کد خبر : 10793

روزنامه ها گرانی خودرو را چگونه دیدند؟

روزنامه ها گرانی خودرو را چگونه دیدند؟

روزنامه‌های خراسان، جوان و آفتاب یزد هر کدام از زاویه دید خود به بررسی بازار خودرو و عوامل گرانی آن می‌پردازند. جام‌جم نیز از طراحی یک خودروی جدید در ایران‌خودرو پرداخته است.

بازار خودرو این روزها یکی از بی‌ثبات‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد. قیمت‌هایی که دیگر نه روزانه بلکه ساعتی افزایش می‌یابد.

در حالی که روز گذشته روزنامه سازندگی خبر از پراید ۴۵ میلیون تومانی داده بود، روزنامه جوان امروز از «ویراژ پراید ۴۷ میلیونی در هرج‌و‌‌مرج بازار» خبر می‌دهد.

جوان در این خصوص می‌نویسد: در حالی که قیمت خودرو‌ها ۵ درصد زیر قیمت تعیین‌شده، اراده‌ای نامرئی در حال بالا بردن قیمت خودرو‌ها است. به نحوی که هرج‌ومرج در بازار خودرو باعث‌ شده تا قیمت پراید به ۴۷ میلیون برسد.

این روزنامه در خصوص قیمت‌های روز گذشته نیز می‌نویسد: براساس آخرین قیمت خودرو که دیروز در رسانه‌ها منتشر شد، پراید ۱۱۱ به قیمت ۴۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵به قیمت ۷۸ میلیون تومان، تیبا به قیمت ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو پارس به قیمت ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چانگان به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان، دنا ۱۰۸ میلیون تومان و رانا به قیمت ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

جوان به نقل از یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس روایت می‌کند که هزینه سربار یکی از عوامل اصلی بالا رفتن قیمت تمام‌شده خودرو است. این نماینده مجلس در خصوص هزینه سربار، به وجود شرکت‌های زیرمجموعه دو خودروساز بزرگ اشاره می‌کند که هیچ‌کاری انجام نمی‌دهند، اما اعضای هیئت‌مدیره دارند.

جوان به نقل از عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه می‌دهد که ایراد از ساختار و نحوه مدیریت خودروسازی کشور است و تنها راهکار لغو ممنوعیت واردات خودرو با تعرفه منطقی باز است.

در همین زمینه روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارش خودرویی خود به اظهارات و پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها در این بازار اشاره کرده است.

آفتاب یزد به نقل از وزیر صمت راهکار را در افزایش عرضه خودرو می‌داند و روایت می‌کند که «تا تولید خودرو افزایش پیدا نکند، قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد.»

در همین راستا روزنامه خراسان با عنوان «تخلف آزادفروشی خودرو» به ترفندی جدید برای گران‌فروشی خودرو در نمایندگی‌ها پرداخته است.

خراسان در این زمینه می‌نویسد: رواج پدیده فروش خودروهای موجود در نمایندگی‌ها در فضای مجازی توسط برخی نمایندگی‌های خودرو جالب توجه است. هم‌اکنون دیده می‌شود که عمده معاملات فروشندگان و نمایندگی‌های فروش خودروسازان و حتی پیداکردن مشتری در کانال‌های تلگرامی انجام می‌شود و در مدت چند روز، خودرو، آن هم با قیمت روز به دست خریدار می‌رسد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: این موضوع لزوم نظارت و قاعده‌گذاری برای فروش این خودروها را که اصطلاحا به کارتکسی یا ویرایشی معروف هستند، آشکار می‌کند. چرا که اگر خودرو هست، به چه دلیل توسط کارخانه ثبت نام و توزیع نمی‌شود؟

خراسان همچنین به وعده‌های دو خودروساز بزرگ کشور برای افزایش عرضه خودرو در بازار می‌پردازد. به نحوی که نقل از خودروسازی سایپا از رشد ۴۵ درصدی تولید خودرو در هفته منتهی به ۲۶ بهمن ماه نسبت به هفته قبل از آن و رشد ۹۰ درصدی نسبت به هفته اول بهمن ماه خبر داده است.

این روزنامه همچنین به نقل از خودروسازی ایران‌خودرو اظهار می‌کند که تا پایان سال ۳۵ هزار خودرو به مشتریان تحویل داده خواهد شد و عملا بخش عمده‌ای از تعهدات این شرکت ایفا خواهد شد.

با این حال، روزنامه جام جم نیز با تیتر «محرمانه از ایران‌خودرو» می‌نویسد: شنیده‌ها از طراحی یک خودروی ملی جدید در ایران‌خودرو می‌گویند، ماجرای این پروژه شبه‌مخفی چیست؟

جام جم به یک ویدئو و تصویر پرحاشیه از ایران‌خودرو اشاره می‌کند که طی روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده است. آن‌گونه که این روزنامه روایت کرده در این تصاویر دبیر شورای عالی امنیت ملی و مدیرعامل ایران‌خودرو در کنار اعضای تیم تحقیقاتی این شرکت حضور دارند.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود می‎‌نویسد: پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های ناجوانمردانه یک‌جانبه، همکاری پژو با ایران به حالت تعلیق درآمد و ضمن بروز مشکل در تولید ۲۰۰۸هایی که ایکاپ تعهد داشت به خریداران تحویل دهد، برنامه تولید ۳۰۱ و مدل‌های بعدی (که احتمالا ۲۰۸ نیز یکی از آنها بود) لغو شد. اما از آنجا که در جریان برنامه تولید پژو ۳۰۱ قرار بود بخشی از این خودرو بومی‌سازی شود و با توجه به این که برنامه بومی‌سازی این محصول تکمیل نشده بود، ایران‌خودرو تصمیم داشت ۳۰۱ را بدون دخالت پژو و با همکاری قطعه‌سازان و شریک تجاری پژو در چین یعنی دانگ فنگ به تولید برساند که این موضوع مورد شکایت پژو قرار گرفت.

جام جم ادامه می‌دهد: اما ایران‌خودرو برای تکمیل پروژه نیمه‌کاره خود، راه دومی برنامه‌ریزی کرد، تولید یک محصول جدید بر پایه ۳۰۱ با نام و هویتی متفاوت! بنا بر شنیده‌های جام جم، این تنها راه رهایی ایران‌خودرو از فشارهای پژو خواهد بود و با توجه به حضور یک بدنه عریان و برخی از قطعات ۳۰۱ در غرفه ساپکو در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران که حدود ۴۰ روز پیش برگزار شد، احتمال تحقق یافتن این داستان قوت می‌گیرد. پیشتر نیز رانا با همین فرمولاسیون بر اساس ۲۰۶ اس‌دی تولید شده بود و به همین خاطر پژو نتوانست مانع تولید و عرضه این خودرو به بازار ایران شود.

این روزنامه با طرح یک سوال اظهار می‌کند: آیا خودرویی که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در عکس‌ها روی آن را امضا می‌کند، همین محصول جدید بر پایه ۳۰۱ است؟! اگر بخواهیم بر پایه مستندات قطعی صحبت کنیم باید بگوییم مشخص نیست!

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها