کد خبر : 1992

خودروتک بررسی می‌کند؛

کدام خودروها می‌توانند جانشین پراید شوند؟ + عکس

کدام خودروها می‌توانند جانشین پراید شوند؟ + عکس

با نزدیک شدن به ابتدای دی ماه و پایان ضرب‌الاجل سازمان ملی استاندارد درباره اجرای استانداردهای 85 گانه خودروهای سواری، به نظر می‌رسد ادامه فعالیت برخی از مهم‌ترین محصولات خودروسازان با اما و اگرهایی روبه‌رو می‌شود. پراید، به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه حذف از چرخه تولید به دلیل عدم اجرای استانداردهای فوق شناخته می‌شود.

به گزارش خودروتک، با این تصور که توافق خارج از چهارچوبی بین سازمان استاندارد و خودروسازان شکل نگیرد و یا اینکه خودروسازان نتوانند در فرصت باقی‌مانده اقدام به تعبیه موارد خواسته‌شده از سوی سازمان مزبور کنند، می‌توان به‌عنوان یک ایده فانتزی گزینه‌های جانشینی را برای خودرویی مانند پراید در نظر گرفت.

برای این منظور چند پیش‌فرض را باید در نظر گرفت. نخست آنکه، پراید یا سایپا 131 در حال حاضر ارزان‌ترین خودروی کشور است. بنا بر این گزینه جانشین آن نیز می‌بایست در زمره خودروهای هم‌رده باشد؛ اما ذکر این نکته حیاتی است که ارزان‌ترین خودروی بازار آلمان با ارزان‌ترین خودروی بازاری مثل پاکستان تفاوت دارد. با در نظر گرفتن قیمت فعلی پراید و نرخ برابری ارز، می‌توان این‌گونه برداشت کرد که خودروی ارزان جانشین این محصول سایپا می‌بایست با قیمتی زیر 15 هزار دلار عرضه شود. آنچه در زیر خواهید دید، گزینه‌های پیشنهادی برای جایگزینی پراید است.

سوزوکی Mehran

سوزوکی Mehran

یکی از قدیمی‌ترین تولیدات سوزوکی که هنوز هم در بازارهای در حال توسعه خرید و فروش می‌شود. مهران دارای یک پیشرانه 3 سیلندر به حجم 796 سی‌سی است که قدرت خروجی‌اش 40 اسب‌بخار اعلام شده است. طول این سوزوکی تنها 3.3 متر و عرض آن فقط 1.4 متر برآورد شده است. مهران با رینگ‌های 12 اینچی می‌تواند به سرعت نهایی 140 کیلومتر در ساعت برسد.

یونایتد Bravo

یونایتد Bravo

برند United در پاکستان از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. براوو اولین محصول خودرویی این شرکت به حساب می‌آید. چراکه این شرکت اساساً سازنده موتورسیکلت است. براوو نیز دارای همان پیشرانه 796 سی‌سی سه سیلندر سوزوکی مهران است. طول این خودرو 5 سانتی‌متر و عرض آن 9 سانتی‌متر بیشتر از رقیب ژاپنی‌اش شده است. این خودروی هاچ‌بک رینگ‌هایی 13 اینچی دارد.

فاو V2

فاو V2

یکی از ارزان‌ترین تولیدات FAW چین مدل وی 2 است. هاچ‌بک ریزاندامی که می‌توان روی پیشرانه 1.3 لیتری 90 اسب‌بخاری آن حساب باز کرد. این خودروی 980 کیلویی طولی بیش از 3.7 متر دارد و فضای داخلی‌اش مناسب است. وی 2 با رینگ‌های 14 اینچی راهی بازار می‌شود و حجم باک آن 36 لیتر برآورد می‌شود. به لطف یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی می‌توان به سرعت 180 کیلومتر در ساعت رسید.

سوزوکی Swift DLX

سوزوکی Swift DLX

این خودرو احتمالاً معروف‌ترین نام در بین این لیست خواهد بود. سوئیفت مدلی شناخته‌شده در بین تمام خودروهای مقرون‌به‌صرفه در دنیا به شمار می‌رود. خودرویی با پیشرانه 1.3 لیتری 90 اسب‌بخاری که وزن آن کمی بیش از 1000 کیلوگرم است و با طول و عرض 3755 و 1690 میلی‌تری‌اش یک هاچ‌بک سایز متوسط به حساب می‌آید. سرعت نهایی سوئیفت 180 کیلومتر در ساعت است.

سوزوکی Cutlas VXR‌

سوزوکی Cutlas VXR‌

دیگر هاچ‌بک سوزوکی ژاپن که در همکاری با ماروتی هندوستان تولید می‌شود، کوتلاس است. خودرویی سبک با پیشرانه 998 سی‌سی و وزن 785 کیلوگرمی که قدرتش حتی از پراید نیز بیشتر است. 67 اسب‌بخار نیرو در کنار رینگ‌های 14 اینچی و جعبه‌دنده 5 سرعته دستی ترکیب مناسبی است برای رسیدن به سرعت نهایی 180 کیلومتر در ساعتی. حجم باک کوتلاس 35 لیتر است.

فاو Sirius S80

فاو Sirius S80

شاید گزینه ون سایز کوچک برای خریداران خودرویی مانند پراید چندان موضوعیت نداشته باشد ولی می‌توان روی این خودرو که 91 اسب‌بخار نیرو از پیشرانه 1.3 لیتری‌اش بیرون می‌آید حساب باز کرد. فضای قسمت بار سیریوس 600 لیتر است یعنی بیشتر از خودرویی مانند سمند و پژو 405. این چینی 1160 کیلویی مجهز به جعبه‌دنده 5 سرعته دستی با قابلیت رسیدن به حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت است.

سوزوکی Ciaz

سوزوکی Ciaz

شاید باورکردنی نباشد ولی این خودرو زمانی یکی از گزینه‌های ایران‌خودرو برای تولید بود. سیاز که در برخی از بازارها با نام آلیویو نیز شناخته می‌شود، سدان سایز متوسطی است که البته قیمت چندان بالایی ندارد. این خودرو با امکاناتی بیشتر از پراید دارای یک پیشرانه 1.4 لیتری 91 اسب‌بخاری است. به لطف وزن 970 کیلوگرمی‌اش می‌توان سرعت نهایی 200 کیلومتر در ساعت را با آن تجربه کرد.

داتسون GO

داتسون GO

یکی از پرتیراژترین خودروهای بازار بومی هندوستان است. یک ژاپنی هاچ‌بک که زیر کاپوتش پیشرانه‌ای 1.2 لیتری با قدرت 67 اسب‌بخار قرار گرفته است. این خودرو دارای ترمز ABS‌ است و حجم فضای قسمت بار آن 265 لیتر برآورد می‌شود؛ یعنی چیزی در حد و اندازه‌های یک هاچ‌بک استاندارد. شاید چندان به چشم نیاید ولی گو دارای طول و عرضی معادل 3788 و 1636 میلی‌متر است.

تاتا Tiago

تاتا Tiago

برند تاتا، شرکت خودروسازی بومی هندوستان است. مدل تیاگو دارای پیشرانه 1.2 لیتری با قدرتی 84 اسب‌بخاری است. ترمز ABS، تمام شیشه‌ها برقی، ایربگ راننده و سرنشین، قفل مرکزی و مه شکن بخشی از امکانات تیاگو به شمار می‌آید. فضای قسمت بار این هندی بیش از 240 لیتر است که با توجه به طول 3.8 متری‌اش مناسب به نظر می‌آید. جعبه‌دنده تیاگو 5 سرعته دستی است.

تاتا Bolt

تاتا بولت

دیگر محصول تاتا که در بازار هندوستان طرفداران پرتعدادی دارد و می‌توان از آن به‌عنوان یک جایگزین برای پراید یاد کرد، بولت است. این خودرو با همان پیشرانه 1.2 لیتری معروف تاتا تولید می‌شود ولی با بهینه‌سازی‌هایی قدرت آن به 89 اسب‌بخار رسیده است؛ یعنی 13 اسب‌بخار بیشتر از پراید. شاید عجیب باشد ولی موتور این خودرو به صورت MPFI (پاشش چند نقطه‌ای) طراحی شده است.

هوندا Brio

هوندا Brio

نه فقط می‌توان روی بریو به‌عنوان جانشین پراید حساب کرد بلکه می‌توان او را یک هاچ‌بک کاملاً جوان‌پسند با کیفیتی قابل قبول دانست. این ژاپنی دارای پیشرانه‌ای 1.2 لیتری با قدرتی 87 اسب‌بخاری است. پیشرانه این خودرو از سری مدرن هوندا یعنی VTEC انتخاب شده است. به دلیل ابعاد ریزاندام بریو، فضای قسمت بار آن فقط 175 لیتر است. این خودرو دارای ایربگ راننده و سرنشین و هم‌چنین صفحه نمایش لمسی است.

فیات Punto EVO

فیات Punto EVO

این پونتو با آنچه در رونمایی‌های اخیر فیات ایتالیا می‌بینیم کمی فرق دارد. به این دلیل خودروی فوق در لیست خودروهای مقرون به صرفه قرار گرفته که مدل آن مربوط به سال 2012 است. پونتو مورد نظر ما دارای یک پیشرانه 1.4 لیتری 74 اسب‌بخاری است. شتاب صفر تا صد آن 12.8 ثانیه اعلام شده است. این ایتالیایی با طول 4 متری‌اش می‌تواند نظر خانواده‌های پرجمعیت ایرانی را جلب کند.

رنو Kwid

رنو Kwid

این خودرو زمانی جدی‌ترین گزینه سایپا برای جایگزینی پراید بود. ولی پیش از عقد نهایی قرارداد با فرانسوی‌ها مدل کوئیک تولید شد. در حالت پایه؛ پیشرانه ۰.۸ لیتر یا دقیقاً ۷۹۹ سی‌سی حجم دارد که ۵۴ اسب بخار قدرت تولید خواهد کرد. شاید قدرت ۵۳ اسب بخار برای به حرکت درآوردن کوئید کافی به نظر نرسد؛ اما نباید آن را چندان هم دست کم گرفت، چرا که این خودرو فقط ۶۶۰ کیلوگرم وزن خالص دارد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها