کد خبر : 1786

از شایعه تا واقعیت تلاش برای تغییرمدیرعامل سایپا

از شایعه تا واقعیت تلاش برای تغییرمدیرعامل سایپا

در حالی که روابط عمومی وزارت صمت طی اطلاعیه ای نقش وزیر صمت در تغییرات گسترده مدیرعامل شرکت های صنعتی طی روزهای اخیر را شایعه می داند، پایگاه های خبری- تحلیلی مختلف از فشار گسترده محمد شریعتمداری و برخی از معاونین و مدیران وی از فشار بر اعضای هیات مدیره شرکت ها از جمله شرکت سایپا برای تغییرمدیرعامل این شرکت خبر می دهند.

به گزارش خودروتک، بر اساس اطلاعات بدست آمده، جریانی با فشار بر اعضای هیئت مدیره سایپا، قصد دارند مدیرعامل این شرکت را شبانه برکنار کرده و فرد دیگری که سابقه فعالیت در خودروسازی‌های داخلی را در کارنامه دارد، جایگزین وی کنند. بر اساس پیگیری‌های خبرنگار میزان، برخی از اعضای هیئت مدیره تلویحا احتمال این تغییر را تایید کردند.

پای یک مافیای قطع سازی در میان است؟

در همین حال، یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری میزان با تایید این خبر گفت: طی تماس‌های متعدد وزارتخانه، از اعضای هیئت مدیره خواسته شده در جلسه‌ای فوری امشب مدیرعامل سایپا را برکنار و فرد جدیدی را جایگزین کنند.

وی ادامه داد: گزینه پیشنهادی آن‌ها یکی از مدیران قبلی صنعت خودروسازی است که با یک جریان قوی از چند قطعه سازی و مدیران قبلی صنعت خودروسازی حمایت می‌شود و احتمال ایجاد انحصار و مافیا در این بخش از صنعت را تقویت می‌کند.

میزان می افزاید: این تغییر در حالی در حال پیگیری و انجام است که هنوز تکلیف ماندن و یا رفتن شریعتمداری از کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص نیست و اگر وزیر جدیدی به این وزارتخانه بیاید عملا در یک کار انجام شده قرار خواهد گرفت.

این در حالیست که اکثر سهام گروه خودروسازی سایپا متعلق به تعاونی کارکنان این شرکت بوده و بر اساس قانون تجارت، وزارت صنعت و دیگر دستگاه های دولتی حق دخالت و تغییر مدیریت در این خودروسازی را ندارد.

واکنش نمایندگان مجلس چیست؟

افزون براین، پایگاه خبری «انتخاب» نیز نوشت که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت که خروج او از این وزارتخانه طی هفته های آینده تقریبا قطعی است، ‌در ‌اقدامی تامل برانگیز قصد دارد مدیرعامل یکی از دو شرکت اصلی خودروسازی کشور را قبل از رفتن خود تغییر دهد.‌

این پایگاه خبری اعلام کرد که گزینه شریعتمداری برای مدیرعاملی شرکت سایپا، محمدرضا سروش، فردی خارج از این مجموعه خودروسازی ‌است که گفته می شود ‌برخی بخش های پرنفوذ و مافیایی قطعه سازی از این اقدام حمایت می کنند.‌ سروش پیش از این در دو دوره ‌مختلف مدیرعاملی گروه بهمن را بر عهده داشته است. نکته قابل تامل دیگر اینکه در ماه های اخیر، هر بار بحث تغییر در مدیرعاملی ‌سایپا پیش کشیده شده، برخی افراد تلاش کرده اند تا نام سروش را پررنگ تر کرده و او را از یک گزینه محتمل به یک گزینه ‌جدی تبدیل کنند. با این وجود، این بار اخبار رسیده حکایت از آن دارد که بحث مدیرعاملی سروش از هر زمان دیگری جدی تر ‌است.‌

این منبع می افزاید: این تصمیم بی شک نمی تواند از دید نمایندگان مجلس پنهان بماند. اگر شریعتمداری قصد کمک و خدمت به صنعت خودروسازی ‌کشور را دارد، چرا در روزهای آخر مسئولیتش دست به تغییر مدیرعامل می زند و حتی اگر بپذیریم که این تصمیم از مدت ها قبل ‌گرفته شده، چرا برای بهبود وضعیت این شرکت، یکی از نیروهای داخلی و مدیران و مسئولان فعلی سایپا را به مدیرعاملی انتخاب نمی کند؟

انتخاب می افزاید: محمد شریعتمداری قرار بود برای بررسی استیضاح خود به جلسه کمیسیون صنایع مجلس برود اما او در این ‌نشست حاضر نشد و جلسه به فردا موکول شده است. مشخص نیست این عدم حضور به موضوع تغییر مدیرعامل سایپا مرتبط ‌است یا خیر و آیا شریعتمداری در تلاش است با تغییرات اینچنینی، انتقادات پیشین از عملکرد خود را به حاشیه برده و نظر ‌نمایندگان را درباره استیضاح خود تغییر دهد؟

فشار روی هیات مدیره؟

شنیده های تابناک نیز حاکیست وزارت صنعت با فراخوان اعضای هیئت مدیره شرکت سایپا، دستور تشکیل فوری جلسه هیئت مدیره و انتخاب فردی دیگر به جای جهرودی به عنوان مدیرعامل را داده است.

 تابناک اقتصادی ادامه می دهد: این درحالیست که تغییر وزیر صمت قطعی شده و رئیس جمهور با گزینه جایگزین برای پذیرفتن سمت وزارت گفتگو کرده است و به احتمال قوی وزیر دیگری سکان وزارت صمت را بر عهده خواهد گرفت.

گفته می شود گزینه پیشنهادی وزارت صمت، پیش از این مدیرعامل یکی از شرکت های خودروسازی بوده است. این گزینه در اسفند ماه سال ۹۴ نیز به عنوان گزینه مدیرعاملی سایپا معرفی شده بود ولی نتوانست سکان این گروه خودروسازی را به دست بگیرد.

مدیرعامل کنونی سایپا کیست؟

باید یادآور شد که محسن قاسم جهرودی که دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه امیرکبیر است کمتر از یک سال پیش، با تصویب هیأت مدیره این گروه خودروسازی به عنوان مدیرعامل جدید سایپا منصوب شده بود. وی که پس از مهدی جمالی به عنوان مدیرعامل سایپا انتخاب شده بود، پیش از این در ایساکو و ساپکو سابقه مدیریت داشته است و مدیرعاملی شرکت های ریخته گری آلومینیم و یاتاقان بوش را نیز در کارنامه خود دارد.

وزارت خانه چه می گوید؟

همزمان با اطلاع رسانی منابع خبری، روابط عمومی وزارت صمت نیز طی اطلاعیه ای دیرهنگام اعلام می کند:

اولا ،همانطور که قبلا هم به طور کامل توضیح داده شده است، اقای دکتر شریعتمداری استعفا نداده‌اند و این موضوع پیش از این از سوی دولت تکذیب شده است و در هماهنگی کامل با ریاست محترم جمهور در حال انجام وظایف قانونی هستند.

ثانیا، روند انتصابات و تغییرات در شرکت‌های خصوصی و سهامی عام تحت مناسبات قانونی و با تصمیم هیات مدیره صورت می‌گیرد و وزیر صنعت نقشی در آن ندارد، لذا در مورد شرکت‌های سایپا و فولاد مبارکه دکتر شریعتمداری هیچ نقشی نداشته‌اند و با پیگیری‌های به عمل آمده کسب اطلاع شد که مدیرعامل محترم سابق فولاد مبارکه از چند ماه پیش استعفا داده بودند و همزمانی با شایعات اخیر کاملا اتفاقی است.

ثالثا، در مورد سازمان نظام مهندسی معدن، روند انتصاب ارتباطی به وزیر صمت ندارد و تابع انتخابات درون سازمانی است و وزیر صمت، منتخب جلسه انتخابات را بر حسب وظیفه قانونی پس از تایید به ریاست محترم جمهور برای انتصاب معرفی می‌کند و هرگونه گمانه‌زنی درباره دخالت وزارت صنعت و شخص وزیر تکذیب می‌گردد.

در پایان ضمن توصیه به رعایت صداقت، عدالت و تقوا در اطلاع‌رسانی، لازم است در موارد تخصصی برای کسب اطلاع از حقیقت تلاش شود و از انتشار اخبار به صورت مغرضانه و هیجانی پرهیز گردد.

تحلیل جوابیه وزارت صمت

اولا اینکه وزات صمت هیج اشاره و پاسخی به آنچه که تحت عنوان شایعات منتشر شده از سوی کانال های فضای مجازی خوانده ، نداشته است و صراحتا عنوان می کند که «شخص وزیر» در تغییر مدیران عامل ها نقشی ندارد، بنابراین فشار برای تغییر مدیرعامل سایپا تکذیب نشده است.

دوم، اینکه همه می دانند که وزارت صمت نقش بسیار موثری در بقا یا رفتن مدیران شرکت های بزرگ داشته و همچنان دارای جایگاه مدیریتی در ترکیب هیات مدیره شرکتهایی همچون فولاد سازان و خودرو سازان است.

سوم، اینکه پایگاه خبری میان شخص وزیر و معاونان ایشان هم تفکیک قائل شده اند و عنوان کرده اند که فشار بر اعضای هیات مدیره شرکت سایپا می تواند حتی بدون اطلاع وزیر باشد که این مساله نافی  فشار وزارتخانه نیست.

چهارم، اینکه منابع خبری درون شرکت سایپا در گفت و گو با پایگاه خبری عنوان کرده اند که تحت فشار هستند و این چیزی نیست که در جوابیه وزارت صمت پیدا باشد.

پنجم، این که وزارت صمت، میان استعفای وزیر یا حق استیضاح  و فشار مجلس برای تغییر ایشان تمایزی قایل نشده است، وزارت صمت استعفای وزیر را تکذیب کرده است، اما حق نمایندگان درخصوص تغییر مدیران صنعتی همچنان محفوظ است.

ششم، در حالی که طی روزهای اخیر خبر از ماندن و رفتن وزیر صمت به گوش می رسد که تعجیل «هیات مدیره های تحت فشار یا آزاد دارای انتخاب» برای تغییر مدیران این شرکت ها عجیب به نظر می آید.این که چرا هیات مدیره شرکت های صنعتی در این هنگامه به این نتیجه رسیده اند که مدیران شرکت ها را تغییر دهند، جای سوال جدید دارد؟

هفتم، اینکه ارتباط تغییر مدیران عامل با اشاره و خواست یا عدم اشاره یا عدم خواست وزیر صمت چیست، موضوعی که همچنان برای ناظران و فعالان صنعتی مبهم است!

هشتم، روابط عمومی وزارت صمت که رسانه ها را به شفاف سازی و رعایت صداقت، عدالت و تقوا در اطلاع رسانی توصیه کرده است، خود در برابر همه این سوالات بدون پاسخ، متهم به نبود شفاف سازی و... است.

وزارت صمت:همه چیز با تصمیم هیات مدیره است!

حمایت ها و سیاست های وزارت صمت از اولین روز آغاز فعالیت خودروسازی تا به امروز از شرکت های بزرگ خودروسازی بر همه افراد جامعه ایرانی عریان و نمایان است، اینکه عنوان شده است که هیات مدیره شرکت های خودروسازی برای عزل و نصب یک مدیرعامل آن هم در سطح سایپا دارای استقلال (با تصمیم هیات مدیره) بوده و وزارت صمت هیچ اراده ای در سلب و اختیار هیات مدیره و سهامداری مدیریتی و مالکیتی ساپیا ندارد، شوخ طبعیای است که هیچ فردی آن را باور نمی کند و ممکن است که به عنوان «سند»، یک روز علیه خود صمت استفاده شود. کافی است که به ترکیب و ساختار هیات مدیره و سهامداران مدیریتی شرکت نیم نگاهی انداخته شود.

بنابراین به جا بود که وزارت صنعت برای توجیه تغییر مدیران عامل شرکت ها واژگان دیگری اختیار  میکرد.

منبع: با اقتصاد

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها