کد خبر : 2739

جزئیات معاینه فنی خودرو در طرح جدید

جزئیات معاینه فنی خودرو در طرح جدید

فاز دوم طرح کاهش از صبح امروز آغاز شده است و خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند به صورت مکانیزه جریمه خواهند شد. در ادامه این گزارش می‌توانید جزئیات کامل را از این طرح و روند آن بخوانید.

به گزارش خودروتک، با توجه به این که پدیده آلودگی هوا به خصوص برای کلانشهرها از جمله تهران به یک معضل تبدیل شده است. از صبح امروز، با ۱ آبان ۹۷ فاز دوم طرح کاهش به منظور کاهش آلودگی هوای شهر در سراسر تهران اجرایی شده است. در این زمینه برای مطلع شدن از جزئیات بیشتر و روند اجرایی شدن این قانون گفت‌و‌گویی توسط گسترش نیوز با محمدرضا گویا، مدیر روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودرو صورت گرفته است. 

محمدرضا گویا در رابطه با میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی اظهار کرد: با توجه به این که وارد فاز دوم طرح کاهش شده‌ایم و این طرح از ابتدای آبان ماه شروع می‌شود در چند روز اخیر افزایش مراجعات به مراکز را داشتیم. در این زمینه اطلاع رسانی را از چهار ماه پیش آغاز کردیم و عموم مردم به صورت تدریجی در این مدت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند اما با توجه به این که ضرب‌العجل برای امروز گذاشته شد، تعداد مراجعات نیز به طبع بالا رفت.

مراکز خلوت‌تر را چگونه پیدا کنیم؟

گویا در رابطه با روش‌های مراجعه به مراکز خلوت‌تر افزود: در زمینه مراجعه به مراکز و انجام مراحل مرتبط با معاینه فنی در زمان کوتاه‌تر تدابیری انجام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به نوبت‌دهی اینترنتی اشاره کرد. افراد می‌توانند با مراجعه به سایت نوبت دهی اینترنتی و پرداخت مبلغ تعیین شده، مرکز مورد نظر، تاریخ و زمان مراجعه خود را مشخص کنند. علاوه بر این مورد یک سامانه پیامکی به شماره ۲۰۰۰۱۱۲ داریم که افراد می‌توانند عدد ۱ را ارسال کنند و از این طریق مرکز خلوت‌تر را انتخاب کنند.

وی در مورد زمان فعالیت مراکز اشاره کرد: مدت زمان فعالیت مراکز معاینه فنی در چند روز اخیر افزایش پیدا کرده است و مرکز بیهقی از دیشب به صورت ۲۴ ساعته فعالیت خود را انجام داده است. مرکز دماوند و آبشناسان و مرکز سیار واقع در میدان نوبنیاد نیز تا ساعت ۱۲ شب به ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان ادامه خواهند داد.

کدام خودروها مشمول دریافت معاینه فنی هستند؟

گویا در رابطه با این که چه وسایل نقلیه‌ای باید برای معاینه فنی مراجعه کنند افزود: خودروهای شخصی تا ۴ سال معاف هستند و پس از آن لازم است معاینه فنی دریافت کنند. اگر بخواهیم بر اساس سال تولید اشاره کنیم؛ برای خودروهای تولید داخل، محصولات سال ۹۲ و ماقبل و برای خودروهای وارداتی ۲۰۱۳ و ماقبل و برای خودروهای تاکسی ۹۵ و ماقبل دریافت معاینه فنی الزامی است.

روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه

گویا در انتها به نحوه جریمه خودروها اشاره کرد: معاینه فنی سال‌ها است که داشتن آن الزامی بوده و در طرح کاهش نحوه کنترل به صورت مکانیزه است. پیگیری و کنترل توسط پلیس ادامه دارد اما در کنار آن کنترل به صورت مکانیزه نیز انجام خواهد شد. دوربین‌های مختلفی در سطح شهر وجود دارد که تعداد آن‌ها ۱۲۰۴ عدد است و خودروها را از لحاظ داشتن یا نداشتن معاینه فنی کنترل می‌کند. از لحاظ مبلغ جریمه نیز روزانه ۵۰ هزار تومان وفقط یک بار در روز خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند.

منبع: گسترش نیوز

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها