کد خبر : 7342

پورشه کیمن GT4 پادشاه جدید دنیای جی تی ها

پورشه کیمن GT4 پادشاه جدید دنیای جی تی ها

پورشه ویرایش جدید 718 Cayman از سری GT4 Clubsport را با ظاهری فوق‌العاده و مشخصات فنی استادانه معرفی کرد؛ مانند تمام اعضای خانواده کلاب‌ اسپرت، این کوپه تمام مسابقه‌ای تنها برای حضور در پیست‌های رانندگی طراحی شده است.

به گزارش خودروتک، پورشه در ساخت اجزای این خودرو برای اولین‌بار سراغ فیبرهای طبیعی رفته تا جانشینی سبک‌تر، مقاوم‌تر و ارزان‌تر برای فیبر کربن باشند.

کیمن جدید آمده تا از یک سو اسباب‌بازی آماتورها شود و از سوی دیگر به‌عنوان اسلحه حرفه‌ای‌ها نقش آفرینی کند. ژرمن‌ها قصد دارند با این محصول جدید به جنگ رکوردهای رقبا بروند. پورشه می‌گوید جی‌تی4 جدید در دو حالت عرضه می‌شود. نسخه اول ویرایشی است موسوم به Trackday که برای رانندگان معمولی طراحی شده تا بتوانند در مسیرهای معمولی ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارند؛ اما نسخه دیگر با نام Competition شناخته می‌شود و می‌توان آن را کیمن جدی و حرفه‌ای تلقی کرد آمده تا به‌عنوان یک جی‌تی واقعی در مسابقات بین‌المللی با قوانین مصوب FIA افتخارآفرینی کند.

هر دو مدل مجهز به یک پیشرانه 3.8 لیتری شش سیلندر تخت با 420 اسب‌بخار قدرت و 425 نیوتن‌متر گشتاور هستند. این خروجی توسط یک جعبه‌دنده مخصوص ریس 6 سرعته دو کلاچه به صورت RWD به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. سیستم تعلیق محور جلویی این خودرو درست همان چیزی است که روی مدل رویایی 911 جی‌تی3 تیپ Cup Racer تعبیه شده بود.

از آنجایی که این پورشه می‌بایست در رقابت‌های جهانی جی‌تی شرکت کند، بنابراین شرکت مجبور بوده تا ایمنی آن را مطابق با قوانین سخت‌گیرانه فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی تنظیم کند. آنچه که از نظر FIA‌ یک الزام حیاتی محسوب می‌شود، رول‌کشی ویژه اتاق است؛ مانند تمام خودروهای مسابقه‌ای حرفه‌ای، این پورشه نیز مجهز به صندلی‌های Ricardo با کمربندهای 6 نقطه‌ای است. المان‌های دیجیتال از برند Cosworth، نمایشی جذاب و حرفه‌ای از اطلاعات مربوط به پیست، دور موتور، سرعت و جزئیات فنی را ارائه می‌دهند.

ساخت یک خودروی اسپرت مخصوص پیست، کار عجیبی از پورشه به حساب نمی‌آید. نکته جالب این است که شرکت برای اولین‌بار سراغ فیبرهای طبیعی رفته تا جانشینی سبک‌تر، مقاوم‌تر و ارزان‌تر برای فیبر کربن باشند. یکی از مزایای فیبر طبیعی که مستقیماً از محصولات کشاورزی به دست می‌آید، قابلیت اعمال میزان ضخامت و وزن در لایه‌های مختلف است. پورشه از این لایه ابتدا روی در‌ها و بال عقب استفاده کرده تا بتواند میزان کارایی آن را بسنجد.

کیمن جی‌تی4 ویرایش ترک‌دِی یکی از معدود خودروهای مخصوص پیست است که آپشن‌هایی مانند ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و حتی تهویه مطبوع را به صورت استاندارد روی خود می‌بیند. حضور یک باک 80 لیتری سوخت، نیاز راننده به سوخت‌گیری مجدد در فواصل زمانی کوتاه‌مدت را برطرف کرده است. پورشه می‌گوید خریداران نسخه ترک‌دِی می‌توانند سرویس‌های دوره‌ای این محصول را در تعمیرگاه‌های معمولی شرکت انجام دهند. طبیعی است که کیمن ویرایش کامپتیشن با قابلیت‌های مسابقه‌ای‌تری به دست مشتریانش برسد؛ مانند سیستم تعلیق 3 مرحله‌ای، ترمزهایی با قابلیت تنظیم فشار وارده و هم‌چنین یک باک 115 لیتری برای سوخت.

پورشه کیمن جی‌تی4 ویرایش ترک‌دی با قیمت پایه 152 هزار و 738 دلار آماده فروش است. در حالی که ویرایش حرفه‌ای‌تر کامپتیشن قیمتی 178 هزار و 956 دلاری دارد. پورشه فروش این محصولات را زودتر از ماه آینده آغاز نمی‌کند.

دنیای جدید 718

پورشه از سال 2016 و هم‌زمان با معرفی کد 982 (شامل نسل چهارم کیمن و باکستر)، سبک نام‌گذاری این خودروها را با اضافه کردن شماره 718 تغییر داد. در واقع این اقدام ادای احترامی بود به کوپه و رودسترهایی به همین نام که از 1957 تا 1962 موفقیت‌های بسیاری را به دست آورد. درواقع به نظر می‌رسد که پورشه می‌خواست سری 718 را مانند 911 منظم با حساب و کتاب کند. یکی دیگر از دلایلی که پورشه دست به این انقلاب استراتژیک زد، طراحی و پیاده‌سازی دو پیشرانه کاملاً جدید بود. پیشرانه‌های 2 و 2.5 لیتری چهار سیلندر تخت و توربوشارژی که به ترتیب 296 و 354 اسب‌بخار قدرت و 380 و 420 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. تنها روی مدل جی‌تی‌اس جدید است که می‌توان پیشرانه‌ای 2.5 لیتری با 361 اسب‌بخار قدرت و 430 نیوتن‌متر گشتاور دید.

بهترین رکورد خانواده 718 با همین قوای محرکه، ثبت شتاب صفر تا صد در 4.1 ثانیه و رسیدن به سرعت نهایی 290 کیلومتر برساعت است. کیمن و باکسترهای نسل چهارم جزء معدود اسپرت‌های آلمانی هستند که هم‌چنان با جعبه‌دنده دستی روانه بازار می‌شوند. بد نیست بدانید که نسل اول این محصولات با کد 986 سال 1996 در همکاری با تویوتای ژاپن تولید شد. ‌

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها