کد خبر : 10402

احتمال کاهش قیمت خودرو در سال آینده

احتمال کاهش قیمت خودرو در سال آینده

افزایش یا کاهش قیمت خودرو اعم از داخلی و وارداتی به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است. برخی از کارشناسان بر این باورند که قیمت خودرو در سال آینده افزایش پیدا می‌کند و برخی نیز نظر کاملا متفاوتی دارند.

به گزارش خودروتک، مدتی است که قیمت خودرو وارداتی در بازار نوسانی بوده و تکلیف آن مشخص نشده است. از سویی در حالا حاضر خودروهای داخلی کاملا در بازار اشباع شده‌اند و برخی از مردم بر این باورند که نرخ خودرو در سال آینده کاهش پیدا می‌کند، اما عده‌ای نیز هیچ امیدی به کاهش قیمت ندارد و افزایش قیمت خودرو را را محتمل‌تر می‌دانند. به هر حال اینکه بتوانیم افزایش یا کاهش نرخ خودرو را در سال آینده پیش‌بینی کنیم، کار بسیار دشواری است، اما کارشناسان این حوزه مدعی هستند که قیمت خودرو در سال آینده تا حدودی ثابت می‌ماند.

قیمت خودرو

از اواسط نیمه نخست سال جاری به دلیل شروع دور جدید تحریم‌ها و به ویژه افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی بوده‌ایم و حتی برخی از آن‌ها تا 3 برابر افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. فعالان بازار خودرو اعلام می‌کنند مشتریان ایرانی برای خرید خودروهای وارداتی تمایلی ندارند. همچنین برخی نیز می‌گویند خرید و فروش خودروهای وارداتی نسبت به زمان مشابه سال گذشته با رکود شدیدی مواجه است. از این رو فعالان این بازار برای جذب مشتری نرخ خودروهای وارداتی را به میزان منطقی کاهش داده‌اند و در حال حاضر برای خرید این خودروهای خارجی فرصت مناسبی به وجود آمده است.

قیمت خودرو کاهش پیدا نمی‌کند؟

بابک صدرایی یک از کارشناسان صنعت خودرو در این زمینه عنوان کرد با توجه به اینکه عرضه و تقاضا نرخ خودرو را در سال آینده تعیین خواهد کرد، قیمت دلار نیز بر روند قیمت‌گذاری تاثیر مستقیمی خواهد داشت. در سال 97 شاهد افزایش قیمت چشمگیری بوده‌ایم که دلیل اصلی آن تغییر نرخ ارز بود. برای به ثبات رساندن قیمت خودرو، ابتدا دولت باید نرخ ارز را تثبیت کند. همچنین گمانه‌زنی‌هایی در خصوص افزایش یا کاهش قیمت نرخ ارز وجود دارد و در این خصوص نمی‌توان قاطعانه نظر داد.

قیمت خودرو

هادی حق شناس، اقتصاددان و نماینده پیشین مجلس در این خصوص عنوان کرد اگر اقتصاد کشور با همین شرایط دنبال شود و از لحاظ سیاسی یا بین‌المللی مشکلی ایجاد نشود، می‌توان گفت قیمت دلار در سال آینده به 10 تا 12 هزار تومان می‌رسد. بابک صدرایی در خصوص افزایش نرخ خودرو عنوان کرد اگر نرخ خودرو به 5 درصد کمتر از حاشیه بازار برسد، مردم برای خرید خودرو تمایلی نخواهند داشت و سال آینده بازار با کاهش تقاضا روبه‌رو می‌شود. به طور کلی نرخ خودرو در سال آینده کاهش پیدا نمی‌کند و حتی ممکن است دولت برای تثبیت بازار خودرو، قیمت آن را افزایش دهد.

قیمت خودرو

عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت خودرو

بدون شک افزایش قیمت خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما عرضه و تقاضا در آن نقش به‌سزایی خواهد داشت. در حال حاضر خودروسازان نیز تولید خود را کاهش داده‌اند که چنین موردی باعث می‌شود قیمت محصولاتشان به دلیل تقاضای مردم افزایش پیدا کند. البته در حال حاضر روزهای پایانی سال 97 را سپری می‌کنیم که قطعا با نزدیک شدن به عید، قیمت‌ها در بازار دستخوش تغییرات زیادی می‌شوند. از سویی اخیرا خودروسازان داخلی اعلام کردند که قیمت خود را تا 30 درصد افزایش خواهند داد، اما باید همچنان منتظر اعلام رسمی آن‌ها باشیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی اعلام قیمت‌های کاخانه‌ای محصولات خودروسازان داخلی نیز بر بازار تاثیری نداشته است؛ چرا که این افزایش قیمت‌ها به خودروهای پیش‌فروش شده قبلی مرتبط است و هنوز شرایط فروش عمده‌ای با قیمت‌های جدید اعلام نشده است.


منبع: گجت نیوز

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها