کد خبر : 2661

هزارتوی مشکلات قطعه سازان

هزارتوی مشکلات قطعه سازان

صنعت قطعه سازی از صنایع مادر و از بخش های استراتژیک در تولید خودرو است و نقش آن در تولید، گردش چرخ های اقتصادی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بر کسی پوشیده نیست، اما این صنعت امروزه در پازلی از مشکلات گیر کرده است.

به گزارش خودروتک، قزوین دارای 150 واحد قطعه سازی خودرو است که برای بیش از هفت هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند با این حال مشکلات حوزه تولید گریبانگیر این بخش نیز شده و این صنعت از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست. 

واحدهای قطعه ساز با مشکلات ریز و درشت مختلفی مواجه هستند که حل آنها نیازمند تلاش همه جانبه مسئولان و دستگاه های ذیربط است. 

در گزارش ایرنا، به گوشه ای از مسایل و مشکلات شرکت های قطعه ساز قزوین اشاره شده است. 

** حل مشکلات واحدهای تولیدی قطعه ساز یک اولویت است 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: صنعت خودروسازی یکی از صنایع مادر در کشور محسوب می شود ولی امروزه با برخی چالش ها مواجه شده است. 

علی پرزحمت افزود: استان قزوین همواره به عنوان یکی از قطب های مهم تولید قطعات خودرو در کشور مطرح بوده و نقش مهمی در تامین نیازهای صنایع بالادستی خودروسازی کشور ایفا می کند. 

وی با اشاره به مهمترین چالش های و مشکلات فراروی این واحدها اضافه کرد: بدهی مالی خودروسازان به صنایع قطعه‌سازی یکی از مشکلات این واحدهای تولیدی است که آنها را با وضعیت مالی نا مطلوبی رو به رو ساخته است. 

پر زحمت افزود: کمبود نقدینگی در صنایع قطعه سازی مشکلات این واحدها را مضاعف ساخته و پیامدهای نامناسبی را برای این صنعت در پی داشته است. 

این مسئول اضافه کرد: مدیریت ارشد استان برای رفع مشکلات صنایع به ویژه خودروسازی عزم جدی دارد و با تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای حل مشکلات و چالش های پیش روی واحدهای تولیدی این بخش در حد مقدور تلاش می کند. 

این مسئول ادامه داد: یکی از مشکلات واحدهای قطعه سازی در استان داشتن معوقات از خودروسازان بزرگ است که در صورت پرداخت شدن به موقع مشکل سرمایه در گردش این واحدها برطرف می شود. 

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به اهمیت واحدهای قطعه سازی به عنوان صنعتی استراتژیک، گفت: خوشبختانه قطعه سازان استان تلاش خود را برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی و استاندارد سازی محصولات انجام داده اند و باید خودروسازان بزرگ نیز با توجه به این گام مثبت آنها برای تسویه معوقات و افزایش سقف خرید اقدام نمایند. 

وی افزود: تغییر قیمت مواد اولیه و ثابت بودن قراردادهای قطعه سازان با خودروسازها باعث شده که این واحدها خواستار بازنگری قراردادهای منعقد شده باشند. 

این مسئول اضافه کرد: مشکلات تامین مواد اولیه شامل ورق، شمش و مواد پلیمری و افزایش قیمت آن جزء مشکلات این واحدها است که می توان با عرضه در بورس و تهیه مواد اولیه از سوی خودروسازان آنها را حل کرد. 

پرزحمت اضافه کرد: قطعه سازان استان خواستار همراهی دستگاه های خدمات رسان استان مانند اداره کل مالیاتی و تامین اجتماعی و... هستند تا از این مقطع حساس نیز با موفقیت عبور کنند. 

وی افزود: متاسفانه تحریم قطعات خودرویی باعث شده است که برخی از کشورها قرارداد خود را با واحدهای تولید کننده استان و کشور قطع کرده یا کاهش دهند که امیدواریم اقدامات جبران کننده را در این راستا شاهد باشیم. 

** بیش از 70 درصد قطعات یک خودرو در قزوین تولید می شود 

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 140 مجوز تولید قطعات خودرو در قزوین صادر شده که هم اکنون 120 شرکت قطعه سازی در داخل و خارج شهرک های صنعتی استان فعال هستند. 

حمیدرضا خانپور افزود: این واحدهای تولیدی حدود 600 قطعه خودرو را تولید کرده و برای خودروسازان و هولدینگ های زیر نظر آنها ارسال می کنند. 

وی اضافه کرد: یک خودرو از 800 قطعه تشکیل شده است که 600 قطعه آن در قزوین تولید می شود پس می توان گفت بیش از 70 درصد قطعات یک خودرو در استان تولید می شود. 

به گفته خانپور نزدیکی به پایتخت و دسترسی آسان به خودروسازان برتر کشور نظیر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از جمله دلایل استقرار واحدهای تولیدی در قزوین است. 

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین با اشاره به مهمترین مسائل و مشکلات این واحدها افزود: پرداخت نشدن به موقع مطالبات قطعه سازان توسط خودروسازان، تحویل خودرو یا چک برای مطالبات، کمبود مواد اولیه و افزایش سرسام آور قیمت ها از جمله مشکلات قطعه سازان در قزوین است که باید برای حل آنها چاره ای اندیشیده شود. 

وی ادامه داد: باید برای صادرات محور کردن قطعات تولیدی این شرکت ها هم برنامه ریزی کرد چون نقش موثری در اشتغالزایی و افزایش صادرات غیرنفتی و رونق اقتصادی استان ایفا خواهد کرد. 

خانپور خاطر نشان کرد: پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان، تامین خوراک این واحدها که بیشتر آلومینیوم، قطعات فولادی و... است و افزایش سهمیه آنها در این زمینه از جمله درخواست های قطعه سازان استان است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

این مسئول ادامه داد: امیدواریم در آینده نزدیک با تشکیل خوشه صنعتی قطعه سازان خودرو در استان بتوانیم با مشاوره گیری از این واحدها برای حل مشکلات آنها و افزایش سرمایه گذاری و دست یابی به اشتغال کامل اقدام کنیم. 

وی با بیان اینکه قزوین ظرفیت زیادی در بخش صنعتی به ویژه خودروسازی دارد افزود: شرکت پژو و رنو فرانسه برای سرمایه گذاری از زیرساختها و فضاهای کالبدی استان در شهرک صنعتی خرمدشت بازدید کردند اما به دلیل تحریم ها هنوز جواب قطعی را به استان نداده اند. 

*** نوسانات ارزی و معوقات مهمترین مشکل واحدهای قطعه ساز استان 

مدیرعامل یک واحد تولیدی در ریخته گری سرسلیندر خودرو نیز به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه نوسانات بازار ارز و بی ثباتی در سیاست گذاری ها آسیب های زیادی را به قطعه سازان وارد کرده و آنها را با چالش های جدی مواجه ساخته است. 

محمدرضا کاکوند افزود: از بخت بد در این شرایط ترخیص دیرهنگام یا با کندی مواد اولیه از گمرک ها مشکلاتی واحدهای تولیدی را مضاعف ساخت. 

این تولیدکننده استان ادامه داد: متاسفانه به دلیل نوسانات ارزی و مطالبات معوقه کار مدیریت مجموعه دشوار شده است ولی در این شرایط تلاش می کنیم که از تعدیل نیروها جلوگیری کنیم. 

وی اضافه کرد: تامین مواد اولیه از قبیل آلومینیوم برای ما بسیار مهم است و باید انحصار واردات این مواد از دست چند شرکت در کل کشور خارج شود. 

کاکوند یادآور شد: برای تامین مواد اولیه چندین بار با مسئولان مکاتبه کرده ایم و امیدواریم اقدام جدی آنها را در این زمینه شاهد باشیم. 

وی افزود: ارزش مطالبات ما از خودروسازان به دلیل نوسانات ارزی به یک سوم کاهش یافته است و چه کسی می تواند این خسارت را جبران کند؟ 

این مسئول ادامه داد: با ادارات تامین اجتماعی برای بیمه کارگران، محیط زیست بابت آلایندگی و مالیات برای معوقات مالیاتی مشکلاتی برای ما به وجود آمده که امیدواریم با همکاری مسئولان شاهد رفع یا استمهال آنها باشیم. 

به گفته وی سرمایه درگردش این شرکت به خاطر نوسانات بسیار کوچک شده است و در صورت تزریق سرمایه در گردش جلوی کاهش بهره وری و تعدیل نیرو گرفته خواهد شد. 

استان قزوین سه هزار و 600 واحد تولیدی و 15 شهرک و ناحیه صنعتی دارد. 

منبع: ایرنا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها