژ قابل‌رقابت است منتها تولیدکنندگان و مسئولان صنعت باید به خود بقبولانند و باور داشته باشند که با رفع مشکلات و موانع این صنعت امکان بالقوه تبدیل شدن به یک خودروسازی جهانی را دارد.

۲۳ فروردین ۱۳۸۹

قطعه‌سازان نیازمند تشویق

سیاست‌های تشویقی در هر کاری ایجاد انگیزه خواهد نمود و به‌کارگیری سیاست تشویقی در ارتقاء سطح کیفی و کمی تولید قطعه در کشور از این امر مستثنا نخواهد بود. در راستای حمایت از اقدامات قطعه‌سازان برای ارتقاء سطح کیفیت تولیدات خود، دولت تسهیلات ویژه و حمایت‌های کافی در اختیار آنان قرار دهد و با اتخاذ سیاست‌های مناسب به رشد هر چه بیشتر این بخش از صنعت کشور کمک نماید.

۳۰ فروردین ۱۳۸۹

سرمایه‌گذاری برای صادرات قطعه

باید توجه ویژه‌ای به صنعت قطعه‌سازی کشور صورت پذیرد همچنین همکاری‌های مشترک با سایر شرکت‌های خودروسازی که لازمه همه آن‌ها صادرات است یعنی اگر ما بتوانیم محصولاتمان را صادر کنیم به این معنی است که صنعت خودرو به آن حدی رسیده است که قابل‌رقابت با سایر خودروسازان جهان باشد لذا باید در این حوزه سرمایه‌گذاری شود زیرا خودروسازان و نیروهای کارآمد ما این توان را دارند ولی باید بسترها و زیرساخت‌های آن فراهم شود.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹

خودروسازان کمترین آسیب را از هدفمند کردن یارانه‌ها خواهند دید

طی گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه کرده این‌طور بیان شده که در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها صنایع خودروسازی و اقتصادی آسیب کمتری از صنایعی همچون صنایع سیمان، فولاد، مس و ... خواهند دید. البته اینکه صنعت خودروی کشور دقیقاً چه مقدار آسیب خواهد دید بستگی به این دارد که قیمت حامل‌های انرژی چه مقدار افزایش پیدا خواهند کرد.

۱۹ تیر ۱۳۸۹

سهم 3.4 درصدی صنعت خودرو در تولید ناخالص ملی

در حال حاضر حدود 3.4 درصد از تولید ناخالص ملی در حوزه صنعت خودروسازی حاصل می‌شود، به همین جهت نقش صنعت خودرو در توسعه استان‌ها بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.

۰۶ دی ۱۳۸۹

بهترین گزینه برای احداث سایت‌های جدید خودروسازی

هم‌اکنون خط تولید خودروسازان در تهران بسیار شلوغ است و با احداث سایت در مناطق دارای صرفه اقتصادی می‌توان این شلوغی را کاست و خط‌های تولید را گسترش داد.

۲۶ فروردین ۱۳۹۰

خودروسازان به الزامات خود قانونی پایبند باشند

با توجه به اینکه از سال گذشته مجلس در حمایت از خودروسازان داخلی و جلوگیری از هجوم خودرو از دیگر کشورها به ایران، تعرفه واردات خودرو را به میزان 90 درصد ثابت نگه داشته است، لذا خودروسازان کشور نیز بایستی در فرصت داده شده، کیفیت تولیدات خود را ارتقاء ببخشند.

۲۹ فروردین ۱۳۹۰

تولید خودروهای الکتریکی تحولی در صنعت خودرو کشور است

تا رسیدن به تولید انبوه این خودروها زمان زیادی لازم است اما هر شیوه‌ای که بتواند ما را به فن‌آوری‌های جدیدی برساند باید موردتوجه و پیگیری قرار گیرد. هم‌اکنون وضعیت بازار انرژی در دنیا ایجاب می‌کند تا کشور ما نیز به دنبال تنوع در تولید و استفاده از منابع غیرفسیلی باشد که قطعاً این اقدام به نفع کشور خواهد بود.

5 خرداد ۱۳۹۰

صنعت خودروسازی کشور توان پیوستن به WTO را دارد

حضور ایران در سازمان تجارت جهانی نیازمند وجود یکسری زیرساخت‌هاست که با حمایت از سوی متولیان بخش صنعت خودروسازی دستیابی به آن غیرممکن نخواهد بود.

۳۰ تیر ۱۳۹۰

طرح شکایات مصرف‌کنندگان خودرو در کمیسیون صنایع

بر اساس طرح ارتقای کیفی خودروها خودروسازان باید هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکرد خود را در راستای این طرح به کمیسیون صنایع و معادن اعلام نمایند که تا کنون دو جلسه در این راستا تشکیل گردیده است.

۲۹ آذر ۱۳۹۰

بزرگ‌ترین مشکل خودروسازان کمبود مراکز تحقیقاتی است

در شرایط فعلی سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود. بر اساس سند چشم‌انداز باید تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو دست یابیم. این مسائل اصول تدوین‌شده‌ای است که بازنگری در آن‌ها در حال انجام است و این مسئله باید در شورای سیاست‌گذاری خودرو مطرح شود.

6 تیر ۱۳۹۱

حمایت جدی مجلس نهم از صنعت خودروسازی کشور

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به برنامه‌ها و طرح‌های مختلف کمیسیون صنایع مجلس نهم در خصوص حمایت از صنعت قطعه و خودروسازی کشور گفت: پیشبرد اهداف صنعت خودروسازی به‌منظور تعالی بخشی بر این صنعت به‌صورت جدی در دستور کار این دوره از مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

۱۱ شهریور ۱۳۹۱

وابستگی‌های خودروسازی به حداقل کاهش یافت

با توجه به اینکه هم‌اکنون میزان وابستگی‌های صنعت خودروسازی کشور از سایر کشورهای دنیا به حداقل کاهش یافته است، برگزاری این اجلاس می‌تواند روابط میان کشورها را افزایش دهد.

۲۵ دی ۱۳۹۱

اکنون زمان مناسبی برای اجرای یورو 4 نیست

در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی، وجود تحریم‌ها و بسیاری از مسائل دیگر، در شرایط عادی به سر نمی‌بریم لذا می‌بایست پلیس تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص را با تأمل، اندیشه و ملاحظات بیشتری عملی سازد.

۲۰ مرداد ۱۳۹۲

نعمت زاده مناسب‌ترین گزینه برای وزارت صمت

نعمت زاده به علت تجارب بالا و اثبات شایستگی در عرصه مدیریت و دارا بودن سوابق درخشان بهترین گزینه برای منسوب شدن به این سمت است.

9 آذر ۱۳۹۲

پژو اشتباهات خود را جبران کند

ایران انتظار قطع همکاری شرکت‌هایی که سال‌ها با آن‌ها در زمینه خودروسازی تعامل داشته‌اند را نداشت ولی آن‌ها به‌واسطه اعمال تحریم‌ها همکاری خود را با ایران قطع نمودند.

۱۸ بهمن ۱۳۹۳

ایران‌خودرو از جنگ اقتصادی سربلند بیرون آمد

با وجود این‌که شرایط حاکم بر فضای کسب‌وکار کشور در چند سال اخیر مناسب نبود، اما این گروه صنعتی حتی با کمبود منابع مالی توانست به موفقیت‌های بسیاری دست یابد.

۲۱ خرداد ۱۳۹۴

مجلس اجازه نمی‌دهد

هنوز در مجلس به جمع‌بندی درباره مرجع تعیین قیمت خودرو نرسیده‌ایم و بنا داریم به‌سرعت این ابهام را برطرف کنیم، اما تا زمان رفع ابهام، چیزی تغییر نکرده و کارکرد شورای رقابت همان بوده که هست. دولت نیز اگر در این زمینه درخواستی دارد ما در کمیسیون صنایع و معادن آماده شنیدن استدلال‌ها هستیم.

۲۵ خرداد ۱۳۹۴

اطلاعات مستند داریم

اطلاعات مستند واردکنندگان خودرو و آمار ارزهای مرجع و مبادله‌ای توسط آنان را از دستگاه‌های مسئول دریافت کرده‌ایم، بر اساس اطلاعات اولیه گران‌فروشی شدید در برخی مدل‌ها و برندهای خودروهای وارداتی اثبات شده است. قیمت خودروهای وارداتی در کشور مبداء به اضافه هزینه‌های واردات آن‌ها به داخل کشور نشان می‌دهد که واردکنندگان، سودهای کلانی را روی هر دستگاه خودروی وارداتی به جیب می‌زنند؛ با بررسی برخی برندهای خودرویی این موضوع اثبات شده است بنابراین لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت با جدیت بیشتری به این موضوع ورود کند.

۱۲ بهمن ۱۳۹۴

داستان L90‌ تکرار نشود

رخی گمان می‌کنند که دوباره داستان سال 83 که مجلس جدید (هفتم) روی کار آمد چند قرارداد از جمله قرارداد ال 90 را زیر سؤال برد، برای این قراردادها هم تکرار می‌شود این در حالی است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد چراکه هم تجربه آن دوران و رفتارهایی که شد را داریم و هم اینکه چون سه سال به‌طور کل رابطه‌مان با دنیا قطع شده باید بپذیریم که دچار عقب‌افتادگی‌هایی شده‌ایم و بهتر است با انعطاف‌پذیری بیشتری با خارجی‌ها کار کنیم تا این عقب‌افتادگی‌ها جبران شود.

۱۲ مرداد ۱۳۹۷

۸۰ هزار ثبت سفارش خودرو انجام شد

تاکنون نزدیک به ۸۰ هزار رکورد از ثبت سفارش‌ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده که بررسی آن‌ها کاری زمان‌بر است. در این زمینه مقرر شد درخواست افرادی که سال گذشته نیز متقاضی ارز بودند با یک نوسان ۲۰ درصدی پذیرفته شود.

رضا رحمانی را بهتر بشناسیم

رضا رحمانی در سال 1345 در تبریز به دنیا آمد و هم‌اکنون دارای چهار فرزند است. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی تبریز اخذ نمود. سپس مقطع کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت دولتی و دوره مدیریت استراتژیک در سازمان مدیریت صنعتی پشت سر گذاشت. وی دوره دکتری خود را در رشته مدیریت (DBA) در دانشگاه صنایع و معادن ایران به پایان رساند.

رضا رحمانی تا قبل از اینکه به‌عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مطرح باشد به‌عنوان قائم‌مقام وزیر صمت در امور تولید مشغول به خدمت بود. از دیگر سوابق اجرایی و مدیریتی رضا رحمانی می‌توان به معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، رئیس هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران، جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد اقتصاد مقاومتی، ستاد مقابله با آثار تحریم، جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، مجری طرح رونق تولید، رئیس کمیسیون اصلی نظارت بر تأسیس و فعالیت تشکل‌های فعالیت صنعتی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت در سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، عضو شورای عالی بیمه، عضو شورای عالی آمار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و تهران، عضویت در کمیسیون‌های صنعت و کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران، عضو کارگروه تخصصی مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور، مشاور رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، رئیس هیات امنای صندوق بازنشستگی کارکنان مس ایران، عضو هیات مدیره شرکت نوسازی صنایع ایران، عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، نایب‌رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی (مجلس هشتم)، رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی (مجلس، هفتم)، عضویت در هیات‌های تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از جمله هیات تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی و معادن، رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی، رئیس کمیته صنعت، اقتصاد و بازرگانی مجمع نمایندگان شمال غرب کشور، عضویت در فراکسیون‌های کارگری، روستایی و مناطق محروم و صنایع غذایی مجلس شورای اسلامی، مدیرکل اداری و مالی استانداری آذربایجان شرقی، مشاور استاندار آذربایجان شرقی، معاون شرکت تراکتورسازی تبریز، معاون شرکت آلومینیوم المهدی (عج) بندرعباس اشاره کرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها